Marja
Sirkkola löysi voimaa ja elämyksiä pajusta
Voimaa ja elämyksiä pajusta
Marja kertoo pajun punonnan olevan rentouttavaa vastapainoa opetus-, tutkimus- ja kehittämistyölle, jossa puhuminen ja ajattelu ovat korostuneet. Kun kädet työskentelevät luoden jotain konkreettista ja kaunista, on aikaa hiljaisuudelle, ajatuksille ja aikaa olla itsensä kanssa. Punonta työtapana on erityisen antoisa myös sen vuoksi, että kumpikin käsi työskentelee samanaikaisesti. Vasen - ja oikea aivolohko joutuvat käsillä tehdessä pakostikin yhteistyöhön, luovuus ja loogisuus ovat vuoropuhelussa keskenään. Pajunpunoja löytää yllättäen käsistään pieniä lihaksia, joiden olemassaolosta ei ole aikaisemmin ollut tietoinen ja jotka aloitusvaiheessa kipeytyvät helposti. Marja käsittelee mieluiten tuoretta villipajua, koska siinä korostuu työskentelyn moniaistisuus. Vastakerätyn pajun tuoksu, notkea tuntu ja ihana värien kirjo tuottavat monipuolisen ja rikkaan aistielämyksen tekijälleen. Tärkeänä aistikokemuksen lähteenä Marja mainitsee vielä työskentelyn kolmiulotteisuuden. Paju materiaalina on kiehtova ja haasteellinen. Punoja muokkaa käsillään pajua haluamaansa muotoon mutta samalla myös paju muokkaa tekijäänsä. Marja kertoo, ettei yleensä työskentele tarkan suunnitelman mukaan, vaan pikemminkin tunnustelee pajun omaa tahtoa ja sen antamaa viitettä työn tulevasta muodosta. Väri ja muoto vievät tekijän mukanaan. Enemmän kuin hyödyllisten esineiden valmistaminen Marjaa kiehtoo vapaa punonta, jossa luova käsillä tekeminen on keskeisellä sijalla ja lopullinen tuotos on ennalta määrittelemätön. Myös ennakkoluuloton materiaalien kokeilu kuuluu Marjan työskentelyyn. Jos keruuretkellä vastaan tulee kiinnostava risu, se saattaa helposti päätyä osaksi jotain työtä. Marjan mukaan tyydyttävintä luovassa, kokonaisessa käsityöprosessissa on, että siinä on selvä alku ja loppu. Se tuottaa tärkeän kokemuksen siitä, että on saanut päätökseen jotain itselleen merkityksellistä. Tällaista tunnetta saa harvoin kokea varsinaisessa päivätyössään opettajana. Lopuksi
Marjan ajatuksia herättävä ohje "pajusta stressaantuneelle" kirjoittajalle,
jonka aika ei riitä kaiken tänä keväänä kerätyn tuoreen pajun punomiseen:
Teksti
ja Marjan kuva: Leena Ruoppa Vinkki! Pajusta ja pajun viljelystä artikkeli Kädenjäljessä sekä pajutöiden ohjeita Ideatorilla Alumnimme
maailmalla, osa 4:
|
Posiolla pääkonttoriaan pitävä sisustusalan yritys Pentik Oy palkittiin taannoin Työministeriön myöntämällä Hyvän työnantajan palkinnolla. Yrityksen luoja, energinen Anu Pentik on 30 vuotta sitten harrastuksena alkaneen liiketoimintansa avulla pystynyt luomaan pysyviä työpaikkoja syrjäisinä pidetyille seuduille. Yritys satsaa työpaikan viihtyvyyteen, töiden ja työaikojen joustavuuteen ja työn jatkuvuuteen. Aurinkoisena kevätaamuna CuRec haastatteli Pohjolan grand old ladya, kun taustalla lauloivat keramiikkasalin dreijat ja muut myllyt. |
Tehdas, yrityksen johtaminen, valtakunnan kuusikymmentäyksi Pentik - myymälää, yhteistyö alihankintafirmojen kanssa ja alan tapahtumat pitävät Anu Pentikin vauhdissa: tänään Posiolla, huomenna Pariisissa. Vuonna 1971 perustettu, käyttö- lahja- ja piensisustustuotteisiin erikoistunut Pentik Oy on käynyt läpi monet vaiheet. Se on muun muassa suunnitellut ja valmistanut omaa nahka-asumallistoa. Tänä päivänä keramiikan tuotanto on yrityksen alkuvoima ja lippulaiva.
Työvoimaministeriö myönsi Pentik Oy:lle vuoden 2003 Hyvän työnantajan palkinnon. Ministeriön perusteluissa sanotaan muun muassa näin: "Posion kuntaan perustettu Pentik Oy on 30 toimintavuotensa aikana kehittynyt maan johtavaksi sisustusalan yritykseksi. Yrityksen henkilöstöön kuuluu 110 työntekijää. Lisäksi eri myymälöissä työskentelee 60 henkilöä. Posion Pentik -mäellä on huomattava matkailullinen merkitys: siellä vierailee vuosittain 60 000 henkilöä. Pentik Oy on tehnyt tiivistä yhteistyötä työhallinnon kanssa. Työvoimakoulutuksena järjestettyjen kurssien jälkeen oppilaat ovat sijoittuneet lähes sataprosenttisesti työhön. Syrjäiselle alueelle sijoittuneen yrityksen olemassaolo ja pysyvien työpaikkojen saaminen on varmennettu yhteistyöllä monien eri sidosryhmien kanssa. Henkilöstöstä lähes 80 prosenttia on naisia. Erityistä huomiota Pentik Oy:ssä kiinnitetään työpaikan viihtyvyyteen, töiden ja työaikojen järjestelyihin sekä aktiiviseen vapaa-ajan toimintaan."
Anu Pentikin ja keramiikan välinen
liitto on jatkunut
läpi vuosikymmenien. Kuva ajalta, jolloin Pentik
opiskeli Riihimäen Ohjaaja-Instituutissa saaden
lisäoppia ja innoitusta Waldemar Buhlerilta, (Kuva:
www.pentik.fi)
60-luvulla Anu Pentikillä
oli tutkinto - ja rakkaana harrastuksena käsityöt ja sisustaminen. Siinä
selitys, miksi hän lähti vuodeksi Instituuttiin opiskelemaan lisää
kädentaitoja ja niiden ohjaamista. "Waldemar Bühler,
joka opetti koulussa keramiikkaa ja sommittelua, oli hyvin innostava ihminen",
Pentik muistelee. "Terveisiä enkelten maahan sinne jonnekin!"
Bühler oli legendaarinen kädentöiden
guru, jonka taiteellinen laaja-alaisuus sekä ymmärrys ja visiot käsityön
arvosta ja merkityksistä kannustivat nuorta naista - tekijää,
jolla olivat lahjoinaan tarkka tyylitaju, vahva esteettinen näkemys ja
tahto toteuttaa ambitioitaan.
Taiteellisessa tuotannossa Anu Pentikin omiksi genreiksi muodostuivat
nahka ja keramiikka. Nahkatuotannosta yritys myöhemmin luopui - keramiikka
jäi.
Anu Pentik varaa edelleen
aikaa itselleen toteuttaakseen taiteellisia näkemyksiään.
Myyntiin menevän keramiikan lisäksi häneltä kysellään
myös tilautöitä. Kaikki Pentik-keramiikka valmistetaan
Posion tehtaalla. Suunnittelijanimiä ei liikkeissä myytävien tuotteiden
yhteydessä mainita, vaan kaikki markkinoidaan selkeällä brandilla.
Keraamikko vauhdissa.
Posiolla on hyvä olla!
Käsityöt ja sisustustuotteiden ideointi olivat Anu Pentikille aluksi vain harrastuksia. Homma kasvoi ja hobbismista tuli silkkaa liiketoimintaa, mutta Pentik on onnistunut säilyttämään käsityöihmisen sielun ja sydämen.
Entä mikä on hänen
suhteensa designiin? Kuvia turhia kumartamatta Anu Pentik toteaa, että
on istunut täydellisissä, puusepän tekemissä tuoleissa.
"Hyvä ja toimiva suunnittelu on ilman muuta kaiken A&O", Pentik listaa.
Anu Pentik ja
pinkka luonnoksia.
Tie tuotteeksi alkaa tästä.
Yhteiskunnan pysyväisilmiötä, työttömyyttä ja sen aiheuttamia syrjäytymisongelmia Anu Pentik lääkitsisi kädentaitojen ylläpitämisellä. "Se on harrastus, jolla on monia positiivisia vaikutuksia ihmisen elämään. Niistä mielekäs ajankulu ei ole vähäisin. Toivon, että yhteiskunta ja ihmiset itse huomaisivat tämän mahdollisuuden", Pentik sanoo ja katoaa sitten vaaleat hiukset heilahdellen takaisin tehtaan huminaan.
Linkit:
Pentik Oy
Työvoimaministeriö:
Hyvä työnantaja 2003
Haastattelu
ja teksti: Pirjetta Kesseli
Kuvat: © Anu Pentik
CuRecin
Kassi-Alma on toiminut jälleen! Tällä kertaa rohkean ihmisläheinen
perustutkimus tehtiin Hämeen ammattikorkeakoulun ohjaustoiminnan
koulutusohjelman järjestämässä Luovuus mielenterveystyön
tukena-seminaarissa. Kassinsa sisällön paljastajaksi valikoitui
sattuman lakien mukaisest Arja Anttila, psykiatrisen alan ohjaaja.
Arja Anttila työskentelee
Valkeakosken aluesairaalan psykiatrisessa yksikössä. Työpaikka
tunnetaan Kaivannon sairaalan nimellä ja se sijaitsee Kangasalla
erittäin kauniiden luonnonmaisemien keskellä. Arja oli saapunut
seminaariin luennoidakseen. Siinä palstavieraamme kertoili luovuusohjaajan
työstä kroonisten potilaiden ja kuntoutujien parissa.
Mutta asiaan! Arjan kassi pengottiin läpikotaisin ja kaikki esineet
altistettiin Kassi-Alman terävälle katseelle. Kolme
mahtavaa lukunuttua päälimmäisinä tavaroina
melkein häikäisivät toimittajan. "Nämä pyysin
mukaani itse tekijältä, tarvitsin ne ehdottomasti luentoani
värittämään", toteaa Arja.
Seuraavina kassista pullahtivat esiin - kuin kutsusta - tukeva
luentokansio sekä "välttämätön
kostuke" eli vissyvesi. Työavainnippu,
kampa ja kännykkä ovat selviä
valintoja kassissa kannettaviksi esineiksi, mutta mitä tekee Hämeen
partiomerkki sudenpentuiän ohittaneen taide- ja käsityöohjaajan
laukussa?
Potilaan valmistamat
lukunutut. Vahvat värit ja kudoksen
erikoinen, järisyttäväkin rakenne puhuvat puolestaan.
Taideteoksissa tavataan usein päiväkirjamaista tunnelmien taltiointia.
Tunnetusti Kassi-Alma
ei kaihda mahdollisuutta päästä käsiksi ihmisen salaisimpiinkin
nyssyköihin. Nahkaisen rahapussin sisältö
analysoitiin kylmän viileästi. Pussissa asuivat lottolappu
onnenriveineen, Nuori Suomi-pinssi,
kirjemerkit ja DNA-liittymäsiru sulassa sovussa parin kilisevän
kanssa.
Kädentaitoihmisen perustarvikkeista ja työnäytteistä
mukaan olivat tulleet huovutettu Baddington-avaimenperä,
maapalloterkkari ("tuo lapsuuden mieleen") ja lukemattomat
kynät ja pensselit.
Motorcross-penaali taas oli omalta pojalta
pysyvästi lainassa.
Laukusta lennähtäneet kokemus-, kontakti-
ja palautelaput sijaitsivat kassissa
tietenkin seminaariluennon takia. "Yllätyin positiivisesti,
kun yleisöä pukkasi juttelemaan osuuteni jälkeen"
Arja iloitsee. Palautetta olisi tullut ilman kaavakkeitakin, mikä
kuvaa hyvin seminaarin välitöntä tunnelmaa.
Kun kassissa edettiin
syvemmälle, alkoi vastaan tulla virtuaalisia
tiedostoja muutamien korppujen muodossa.
Kassi-Alma kuitenkin armahti, eikä pyytänyt avaamaan niitä.
Mikä merkitys lie miesten sarkahousun napeilla
aivan kassin pohjalla? Jääköön sen arvoitus,
hyvät lukijat, kutittamaan luovaa mielikuvitustanne.
Pöydälle
kasattiin lopuksi hedelmähiusvahaa (extra strong), jota Arja. suositteli
Kassi-Almankin iloisesti hapsottaviin haituviin; dödö, jonka
vakioitua merkitystä varustelussa harva voi kieltää, sekä
huulipuna, joita löytyi jopa kaksin kappalein: Lumenen ruotsinpinkki
ja Gemeyn kotoisa ruskeanpunainen.
"Noilla varusteilla pärjää vaativampikin ohjaaja,
seminaarissa kuin seminaarissa", kiitteli Kassi-Alma analyysin päätyttyä
tutkimuskohdettaan.
Teksti ja kuva: Kassi-Alma alias Pirjetta
Kesseli