Ohjaustoimintaan
soveltuvat arvot ja tavoitteet pääosassa Suomi 2015 -ohjelman
raportissa
Elämänkulun erilaiset
ohjaustarpeet:
Elämänvaiheita sarjakuvana
Katse menneeseen
Elämänvaiheena vanhuus
Vanha kehittyminen
Ohjaustoimintaan
soveltuvat arvot ja tavoitteet pääosassa Suomi 2015 -ohjelman
raportissa
Suomi
vuonna 2015 -visio
Luova ihminen ja innovatiivinen yhteiskunta
Luovuutta uhkaavat tekijät
Luovuusohjelma
Turvallinen yhteiskunta vahvalla arvoperustalla
Kasvatusta ja kansalaisvastuuta
Innovaatiot luovuuteen kasvattamisen tueksi
Sitran
Suomi
2015 -ohjelman tavoite on suomalaisen yhteiskunnan ylimmän tason
päättäjien tietojen, taitojen, valmiuksien ja verkostojen
kehittäminen suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuutta koskevissa asioissa.
Ohjelman perusta on kansallinen, mutta näkökulma samalla vahvasti
kansainvälinen, monitieteinen ja poikkiyhteiskunnallinen. Suomi
2015 -ohjelma tukee Sitran esittämää tavoitetta, jonka
mukaan Suomi olisi vuonna 2010 maailman kolmen menestyneimmän kansakunnan
joukossa.
Seuraavassa
referoidaan SUOMI 2015 - Suomen tulevaisuuden menestystekijät ja
haasteet 6 -raporttia, josta voidaan havaita, että ohjaustoiminnan
ammattilaisilla on merkittävä paikka myös tulevaisuuden
Suomessa. Näkyviä arvoja ja keskeisiä asioita raportin
kuvailemassa visiossa tavoittelemisen arvoisesta tulevaisuuden Suomesta
ovat muun muassa seuraavat: luovuus - niin arkipäivän luovuus
kuin taloudellisesti tai yleisinhimillisesti merkittäviä innovaatioita
synnyttävä luovuus - ja aika luovaan irrotteluun; yhteisöllisyys
ja mahdollisuus sosiaalisiin suhteisiin; harrastus- ja vapaa-aika; lasten
luovuuteen rohkaiseminen, nuorten syrjäytymisen ehkäisy ja ikääntyvän
väestön näkeminen voimavarana; kulttuuri, taide ja taito;
omatoimisuus, yritteliäisyys ja innovatiivisuus.
Ohjelman
kuvailema SUOMI
VUONNA 2015 -visio:
"Yhteiskunta
Suomi on oikeudenmukainen, moniarvoinen, mahdollisuuksia tarjoava ja kannustava
yhteiskunta, joka on kansalaisilleen turvallinen. Suomen talous on vakaa,
kehittyvä ja rakenteiltaan monipuolinen. Suomen päätöksentekojärjestelmä
on oikeudenmukainen, joustava ja osallistumiseen kannustava.
Ihminen
Suomessa asuu ja työskentelee vapaa, vastuullinen, osaava ja hyvinvoiva
kansa. Suomi käyttää kaikkien kansalaisten panoksen hyvinvoinnin
luomiseen sekä tarjoaa mahdollisuudet menestyä kansallisesti
ja kansainvälisesti.
Vahvuudet
Suomen vahvuudet ovat korkea osaaminen, sosiaalinen eheys ja yhteiskunnan
vakaus. Suomi on aktiivinen kansainvälinen vaikuttaja ja sillä
on monilla osa-alueilla johtoasema. Suomella on vaurauden takaava ja kilpailukykyinen
talous.
Ympäristö
Suomen elinympäristö on turvallinen ja se perustuu puhtaaseen
luontoon, laadukkaaseen asumiseen, vahvaan kulttuuriin sekä kansalaisten
kattavaan sivistykseen."
Visio
päättyy rohkaisevasti Albert Einsteinin ajatelmaan: "Mielikuvitus
on tärkeämpää kuin tieto.”
Takaisin alkuun
Luova
ihminen ja innovatiivinen yhteiskunta
Raportin
osiossa Luova ihminen ja innovatiivinen yhteiskunta kuvaillaan luovuutta,
siihen rohkaisevaa ympäristöä ja innovatiivisen yhteiskunnan
piirteitä. Raportissa korostetaan niin sosiaalisten, taloudellisten,
tiedollisten, teknisten kuin taiteellistenkin alueiden merkittävyyttä
yhteiskunnassa - ja näiden yhteistä merkitystä. Raportin
toteaa luovuudesta muun muassa seuraavaa: "Arkipäivän
luovuus vaikuttaa meidän kaikkien hyvinvointiin. Luovuus onkin
luonteva osa normaalia perhe-elämää ja koti on luovuuden
aitiopaikka läpi ihmisen elämänkaaren. Luovuus on jokaisessa
ihmisessä, eikä se ole taiteilijoiden ja tiedemiesten yksioikeus.
Tämän
kyvyn säilyttäminen on tulevaisuuden kaikkien menestystekijöiden
perusta." Hiukan toisaalla raportissa todetaan myös, että
luovuus on ihmisen yksilöllinen ominaisuus. Yhteisön tulee kuitenkin
kannustaa, kehittää ja jalostaa luovuutta, jotta esimerkiksi
syntyy innovaatioita. Tällaisen ajattelun todetaan olevan paitsi
terveen ja kehittyvän talouselämän keskeinen voimavara,
myös hyvinvoinnin turvaaja. "Innovaatiot ovat talouden aineetonta
rakennusainetta", kiteytetään raportissa.
Luovuustutkijoidenkin
korostamaa aikaa ja joutilaisuutta - tilaa luovuudelle - painotetaan myös
raportissa (kaiken tehokkuuden ja innovatiivisen yritteliäisyyden
lomassa). "Ihmisillä
tulee olla aikaa ja vapautta vaihtaa näkökulmaa, irrotella ja
leikitellä. Luova yhteisö luottaa ihmisiin, antaa vapauksia
ja sallii riskinoton. Luovuus edellyttää myös mahdollisuutta
yrittää ja erehtyä sekä uskallusta kohdistaa toiminta
uusiin suuntiin. Ihminen on synnynnäisesti luova, jos hänelle
annetaan siihen mahdollisuus."
Raportissa
viitataan myös suomalaiseen kulttuuriperintöön ja kansalliseeen
identiteettiin: "Suomalaisten
luovuutta todistaa meidän kulttuurimme monipuolisuus. Omaperäinen
kansallinen identiteettimme on synnyttänyt maailmanluokan taiteilijoita,
laajan kulttuuriharrastusten kirjon kansalaisten keskuudessa sekä
runsaasti ainutlaatuisia kykyjä lukuisilla elämänaloilla.
Sen kaiken on mahdollistanut yhteiskunnan vakaa pohja. Meillä on
vallinnut mahdollisuuksien tasa-arvo ja vahva sosiaalinen pääoma
on antanut tilaa luovuudelle. Kasvaminen taiteen parissa, kyky ymmärtää
kulttuuria ja sen tulkitsemaa maailmaa on samalla mahdollisuus vahvistaa
luovuutta myös muilla elämänalueilla."
Kulttuurisella
virkistystoiminnalla ja esimerkiksi käsityön taiteen perusopetuksella
on siis ollut ja on edelleenkin vahva paikkansa ja merkityksensä
myös tulevaisuuden Suomessa.
Takaisin alkuun
Luovuutta
uhkaavat tekijät
Raportti
pohtii myös sitä, mikä luovuutta mahdollisesti uhkaa Suomessa
nyt ja tulevaisuudessa. Nämä uhkatekijät voidaan raportin
mukaan välttää kehittämällä luovuusstraregia,
jonka raportti myös esittelee. Uhkana nähdään muun
muassa kulttuurimme nuoruus, vähäinen lukumäärä
luovia yhteisöjä (Miten määritellään?) ja
liian pieni joukko kriittisesti ajattelevaa älymystöä.
Voidaan kysyä, missä suhteessa nämä ovat raportin
alussa esitettyyn määritelmään arkipäivän
luovuudesta ja jokaisen yksilön luovuudesta. Myös suvaitsemattomuus,
huono erilaisuuden sietokyky ja tasapäistämisen pyrkimykset
uhkaavat raportin mukaan luovuutta
ja siihen innoittamista.
Uhkaavina
tekijöinä raportti korostaa nuivaa suhtautumista kulttuuriin
ja taiteeseen sekä sitä, että vastustetaan julkisten
rahojen suuntaamista taiteiden ja kulttuurin mahdollisuuksien laajentamiseen.
Tämä vaikuttaa raportin mukaan suoraan henkisten resurssien
kehittymiseen ja koko kansakunnan luovuuteen. Luovalle hulluudelle
on oltava tilaa myös tulevaisuuden Suomessa, todetaan raportissa.
Uhkaavina nähdään myös kaupallinen ja massaviihde
sekä kilpailuyhteiskunta, joka pakottaa ihmisiä suuntaamaan
voimavaransa kiireen hallintaan ja tehokkaaseen suoritukseen luovan toiminnan
sijasta.
Uhkia
nähdään myös arkipäivän luovuudelle ja luovuuteen
kannustamiselle: "Arjen rutiinien puristuksessa perinteiset arvot
ja yhteisöllisyys murenevat ja sen seurauksena vanhempien valmiudet
lasten luovuuden kehittämiseen heikkenevät. Ihmisenä kasvaminen
on kovien arvojen maailmassa yhä haasteellisempaa. Kuitenkin vain
ehjä ihminen pystyy luovuuteen ja innovatiivisuuteen."
Takaisin alkuun
Luovuusohjelmassa
huomioon päättäjät, viestintävälineet,
yrityselämä, asenteet, perheet
Jotta
vältettäisiin tahdottomina ajautuminen kohti suorituskeskeistä,
tehokilpailuyhteiskuntaa - jossa toivottavasti emme vielä ole - ,
on kehitettävä luovuusstrategia. Raporissa todetaan: "Luovuus
on saatava osaksi jo seuraavaa hallitusohjelmaa ja samalla on nopeasti
määriteltävä kansallisen luovuusstrategian linjaukset.
Kaikki yhteiskunnan keskeiset painopistealueet ohjautuvat nykyisin hallitusohjelman
kautta ja vain tällä tavalla yhteiskuntamme päättäjät
voidaan sitouttaa edistämään luovuutta – ja toteuttamaan
sitä itsekin."
Luovuusohjelman
päämääränä on raportin mukaan luovan
hyvinvointyhteiskunnan kehittäminen, jossa kulttuuri ja erityisesti
taide on nähtävä osana innovaatioperustaa. Suomen valttikortina
on osattava hyödyntää nimenomaan luovuus niukkojen luonnovarojen
ja teknologisten innovaatioiden jälkeen. Mikä
ilahduttavaa, raportinssa korostetaan strategian tähtäämistä
siihen, että "suomalaisissa
kodeissa on mahdollisuuksia tukea lasten luovuuden kehittämistä.
Luovuuteen kannustamisesta ihmisen koko elinkaaren aikana tulee
näin yhteiskuntaa yhteen kutova punainen lanka". Jälleen
löytyy muun muassa ohjaustoiminnan ammattilaisille selvä paikka.
Raportin
kuvaileman strategian mukaan luovuuden ja innovaatioiden kehittämistä
varten on perustettava pysyvä toimielin, jonka tehtävänä
on koordinoida julkisen vallan ja muiden yhteiskunnallisten osapuolten
toimet luovuuden ja innovatiivisuuden kehittämiseksi sekä ohjata
ja seurata luovuusstrategian toteuttamista. Lisäksi ehdotetaan päättäjille
ja vaikuttajille "kansallista kulttuurinpuolustuskurssia”,
joka tähtää luovuuden, innovaatioiden ja sivistyksen nostamiseen
kansallisesti elintärkeiden aiheiden joukkoon talouspolitiikan ja
maanpuolustuksen rinnalle. Päättäjät voivat raportin
itse parhaimmillaan toimia esikuvina, luovuuden virtalähteinä.
"Tällä tavalla myös kulttuurin rahoitus on mahdollisuus
nostaa kestävälle pohjalle, tärkeäksi osaksi sivistysvaltion
henkistä selkärankaa", todetaan raportissa.
Strategiassa
ei unohdeta joukkotiedotusvälineiden
vaikutusvaltaista asemaa. Ne voivat parhaimmillaan edistää luovuutta
ja toimia todellisena innovaatioiden potkurina. "Sen vuoksi joukkotiedotusvälineitä
pitääkin rohkaista tarjoamaan ihmisille ajattelemisen aihetta
ja haastavia näkökulmia. Helppoja ja valmiita ratkaisuja tarjoava,
turruttava massaviihde on luovassa yhteiskunnassa vain vähäpätöinen
marginaali-ilmiö", raportissa napautetaan. Etualalle viestintävälineissä
tuleekin raportin mukaan nostaa omaehtoiseen
ajatteluun ja haastaviin ratkaisuihin kannustava aineisto,
joka viihdyttävällä, informatiivisella, kriittisellä
ja oivaltavalla tavalla nojaa laajaan kansalliseen kulttuuriin ja sivistykseen.
Tämä edellyttää niin koulutuksen kuin asenteidenkin
muuttumista: "- - selvästi nykyistä enemmän panostuksia
laatujournalismin ja kulttuuriaineiston tuottamiseen. Joukkotiedotuksen
keskeisissä tehtävissä työskentelevät päättäjät
ovat siinä avainasemassa. Myös ajattelutavan muutos on välttämätöntä."
Raportissa kysytään: "Milloin nostamme sankareiksi luovia
ihmisiä?"
Raportin
mukaan luovuusohjelmassa on kiinnitettävä huomio yhä
keskeisempään innovaatioiden osuuteen yritystoiminnassa,
mikä edellyttää rahoituksen turvaamista, parempaa koordinointia
ja keksijöiden arvostukse lisäämistä. Luovuustutkimusta
tulee myös harjoittaa entistä laaja-alaisemmin. "Luovuuden
ja yrittäjyyden tukeminen turvaa yhteiskunnan säilymisen dynaamisena
ja kilpailukyisenä myös tulevina vuosikymmeninä kovenevassa
kansainvälisessä kilpailussa."
Luovuusstrategiassa
ei unohdeta myöskään perheiden, päiväkotien,
koulujen ja oppilaitosten mahdollisuuksia: "Koska
luovuuden perusta rakentuu meille lapsesta lähtien, perheiden
tukeminen luovuuden kehittämiseen on tärkeää. Vanhempia
pitää valmentaa oman luovuutensa kehittämiseen ja lastensa
luovuuden rohkaisemiseen. Päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten
opetusohjelmat on kehitettävä tukemaan luovuutta. Ankara kilpailun
ja tehokkuuden vaatimus johtaa luovuutta kuristavaan kierteeseen, joka
vaarantaa lopulta kansallisen kilpailukyvyn. Tasapäistäminen
ei myöskään kuulu innovatiiviseen koulujärjestelmään
tai korkeakoulumaailmaan."
Raportissa
visioidaan myös monikulttuurikeskuksia - ohjaustoiminnan toimintäympäristöä
parhaimmillaan. "Valtio voi auttaa luovuuden pääsemistä
valloilleen tukemalla taiteita kestävällä ja pitkäjänteisellä
tavalla. Suomalaisille perinteisesti tärkeät kirjastot on saatava
rahoitukseltaan pysyvälle pohjalle huolehtimalla kirjastojen valtionosuuksien
säilymisestä ja kasvamisesta. Näin niistä voidaan
kehittää monikulttuurikeskuksia, eräänlaisia arkipäivän
luovuuden tukikohtia ja luovuuslataamoja."
Eräänä
visiona luovuusohjelmassa mainitaan myös henkilökohtainen luovuuskasvatusohjelma.
Työnantajia tuleekin raportin mukaan "kannustaa tarjoamaan
työntekijöilleen mahdollisuuksia myös kulttuuriharrastuksiin
ja muihin luovuutta kehittäviin toimintoihin osallistumiseen."
Konlaanin tutkimustulokset kulttuuriharrastusten
vaikutuksesta ihmisen koettuun terveydentilaan ja elinikään
näyttävät kantavan hedelmää tässäkin
raportissa: "Ruumiillisen
hyvinvoinnin vaaliminen on muodostunut suomalaisille tärkeäksi
elämänlaadun tekijäksi. Työkyky-ohjelmilla on saavutettu
hyviä tuloksia - - Henkilökohtainen luovuuskasvatusohjelma on
yhtä tärkeä työkyvyn ja hyvinvoinnin osatekijä
kuin fyysisen kunnon ylläpitämiseen ja parantamiseen tähtäävät
ohjelmat." Kulttuurinen tykytoiminta avautuneekin yhä enemmän
yhdeksi ohjaustoiminnan mahdollisuudeksi.
Takaisin alkuun
Turvallinen
yhteiskunta vahvalla arvoperustalla
Luovan
yhteiskunnan arvoperustaa muotoillaan myös raportissa. Vakaan yhteiskunnan
perusta on demokratia ja terve talous. Demokratialle nähdään
uhkia: "Kovenevat
arvot johtavat yhteisvastuun ja luottamuksen heikkenemiseen. Tässä
tilanteessa usko demokratiaan ja oikeusvaltioon alkaa helposti horjua
ja erilaiset ääriliikkeet valtaavat alaa. Pahimmassa
tapauksessa rikollisuus riistäytyy yhteiskunnan kontrollikeinojen
ulottumattomiin. Se lisää yleistä turvattomuutta. Maahanmuuttajien
integroituminen suomalaiseen yhteiskuntaan epäonnistuu ja sen seurauksena
rasistiset ilmiöt nostavat päätään. Ympäristöä
ja kestävää kehitystä laiminlyödään,
mikä lisää turvallisuusriskejä elinympäristössä
ja välinpitämättömyys omasta terveydestä aiheuttaa
kansanterveydellisiä ongelmia. Lopputuloksena
on yhteiskunnan vahva kahtiajakautuminen ja arvojen rappio. Välinpitämättömyys
ja itsekkyys korvaavat turvallisen yhteiskunnan arvot. Se puolestaan heijastuu
poliittiseen osallistumiseen ja murentaa kansanvallan perustaa."
Niinpä
turvallinen yhteiskunta - myös luovuudelle
otollisen ympäristön tulee olla turvallinen, jolloin uskalletaan
kokeilla, yrittää ja erehtyä - tuleekin raportin mukaan
rakentaa vahvalle arvoperustalle. Terveessä yhteiskunnassa oikeudenmukaisuus,
tasa-arvo, monikulttuurisuuden ja erilaisuuden hyväksyminen, toisista
välittäminen ja sivistyksen vaaliminen sekä ahkeruus ja
työnteon arvostaminen ovat kaikille yhteisiä perusarvoja.
Esimerkiksi monikulttuurisuus on käännettävä eduksi:
"Lisääntyvä kansainvälinen kanssakäyminen
tuo myönteisiä aineksia suomalaiseenkin arvomaailmaan. Voimme
omaksua muiden kulttuureiden arvokkaita piirteitä ja vältämme
kiinnittymisen yksipuoliseen arvomaailmaan. Tätä voimme tukea
myös vastuullisella maahanmuuttopolitiikalla." Raportissa korostetaan
kuitenkin myös suomalaisen kulttuuriperinnön vaalimista ja rikastamista.
Raportti
pohtii tulevaisuuden Suomen mahdollisia ongelmia myös väestön
ikääntymiseen ja pienenevien perheiden myötä. "Työelämässä
tulee hyväksyä erilaiset perhemallit ja työaikojen on joustettava
perheiden tarpeiden mukaan, ei ainoastaan tuotannon tavoitteiden mukaan
- - Ikääntyvä
väestömme on samalla nähtävä myös voimavarana
ja seniorien osaamista tulee hyödyntää entistä enemmän
työmarkkinoilla.- - Samalla vanhemmat sukupolvet voivat siirtää
arvokasta suomalaista arvoperintöä nuoremmille – päiväkodeissa,
kouluissa ja lähiyhteisöissä."
"Suomi
on perinteisesti ollut turvallinen yhteiskunta, sisäisesti eheä,
ilman merkittäviä sisäisiä uhkia." Suomalaisten
perusarvoiksi raportissa mainitaan rehellisyys, ahkeruus, oikeus ja totuus,
ahkeruus ja työnteon arvostus. Näiden arvojen yleisyyteen voi
kyyninen ihminen suhtautua jo nykyisin kriittisesti. "Perusarvojamme
ovat myös perheen ja lähiyhteisön tuoma turvallisuus sekä
vastuu lähimmäisestä. Turvallisessa yhteiskunnassa ei ole
sosiaalisen aseman, tulotason tai rodun mukaan eriytyneitä alueita
ja alakulttuureja, vaan erilaisuus ja monikulttuurisuus ovat yhteiskunnan
vahvuuksia. Tällainen yhteiskunta kestää myös ulkoisia
uhkatekijöitä."
Suomalaisen
yhteiskunnan vahvuuksiksi nostetaan raportissa myös toimiva
hallintokoneisto, avoin demokratia, välittäminen ja vastuu. Arvot
nostetaan kuitenkin erityisen ratkaisevaan asemaan: "Suomen
toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa. Menestyksemme perustuu
vahvoille, yhteisille arvoille myös globalisoituvassa maailmassa.
Uhkana voi kuitenkin olla, että globalisaation edetessä markkinatalous
ymmärretään vain ahneudeksi ja välinpitämättömyydeksi.
Silloin kykymme puolustaa omia arvojamme heikkenee ja muutumme passiivisiksi
sopeutujiksi." Myös
yritystoiminnassa arvojen merkitys nousee keskeiseksi kilpailutekijäksi.
Kestävien arvojen noudattaminen on osa vastuuntuntoista ja
kannattavaa liiketoimintaa, raportissa todetaan.
Turvallisen
yhteiskunnan uhkiksi mainitaan järjestäytyneen rikollisuuden
monet toimintamuodot sekä huume- ja väkivaltarikokset, alkoholin
käytön lisääntyminen niin aikuisten kuin nuortenkin
keskuudessa, nuorten
kasvava syrjäytyminen yhteiskunnasta, moniongelmaisten perheiden
kasvava määrä ja perheiden kasvatusvastuun hämärtyminen.
Nuoret
nostetaan kuitenkin kuitenkin yhteiskuntamme tulevaisuuden rakentajina
tärkeään asemaan raportissa. "Nuorten
syrjäytyminen yhteiskunnasta on estettävä erilaisin
perheiden hyvinvointiin, koulutusjärjestelmään ja työmarkkinoihin
vaikuttavin toimin. Aikuisten tulee jakaa vastuuta nuorista myös
kodin ja koulun ulkopuolella. Joukkotiedotuksella on myös oma tärkeä
osansa ja vastuunsa yhteiskunnan arvoperustan vaalimisessa. Suomalainen
yhteiskunta on perinteisesti salliva ja suvaitseva. Liiallinen sallivuus
ja suvaitsevaisuus luovat kuitenkin turvattomuutta. Kun samalla monien
lasten ja nuorten sosiaaliset taidot ovat heikkoja, joudumme näkemään
perheiden sosiaalisia ongelmia, nuorten syrjäytymistä sekä
kasvavaa ja raaistuvaa rikollisuutta. Tarvitsemmekin korjausliikettä,
selkeitä pelisääntöjä ja uusia rajoja suvaitsevaisuudelle."
Raportissa
kyselläänkin suvaitsevaisuuden rajoja: "Onko suomalaisilla
lapsilla ja nuorilla sellaisia esikuvia, jotka ohjaisivat heitä vahvojen
perusarvojen omaksumiseen? Ovatko koulujemme kasvatus- ja oppimistavoitteet
realistisia ja perusarvojemme mukaisia? Välittävätkö
joukkoviestimet näitä arvoja tukevaa vai tuhoavaa informaatiota?
Tarvitsemmeko uudenlaista keskustelua pelisäännöistä
ja varhaisempaa puuttumista perheiden ja nuorten ongelmiin? Onko rajoittamattoman
yksilön vapauden sijaan omaksuttava selkeät ja yhdessä
sovitut rajat?"
Takaisin alkuun
Kasvatusta
ja kansalaisvastuuta
Raportti
kiteyttää: "Vuonna 2015 Suomi on turvallinen yhteiskunta,
jonka perustana on terve talous ja hyvinvoivat kansalaiset. Suomalaisen
hyvinvoinnin rakennuspuita ovat perheiden kasvatusvastuu, korkeatasoinen
koulutus ja yksittäisen kansalaisen vastuu läheisistään."
Tämän jälkeen kysytyään, miten tämä
voidaan saavuttaa. Uhkatekijöidät nähdään jo
nykypäivässä: "Viime vuosikymmenten aikana on vallannut
alaa uusi elämäntyyli, mihin on liitetty usein sanat hedonismi
ja postmodernismi, nautintojen hakeminen ja arvojen sirpaloituminen. Se
on merkinnyt perinteisen yhteisöllisyyden heikkenemistä, yhteiskunnan
rakenteiden murrosta ja vastuukysymysten hämärtymistä.
- - Yhteiskunnan rakenteiden muuttuessa perinteiset lähiyhteisöt
ovat siirtyneet taka-alalle. Isovanhemmat, naapurit, sukulaiset ja tutut
talonmiehet ovat perheiden arkielämässä väistyneet
työkiireiden, joukkotiedotuksen, massaviihteen ja harrastusten tieltä.
Koulujen kerhotoiminta on kuihtunut, eikä eri sukupolvien väliselle
vuorovaikutukselle ole aikaa. Tästä kärsivät eniten
lapset ja nuoret, jotka jäävät usein ilman aikuisen tukea."
Yllä
kuvatun kehityksen välillisesti ja välittömästi aiheuttamiin
ongelmiin on tartuttava määrätietoisesti jo varhaisessa
vaiheessa, jotta turvataan nuorisolle edellytykset tasapainoiseen kehitykseen
ja luodaan heille turvallisen kasvuympäristön. "Työpaikoilla,
kouluissa ja perheissä tulee olla selvät pelisäännöt
ja ongelmiin täytyy tarttua jo varhaisessa vaiheessa. Ongelmiin puuttuminen
ei ole yksilövapauden rajoittamista tai yhteiskunnan holhousta, vaan
aitoa välittämistä. - - Yhteiskuntaan sopeutumisen
eväät ja tärkeimmät sosiaaliset taidot opitaan kotona
ja perheen piirissä. Sen lisäksi yhteiskunnan - - tulee tukea
perheiden kasvatusvastuuta, jotta nuoret omaksuisivat yhteiset pelisäännöt
ja rajat."
Näihin
ongelmiin ei ole vain yhtä ainoaa ratkaisua, toteaa raportti. Vastaus
ei välttämättä ole myöskään silkan
rahan jakaminen. Sen sijaan tulee luoda perheiden tueksi uusia palveluita
ja lisätä aikuisten vastuuta yleensä. Nuorille pitää
antaa hyviä esimerkkejä ja esikuvia.
Takaisin alkuun
Innovaatiot
luovuuteen kasvattamisen tueksi
Suomi
2015 -ohjelman kuudes kurssi, jonka tuloksia raportti esittelee, esitti
seuraavat radikaalit innovaatiot perheiden aseman kohentamiseksi ja luovuuden
kehittämiseksi:
- Luovuuspakkaus
nuorille perheille - äitiyspakkaus-mallin mukaan pitää
kehittää vanhempien ja lasten käyttöön luovuutta
edistävä aineisto
- Perhetukien
kohdentaminen uudelleen nuorten syrjäytymiskehityksen katkaisemiseksi
ja perheiden tarvitsemien palveluiden kehittämiseksi
Luovuuspakkaus
auttaisi nuoria perheitä, vanhempia ja lapsia kehittämään
luovuutta ja innovatiivisuutta pienestä pitäen. "Sen tehtävä
olisi toimia vaihtoehtona turruttavan kaupallisen massaviihteen ylivallalle,
antaa virikkeitä mielikuvituksen kehittämiseen ja sytyttää
luovuuden kipinä suomalaisen ihmisen tajuntaan jo pienestä pitäen.
Luovuuspakkaus
edellyttää jo luonteensa mukaisesti jatkuvaa uudistamista ja
kehittämistä. Samalla sen tulee kuitenkin heijastaa pysyviä
humaaneja arvoja sekä tervettä ihmiskuvaa. Suomessa
on monia korkeatasoisia asiantuntijatahoja, joiden tehtävänä
on edistää lasten hyvinvointia. Luovuuspakkauksen sisällön
ideointi ja toteutus tulee antaa näiden tahojen tehtäväksi.
Markkinoiden käsiin näin arvokasta työtä ei voi jättää."
Idea ohjaustoiminnan ammattilaisille: työhön mukaan?
Perhetukien
kohdentamiseksi raportissa pohditaan muun muassa lapsilisien saattamista
veronalaiseksi tuloksi. "Näin saadut varat voitaisiin kohdentaa
perheiden palvelujen kehittämiseen, esimerkiksi verosta tehtävän
lastenhoito- ja kotitalousvähennyksen sekä lasten ja koululaisten
kerhotoiminnan kehittämiseen. Lapsilisien verottamisella saatavat
varat palautuisivat takaisin lapsiperheille ja samalla uusilla palveluilla
– esimerkiksi lastenhoitopalveluilla – parannettaisiin työllisyyttä."
Raportissa todetaan monia erialaisia keinoja palauttaa
verotulot perheiden käyttöön, siten että tuki jakautuis
nykyistä tasaisemmin. Kaikki keinot eivät tunnut vakuuttavilta
kuitenkaan.
Raportti
on kulttuurisine ja luovine arvoineen ilahduttavaa luettavaa. Siinä
nidotaan yhteen yhteiskunnan talouden, sosiaalisen ja kulttuurisen alojen
intressejä. Toivoa sopii, että raportissa visioidut keinot ja
mahdollisuudet todella myös yhteiskunnassa toteutuisivat. Ohjaustoiminnan
ammattialalla voidaan tehdä enemmänkin kuin toivoa: toimia.
Referoinut:
Saija Honkala
Lähteet:
Suomi 2015 - Suomen tulevaisuuden menestystekijät ja haasteet 6 -raportti
http://www.sitra.fi/Alasivusto/index.asp?DirID=19
http://194.100.30.11/suomi2015/suomi2015_4/10_0_2015_ohjelma.html
Takaisin
sivun alkuun
Elämänkulun erilaiset ohjaustarpeet
Seuraavassa
esitellään muutamia Elämänkulun
erilaiset ohjaustarpeet -opintojaksolla syntyneitä oppimistehtäviä
eli esseitä ja muita tuotoksia, joissa käsitellään
elämän eri vaiheita ja ohjaustarpeita. Aluksi esitellään
annettu oppimistehtävä, jonka perustella tekstejä on lähdetty
tutustumaan erilaisiin toimintaympäristöihin ja pohtimaan niide
sekä lähdekirjallisuuden herättämiä ajatuksia.
Elämänkulun
erilaiset ohjaustarpeet
Ohjaustoiminnan koulutusohjelma, 1. vuosikurssi
opettaja: Heli Kemppinen
OPPIMISTEHTÄVÄ
2
Valitse
jokin teoreettinen näkemys/tarkastelutapa ihmisen elämänkaaresta,
elämänkulusta. Tutustu valitsemaasi näkemykseen. Tuo esille
kirjallisessa esityksessä (essee, sarjakuva, tarina, www-sivut...)
näkemyksen keskeiset perusperiaatteet, piirteet. Opintojaksoon sisältyy
tutustuminen ohjaustyöhön kahdessa eri toimintaympäristössä.
Toimintaympäristöjen asiakkaat ovat mahdollisesti elämänkulussaan
eri vaiheissa. Peilaa asiakkaiden elämänvaihetta teoreettiseen
näkemykseen elämänkaaresta. Minkälaisia yhteyksiä/eroja
voit havaita valitsemaasi teoreettiseen näkemykseen (käytännön
esimerkit). Tarkastelun kohteena voi olla myös yksi asiakas. Pohdi
vastauksessasi elämänkaariteorian soveltuvuutta nykyhetkeen.
Elämänvaiheita
sarjakuvana
Katse menneeseen
Elämänvaiheena vanhuus
Vanha kehittyminen
1.
Leena Hurmavaara:
Elämänvaiheita sarjakuvana
Sarjakuva:
Elisa Hirvonen, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija
LÄHTEET:
2. Tiina Murtonen:
Katse mennesseen, katse tulevaan
Ohjaustoiminnan
koulutusohjelman Elämänkulun erilaiset ohjaustarpeet
-opintojakson oppimistehtävänä kirjoitettu essee
"Avaan
ihanan soittorasian.
Annan lauluni soida taas.
Laulun ihanan ilmaan puhallan.
Nyt taas yhdessä laulellaan."
Avasin
soittorasian. Sieltä virtasi korviini niin hauskoja kuin haikeamielisiäkin
säveliä: "Sano va-las… sun pitää heittää
housut alas" - päiväkerholaisten suusta; sotaveteraanien kertomuksia
oman elämänvaiheittensa harrastuksista Sävelsirkun tahtiin.
Toiset sävelet luovat muistoja ja toiset kertovat niistä. Lapsia
ja vanhuksia yhdistää kuitenkin eräs asia, he ottavat elämästänsä
ilon irti kukin kykenemällään tavalla. Lapsille pelit,
leikit ja askartelu ovat osa kehitystä. Elämänkaaripsykologian
mukaan ihmisen kehitys voi jatkua koko elämänkaaren ajan. Sillä
tarkoitetaan potentiaalisten voimavarojen käyttöönottoa
rajoitukset kuten sairaudet ja vammat huomioon ottaen.
Elämänkaaripsykologiaa
ja iän tuomaa viisautta
Ilveskodin
sotainvalideista on taitavien ohjaajien avulla löydetty uusia kykyjä
ja voimia, joiden avulla he voivat pelien, leikkien ja askartelujen kautta
kokea elämä mielekkääksi. Kun ihminen itse tai ohjaajan
avustuksella löytää rajoitteittensa puitteissa uusia kykyjä
ja sisäisiä voimavaroja toteuttaa itseään, antaa se
mielestäni avaimet mielekkäälle vanhuudelle. Ihmiselle
on tärkeää myös yhdessä oleminen sekä sosiaalisten
suhteiden jatkuvuus.
Vanhat
sävelet muistoja herättää,
kyynel silmäkulmaan vierähtää,
mukava yhdessä on jakaa kaikki tää.
Elämä
tuntuu näytelmältä, sanoi Shakespeare. Itse joskus ajattelen
samaa ja toivon, että kunpa joku välillä esittäisi
minua ja minä saisin hengähtää. Istuisin aidan reunalle
ja katselisin: "Tuolla se nyt menee tukka putkella paikasta toiseen. Kunpa
se pysähtyisi välillä. Hei, yritän ottaa sitä
kiinni…" Valmista käsikirjoitusta ei näytelmään kuitenkaan
ole kirjoitettu. Lapselle, jolla on onneton lapsuus, ei välttämättä
ole kirjoitettu onnetonta loppua. Psykologi Tony Dunderfeltin teorian
mukaan elämänkaarella kuvataan inhimillisen kehityksen yleisiä
lainalaisuuksia, mutta kehitys on yksilön fyysisten, sosiaalisten,
psyykkisten ja yksilöllisten voimien yhteisvaikutusta, jolloin näitä
elämänkuluksi kutsuttuja tapahtumia on vaikea ennustaa. "Jokainen
käy yksilöllisellä tavalla läpi kaikille yhteiset
elämänvaiheet".
Iän
tuoma viisaus, mitä se on? Psykoanalyytikko Erik H. Eriksonin määritelmän
mukaan viisaus on: "- - aktiivista huolenpitoa elämästä,
jopa kuoleman itsensä edessä ja elämän kokonaisuuden
tajuamista inhimillisten epäonnistumisten ja olemassaolon tuhon kauhun
edessä." Olisikohan Ilveskodin vanhus osannut ajatella näin,
kun häntä nuori tyttö sanoi viisaaksi. Toisaalta sanotaan
myös, että viisaus ankkuroituu elämänkokemukseen.
Vanhuksilla on kokemuksia kriisitilanteista, joita muiden olisi hyvä
kuunnella sillä heidän tieto voi auttaa kohtaamaan samankaltaisia
ongelmia. Muistelut luovat siltaa eri sukupolvien välille.
Eriksonin
teoriaan tukeutuen mielestäni Ilveskodin veteraanit ovat hyvin viisaita.
He pitävät huolta itsestään osallistumalla tarjottuihin
ohjelmiin niin peleihin, leikkeihin kuin askarteluunkin. Toisaalta niiden
tarkoitus on motoristen toimintojen ylläpitämien ja toisaalta
mielenjumppa. Tärkeää heille ei tunnu olevan tekeminen,
vaan ihmisten kanssa yhdessä oleminen.
"Vanha
ja viisas vai veijari ja narri?" Ajatuksen luojan Adolf Guggenbuhl-Craigin
mukaan kuva vanhuuden tuomasta viisaudesta on väärä ja
haitallinen. Se on ihanne, jota kukaan ei voi saavuttaa. Se itse asiassa
estää ihmistä toteuttamasta vanhuuden tuomia mahdollisuuksia.
Vanhus on veijari, joka on vapautunut yhteiskunnan kahleista, pakkopaidasta,
rajoista ja pakotteista. Hänen ei tarvitse enää sopeutua,
vaan olla sellainen kuin haluaa tai pystyy vaivoinensa ja vikoinensa.
Hänen mielestään kuvalla vanhuksesta viisaana nuoret, aikuiset
ja vanhenevat ihmiset yrittävät peitellä vanhuutta, rappeutumista
ja kuolemaa kohtaansa tuntevaa pelkoa.
Kun
vanhus saa luvan olla narrimainen, joka ei tarkoita egoistisuutta tai
pahantekoa, on se vapauttavaa. Hänen ei ole pakko pysyä kunnossa
ja pirteänä, ei fyysisesti eikä psyykkisesti tai henkisesti.
Hän voi nauraa tai itkeä, vanhuuden tunneherkkyys on hänelle
sallittua, kertoo Guggenbuhl-Craig. Hei, ajattelin, tätä on
se pilke tuntemieni vanhusten silmäkulmassa: veijarimaisuutta, uskallusta
hassutella välillä kuin lapsi, uskallusta olla erilainen vanhus.
Tällainen viisauden kahleista vapautettu vanhus tahtoisin ehkä
myös itse olla, mutta täytyyhän minun lapsenlapsilleni
näyttää sopivassa suhteessa ripaus myös viisautta,
jotta heistä kasvaisi kunnolla käyttäytyviä kansalaisia.
Riistanhoito,
kalastus, metsästys, ravustus ja erilaiset pallopelit ovat olleet
Ilveskodin asukkaiden lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden aikaisia harrastuksia.
Aikaa harrastuksille tosin ei ole paljoa ollut, sillä heidän
on pitänyt tehdä töitä tai sota on lohkaissut elämänkulusta
osansa. Muistissa tuntui hyvin säilyneen nyt hauskalle tuntuvat mutta
silloin vaaralliset tapahtumat. Esimerkiksi erään miehen kasvoille
oli lapsena räjähtänyt itse tekemä ruutipommi ja naama
kärähtäneenä oli seuraavana päivänä
pitänyt mennä kirkkoon… Ilveskodin asukas Toivo on tehnyt käsitöitä
koko ikänsä. Tämä taiteilija saa tänä päivänäkin
elinvoimansa siitä. Tämän päivän harrastuksista
bingon pelaaminen oli mo-nien suosiossa. Eniten siinä viehätti
voittaminen. Lisäksi aina nuorten tyttöjen näkeminen ja
jututtaminen oli heidän lempipuuhaansa.
"Soditaan,
aina vaan soditaan, eiköhän tehdä välillä rauha",
sanoi sotavankina Venäjällä ollut veijari Erkki. Asukkaiden
kertomukset kuulemma hyvin useasti liikkuvat sotatantereella, mutta Erkki
on kyllästynyt niihin. Hän puuhastelee mieluummin mosaiikkityönsä
parissa. Muistelun merkityksestä sanotaan, että se luo
jatkuvuutta ja auttaa ihmistä ylläpitämään itsearvostustaan.
Se on parantavaa toimintaa, paljon enemmän kuin pakoa menneisyyteen.
Menneisyyden tarinat muokkautuvat uudelleen ja uudelleen. Sen sanotaan
auttavan kertojaa löytämään yhä uusia asioita
menneisyydestään ja näin se ei ole vain mielikuvien kertausta
vaan jatkuvaa luomista. Katse menneisyyteen onkin minuuden rakentamista,
joka antaa voimia myös tulevaisuuden kohtaamiseen.
Mummoni
haikaili viimeisinä vuosinaan menetettyä elämää,
mutta toivoi kovasti pääsevänsä pois sen hetkisestä.
Hänen kohdallaan en voi sanoa, että muisteleminen olisi ollut
hänelle rakentavaa pi-kemminkin masentavaa. Hän ei harrastunut
muuta kuin Kauniita ja Rohkeita. Mietin, että ehkä hän
ei osannut harrastaa mitään, tuskin hänen nuoruudessaan
maalattiin silkkihuiveja tai posliinia vaan tehtiin töitä. Töitä,
jotka pitivät hengissä.
Leikkiä
ja lorua; naurua ja porua
"Sano
puukko… anna pojalle suukko…" Lapsi on terve, kun se leikkii. Mitä
leikki antaa lapselle? Entisaikaan lapset ja aikuiset leikkivät
suunnilleen samoja leikkejä. Leikki ja työ eivät olleet
erossa toisistaan. Tämä nousi myös Ilveskodin veteraanien
kertomuksista esiin, riistanhoito, metsästys ja kalastus olivat niin
leikkiä kuin työtäkin. Päiväkerholainen on 4
- 6-vuotias, elämässään leikki-iän vaiheessa.
Leikki-iässä lapsi alkaa osata jo leikkiä muiden kanssa
eikä vain muiden rinnalla. Näin alkavat muun muassa lapsen vuorovaikutustaidot
ikäistensä kanssa kehittyä. Lapset kehittyvät
kuitenkin eri tahtiin. Tutustumassani päiväkerhossa muutamat
leikkivät yksin, jotkut leikkivät ensin yksin ja sitten liittyivät
reippaasti muiden mukaan.
Leikki
vapauttaa, tuo elämään iloja, seikkailua ja jännitystä
sen avulla lapsi pääsee irti arjesta, kirjoittaa toimittaja
Eeva Riihonen. Minun mielestäni leikki on ennemmin lapsen arkea,
eikä ainakaan tietoista irtiottoa arjesta. Leikki lisää
lapsen luovuutta, rikastuttaa mielikuvitusta. Mutta eikös leikki
voisi merkitä samoja asioita myös vanhukselle. Liikuntaleikit
auttavat lasta tutustumaan kehoonsa ja harjoittamaan motoriikkaa. Samalla
tavoin vanhus saattaa joutua tutustumaan uudestaan sairaaseen kehoonsa
ja harjoittamaan ja pitämään, niin kuin Toivo sanoi, sorminäppäryyttä
yllä.
Päiväkerho
sosiaalistaa lasta yhteiskuntaan eli esimerkiksi opettaa hyvistä
tavoista. Tavarat siivotaan leikkien jälkeen ja ennen syömistä
pestään kädet. Päiväkerhon leikeissä harjoitellaan
myös sääntöjen noudattamista. Satujen avulla pienelle
lapselle voi esimerkiksi opettaa moraalisen käyttäytymisen perusteita.
Kerhossa oli teemana hyvät tavat, kun ohjaaja kysyi lapsilta, mitä
hyviä tapoja on? Lapset vastailivat: Ei saa töniä, ei saa
tapella, ei saa kiusata, ei saa lyödä…ruokalassa ei saa oksentaa
lautaselle, ei saa jättää ruokaa… Leikki myös opettaa:
sen avulla lapsi saa tietoa maailmasta, esineistä, toiminnoista.
Neuvostovenäläinen
psykologi Aleksei N. Leontjev kuvaa leikki-iän vaiheen teoriassaan
keskittymisen kehittymistä leikkiroolien avulla. Esimerkiksi lapsi
saattaa leikkiroolinsa avulla pysymään paikallaan kauemmin tai
hiljaa kuin aikuisen suoran kehotuksen avulla tai lapselle leikissä
keskittymi-nen edesauttaa oppimista, asioiden muistamista. Tämä
pätee myös nykyään.
Päiväkerholaisista
kaikki istuvat kerrankin hiljaa, kun ohjaaja lukee heille satua. Sanotaan,
että lapsi ei ainoastaan kuuntele vaan hänen sisimpänsä
elää nuo tapahtumat ja luo tarinasta sisäisiä kuvia.
Neljävuotiaana kummipoikani useasti pyysi minua lukemaan satua "suusta".
Sillä hän tarkoitti, että lukisin omasta päästäni
en suoraan kirjasta. Kun aloin kertoa satua ilman kirjaa, pystyin paremmin
itsekin eläytymään siihen. Pienen kummipoikani ilmeet maalasivat
minun satuni kuvat. Kerhossa hoivasimme sairasta nallea. Yhtäkkiä
yksi kerholaisista sanoi, että "Jollakin on oikeasti hätä!",
kun ambulanssi ajoi ikkunan ohitse. Todellisuus erotetaan kuitenkin leikeistä.
Leikkejä suunnitellessa on muistettava, että pieni lapsi on
matkiva ihminen. Minun tajuntaani iski selkeästi päiväkerhossa
ollessa ajatus, miten herkkiä tuon ikäiset ovat saamaan vaikutteita.
Tuntui, että lapset tarkkailevatkin minua, enkä minä heitä.
He
tulevat, tarhan lapset,
enimmäkseen särkyneistä kodeista.
tahdon olla avuksi heille,
kuinka täytyy heitä opettaa
heitä pettämättä?
Kun ei aina tiedä,
mikä turmelee niin monta ihmistä.
Harri Kaasalainen
Leikki
on peili, joka heijastaa lapsen kokemuksia ja tunteita. Päiväkerholaisista
ainakin yksi viisivuotias lapsi oli avioerolapsi. Kun käsittelimme
perhettä leikkimällä leikkiä, ketä kodissani
asuu, tämä avioerolapsi nosti korista myös isänuken
pöydälle. Isä kuului perheeseen. Hän oli jo aikaisemmin
ilmaissut sen, että isä ja äiti eivät enää
nuku samassa sängyssä muun leikin yhteydessä. Myöhemmin
lasten leikkiessä omia leikkejään, hän tuli syliini
ja kertoi, että isä oli antanut luvan käydä isän
luona kylässä. Hän käsitteli ikävää
asiaa tällä tavoin. Murheellista minusta oli, että niin
pieni lapsi joutuu niin isojen asioiden eteen.
Leikki
on lapsen työtä, mutta työ voi olla myös lapsen leikkiä.
Pölyjen pyyhkiminen ja tiskaus on jännittävää
leikkiä, kun saa tehdä isojen ihmisten työtä. Viisivuotias
kummipoikani sanoo useasti, että ei jouda nyt leikkimään,
kun pitää tehdä töitä. Tämä lausahdus
oli osittain varmaan matkittua äidiltä ja isiltä. Kenties
yritystä ymmärtää työn keskeisyyttä aikuisen
elämässä.
Kun
lapsen ja vanhuksen katseet kohtaavat, on lapsen katseessa kenties pelkoa
vanhenemisesta, opetettua kunnioitusta vanhempaa henkilöä kohtaan
tai ajatusta, että tätä mummon höppänää
voi juoksuttaa miten tahansa. Vanhus kenties tuntee itsensä lapseksi
jälleen ja antaa lapsenlapsensa juok-suttaa hakemaan karannutta palloa.
Olen nähnyt kuinka palkitsevaa se on niin hengästyneelle mummolle
kuin väsymättömälle lapsenlapselle itsellekin. Mielessäni
syntynyt seuraava ajatus sopii mielestäni hyvin esimerkiksi lasten
ja vanhusten parissa työskentelevien ohjaajien punaiseksi langaksi:
Tärkeintä
on se, että joku kuuntelee, vaikka vähän nauraa ja hymyilee.
.
"Suljen ihanan soittorasian.
Kunnes yhdessä laulellaan.
Muiston mukavan taskuun
taputan. Pian taas
yhdessä laulellaan."
Teksti:
Tiina Murtonen, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija
LÄHTEET
Tutustumiskäynnit:
6 h Poltinahon seurakunnan päiväkerho (Sirkku Tattari) sekä
6 h Ilveskoti (Eija Saarinen).
Kirjallisuus:
Dunderfelt,
T. 1990. Elämänkaaripsykologia. Porvoo: WSOY. s. 16-17, 82-83,
210-213.
Kaasalainen,
H. Tarha-runo. Teoksessa Sievers, K. (toim.) 1982. Elämän kaari.
Valikoima runoja. Keuruu: Otava. s. 42.
Leontjev,
A. N. Kasvuvuosien psyykkinen kehitys. Teoksessa Suomen kaupunkiliitto.
1980. Helsinki. s. 69.
Levonen,
T. 2001. Ikä karttuu elämä jatkuu. Ikääntyminen
muuttuvassa yhteiskunnassa. Saarijärvi: Gummerus. s. 221.
Riihonen,
E. 1991. Lapsi ja lelu. Jyväskylä: Tammi. Helsinki. s. 10-13.
Soittorasia-runot:
Päiväkerhon leikkilaulu. Saatu: Sirkku Tattari.
Takaisin
alkuun
3.
Alma Korhonen:
Elämänvaiheena vanhuus
Eivät
lastenlapset miehestä vanhaa tee,
vaan tietoisuus siitä, että on naimisissa isoäidin kanssa.
G. Norman Collie
Vanhuuden
aikaa pidetään perinteisesti eletyn elämän arvioinnin
aikana: pystynkö hyväksymään sekä huonot että
hyvät ajat juuri minun elämääni kuuluvina tapahtumina?
Toisaalta vanhuus nähdään myös eteenpäin katsomisena:
vielä voisin tehdä jotain mikä minua todella kiinnostaa.
Lopulta esiin nousee väistämättä kysymys: mitä
kuoleman jälkeen? (Dunderfelt 1990, 244.)
Eriksonin
mukaan psykososiaalisen kehityksen vaiheita on kahdeksan, jotka hän
käy läpi käänteisessä järjestyksessä
vanhuudesta lapsuuteen, osoittaakseen miten kehityksen eri vaiheet rakentuvat
toinen toisistaan. Elämänkaariteoriassa
vanhuuden kehitystehtävä on Eriksonin mukaan minän eheys
vs. epätoivo ja katkeruus. Eheydestä syntyvä voima on viisaus
vastakohtana elämän halveksunnalle ja vastenmielisyydelle elämää
kohtaan.
Eräät
naiset ja miehet tulevat katkeriksi vuosien myötä.
Mitä enemmän heiltä putoaa hampaita, sitä purevampia
heistä tulee.
G.P. Prentices
Viisaus
on Eriksonin mukaan avoimuutta ja kiinnostusta elämää kohtaan,
myös uhkaavan kuoleman edessä. Tämän viisauden saavuttamiseksi
vaaditaan jonkinlaista ”minän eheyden” kokemusta kaikilla kolmella
tasolla: fyysisellä, psyykkisellä ja sosiaalisella. Tutkimuksissaan
ja teoriassaan Erikson seuraa näiden kolmen ”maailman” vuorovaikutusta.
Tasot saavuttavat kehityshuippunsa eri aikoina, mutta jokaisella vaiheella
on ollut valmisteluaikansa edellisessä vaiheessa. Ominaisuuksien
kehitys jatkuu vielä huippukohdankin jälkeen eikä mikään
osavaihe katoa pois vaan kaikki jäävät vaikuttamaan ja
ilmenevät muiden vaiheiden kehittyneinä ja taantuneina osina.
Kokonaisuus muodostuu siitä, että jokainen osavaihe on kehittynyt
suotuisalla tavalla oikeaan aikaan. (Dunderfelt, 1990, 244.)
Epätoivo
vai seesteisyys
Elämän
halveksunta - kuten ei viisauskaan - kehity vanhuudessa tuota pikaa, illalla
käyn nukkumaan ja aamulla olen katkera, vaan sillä on pitempi
menneisyys. Epätoivolla, katkeruudella ja sitä seuraavalla vastenmielisyydellä
kaikkia vanhuuden oireita kohtaan on juurensa esimerkiksi aikuisiän
psyykkisten voimien tai biologisten toimintojen lamaantumisessa. Selityksiä
voidaan löytää jopa nuoruuden selkeytymättömästä
identiteettikriisistä, joka on vaikuttanut läpi elämän.
Minulla
on ollut vaimo – hän jätti minut.
Lapset – he hylkäsivät minut.
Ystävät – he pettivät minut.
Nyt minulla on vain nämä sairaat kädet, ja käytän
aina hansikkaita.
Mutta minulla on leukani tallella – minä puren!
Georges Clémenceau
Vanhuuden
vaiheissa on hyväksi tasapainoinen itsensä tutkiskelu ja elämänsä
tarkastelu, johon yleensä tarvitaan myös ympäristön
ja omaisten tukea. Dunderfelt (1990) sanookin, että ”Viisaus tuo
mukanansa ’tosi ihmisyyden’, jota yhteiskunnassamme opitaan tulevaisuudessa
uudelleen kunnioittamaan ”.
Vanhuudessa
korostuu suhde maailmaan, itseen ja aikaan. Kypsyyden ikävaiheessa
edessä on vielä mahdollisuuksia kasvuun ja kehitykseen. Toisaalla
yhteiskunnalliset ja työelämän arvot siirtyvät sisäisempiin
arvoihin. Suhde omaan kehoon, aviopuolisoon ja lähisukulaisiin on
luotava uudelleen. Arvioitavaksi tulee suhde riippuvaisena ja toisaalta
itsenäisenä olemiseen. Käytännön kokemuksena
koen, että juuri taantuminen muista riippuvaiseksi on vanhuksille
kova paikka ja turhauttaa heitä. Turhautuminen puolestaan ilmenee
usein ärtymyksenä sekä omaa itseään että
lähi piiriä kohtaan.
Kuoleman
väistämättömyys
Dunderfelt
(1990, 210) nostaa esiin myös suhteen aikaan, joka eroaa entisestä.
Melkein kaikkina muina ikäjaksoina ihmisellä on sekä menneisyys
että tulevaisuus. Vanhuuden ikävaiheessa menneisyys tuntuu kasautuvat
ja tulevaisuus vaikuttaa epämääräiseltä ja olemattomalta.
Mitä on elämä ollut ja miten kohdata kuoleman väistämättömyys?
Mies
juoksi pakoon kuolemaa.
Juoksi pysähtymättä, yötä päivää,
juoksi kylien ja kaupunkien läpi,
kahlasi jokien poikki, kiipesi vuorille.
Aina kun vilkaisi taakseen,
näki että kuolema oli kintereillä.
Miehen tukka kävi harmaaksi, hampaa putoilivat suusta;
henkeä alkoi ahdistaa ja vauhti hidastui.
Mies vanheni.
Kirkkaana syysaamuna mies tuli järvelle.
Ranta oli autio.
Mies tunsi että hänen voimansa olivat lopussa:
hän ei jaksanut uida järven yli.
Mies katsoi taakseen: kuolemaa ei näkynyt.
Miehen mieli sai rauhan.
Hän katseli tyyntä järven pintaa pitkän tovin.
Sulki sitten silmänsä ja kuoli.
Kai Nieminen
Kuoleman
väistämättömyyden hyväksyminen ja sisäisen
rauhan löytäminen on keskeinen tasapainoisen vanhuuden saavuttamisessa.
Vanhuus on usein hengellistä aikaa. Vastausten etsimistä elämän
syvimpiin kysymyksiin. Monella vanhalla ihmisellä on uskontoon hyvin
elämyksellinen suhde, vapaa teologisesta jähmeydestä kertoo
Dunderfelt ja jatkaa, elämän jatkuminen kuoleman jälkeen
ei ole enää pelkästään filosofinen kysymys vaan
suoraan koettu tuntemus ja oman elämän kynnyskohdan edessä
nouseva elämänkysymys.
Uskonnosta
ei etsitä vain lohtua vaan kokemus on kokonaisvaltainen elämys,
joka ravitsee ja antaa voimaa jatkaa silloin kun fyysiset voimat eivät
riitä. Lars Tornstam puhuu tästä gerotranssendenssina.
Vanheneva ihminen veteytyy sisäänpäin omiin maailmoihinsa
irrottaen itsensä fyysisestä ja sosiaalisesta arkipäivästä.
Omaiset voivat tulkita tämän niin, että heidän tulisi
aktivoida vanhus uuteen yhteyteen ulkomaailman kanssa vaikka vetäytyminen
voi olla vain ihmisen luontainen tarve kurottaa kohti jotakin uutta ja
henkistä. Transsedenssin tarve eli tarve ylittää nykyinen
elämäntilanne kuuluu jokaiseen ikään. Vanhuudessa
se olisi tärkeä vaihe mm. kuoleman pelon vähentämiseksi,
ajan ja paikan uudelleen määrittelyn kannalta, oman elämän
laadun parantamiseksi ja hyväksymiseksi.
Päivä
hiljenee käsiin.
Valo lakastuu puiselta pöydältä.
Kaksi sävyä jää.
Jää taivas ja luminen laki
Niitten välistä menen.
Caj Westerberg
Muistelu
luo jatkuvuutta
Tutustumisympäristössäni
vanhukset rakastivat muistelua, paluuta menneisiin aikoihin. Heille oli
hyvin tärkeää kertoa: kuka hän on, mistä hän
tulee. Ja kun lähimuisti pettää, samat tarinat saattoi
kuulla moneen kertaan päivän aikana. Dunderfelt (1990) toteaa,
että muisteleminen on merkitystä luovaa ja jopa parantavaa toimintaa,
siis paljon enemmän kuin pakoa menneisyyteen. Muistelu auttaa oman
elämän hahmottamisessa ja pitää muistitoimintoja yllä.
Se luo jatkuvuutta ja auttaa ylläpitämään itsearvostusta.
Toisaalta tutkijat painottavat, että muisteleminen on myös uuden
luomista: emmehän me jälkeenpäin voi tietää mitä
aikoinaan tapahtui, vaan kertoja muokkaa tarinaansa uudelleen joka kerta,
kun hän siitä puhuu. Tähän teoriaan on helppo yhtyä.
Keho
ja mieli
Vanhat
miehet tuomitsevat liian paljon,
neuvottelevat liian pitkään, uskaltavat liian vähän,
katuvat liian paljon.
Francis Bacon
Fyysiset
vanhenemisen oireet voivat viedä kohtuuttomasti aikaa ja keskittymisvoimaa.
Kehon rappeutumisen myötä mieli muuttuu raskaammaksi. Toisaalta
on myös valoisia ja elämänmyönteisiä ihmisiä,
jotka vaivoistaan huolimatta ovat löytäneet positiivisen elämän
asenteen. Eriksonin näkemyksen mukaanhan luopuminen ja jaksaminen
riippuvat siitä miten edelliset kehitysvaiheet on käyty läpi.
Vanhuuden
elämänvaihe voi muuttua yhä raskaammaksi, jos ajatukset
kietoutuvat arkipäiväisten pikkuseikkojen ympärille; sairaudet
ja huolet täyttävät suuren osan elämästä.
Tässäpä onkin mielestäni ratkaiseva tekijä vanhustyössä.
Omaan sairauteensa turhautumisen myötä vanhus masentuu ja alkaa
luovuttamisen kierre. Turhautuneisuus purkautuu aggressiona omaa itseä
ja kykenemättömyyttään kohtaa eikä vähäisempänä
siitä saa osaansa myös lähisukulaiset ja hoitohenkilökunta.
Ratkaisu
mallini onkin yksinkertainen; rohkaista vanhuksia arkipuuhiin. Kannustaa
ja kehua kuin pientä lasta, joka opettelee laittamaan sukkahousuja
jalkaan turhautuen yhä uudelleen ja uudelleen sukkahousujen mennessä
myttyrälle. Elämänmyönteisyyttä voi opettaa.
Vaikka elämänkohtalot vanhuksen itsensä mielestä oikeuttaisivatkin
synkkyyteen voi tällaisen vanhuksen mielenkiinnon yrittää
siirtää toisaalle. Vanhuuden tuomia rajoitteita väheksymättä
huomio voidaan kiinnittää positiivisiin asioihin, vaikka lehden
lukuun ja päivän tapahtumiin. Myös osoitus Aidosta Välittämisestä
motivoi vanhusta jaksamaan. Tärkein muistisääntö vanhustyössä
on mielestäni se, että kohtelee vanhuksia kuten toivoisi itseään
kohdeltavan samassa elämänvaiheessa.
Tutustumiskohteeni
oli Raijan palvelukoti vanhuksille Hausjärvellä. Asiakkaat palvelukodissa
olivat ikääntyneitä vanhuksia, jotka tarvitsivat auttavia
käsiä ympärilleen vuorokauden ympäri. Tällainen
ohjausympäristö luo paljon haastetta, sillä toiminta kyvyiltään
vanhukset ovat jo hyvin rajoittuneita. Suurin osa vanhuksista oli hyvin
huumorintajuisia ja elämän myönteisiä erilaisista
’vaivoistaan’ huolimatta. Harvoin asiat ovat niin huonosti, ettei edes
huumori auta.
Kun
mies vanhenee, niin vaivat nuorenee.
Suomalainen sananlasku
Mies
on niin vanha kuin hän tuntee olevansa,
nainen sen ikäinen kuin näyttää.
Mortimer Collins
Teksti:
Alma Korhonen
ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija
LÄHTEET
Dunderfelt,
R. 1990. Elämänkaari psykologia. Porvoo: WSOY.
Tarmio, H. (koonnut). 1998. Ajatuksia Miehestä ja miehelle. Helsinki:
WSOY.
Takaisin
alkuun
4.
Elisa Leppäkorpi:
Vanha kehittyminen
Olen
tavannut vanhuksia
hitaita ja verkkaisia
harmaita ja vaivaisia.
Olen kuunnellut runoja kuluneesta elämästä
perheestä, syntymästä, ajan kulumisesta.
Mihin tuli käytettyä eletty elämä
- lapsuus, työ ja kaikki muu?
Entä Eriksonin teoria,
biologia, psykologia ja yhteiskunta?
Tapahtumien
summa – ihmisen olemassaolo,
vanhuus on viimeinen vaihe
elämän epilogi
kehitystehtävä on minän eheys - ja miksipä ei?
Pitää hyväksyä kuolevaisuutensa
se, että askel lyhenee
ja kaikki päättyy joskus.
Onnistuessasi olet viisas
ellet, kai halveksit elämää
sekä koet sen vastenmielisenä.
Ssota-ajan
ihmisiä elää yhä
he maalaavat posliiniastioita ja silkkihuiveja
siinä samalla puhuvat keskenään
paljosta siitä, mikä oli ennen
kertovat riimein elämästä, elävät sotaa
joku tekee kehyksiä lastenlastensa valokuville
eikä ohjaaja voi täysin vielä ymmärtää
vanhuuden näkökulmaa
on kohdattu menetyksiä, solmittu ihmissuhteita
ja silti joku vanhus lojuu kotona yksin.
Eriksonin
psykofyysinen ihmiskäsitys,
miksi se ei toimisi yhä vielä?
Ymmärrä teorialla minuutta
maailma muuttuu kyllä
ihmiset aina vanhenevat
kehitys tuo voimaa.
Olen
tavannut vanhuksia
liian nopean hetken ajan
luulen ymmärtäväni
viidenkymmenen vuoden kuluttua ehkä tiedän.
Teksti:
Elisa Leppäkorpi, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija
Takaisin
alkuun
|