Aivot
ja käsityö
Hulabaloota Draama-Agorassa
Uutuuskirja: Hyvinvoinnin haasteet ja työelämä
Kestävän kehityksen periaatteet koulutukseen
Lapsipolitiikasta lastenkulttuuriin
Uusi toiminta- ja palvelumalli nuorten tueksi
Apurahasäätiöitä
Aivot
ja käsityöt
Helsingin
Kaapelitehtaan tiloissa 18.10.2002 pidetty Neurologiayhdistyksen järjestämä
luento aivojen ja käsitöiden yhteydestä keräsi täyden salin kiinnostuneita
kuulijoita. Seuraavassa referoidaan lyhyesti neurologian dosentti
Gábor Molnórin pitämää luentoa, jossa
hän muun muassa totesi, että luovuus ja jumaluus on useinkin
yhdistetty käteen. Käsillä tekemisellä on siis
varsin korkea alkuperä. |
Neurologian dosentti
Gábor Molnór aloitti Aivot ja käsityö -luentonsa taidekuvilla
todeten, että luovuus ja jumaluus on useinkin yhdistetty käteen. Tuttu
kuva Adamin luomisesta tapahtui taiteilijan tulkitsemana käden kautta.
Molnór kuvaili ihmisaivojen
huimaa kehitystä historian kuluessa. Kuulemiseen,
näkemiseen, puhumiseen ja ajatteluun käytetään aivoissa eri kohtia.Yksinkertaisella
käsialatestin tulosten näyttämisellä Molnór todisti kuulijoilleen väitteen,
että motoriikka ei ole käden lihaksissa vaan aivoissa. Koehenkilö oli
kirjoittanut pari sanaa oikealla kädellä, vasemmalla kädellä, suoralla
kädellä, sitten suulla ja lopuksi myös jalalla. Kaikki käsialanäytteet
olivat samanlaisia, mikä todistaa, että liike tapahtuu aivoissa.
Luennolla myös
kerrattiin synapsien liittymistä toisiinsa, välittäjäaineiden merkitystä
siinä sekä virikkeiden merkitystä aivojen hyvinvoinnille. Liikkeen merkitys
aivoille on tärkeä, koska 60 % aivojen soluista on rakennettu liikkeen
tuottamiseksi. Jos ihminen makaa sohvalla liikkumatta ja ajattelee vaikka
kuin viisaita ajatuksia, se aktivoi parhaassakin tapauksessa vain 40 %
aivosoluista. Jos ihminen liikkuu, aivot aktivoituvat paljon laajemmin.
Jos ihminen tekee yksinkertaista toistotyötä, aivojen alueesta vain yksi
pieni osa toimii ja lopulta se väsyy.
Kuulijat saivat luennolla
vihjeitä siitä, kuinka aivoja hoidetaan. Ja ne ohjeethan jo suunnilleen
tiedämmekin: suojaa aivosi iskuilta, käytä aivoja, säästä niitä tarvittaessa,
huolehdi hapen ja sokerin saannista, levosta sekä myönteisestä asenteesta.
Äläkä päästä nikotiinia, alkoholia äläkä muita haitallisia aineita viemään
välittäjäaineen paikkoja synapsien väleistä.
Käsityön merkityksestä
aivoille Mólnór totesi, että luominen tuo tyydytystä ja
uuden oppiminen ylläpitää aivojen terveyttä. Mutta käsityö merkitsee myös
muistojen taustalla pitämistä.
Ihmisen mielihän on "umpitäynnä" muistoja, mutta ne tulevat esiin vasta
kun haemme ne. Erilaiset virikkeet voivat laukaista tämän "hakemisen".
Ihminen pystyy kuitenkin pitämään muistot taustalla ja keskittymään juuri
käsillä olevaan. Esimerkiksi käsitöitä tehdessä mieli keskittyy tekemiseen
ja pitää muistoja taustalla.
Lähde:
Gabór Molnór. Aivot ja käsityö. Luento 18.10.2002
Helsingin kaapelitehtaalla.
Teksti:
Hannele Juola
Takaisin
sivun alkuun
Hulabaloota
Draama-Agorassa
Kulttuurista
kestävää kehitystä lienee mitä suurimmassa
määrin myös monikulttuurisuuden huomioon ottaminen
ohjauksessa ja yleensä yhteiskunnassa. Muun muassa maahanmuuttajien
kulttuurien ymmärtämiseen ja kulttuurierojen oivaltamiseen
antoi eväitä Draama-Agora -tapahtuma. |
Marraskuun
alussa Tampereella järjestetty Draama-Agora tapahtuma oli suunnattu
ennen kaikkea ihmissuhdetyötä tekeville sosiaali-, terveys-, ja opetusalan
ammattilaisille. Tapahtuma oli myös osa FIDEAn eli Suomen draama- ja teatteriopetuksen
liiton syyspäiviä.
Osallistuin
Draama-Agorassa Jouni Piekkarin isännöimään Näkyväks- työpajaan. Piekkari
työskentelee Näkyväks-projektissa, jolla pyritään tukemaan turvapaikanhakijoita
raskaan prosessin läpi toiminnallisten menetelmien, osallistavan draaman
ja esittävän monitaiteen keinoin.
|
Toiminta
pajassa aloitettiin vanhalla kunnon hedelmäsalaatilla. Tosin, koska
yhtenä teemana pajassa oli asuminen, hedelmät korvattiin rivitalolla,
kerrostalolla ja omakotitalolla. Asuminen nousi tärkeäksi käsittelemässämme
tarinassa, jonka päähenkilö oli Pohjoiseen maahan Saarivaltiosta
muuttanut Hulabaloo.
Draama-Agoran
Näkyväks-pajaa ohjannut Jouni Piekkari esittelee Hulabaloon
kotimaata. Kuva:
Sirpa Koskinen
|
Ryhminä
rakensimme Hulabaloon uuden asunnon huone kerrallaan. Seurasimme, kuinka
Hulabaloo valmistautui tupaantuliaisiin, joihin kukaan ei tullut ja päätti
pitää juhlat itselleen. Kuvailimme ryhmänä pöydän herkkuantimia ja esitimme
kuorona Saarivaltion kansallismusiikkia perinteisine soittimineen. Näimme,
kuinka vihainen naapuri tuli valittamaan metelistä, ja annoimme neuvoja
tietokoneen välityksellä Hulabaloon sukulaisina.
Tarinan
perusjuoni oli valmiiksi mietitty, mutta ryhmä pääsi osallistumaan niin
äänellä, ajatuksina kuin kuvien välitykselläkin. Prosessidraama toimi
keskustelun herättäjänä maahanmuuttajien asemasta Suomessa ja omassa lähiympäristössä
sekä kulttuurien välisistä eroista. Tämä paja, kuten koko Draama-Agora
tapahtuma, antoi runsaasti eväitä omaan ohjaajuuteen.
teksti:
Miia Lumivuokko
Takaisin
sivun alkuun
Kestävän
kehityksen periaatteet koulutukseen
Opetusministeri
Rask puhui to 24.10. Suomen kansallismuseossa kestävän kehityksen
periaatteista koulutuksessa. -
Itämeren maiden Baltic 21 -toimintaohjelmaan on alusta lähtien sisältynyt
koulutus. Eräs jo tehty konkreettinen toimenpide on lukion tuntijakoon
lisätyt syventävät kurssit biologiassa ja kemiassa. Näillä pyritään nimenomaan
ympäristötietouden vahvistamiseen, sanoi opetusministeri Maija Rask torstaina
Kestävän kehityksen edistäminen koulutuksessa - Baltic 21E -ohjelman avausseminaarin
puheenvuorossaan.
Ministeri
Rask muistutti, että Itämeren maiden opetusministerit hyväksyivät tämän
vuoden tammikuussa kestävän kehityksen näkökohtia koulutuksessa painottavaan
Baltic 21E -ohjelman ja sitoutuivat sen toteuttamiseen. .- Baltic 21E
-ohjelma velvoittaa, että kestävän kehityksen edistäminen koulutuksessa
sisällytetään säädöksiin tai normeihin. Tämä voidaan tehdä ottamalla asia
huomioon valtioneuvoston koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa
kaudelle 2003 - 2008 sekä valmisteltaessa uusittavia opetussuunnitelmien
perusteita.
-
Baltic 21 -ohjelmalla pyritään muuttamaan koulutusjärjestelmiämme pysyvästi.
Kestävän kehityksen opiskelu kaikilla koulutusasteilla toteutuu kunkin
koulutusalan ja oppiaineen sisällä monitieteistä lähestymistapaa toteuttaen.
Läpäisy-periaatteen mukaisen koulutuksen tulee parantaa opiskelijan valmiuksia
ottaa samanaikaisesti huomioon ekologiset, taloudelliset sekä
sosiaaliset ja kulttuuriset näkökohdat, jatkoi ministeri Rask.
Lähde:
http://www.minedu.fi/opm/uutiset/archive/index.html
Takaisin
sivun alkuun
Lapsipolitiikasta
lastenkulttuuriin
Lasten
hyvinvoinnissa ei ole kyse vain elämisen perusedellytysten - tarjoamisesta
vaan myös lasten kasvamisesta ja kasvattamisesta tasapainoisiksi yksilöiksi
ja yhteisön jäseniksi .Lapsi kasvaa tietyssä kulttuurissa ja kulttuuriin.
Kulttuuriset arvot välittyvät ja kulttuuriin osallistutaan
useiden eri kehitysympäristöjen ja instituutioiden kautta. Millaisia
mahdollisuuksia perheillä on lastensa kultuurikasvatukseen? Miten
eri instituutiot ja tahot voisivat yhdistyä verkostoksi, joka
huolehtii lasten kulttuurikasvatuksesta? Hämeenlinnan kaupunki
- lastenkulttuurikeskus ARX - hakee jäsenyyttä valtakunnalliseen lastenkulttuurikeskusten
verkostoon, joka on yksi tapa tukea kulttuurista kestävää
kehitystä: huolehtia kulttuurin välittymisestä lapsille.
|
Lasten
ja lapsiperheiden aseman parantaminen on ollut keskeisellä sijalla suomalaisen
hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisessa. Lasten hyvinvointia on
mitä suurimmassa määriin myös kulttuuriin osallistaminen
ja kulttuuriin kasvattaminen. Tässä mukana on aina jokin yhteistö.
Yhteisö - olipa kyseessä perhe, suku, kylä, valtio - muodostaa aina oman
kulttuurinsa, elämäntapojensa, arvojen, aineellisten ja henkisten pääomiensa
kokonaisuuden. Lapsi kasvaa tietyssä kulttuurissa ja kulttuuriin.
Lapsipolitiikasta
lasten kulttuuriin
Kulttuuristen
arvojen välittyminen ja kulttuuriin osallistuminen tapahtuu useiden eri
kehitysympäristöjen tai instituutioiden kautta; tärkein näistä on koti
ja perhe (suku), sitten päivähoito ja koululaitos. Näiden kautta välittyvät
myös vähitellen osaksi lasten kokemusmaailmaa kulttuurin erilaiset ilmentymät,
taiteen lajit, kulttuurilaitokset, tiedotusvälineet ja kulttuuria välittävät
ja luovat mediat.
Lasten
suhteessa kulttuuriin - tai lasten "kulttuurisuhteen" kannalta - on olennaista
se, mikä on näiden keskeisten instituutioiden yleinen tilanne aikamme
yhteiskunnassa. Missä määrin ja millaisin resurssein perheet, päivähoito
ja koululaitos voivat toteuttaa kulttuuritehtäväänsä? Kulttuuripoliittisia
- etenkään lastenkulttuuripoliittisia - linjauksia ja toimenpiteitä ei
ole mielekästä tehdä ottamatta huomioon lasten ja lapsiperheiden yhteiskunnallisesta
asemasta johtuvia peruslähtökohtia. Tästä syystä lapsiperheiden taloudellista
ja sosiaalista asemaa koskevat seikat ovat olennaisia myös lapsia koskevan
kulttuuripolitiikan kannalta. Vastaavasti on mielekästä suhteuttaa lapsia
koskeva kulttuuripolitiikka muuhun lapsia koskevaan politiikkaan, lapsipolitiikkaan.
Taiteen
keskustoimikunnan lastenkulttuurijaosto on muun muassa toimintasuunnitelmassaan
määritellyt lastenkulttuurin seuraavasti: "Lasten kulttuurilla tarkoitetaan
lasten tekemää ja lapsille tehtyä taidetta, tai laajemmin lasten omaa
kulttuuria ja lapsille suunnattua kulttuuritarjontaa. Vielä laajemmin
käsitettynä lastenkulttuurilla voidaan tarkoittaa lapsen koko elämäntilanteeseen
liittyvää kulttuuria mukaan lukien kaikki lasten elämään vaikuttavat yhteiskuntaelämän
osa-alueet (perhe, päivähoito, koulu, lapsiperheiden elintaso jne.)."
Kulttuuritarjontaan
sisältyy tällöin myös lasten taidekasvatus kaikissa sen ilmenemismuodoissa
aina "vauvamuskarista" päivähoidon, esikoulun, peruskoulun, taiteen perusopetuksen
tai kerhotoiminnan puitteissa annettavaan taidekasvatukseen. Lasten taidekasvatuksessa
on toisaalta kyse kasvattamisesta taiteen avulla - siis yleisempää kasvatustehtävää
tukevasta toiminnasta - ja toisaalta kasvatuksesta taiteeseen, so. Ymmärtämään
taidetta ja sen merkitystä ihmiselle. Taidekasvatukseen
sisältyvä eriytyneempi osa-alue on taideopetus, jossa annetaan eriasteisia
valmiuksia omalle luovalle toiminnalle ja tietämykselle taiteenalalla.
Taidekasvatuksen
ja -opetuksen tilanne on taiteenaloittain ja alueellisesti hyvin erilainen;
tämä johtuu toisaalta taiteenalojen erilaisuudesta (taiteilijoiden ja
taidekasvattajien määrät) ja toisaalta etenkin taiteen perusopetuksen
osalta kuntien hyvin erilaisista mahdollisuuksista järjestää opetusta.
Taiteen perusopetuksen tilastojen mukaan oli vuonna 1999 opetuksen piirissä
750 opetusyksikköä, 93 700 oppilasta ja henkilöstöä 6200. Taiteen
perusopetus painottuu vahvasti tietyille harvoille taiteenaloille (musiikki
ja kuvataide), ongelmana on "pienten" taiteenalojen tarjonnan vähäisyys.
On myös huomattavaa, että taiteen perusopetus tavoittaa vai 11% ikäluokan
lapsista ja että valtaosa opetukseen osallistujista on tyttöjä.
Peruskoulun
taideopetuksesta käytiin julkisuudessa vilkasta ja voimakasta keskustelua,
joka liittyi valmisteilla olleeseen tuntijakouudistukseen. Tehdyistä päätöksistä
voidaan yleisesti todeta, että taideaineiden osuus opetustunneista on
edelleenkin vaarassa vähetä etenkin yläasteella, jossa taideaineet koetaan
erityisen tärkeäksi. Myönteisenä, uusia mahdollisuuksia tarjoavana voidaan
pitää vuonna 2000 valmistuneita esiopetuksen opetussuunnitelmien perusteita,
joissa taideaineiden yleinen merkitys on otettu hyvin huomioon. Käytännön
järjestelyistä, riittävästä rahoituksesta ja opettajien pätevyydestä riippuu,
miten nämä kauniit periaatteet toteutuvat kuntatasolla käytännössä.
Uusia
mahdollisuuksia ovat kartoittaneet monet yksittäiset, laajatkin taidekasvatus-
ja kulttuuriprojektit, kuten koulun ja kulttuurin yhteistyöprojekti (KOKU),
kulttuuriperintöalan hanke Suomen Tammi sekä useat alueellisten taidetoimikuntien
ja taiteen keskustoimikunnan taidekasvatukseen liittyvät projektit. Alueellisten
taidetoimikuntien aktiivisuuden lisääntyminen lastenkulttuurin saralla
onkin yksi myönteisenä merkille pantava asia. Lastenkulttuurin
saralla ovat myös erilaiset syrjäytymisen ehkäisyyn tähtäävät hankkeet
yleistyneet. Osaltaan tämä johtunee aihepiirin yleisestä esiin nostamisesta
ja erityisten avustusten osoittamisesta tarkoitukseen.
Lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan kehittäminen
Lasten
ja nuorten aamu- ja iltapäivätoiminnan kehittämistä selvittäneen työryhmän
mukaan kaikilla peruskoulun 1.-2. vuosiluokan oppilailla tulisi olla oikeus
osallistua päivittäiseen aamu- ja iltapäivätoimintaan tai vaihtoehtoisesti
kerhotoimintaan vähintään kerran viikossa (ehdotus 13.8.02).
Työryhmä
esittää, että koulu ja koulun ympäristö muodostaisivat toimintakeskuksen,
jossa oppilailla olisi koulutyön ulkopuolella mahdollisuus aamu- ja iltapäivätoimintaan.
Päivittäisen toiminnan ja kerhotoiminnan valtakunnalliset tavoitteet ja
pääperiaatteet määriteltäisiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden
uudistamisen yhteydessä. Työryhmän esityksen mukaan aamu- ja iltapäivätoiminnan
järjestämisestä ja koordinoinnista vastaisivat kunnat. Toiminnan toteuttajina
voisivat olla kunnat, seurakunnat, järjestöt ja muut organisaatiot. Kolmannen
sektorin osaamista tulee voida käyttää toiminnan järjestämiseen ja kehittämiseen.
Kunnan tulee sopia päivittäisen toiminnan ja kerhotoiminnan vastuukysymyksistä
toiminnan järjestäjien kanssa.
Toiminnan
edellytyksenä on myös asianmukaisten tilojen järjestäminen koulusta tai
sen läheisyydestä niin, että toiminta kytkeytyy luontevasti lasten ja
nuorten koulupäivään. Pyrkimyksenä on siirtää lasten ja nuorten harrastustoiminnan
painopistettä illasta iltapäivään, mikä helpottaisi työn ja perhe- elämän
yhteen sovittamista ja lisäisi perheen yhteistä vapaa-aikaa.
Lasten
kulttuurikeskusten verkosto
Jos
kunnissa ja järjestöissä halutaan, taide, kulttuuri ja kädentaidot voivat
olla vahvasti mukana lasten ja nuorten iltapäivätoiminnassa. Kerhotoiminta
perustuu vapaamuotoisuuteen, eli lapset itse tuottavat sisältöjä ryhmään.
Peruskoulun taidekasvatuksen ja taiteen perusopetuksen väliin jää ohjattu
harrastustoiminta, jossa lasten kulttuurikeskuksilla on merkittävä rooli.
Suomeen
perustetaan kunnissa olevien lastenkulttuurikeskusten toimintaa koordinoiva,
valtakunnallinen ja laaja-alainen Taikalamppu - lasten kulttuurikeskusten
verkosto. Verkoston tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten taide- ja
kulttuuripalveluita koko maassa tukemalla jo olemassa olevien lasten kulttuurikeskusten
toimintaa ja edistämällä edellä mainittujen palveluiden syntymistä sinne,
missä niitä ei vielä ole. Taustalla on pyrkimys siihen, että lapsilla
ja nuorilla tulisi olla asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta yhtäläiset
mahdollisuudet laadukkaisiin taide- ja kulttuuripalveluihin.
Hämeenlinnan
kaupunki, Lastenkulttuurikeskus ARX, hakee jäsenyyttä valtakunnalliseen
lastenkulttuurikeskusten verkostoon vuosiksi 2003-2005. Hämeenlinna on
ollut verkostomainen, monialainen lastenkulttuurin keskus jo pitkään.
Lastenkulttuurikeskus perustetaan keskeisiltä osiltaan nykyisen Kulttuurikeskuksen
lastenkulttuuritoimintojen ympärille; kuvataide, ja käsityökoulu AIMO,
käsityökeskus INTO, Hämeen Linnan Lastentapahtuma, näyttely- ja esitystilat
sekä - toiminta ja tarvittava tekniikka ja markkinointi muodostavat jo
olemassa olevan ARX:n ytimen. Ydin lähtee kehittämään yhteistyötä ja kokoaa
yhteistyöhön Hämeenlinnan ja seutukunnan lastenkulttuurin toimijat.
Lasten
ja nuorten luovuuteen rohkaisemisen haasteet
ohjaustoiminnassa
Taiteella,
kulttuurimyönteisellä ilmapiirillä ja luovuudella on suuri merkitys ihmisen
hyvinvoinnille. Luovuus on asia, jonka kehityksen perusta luodaan usein
jo lapsuudessa. Lasten ja nuorten kulttuurinen merkitys on monitahoinen.
Se avaa ovet henkisesti tasapainoiseen elämään. Lisäksi lasten kulttuuri
ja lapsille suunnattu taidekasvatus on parhaita tapoja kehittää lasten
luovuutta. Lasten iltapäivätoiminnassa olisi mahdollisuuksia lisätä taidekasvatusta.
ARX
solmii erilaisia kumppanuussopimuksia myös yli perinteisten kulttuurin
raja-aitojen liikunta-, urheilu-, ja nuorisojärjestöjen kanssa. Rajat
ylittävä toimintakulttuuri ja taiteen vieminen yllättäviin paikkoihin
ja yhteyksiin on ARX:n toiminnassa olennaista. Myös niiden lasten ja nuorten
löytäminen, jotka syystä tai toisesta eivät pääse kosketuksiin taiteen
tai kulttuurin kanssa on ensiarvoisen tärkeää. ARX antaa eritysosaamisensa
taidekasvatuspainotteiseen iltapäivätoimintaan.
Iltapäivätoimintaa
aloitetaan yhdessä Hämeen ammattikorkeakoulun ja taideopetusta antavien
koulujen sekä jo nyt iltapäivätoimintaa antavien yhdistysten kanssa (4H-yhdistys,
MLL, Lasten Liikunnan Tuki ry.). Muiden taidelaitosten työpajatoimintaa
nivelletään yhteen iltapäivätoiminnan kanssa. Harrastustoiminta, kurssi-
ja työpajatoiminta, sekä taidekoulujen kurssitarjonta nivotaan yhteiseksi
"tarjottimeksi".
Hämeen
ammattikorkeakoulun ohjaustoiminnan koulutusohjelma on ottanut lasten
iltapäivätoiminnan kehittämisen haasteen vastaan ja käynnistänyt Hämeenlinnassa
Lasten iltapäivätoiminnan kehittämishankkeen, joka nivoutuu Hämeenlinnan
kaupungin tekemään jäsenyys hakemukseen valtakunnalliseen lastenkulttuurikeskusten
verkostoon. Hankkeen keskeisenä tavoitteena on Hämeenlinnan lasten aamu-
ja iltapäivätoiminnan kehittäminen. Suunnittelutyössä ovat mukana keskeiset
jo iltapäivätoimintaa antavat toimijat (4H-yhdistys, MLL ja Lasten Liikunnan
TUKI ry), Hämeenlinnan kaupungin opetustoimi ja Hämeen ammattikorkeakoulun
koulutusohjelmista ohjaustoiminnan koulutusohjelma ja sosiaali- ja terveysalan
koulutusohjelma.
Suunnittelutyöryhmä
on lähtenyt tekemään suunnittelutyötä tavoitteenaan iltapäivätoiminnan
rakenteiden laaja-alainen kehittäminen ja kokonaisuuden huomioiminen siten,
että löydettäisiin maailman paras monitoimijainen aamu- ja iltapäivätoiminnan
"hämeenlinnamalli". Hankkeelle ollaan hakemassa koordinoijaa, jonka tehtävänä
on miettiä asiaan tarvittavia voimavaroja ja vastuukysymyksiä.
Taidekasvatuksessa
merkille pantava seikka on (opetushallituksen vuonna 1998 teettämän arvion
mukaan) opettajien kelpoisuuteen liittyvät puutteet, joissa on myös huomattavia
alueellisia eroja. "Lastenkulttuurialan ammateissa" toimivien määrästä
ei käytännössä ole mahdollista muodostaa tarkkaa kokonaiskäsitystä. Eri
taiteenalojen taiteilijoiden pää- ja sivutoimisuus lastenkulttuurinsaralla
vaihtelee. Taiteenaloilla päätoimiset löytyvät etupäässä teatterin piiristä,
ja kuvataiteessa ja musiikissa puolestaan taidekasvatuksen parissa.
Hämeenlinnan
iltapäivätoiminnan suunnitteluryhmä on todennut, että monet iltapäivätoimintaa
harjoittavat tahot tarjoavat jo taidekasvatuksen näkökulmasta toimintamuotoja
lapsille. Järjestöt kouluttavat pääasiassa itse iltapäivätoiminnan ohjaajansa.
Tässä todettiin kehittämistarpeita, koska ohjaajien vaihtuvuus on ongelma
ja toisaalta koulutuksen kehittäminen nähtiin arvokkaana.
Ohjaustoiminnan
koulutusohjelma on ottanut vastaan haasteen siten, että koulutusohjelma
pyrkii tarjoamaan koulutusta järjestöille ja muille aamu- ja iltapäivätoimintaa
järjestäville tahoille. Lisäksi pyritään tukemaan tukemaan
iltapäivätoiminnan kehittämistä kulttuurisin ja taidekasvatuksen keinoin
opiskelijoiden opinnäytetöiden, projektiopintojen ja harjoittelujen avulla.
Lähteet:
Hämeenlinnan kaupungin jäsenyyshakemus Lasten kulttuuriverkoston jäseneksi
2002-2003
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäminen, opetusministeriö.
Lasten kulttuuripoliittinen ohjelmaesitys osa I.
Koulun ja kulttuurin yhteistyöohjelma, raportti 2001
www.minedu.fi
Teksti:
Raija Paju,
raija.paju@hamk.fi
Kirjoittaja on ohjaustoiminnan lehtori ja Hämeenlinnan lastenkulttuurihankeen
projektijäsen.
Takaisin
sivun alkuun
Uutuuskirja:
Hyvin voinnin haasteet ja työelämä
Hyvinvoinnin
haasteet ja työelämä. Toim. Tuula Immonen ja Juha Ahonen. Helsinki, 2002.
95 s. (Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä, ISSN 1236-2115; 2002:14.)
ISBN 952-00-1231-1
Julkaisu
on osa Mielekäs Elämä! -ohjelman (1998 - 2002) toteutusta. Ohjelman perusajatuksen
mukaan mielenterveystyön tulee kattaa yksilön psyykkisen hyvinvoinnin,
toimintakyvyn ja persoonallisen kasvun edistäminen sekä mielisairauksien
ja muiden mielenterveyden häiriöiden ehkäiseminen, parantaminen ja lievittäminen.
Ohjelma toteutettiin yhdeksän ministeriön, Kuntaliiton, työmarkkinajärjestöjen,
mielenterveysjärjestöjen, Stakesin ja muiden asiantuntijoiden sekä paikallisten
toimijoiden verkoston yhteistyönä.
Ohjelman
yhteydessä toiminut Mielenterveyden edistämisen ja työllistymisen asiantuntijatyöryhmä
on tämän teoksen toteuttaja. Ryhmän tehtävänä oli pohtia työelämän ja
maaseudun ongelmia sekä yleisellä tasolla yhteiskuntapolitiikan linjauksia
mielenterveyden edistämisen näkökulmasta. Julkaisussa pohditaan mm.mielenterveyden
ja hyvinvointipolitiikan kytkentöjä, syrjäytymistä, verkostoitumisen
etuja ja ongelmia, oman työuupumuksen analysointia, mielenterveyskuntoutujien
tukimenetelmiä, maaseudun ihmisten elämän muutoksia ja
mielenterveyden uhkia sekä voimaantumisen mahdollisuuksia työelämässä.
Kirjoittajina
ovat tutkimusprofessori
Ville Lehtinen, lehtori Tuula Helne, sosiaali-työntekijä Jukka Vinnurva,projektijohtaja
Tuulikki Petäjäniemi, elämyskouluttaja Paavo Kärkkäinen, psykoterapeutti
Marja-Liisa Dunder, projektipäällikkö Eeva-Marja Loukola, tutkijat Tuija
Mononen ja Tiina Silvasti, projektipäällikkö Auli Sulin, vastaava tukihenkilö
Pirjo Kulhomäki.
Asiasanat:
globalisaatio, hyvinvointi, mielenterveystyö, muutos, sosiaalipolitiikka,
syrjäytyminen, työelämä, työllistäminen, vajaakuntoiset, vapaaehtoistyö.
Lisätietoja
ja lähde:
http://www.stm.fi/suomi/julkaisu/julk01fr.htm
Takaisin
sivun alkuun
Uusi toiminta- ja palvelumalli nuorten tueksi
Heikosti
työhön ja koulutukseen motivoituneille ja syrjäytymisuhan alaisille 17
- 24-vuotiaille nuorille on kehitetty uusi toiminta- ja palvelumalli.
Sosiaalityöntekijä-työvoimaohjaaja -työparin yhteistyömallissa on rakennettu
saumattomia palvelu- ja tukimuotoja, joilla on luotu nuorille sosiaalisista
kuntoutusta ja työmarkkinapolkuja.
Tämä
käy ilmi Stakesin väliraportista "Elämänhallintaa ja työelämäpolkuja",
jossa on arvioitu NUOTTA-projektin toimintaa Joensuussa. Raportin on laatinut
tutkija Pekka Karjalainen, Stakesin sosiaalipalvelujen evaluaatioryhmä
FinSoc.
NUOTTA-projektin
(= Nuorille tukea tulevaisuutta ajatellen) arviointitutkimuksessa on tullut
esille, että nuoret tarvitsevat uudella tavalla järjestettyjä palveluja
ja tukimuotoja. Nuorille tulisi esimerkiksi rakentaa sosiaali-, työvoima-
ja kouluviranomaisten saumattomia palveluja, joissa toteutuu mahdollisuus
elämänhallinnan tukemiseen, sosiaalinen kuntoutus sekä yksilökohtainen
ohjaaminen koulutus- ja työ-markkinoille.
NUOTTA-projektissa
kehitetty sosiaalityöntekijä-työvoimaohjaaja -työparin yhteistyömalli
on osoittautunut toimivaksi. Työskentely on pureutunut niiden moniongelmaisten
nuorten tilanteisiin, jotka ovat olleet tähän saakka väliinputoajia palvelujärjestelmässä
tai jotka eivät ole olleet minkään tuen tai etuuden piirissä. Palvelumallissa
nuorille räätälöidään yksilölliset suunnitelmat ja hyödynnetään vallitsevia
palveluja.
Projektissa
pyritään vaikuttamaan nuorten tilanteisiin moniammatillisella työotteella,
joka sisältää yksilökohtaisesti suunniteltuja erityistoimenpiteitä. Projektin
toiminta-aikana 1.9.2000 - 31.12.2003 tuettavana on 160 nuorta.
Erilaisilla
toimenpiteillä ja projekteilla on viime vuosina pyritty vaikuttamaan voimallisesti
nuortenkin elämään tarjoamalla mitä moninaisimpia mahdollisuuksia. Esimerkkeinä
mainittakoon laki kuntouttavasta työtoiminnasta ja aktiivisen työvoimapolitiikan
keinot, ESR-projektit, kansalliset hankkeet, työpajatoiminta sekä viranomaistyön
kehittäminen ja tehostaminen.
Lähde:
Pekka Karjalainen: Elämänhallintaa ja työelämäpolkuja. NUOTTA-projektin
arvioinnin väliraportti. Stakes, FinSoc Arviointiraportteja 1/2002. Helsinki
2002. Tilaukset: Raporttia voi tilata maksutta Stakesista, Hilkka Nyström,
(09) 3967 2313, hilkka.nystrom@stakes.fi tai osoitteesta: www.stakes.fi/finsoc
Lisätietoja:
Tutkija Pekka Karjalainen, puh. (09) 3967 2055, 040 547 5568, Stakes ja
projektipäällikkö Tarja Tikka (013) 267 5036, 050 308 4358, www.jns.fi/palvelut/nuotta/frames.html
Takaisin sivun alkuun
Apurahasäätiöitä
Suomen
kulttuurirahastolla on erilaisia apurahasäätiöitä, joistaa voi olla hyötyä
opiskelijoille, työntekijöille sekä muille erilaisia projekteja
ja hankkeita suunnitteleville.
Kaikki tiedot löytyvät osoitteesta Suomen kulttuurirahaston sivuilta http://www.skr.fi/nr.html
Kiinnostavia
ovat
muun muassa:
MATILDA
IHAMUOTILAN RAHASTO
Perustuu
Matilda Ihamuotilan muistorahaston (per. 1966) lahjoitukseen 1980. Tukee
nuorten jatko-opintoja eri aloilla sekä (hakemuksetta) vanhusten hyväksi
tehtävää sosiaalista työtä. Jakaa joka 2. vuosi. Tänä vuonna n. 235.000
euroa.
ALMA
JA JUSSI JALKASEN RAHASTO
Maanviljelijä Jussi Jalkasen (1891-1964) ja hänen puolisonsa Alma Jalkasen,
o.s. Ahonen (1888-1964) testamenttilahjoitus. Maatalouden, kotitalouden
ja kotiteollisuuden edistämiseen. Jakaa vuosittain. Tänä vuonna n. 250.000
euroa.
RAUHA
JA ISAK JULININ RAHASTO
Kauppaneuvos Isak Julinin (1879-1950) ja hänen puolisonsa Rauha Julinin,
o.s. Gröndahl (1900-1958) lahjoitus 1939. Yleinen. Jakaa joka 4. vuosi.
Tänä vuonna n. 330.000 euroa.
TURE
JA SIRKKU JUNTUN RAHASTO
Perustuu teatterineuvos Ture Juntun (1911-1981) testamenttilahjois puolisonsa,
mainospäällikkö Sirkku Juntun, o.s. Vanamo (1910-1957) jälkeen. Tukee
hämäläistä tai satakuntalaista syntyperää olevia näyttelijöitä ja lausujia.
Jakaa vuosittain. Tänä vuonna n. 35.000 euroa.
ULLA
JA EINO KAROSUON RAHASTO Perustuu dipl.ins. Ulla Tuominen-Karosuon ja
dipl.ins. Eino Karosuon (1910-1999) lahjoituksiin 1995 ja myöhemmin. Edistää
teknisiä tieteitä tukemalla Suomessa tehtävää tieteellistä tutkimusta
sekä suomen kielen ja kulttuuriperinteen vaalimiseksi ja ympäristön hyväksi
tehtävää työtä. Jakaa vuosittain. Tänä vuonna n. 120.000 euroa.
ROBBI
KARVOSEN RAHASTO
Perustettu 1990 kunnioittamaan hammaslääkäri Anna Robina (Robbi) Karvosen,o.s.
Wikström (1868-1950) muistoa ja elämäntyötä. Naistutkijoiden jatko-opintojen
tukemiseen sosiaalitieteiden ja humanististen tieteiden aloilla. Jakaa
joka 4. vuosi. Tänä vuonna n. 30.000 euroa.
REINO
KONTOLAN RAHASTO
Maanviljelijä Reino Kontolan (1906-1975) testamenttilahjoitus. Yleinen.
Jakaa joka 2. vuosi. Tänä vuonna n. 230.000 euroa.
HERMAN
JA VILHELMIINA KOPOSEN RAHASTO
Opettaja Martta Koposen (1895-1971) testamenttilahjoitus vanhempiensa
koneasentaja Herman Koposen (1866-1924) ja Vilhelmiina Koposen, o.s. Karén
(1869-1954) muiston kunnioittamiseksi. Edistää opettajien ja kuvataiteilijoiden
jatko-opiskelua ja itsensä kehittämistä. Jakaa joka 2. vuosi. Tänä vuonna
n. 80.000 euroa.
TERESIA
JA RAFAEL LÖNNSTRÖMIN RAHASTO
Teollisuusneuvos Teresia Lönnströmin, o.s. Jensen-Bech (1895-1986) lahjoitus
1973. Tukee talouselämän kehittämiseen tähtäävää tieteellistä tutkimusta
ja sen tulosten soveltamista käytäntöön; edistää luovaa toimintaa tuotannon,
koulutuksen, työnsuojelun, terveyden- ja sairaanhoidon sekä viihtyvyyden
eri aloilla; jakaa apurahoja taiteiden edistämiseen ja tukee vanhusten
ja lasten asemaa. Jakaa vuosittain. Tänä vuonna n. 225.000 euroa.
EEVA
RAUHANKALLION RAHASTO
Neiti Eeva Rauhankallion (1888-1974) testamenttilahjoitus. Auttaa suomenkielisiä
naisia heidän opiskelussaan, tieteellisissä ja taiteellisissa harrasteissaan,
sairauksissaan ja taloudellisessa ahdingossaan. Jakaa vuosittain. Tänä
vuonna n. 250.000 euroa.
APURAHOJA
LASTEN JA NUORTEN KULTTUURITOIMINTAAN
Suomen Kulttuurirahasto myöntää kullekin maakuntarahastolle 17.000 euroa
jaettavaksi lasten ja nuorten kulttuuritoimintaan. Apurahoilla voidaan
tukea esimerkiksi kerhotoimintaa, lasten ja nuorten tiede- ja taidepäiviä,
musiikki- ja teatteriesityksiä tai kuvataide- ja valokuvaprojekteja. Apurahoja
voivat hakea mm. opettajat tai lapsi-, koululais- ja nuorisoryhmien vetäjät.
Apurahoja ei myönnetä julkishallinnon piiriin kuuluville laitoksille ja
yhteisöille.
Apurahoja
haetaan
Suomen Kulttuurirahaston maakuntarahastoilta niiden hakuaikoina. Hakulomakkeita
ja lisätietoa saa maakuntarahastojen asiamiehiltä. Apurahaa haetaan Suomen
Kulttuurirahaston maakuntarahastojen hakulomakkeella, jossa on myös täyttöohjeet.
Hakulomakkeita ohjeineen voi tulostaa Suomen Kulttuurirahaston kotisivuilta
www.skr.fi
Takaisin
sivun alkuun
|