Liikenteen
sosiologiaa
Tila ja kulttuurinen identiteetti paluumuuttajalla
Nykyamerikkalainen käsityö
Näkökulmia nuorisokulttuuriin
Suomalaiset sitoutuvat vahvasti sekä työorganisaatioon
että ammattijärjestöön
Yksinäisestä sankariopettajasta tiimiytyneeseen
yrittäjään?
Ammatillinen opettajuus vuonna 2010
Unelmana pitkä, työteliäs ja viisas elämä
Liikenteen
sosiologiaa: taksimatkan seurallisuus, liikenteen neuvottelut, automainosten
näkökulmat
Toiskallio
Kalle, väitös 2002
Helsingin yliopisto
Liikenteen
sosiologiaa on Suomen ensimmäinen sosiologinen väitöskirja liikenteessä
liikkumisesta ja autoilusta. Näkökulma on kaupunkilaisen taksinkuljettajan
ja asiakkaan, kaupungin liikenteessä eri liikennemuodoilla liikkuvan,
sekä automainoksia lukevan ja katselevan toimijan. Näissä
kaikissa perustilana on epäpersoonallisuus, josta hetkittäin poiketaan
läheisemmältä vaikuttavaan yhteyteen.
Pääväite on, että vaikka katuliikenne ja jopa automainonta
vaikuttavat epäsosiaalisilta, ne ovat sosiaalista toimintaa – toiminta
on vain muodoltaan epäpersoonallista. Epäpersoonallisuus on liikenteen
sosiaalisuuden kantava voima. Liikenteessä liikkujien samuuteen sopeutumisen
moraalinen periaate. Tärkeintä on itsen ja tilallisten oikeuksiensa korostamisen
sijaan sopeutuminen yleiseen epäpersoonalliseen liikennevirtaan. Durkheimin
negatiivisen kultin tapaan kaikkien tulee välttää henkilökohtaisten halujen
hallitsematonta esiinpyrkimistä. Positiivista kulttia puolestaan edustaa
vaatimus ottaa toisten tarpeet huomioon. Tältä pohjalta arvioidaan
itseä ja muita liikkujia. Silti henkilökohtaisen tilanoton strategiat
ovat rikkaat.
Liikenteelle tyypillinen henkilöhtainen etäisyys ja indifferenssi suhteessa
muihin liikkujiin mahdollistavat yksilöllisen vapauden tunteen - ja kokonaisuuden
toiminnan, kun vapaudutaan yksilöllisistä tahdoista ja elämyksistä. Niin
tilanteiset mm. vauhdin tai katsekontaktin avulla käydyt 'reittineuvottelut',
kuin moraalisesti sävyttyneet julkiset neuvottelut sopivaisesta sääntöjen
soveltamisen asteestakaan eivät ole merkki "vääristä asenteista" tai puutteellisista
liikennesäännöistä.
Koska
taksi on liikenneoloissa sosiaalisen vuorovaikutuksen kannalta erityisen
tiheä puolijulkinen tila, jossa yksityisyyden ja julkisuuden väliset jännitteet
on joka kyydin aikana ratkaistava aina uudelleen, sitä käytetään usein
kaupunkilaisuuden symbolina. Sen kiinnostavuutta lisää, että se sijoittuu
lukuisten peruskategorioiden väliin. Automainosten sisältö, ominaisuuksien
luetteleminen ja piilevät viittaukset sosiaaliseen vertailuun, ei ole
juurikaan muuttunut sadassa vuodessa. Ihmisiä ja erityisesti tavallisia
käyttäjiä niiden kuvamaailmassa on kuitenkin yhä vähemmän.
Jatkossa
liikennettä tulisi tutkia rationaalisen paikasta toiseen liikkumisen lisäksi
myös sosiaalisena kanssakäymisenä ja olotilana jossa
liikkujat nähdään sosiaalisina toimijoina, ei vain sääntöjä noudattavina
tai niitä rikkovina käyttäytyjinä. Tutkimusaineisto: yleisten tilastojen
lisäksi useiden vuosien ajan koottu osallistuva havainnointi, kuusi temaattista
ryhmä- ja kymmeniä yksilöhaastatteluita sekä 700 automainosta.
Tekstin referoinut Saija Honkala lähteestä:
http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/vaitokset.nsf/
Takaisin
sivun alkuun
Tila ja kulttuurinen identiteetti paluumuuttajalla
Reijonen
Merja, väitös
2002
Tila ja kulttuurinen identiteetti. Entisen
Neuvostoliiton alueelta tulleiden paluumuuttajien kulttuurisen identiteetin
muodostuminen Suomessa asutun vuoden aikana
Helsingin yliopisto
Tutkimuksessa tarkastellaan ja pyritään tekemään näkyväksi entisen Neuvostoliiton
alueelta Suomeen tulleiden paluumuuttajien kulttuurisen identiteetin muodostumista
heidän ensimmäisen Suomessa viettämänsä vuoden aikana. Näkökulmana ovat
paluumuuttajien omat teot ja kokemukset.
Kulttuurisen
identiteetin ajatellaan kehittyvän tilaan sijoittuvassa identifikaatioprosessissa.
Identifikaatio eli tunne johonkin kuulumisesta prosessoituu maahanmuuttajan
konkreettisissa ja abstrakteissa sekä läsnä- että poissaolevana saavuttamista
osallisuuden tai osattomuuden kokemuksista. Keskeinen kysymys on
se, miten ja mihin tilaan maahanmuuttajat sitovat kulttuurisen identiteettinsä
rakentamisen ensimmäisen vuotensa aikana uudessa maassa ja kulttuurissa.
Tila ymmärretään työssä lähtökohdiltaan sosiaaliseksi, mutta kuitenkin
yksilön elämässä kokemukselliseksi ympäristöksi. Paikat taas ovat jaettuja
tiloja.
Tutkimusaineisto on kerätty pääosin haastattelemalla 15 paluumuuttajaa
tai paluumuuttajan puolisona Suomeen muuttanutta henkilöä vuoden välein
yhteensä kolme kertaa. Aineiston analyysin tuotteet
esitetään kollaaseina. Kollaasit kuvaavat maahanmuuttajien kaksinaisen
olemassaolon muotoa ja välitilaan sijoittumista. Jokainen kollaasi kuvaa
yhtä maahanmuuttajan identifikaation tilaa. Kollaasien luonteeseen liittyen
ne saattavat olla keskenään päällekkäisiä ja ristiriitaisiakin.
Kollaasien otsikot ovat:
'Minä olen kuka minä olen * henkinen kodittomuus'
'Mihin minä kuulun * kyseenalaistava etnisyys'
'Ollaan ikään kuin * asettuminen todellisuuteen',
'Anonyymi ja paikaton osallisuus'
'Uni- ja haavetilojen sallivuus ja ironian osuvuus'
'Nykyisyys vaatii unohtamista ja kieltämistä'
'Rakastavan silmä välttelevä katse',
'Loittoneva menneisyys ja tulevaisuus'
'Ulkopuolisuuden tunteesta kohti kuulumisen tunnetta'.
Kollaasit
ovat fragmentaarinen aikaan, paikkaan ja haastateltavien elämänhistoriaan
sidottu kuvaus, joka alkaa vain muutama kuukausi heidän Suomeen muuttamisensa
jälkeen ja loppuu vähän yli vuoden päästä alkamishetkestään. Ne kuvaavat
identifikaatioprosessia henkilökohtaisella tasolla
oman eletyn elämän menetysten ja luopumisten kautta muodostuvaksi jatkuvaksi
kertomukseksi, joka tapahtuu muodottomassa tilassa, jossa kaikki
on vielä voitettavissa.
Tekstin
referoinut Saija Honkala lähteestä:
http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/vaitokset.nsf/
Takaisin
sivun alkuun
Nykyamerikkalainen
käsityö
Anna-Marja
Ihatsu, väitös 2002
Making
Sense of Contemporary American Craft
Joensuun yliopisto
Anna-Marja
Ihatsu selvittelee käsityötieteen alan väitöskirjassaan, mitä englanninkielinen
käsite ja kulttuurinen ilmiö ’craft’ merkitsee Amerikan Yhdysvalloissa.
Nuoren käsityötieteen alan perustutkimuksen tarve ja lisääntyvä kansainvälinen
vuorovaikutus ovat antaneet alkusysäyksen tälle tutkimukselle. Craft-käsitteestä
selvitetään mm. missä ja millaisena se ilmenee, millä tavoin se ymmärretään
ja mitkä ovat keskeisiä asioita sen määrittämisessä. Craft-ilmiötä,
josta aikaisemmin käytettiin nimitystä ’handicraft’, tarkastellaan myös
laajemmassa kulttuurikontekstissa vertaamalla sitä sekä brittiläiseen
että suomalaiseen käsityöhön.
Lähtökohtaolettamuksena
on ollut, että ’craft’ on lähin englanninkielinen vastine suomen käsityö-käsitteelle.
Keskeisimpänä tutkimusaineistona on 80 artikkelia eri julkaisuista vuosilta
1985-1998, joissa amerikkalaiset tutkijat, taiteilijat, käsityöläiset,
opettajat ja monet muut taide- ja käsityöalan ammattilaiset analysoivat
ja pohtivat craft-ilmiötä. Tutkijan omia havaintoja Yhdysvaltoihin tehdyltä
kuuden kuukauden opintomatkalta vuonna 1998 on käytetty tämän perusaineiston
tukena.
Tulkimusmenetelminä
on käytetty semiotiikkaa ja hermeneutiikkaa sekä analyysimenetelminä fenomenografiaa
ja grounded theory (GT) -menetelmää. Menetelmiä on sovellettu tämän tutkimuksen
tarpeisiin jokseenkin vapaasti.
Tutkimustulosten
mukaan taide ja toisen maailmansodan jälkeinen historia
ovat keskeisimmät tekijät nykyamerikkalaisen craft-käsitteen määrittelyssä.
Ennen toista maailmansotaa käsityön ja taiteen vuoropuhelu Yhdysvalloissa
pohjautui eurooppalaiseen keskusteluun, mm. englantilaisen Arts and Crafts
-liikkeen tai saksalaisen Bauhaus-koulukunnan esittämiin ajatuksiin, mutta
se sai omat kansalliset piirteensä sodan jälkeen. 1950-luvulla perinteinen
käsityö alkoi voimakkaasti lähestyä taidetta ja synnytti taidemuodon,
jota kutsutaan nimellä ’craft’, ’craft art’ tai ’art in craft media’ (käsityön
tekniikoin tehty taide). Koska ’craft’ edelleen merkitsee myös
perinteisempää käsityötä, keskustelu taiteen ja käsityön rajoista ja kriteereistä
on vilkasta. Se on jakanut yhteisen toimintakentän
kahteen leiriin, joiden mukaan käsityö joko on taidetta tai ei ole taidetta.
Amerikkalaisen
käsityön piirteitä on myös ammattimaisuus, joka näkyy mm. tuoteinnovaatioina,
viimeisteltyinä tuotteina tai vilkkaana kaupankäyntinä. Tekniset innovaatiot
ja muut uudet asiat jaetaan avoimesti toisten kanssa. Käsityöyrittäjyyden
varjopuolena on kuitenkin se, että käsityö tuotteistetaan kuten massatuotannossa:
sillä pyritään pikemminkin luomaan tarpeita kuin tyydyttämään niitä. Jos
amerikkalaista käsityötä tai taidekäsityötä verrataan vastaaviin brittiläisiin
ja suomalaisiin ilmiöihin, taiteella ei näytä näissä eurooppalaisissa
kulttuureissa olevan ihan niin suurta merkitystä kuin Yhdysvalloissa.
Toisaalta
brittiläinen ja amerikkalainen käsityö ja taidekäsityö ovat lähempänä
toisiaan kuin amerikkalainen ja suomalainen, koska suomalainen käsityö
tässä vertailussa on lähempänä muotoilua kuin taidetta. Yhteisenä piirteenä
näillä kaikilla kuitenkin on käsityön alistettu tai syrjitty asema taiteeseen
ja muihin kulttuuri-ilmiöihin nähden.
Lähde:
http://www.joensuu.fi/tutkimus/index.html
Takaisin
sivun alkuun
Näkökulmia
nuorisokulttuuriin -
etnografiaa ja punkkareiden elämäkertoja
Ritva
Raippa, väitös 2002
Punkin kaksi vuosikymmentä: etnografiaa ja punkkareiden elämäkertoja
Joensuun yliopisto
Tutkimuksessa
käsitellään punkkia kulttuurisena
ilmiönä ja yksilön elämänkulun osana. Näkökulmana tutkija on käyttänyt
merkityksenantoa ja identiteetin rakentamista. Raippa lähestyy punkkia
niistä merkityksistä, joita punkkarit itse kulttuurilleen antavat ja vastaa
perustellen siihen, onko punk ala-, vasta- vai vaihtoehtokulttuuri. Lisäksi
hän tarkastelee punkkareiden elämänkulkua ja identiteetin
rakentamista ja etsii vastausta kysymykseen, mitä punkkulttuuriin kuuluminen
on merkinnyt ja merkitsee punkkarille.
Hän
on tutkinut punkkarin elämäkertaa sekä sitä, miten punkkulttuuriin liittyminen
on tapahtunut, millaisia ovat punkkarin kotiympäristö, koulu, harrastukset
ja vapaa-aika, koulutus, työ ja tavoitteet sekä miten mahdollinen punkista
irrottautuminen on tapahtunut.
Raippa
on tyypitellyt punkkarit toveripiiristä vaikutteita ottaviin ryhmäpunkkareihin,
päihteitä runsaasti käyttäviin päihdepunkkareihin, pukeutumista tärkeänä
pitäviin tyylipunkkareihin ja maailmaa parantamaan pyrkiviin aatepunkkareihin.
Lisäksi hän on tyypitellyt punkkarit myös elämänkulkujen perusteella vakiintuviin,
alisuoriutuviin ja syrjäytyviin. Tämä tyypittely kuvaa haastatteluajankohdan
elämäntilannetta, joten se ei ole ennuste. Alisuoriutuvasta
ja syrjäytyvästä voi tulla selviytyvä. Henkilöissä voivat yhdistyä
eri tyypit tai he voivat sijoittua kahden eri tyypin välimaastoon. Tyypittely
toimii siis eräänlaisena pelkistäjänä, jonka pohjalta on helpompi hahmottaa
punkin merkityksiä elämänkulkuun.
Punkkarin
antamalla punkkulttuurin merkityksellä on yhteys elämänkulkuun. Päihdepunkkari
jatkaa helposti alkoholinkäyttöä suosivaa elämäntapaansa nuoruusiän yli,
mikä voi aiheuttaa yhteiskunnasta syrjäytymistä. Aatepunkkarin elämänkulku
jatkuu usein vaikuttamiseen pyrkimisenä ja erilaisista elämänvaiheista
selviytymisenä, tavoitteita ja päämääriä kohti pyrkimisenä sekä elämänkulun
vakiintumisena. Ryhmä- ja tyylipunkkareissa on eniten alisuoriutuvia.
Heillä olisi resursseja sekä koulutukseen että haastaviin työtehtäviin,
mutta heiltä joko puuttuu motivaatio tai rohkeus tehdä ratkaisuja. Keskeisenä
väitöstutkimuksen näkökulmana on erilaisuuden ja erottautumisen ymmärtäminen.
Tutkimus
lisää tietoa punkkulttuurista ja erilaisuudesta sekä siitä, millaisia
seurauksia punkkulttuuriin kuulumisella on elämänkulkuun. Tutkimus antaa
näkökulmia sekä nuoruuttaan parhaillaan eläville että kasvattajille:
vanhemmille, opettajille sekä nuoriso- ja sosiaalityöntekijöille.
Referoinut
Saija Honkala lähteestä
http://www.joensuu.fi/tutkimus/index.html
Takaisin
sivun alkuun
Suomalaiset
sitoutuvat vahvasti sekä työorganisaatioon että ammattijärjestöön
Pertti
Jokivuori, väitös 2002
Sitoutuminen työorganisaatioon ja ammattijärjestöön
Jyväskylän yliopisto
Yksilöllisyyttä
korostavassa yhteiskunnassa yhteisyyden ja kollektiivisten siteiden väitetään
usein olevan hauraita. Pertti Jokivuoren tutkimus osoittaa kuitenkin,
että suomalaiset palkansaajat ovat erittäin sitoutuneita organisaatioonsa,
jossa he työskentelevät ja ammattijärjestöönsä, johon he jäseninä kuuluvat.
Vahva side työorganisaatioon kulkee käsi kädessä ammattijärjestöön sitoutumisen
kanssa.
Lähes
puolet suomalaisista palkansaajista on kaksoissitoutuneita eli heillä
on vahva side sekä työorganisaatioon että ammattijärjestöön. Vain joka
kymmenennellä suhde sekä työorganisaatioon että ammattijärjestöön on hatara.
Heikosti sekä organisaatioon että ammattijärjestöön sitoutuneille ovat
tyypillisiä kielteiset kokemukset organisaation yhteistyö- ja neuvottelusuhteista.
Yksipuolisesti organisaatioon sitoutuneita on kolmannes. Heillä on hyvät
vaikutusmahdollisuudet omaan työhönsä, he kokevat työtyytyväisyyttä ja
he odottavat työsuhteensa kehittyvän myönteisesti. He kokevat itse pystyvänsä
edistämään omia etujaan työelämässä eivätkä perusta palkansaajien kollektiivisesta
edunvalvonnasta.
Vain
ammattiliittoon sitoutuneiden ryhmä on pienin eli 7 prosenttia palkansaajista.
He sitoutuvat ammattiliittoon, koska he kokevat liittonsa ajavan työntekijöiden
etua työnantajaa vastaan. Tämän ryhmän kokemusmaailmaa leimaavat heikot
vaikutusmahdollisuudet omaan työhönsä ja työtyytymättömyys. He kokevat
työsuhteensa kehittyneen viime vuosina kehnosti ja työpaikan säilyminen
on heistä epävarmaa. Kaksoissitoutuneet sitoutuneimpia työhönsä.
Vaikka
yhteistyöhön perustuvaa työelämän suhteiden ilmapiiriä voidaankin pitää
kaksoissitoutumisen mahdollistajana, ei kaksoissitoutuminen ole vain pelkkä
työelämän suhteiden tuottama ilmiö. Kaksoissitoutuneet ovat ryhmä, jonka
käyttäytymisessä ja asenteissa on, muilla tavoin sitoutuneisiin verrattuna,
eroja silloinkin kun näitä ryhmiä tarkastellaan yhteistyöhön tai vastakkainasetteluun
perustuvassa työelämän suhteissa. Toisin sanoen, kaksoissitoutuneet poikkeavat
monien ominaisuuksien suhteen muista sitoutumistyypeistä myös silloin,
kun työelämän suhteiden ilmapiiri koetaan samalla tavalla (hyvä-neutraali-huono).
He ovat muihin verrattuna kiinnostuneempia työyhteisönsä
talouden kehityksestä ja heillä on muita voimakkaampi kollektiivinen työorientaatio.
He ovat lisäksi kaikkein sitoutuneimpia työtehtäviinsä.
Lisätietoa:
Pertti Jokivuori, puh.(014) 260 2939 tai 050-375 9795,
Tiedottaja Liisa Harjula, puh. (014) 260 1043, mailto:tiedotus@jyu.fi
Teos
on julkaistu sarjassa Jyväskylä Studies in Education, Psychology And Social
Research 206, 2002. ISBN 951-39-1368-6, ISSN 0075-4625. Sitä saa Jyväskylän
yliopiston kirjaston julkaisuyksiköstä, puh. 014-260 3487, mailto:myynti@library.jyu.fi
Lähde:
http://vihta.jyu.fi/tiedotusfoorumi.nsf/
Takaisin
sivun alkuun
Yksinäisestä
sankariopettajasta tiimiytyneeseen yrittäjään?
Jyrki
Jokinen, väitös 2002
Aikuisopettajan identiteetti. Yksinäisestä sankariopettajasta tiimiytyneeseen
yrittäjään?
Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Korkeakoulunkatu
6, Hämeenlinna.
Jokisen
väitöskirjassa on tarkasteltu aikuisopettajan identiteettiä ja sen muuttumista
koulutuspoliittisen ja oppilaitosten tehtävien muutoksen kontekstissa.
Kohdeorganisaatiot olivat aikuiskoulutuskeskus, aikuislukio ja kansalaisopisto.
Tutkimusmenetelmä
oli kvalitatiivinen elämänkertametodi. Tutkittavina
oli 20 aikuisopettajaa mainituista oppilaitosmuodoista. Tutkimuksen teoreettisessa
osassa ihmisen minä-identiteetti jaettiin
alaidentiteetteihin, joiksi valittiin empiirisen aineiston perusteella
persoonallinen, sosiaalinen ja ammatti-identiteetti.
Tutkimustuloksena
voitiin todeta, että varsinkin aikuisopettajan ammatti-identiteetti
poikkeaa selvästi eri oppilaitosmuodoissa, jonka selittäjänä on
ennen kaikkea kunkin oppilaitoksen toimintaympäristö, oma organisaatiokulttuuri
ja historia. Koulutuspolitiikalla aikuisoppilaitosten välille luotu näennäinen
kilpailutilanne erityisesti maksupalvelukoulutuksen alueella on vaikuttanut
kielteisenä muutoksena aikuiskoulutuskeskusten ja kansalaisopistojen joidenkin
opettajien ammatti-identiteettiin. Muutamien opettajien kohdalla voidaan
puhua jo identiteettikriisistä, joka ilmenee mm.
jaksamisongelmina. Aikuisopettajan identiteetti on näin vähitellen
työn kuvan muutosten myötä muuttunut, vähiten aikuislukioissa. Kaikki
aikuisopettajat ovat hyvin sitoutuneita omaan oppilaitosmuotoon: ollaan
nimenomaan esim. kansalaisopiston opettajia.
Persoonallisen
ja sosiaalisen identiteetin alueilla ei oppilaitosmuodolla ollut selittävänä
tekijänä niin suurta merkitystä lukuunottamatta persoonallisen identiteetin
teemaa koulutushistoria ja urapolku, joissa oli selviä eroja. Sosiaalinen
identiteetti näyttäytyi samankaltaisena muiden tukimustulosten kanssa:
aikuisopettaja on ihmissuhteissaan toisaalta moderni, toisaalta postmoderni.
Lähde:
Lehdistötiedote
http://www.uta.fi/laitokset/kirjasto/vaitokset/2002080.html
Takaisin
sivun alkuun
Ammatillinen
opettajuus vuonna 2010
Ilkka
Vertanen, väitös 2002
Ammatillinen
opettajuus vuonna 2010 Toisen asteen ammatillisen opettajan työn muutokset
vuoteen 2010 mennessä
Tampereen yliopisto,
Tampereen yliopiston ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus, Korkeakoulunkatu
6, Hämeenlinna.
Ammatillinen
koulutus ja ammatillisten opettajien työ on vuosien varrella kokenut suuria
muutoksia ja muutosvauhti vain kiihtyy. Millaista ammatillista koulutusta
edellytetään vuonna 2010 ja millaista on silloin opettajan työ? Tutkimuksessa
on haettu vastauksia näihin kysymyksiin.
Tutkimus
koskee toisen asteen ammatillista koulutusta, jonkin verran on tarkasteltu
myös ammatillista aikuiskoulutusta. Tutkimus pohjautuu vuosina 1998-2001
tehtyihin neljään osatutkimukseen, joista laajin on Opetushallituksen
koordinoima opettajien koulutustarpeita selvittänyt projekti (OPEPRO).
Tutkimus
on luonteeltaan tulevaisuusorientoitunut tutkimus, jossa tiedonhankinta
tapahtui laadullisen tutkimuksen menetelmin. Osatutkimusten tiedonhankinnassa
on hyödynnetty kirjallisuutta, eri intressiryhmien aikaisemmin tekemiä
selvityksiä ja raportteja ja erilaisissa foorumeissa käytyjä keskusteluja.
Tiedonhankintaa täydennettiin kyselyillä.
Tutkimustyön
oleellisena osana oli työseminaareissa asiantuntijoiden kanssa käydyt
prosessoivat keskustelut. Uudenlainen toimintaympäristö, lisääntyvä yhteistyö
ja verkottunut toimintatapa, uudet pedagogiset virtaukset ja 2000-luvun
aikuisopiskelijat omine odotuksineen muuttavat opettajan työnkuvaa ja
roolia. 2000-luvun opiskelijat ovat modernin aikakauden opiskelijoita,
joilla on edessään erilaisia tulevaisuuspolkuja. Työelämästä tulevien
paineiden lisäksi myös opiskelijoiden odotukset, tarpeet ja valinnat tulevat
asettamaan niin koulutuksen järjestäjän kuin opettajankin uuteen tilanteeseen.
Ammatillisen
opettajuuden keskeisinä alueina ovat opettajan oma persoonallisuus, sosiaalisuus,
vuorovaikutustaidot sekä ammatilliset toimintavalmiudet. Opettajuus ei
ole kerran hankittu pysyvä ominaisuus, vaan se kehittyy jatkuvasti. Opettajuus
kehittyy ihmissuhdeammattina, jossa korostuu valmius kohdata lisääntyvä
oppijoiden erilaisuus, työympäristön vaihtelu ja ympäröivän yhteisön odotusten
kirjo.
Uudistuvan
oppimiskäsityksen myötä opettajan työssä korostuu yhä enemmän myös
taito käyttää työelämää oppimisympäristönä, kyky ottaa monipuolisesti
huomioon alan kulttuuri ja sen kehittäminen sekä taito simuloida käytännön
tilanteita ja osoittaa teorian ja käytännön yhteydet todellisissa tilanteissa.
Opettajan
omalle ammatilliselle osaamiselle asetetaan tulevaisuudessa entistä suuremmat
vaatimukset. Työelämäyhteyksien ja kouluyhteisön sisäisten oppimisen mahdollisuuksien
hyödyntämisen tulisi olla oppilaitoksen arkea. Yhteiskunnan ja työelämän
lisääntyvät muutokset asettavat ammatillisen opettajan työlle suuria vaatimuksia.
Tutkimus
tuo uutta näkemystä ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen opettajankoulutuksen
kehittämiseen. Väitöskirjan tietoja voivat hyödyntää opetushenkilöstön
lisäksi opetusalan hallintoviranomaiset, ammatilliset opettajakorkeakoulut,
opettajien täydennyskoulutuksen tarjoajat, yritysten ja muiden työpaikkojen
edustajat sekä muut koulutuksesta kiinnostuneet.
Lähde:
http://www.uta.fi/laitokset/kirjasto/vaitokset/2002079.html
Takaisin
sivun alkuun
Unelmana
pitkä, työteliäs ja viisas elämä
Maija
Vesala-Husemann, pro gradu -tutkielma 2002
Unelmana
pitkä, työteliäs ja viisas elämä.Ikääntymisen diskurssit ammattikasvatuksen
haasteena.
Tampereen yliopisto
Tutkielman
tarkoituksena oli kuvata ikääntymiseen ja työelämän muutoksiin liittyviä
käsitteitä, puhetapoja ja näkökulmia, ja selventää yksilöiden ja yhteisöjen
ikääntymisen haasteita ammattikasvatukselle. Edelleen tutkielmassa tarkoituksena
oli selventää muutoksen, merkityksen ja diskurssin käsitteitä, ja niiden
käyttöä tutkimuksessa.
Diskurssien
analysoinnissa ja nimeämisessä tutkijan tulkinta on olennaista. Tutkielmassa
ikääntymisen ja työelämän muutosten kuvaus on samalla tutkijan tulkintaperusteiden
kuvausta. Ikääntymistä lähestyttiin seuraavista näkökulmista: Ikääntyä
vai vanhentua?
Ikääntymisen tutkimuksen moninaisuus ja monitieteisen tutkimuksen haasteet.
Pitkä ikä yhteiskunnallisena tavoitteena.
Ikääntymisen ilmiö globaalisti ja Suomessa.
Ikääntyminen ja aikuisuus.
Työelämän
ja ikääntymisen yhteyksiä kuvattiin seuraavasti:
Ikääntyminen ja työttömyys.
Työvoimapulan ennakointi ja ikääntyminen.
Muutokset työssä ja työn tekemisessä.
Lisäksi
analysoitiin ammatti- ja ura-käsitteitä. Ammattikasvatusta tarkasteltiin
kasvatustieteen lähtökohtien ja ammattikasvatuksen määrittelyn avulla.
Johtopäätöksissä
todettiin, ettei ikääntymisen diskurssien nimeäminen tutkielmassa ole
tarpeen. Olennaiseksi todettiin diskurssin käsitteen ja tutkimuksen taustasitoumusten
selventäminen. Diskurssien tulkinnoissa ja nimeämisessä merkittäväksi
todettiin sekä tutkijan esiymmärrys ja näkemykset aiheesta että innovatiivisuus
ja argumentoinnin pätevyys.
Avainsanat:
ikääntyminen, työelämä, ammattikasvatus, diskurssi
Lähde:
http://tutkielmat.uta.fi/tutkielma.phtml?id=11123
Takaisin
sivun alkuun
|