Kulttuurinen
kestävä kehitys
Kuolematon hylkytavara
Kestävää kehitystä materiaalivalinnoilla
Enkeleitä, onko heitä?
Martta
Wendelin, aito joulu ja korttien lumous
Tunteet kortilla - Korttien Talon tunnelma nappaa
mukaan
Kulttuurinen
kestävä kehitys
Kulttuurisella
kestävällä kehityksellä käsitetään mm. kulttuurin
resurssien turvaamista nyt ja jatkossa. Kulttuurin arvostuksen
ylläpitäminen ja sen arvostuksen lisääminen ovat osa tätä
turvaa ja kehitystä.
Käsityöperinteiden
ylläpitäminen ja niiden kehittäminen ovat osaltaan vaikuttamassa myönteisesti
kulttuuriseen kestävään kehitykseen ja osa ohjaustoiminnan koulutusohjelmaa.
Pakollisilla käsityömenetelmien kursseilla taataan käsityöperinteen
jatkuminen ja tieto taidon siisrtyminen ohjaustoiminnan kentälle.
Henkilökohtaisilla kurssivalinnoilla näitä eväitä
syvennetään.
Uusien
materiaalien soveltaminen vanhoihin tekniikoihin vie käsityöperinnettä
eteenpäin ja pysyttelee ajan hermoilla pitäen yllä mielenkiintoa
käsityöperinnettä kohtaan.
Lasten
merkitys kestävässäkehityksessä
Taide-
ja kulttuurikasvatus lapsille näyttelee tärkeää
osaa juuri eri kulttuurimuotojen tutuksi tuomisessa kulttuurin arvostuksen
lisäämiseksi. Mahdollisimman laajasti kulttuurin kentältä
valitut tutustumiskohteet avaavat ovia tulevaisuuden kulttuurin kuluttajille
ja tekijöille. Kouluissa toteutettavat projektit ja lasten kulttuuritapahtumat
vievät kulttuuria lähelle arkea ja lasta pitäen kulttuurimme
monimuotoisena ja elossa. Kulttuurin - kuvataiteen, teatterin, käsityöperinteen,
musiikin, tanssin jne. - eteenpäin vieminen jo äidinmaidossa
turvaa kulttuuritarjonnan tuleville sukupolville.
Ihmisten
asenteet kulttuuria kohtaan vaihtelevat. Toisaalla eri kulttuurimuotoja
arvostetaan, toisaalla niihin käytettäviä määrärahoja arvostellaan.
Tulostavoitteisessa yhteiskunnassamme kulttuuri ei tuota tarpeeksi ja
siksi ihmetellään suureen ääneen, kuinka kulttuuritapahtumia viitsitään
pyörittää, kun ne eivät maksa itse itseään takaisin. Henkistä pääomaa
tai mielihyvää ei kuitenkaan voida koskaan laskea paperille. Siksi asenteita
täytyisikin viedä siihen suuntaan, että nähtäisiin metsä puilta.Vaikkeivat
kulttuuritapahtumat maksaisivatkaan itseään takaisin lipputuloina
on vaikutus välillinen. Jo itsessään kulttuuri on korvaamaton
terapiamuoto, sen ennalta ehkäisevistä vaikutuksista puhumattakaan.
Suvaitsevaisuus
ja eri kulttuurit
Kulttuurisena
kestävänä kehityksena voidaan pitää myös
suvaitsevaisuuden lisäämistä kulttuurissamme. Kulttuurien
yhdentyminen ja eri kulttuurien kohtaaminen yhteisessä yhteiskunnassamme
tuo väriä ja uusia piirteitä kulttuuriseen kehitykseen.
Ohjaustoiminnan koulutusohjelmassa erilaisuuden ja eri kulttuureiden
kohtaamiseen valmentaudutaan ohjausharjoituksin, sopeutumiskoulutuksella
ja projektitöinä. Koulutuksessa otetaan huomioon erilaisten
asiakkaiden erilaiset ohjaustarpeet ja opetellaan kohtaamaan erilaisia
ohjausympäristöjä.
Hienotunteisuus
toista kulttuuria tai muuta erilaisuutta kohtaan on avainsana. Vaikkei
yhteistä punaistalankaa aina löytyisikään on asennekasvatuksella
tärkeä asema siinä kuinka toinen ihminen kohdataan tasavertaisena.
Kulttuurisen kestävän kehityksen näkökulmasta on
tärkeää lisätä sekä suvaitsevaisuutta
että pitää yllä omaa identitettiään.
Teksti:
Alma Korhonen
Takaisin
Kuolematon
hylkytavara
Olisiko
mahdollista tyhjentää komerot sinne kerääntyneestä rojusta,
muttei viedä sitä kaatopaikkaa kuormittamaan vaan ottaa tavarat
käyttöön? Rikki menneet kojeet, pilttipurkkikokoelma, vanhat
lastenrattaat, henkarit jne. Kyllä vain - arvonta on suoritettu
ja rojut, vai sanoisinko kauniimmin hylkytavarat, ovat etsiytyneet
uusille omistajilleen. Innokkaita ja epätoivoisia ilmeitä liikkuu
yli luokan tavarasta toiseen. Mikä on homman nimi?
|
Ohjaustoiminnan
artenomi (amk) 1. vuoden opiskelijat saivat yllä kuvatun hylkytavaran
arvonnassa käteensä Suunnittelun ja valmistuksen perusteet
-opintojaksolla. Se oli alku, josta lähdettiin liikkeelle.
Hylkytavaraprojektin
sydän on vanhan, tarpeettoman esineen käyttötarkoituksen muuttaminen.
Menetelmä ei ole uusi mutta kuuluu ajan henkeen. Kierrätystavarasta
on jo pitkään tehty taidetta, mutta käyttötavaraksi muuntautuminen
onkin jo paljon haastavampi tehtävä. Käytännöllisyys lähtökohtana
on loistava, sillä kukapa haluaisi nurkkiinsa rojun sijasta vain kauniiksi
muunnettua rojua? Ja rojuahan on.
Jokaiselta löytyy
kotoaan vähemmän tärkeää tilpehööriä, josta pienellä luovalla tuokiolla
ja lopulta ehkä suuremmatta vaivattakin saisi hyödykkeen. Ja nyt tarkkana,
tarkoitan todella Hyödykkeen! Kun käteesi ojennetaan tietokoneen sisälmyksiä,
ei ehkä ensimmäiseksi mieleen tule tehdä niistä seinäkelloa tai aterintelinettä.
Ideoimalla tuloksia alkaa kuitenkin syntyä. Tylsä harmaa vanha johdon
pätkä kätkee sisälleen värikästä materiaalia, josta tässä projektissa
syntyi kaunis huivin solki. Silmälasikotelo muuntautuu kännykkäkoteloksi
laukkuun ja tammenterhot oviverhoksi. Lastenvaunujen pyörästä kuoriutui
soma kynttelikkö pinnoja ja rautalankaa vääntelemällä. Projektin tulokset
olivat kertakaikkiaan upeita - käyttötavaroita.
Hiuskoristeesta
hampaat yöpukupussille, Sanna Huttula oko02.
Kuulosuojainten
korvapehmuste muuntui pumpulipussiksi, Suvi Ojala oko02.
Pohjimmiltaan
hylkytavara-menetelmä on tapa saada ideointi käyntiin ja lähteä estottomasti
tekemään. Pääasia on idean kehittämisellä ja tekemisen parissa. Oppimisen
kannalta hylkytavarat kannustavat omaperäiseen ja rohkeaan ideointiin.
Tärkeää projektissa on myös kokemusten jakaminen muiden ryhmäläisten
kanssa. Tavaroiden yhteisessä esittelyssä nähdään, kuinka muut ovat
lähteneet ideoimaan omaa tuotettaan. Tarkastellaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja
sekä suunnitteluun ja muotoiluun vaikuttaneita tekijöitä. Materiaalien
käyttö on rajaton. Vanhaan voi yhdistää uutta tai uutta voi luoda kokonaan
kierrätysmateriaaleista. Hylkytavara voi olla vain pieni osa uutta tuotetta
tai sen osa voi olla keskeinen. Pääasia, että hylkytavara saadaan hyötykäyttöön.
Kun
materiaali on vaikea ja keinot sen työstämiseen vähäiset, saattavat
fiilikset projektista olla latteammat kuin helpomman materiaalin kanssa.
Tällöin on hyvä jakaa niin negatiiviset kuin positiivisetkin kokemukset
muiden kanssa. Onnistumisen tunteet voivat poikia uusia projekteja,
niin tekijälleen kuin kipinän saaneille ryhmäläisille. Suurin osa opiskelijoista
koki mielettömiä inspiraation tunteita työn edetessä. Kun idea oli vireillä,
materiaali ikään kuin imaisi mukaansa, vaikka edessä saattoi olla suurikin
työ. Suunnittelu kulki useimmilla käsikädessä toteutuksen myötä. Materiaalin
odottamaton käytös saattoi muuttaa idean suuntaa tai ohjata eteenpäin.
Onnistumisen tunteet olivat korkealla: sainpas tehtyä tästä jotain!
Kuolemaan
tuomittu tavara sai uuden identiteetin ja elämän. Ehkä vielä jatkossa
yhdeksän muuta.
Satoa
voit ihailla galleriassa.
Teksti:
Alma Korhonen
Takaisin
sivun alkuun
Kestävää
kehitystä materiaalivalinnoilla
Kestävänkehityksen
johtoajatuksena on ekologisesti järkevien
ratkaisuiden löytäminen ja luonnon varojen pitkäjänteinen
säästäminen tuleville sukupolville.
Hylkytavara
projekti edellä, oli yksi esimerkki kierrätyksestä sekä kestävänkehityksen
yksi piirre. Kestävällä kehityksellä käsitetään kierrätyksen lisäksi
esimerkiksi luonnonmateriaalien hyödyntäminen ja ympäristöystävällisten
materiaalien valinta sekä myrkyttömyys - ekologisuus.
Ohjaajan
työssä kestävään kehitykseen voidaan vaikuttaa osaltaan jo pelkillä
materiaalivalinnoilla. Sillä, millaisia asenteita itse asiassa viemmekään
eteenpäin tarjotessamme vaikkapa mosaiikkityön materiaaliksi askarteluliikkeissä
myytäviä mosaiikin palasia vai tarjotessamme vaihtoehtona kylpyhuoneremontista
jääneiden seinäkaakeleiden kierrättämistä taiteeksi olohuoneen seinälle.
Jätekaakeleita voi käydä kyselemässä rakennus- ja kaakelitarvike myymälöistä,
kun omat ja sukulaisten nurkat on hyödynnetty. Roskiin menevä materiaali
on aina ilmaista! Sen salaperäisyydestä ja luovuudesta puhumattakaan.
Kaakelimosaiikkityö
Krista Eromäki oko02
Posliinimosaiikki
tehdään puolestaan vanhoista rikkimenneistä astioista. Toisinaan on
sääli heittää kaunis vaikkakin risainen vanha lautanen tai teekuppi
menemään. Toisaalla säröisiä posliiniesineitä ovat kirpputorit pullollaan.
Muutaman centin hintaisen ruusuposliini lautasen raaskii vasaroidakin
sirpaleiksi.
Työvälineet,
kuten liimat, maalit, saumausaineet ja muut kemikaalit kannattaa myös
opetella alusta asti valitsemaan niiden ekologisuuden kannalta, terveysvaikutuksia
unohtamatta. Olemme osa luontoa. Miksi myrkyttäisimme itseämme ja tulevia
sukupolvia? Erityisen tärkeää on toimia myrkyttömässä
ympäristössä lasten kanssa, jolloin työvälineet
saattavat joutua jopa suuhun työn tohinassa. Samalla arvot siirtyvät
sukupolvien mukana eteenpäin.
Mosaiikkitöiden
materiaalivalinta on rajaton. Mosaiikki tarkoittaa palasista koottua
yhtenäistä pintaa. Miksei pintaa voisi koota siis vaikka spagetista,
pähkinöistä, jyvistä, tulitikuista, pullonkorkeista tai kivistä? Lista
on loputon.
Tässä muutamia ideoita ohjaustoiminnan ensimmäisen vuosikurssin
opiskelijoilta.
Vasemalla
spagetista valmistettu mosaiikki työ, Päivi Lehti oko02.
Oikealla ketjusimukoita villalangasta, Heini Ellonen oko02.
Hiekkaa
ja kiviä, Heidi Kivioja oko02.
Teksti:
Alma Korhonen
Takaisin
sivun alkuun
Enkeleitä,
onko heitä?
Enkeleiden
perusolemus kulttuurihistoriallisina ja uskonnollisperäisinä, henkilökohtaista
merkitystä kantavina olentoina ei ole juuri aikojen kuluessa muuttunut.
Ne elävät ajassamme yhä. Viime vuosikymmenellä, maallistumisen kauden
ja sitä seuranneen laman jälkeen uusi enkelibuumi näki päivänvalon.
Avattiin enkelikahviloita, julkaistiin enkelikirjoja ja ihmiset alkoivat
puhua julkisesti suhteestaan enkeleihin. Enkelit - nuo usein ihmeen
kauniit, siivekkäät ystävämme, suojelijamme ja kaitsijamme seuraavat
meitä tarkasti lapsina ja joitain vielä aikuisenakin.
Varhaiskristillisyyden
enkelit olivat aistillisia, vitaalisia nuoria miehiä, mutta renessanssin
jälkeen naisenkelit yleistyivät ja sitemmin valtasivat alan. Lapsienkeleiden
suosio kasvoi barokin aikaan ja 1800-1900-luvun taitteeseen sattui toinen,
jugendin innoittama lapsienkelien tulo. Entä tänään,
onko enkeli yhä kaunis, puhtaanvalkoinen, kevyt ja surumielisesti
hymyävä neito tai vilkkaasti pälyilevä, pullea lapsukainen?
Alla
olevaan juttuun pyysimme ihmisiä esittelemään itselleen
rakkaan enkelin. Monet eri alojen ihmiset toivatkin enkeleitään
näytille ja mielellään kertoivat niistä. Lukijoilla
onkin nyt ainutlaatuinen mahdollisuus päästä kurkistamaan
erilaisten ihmisten mielipiteisiin enkeleistä ja niiden merkityksestä
ihmisille.
CuRecin toimittajan
Johanna Salakarin enkeli on itse
tehty Helsingin työväenopiston paperinaru-kurssilla.
"Olen aina ihaillut paperinaruenkeleitä ja halusin itse
kokeilla tehdä sellaisen. Mielestäni koti ei ole koti ilman jonkinlaista
enkeliä.".
|
|
|
Taidepedagogin
ja kuvataiteilijan Marja Leena Kaartisen
enkeli on hiukan tavallisuudesta poikkeava. Sitä voisikin
kuvailla taideteokseksi. Teoksen nimi on Enkelin vapaapäivä.
"Enkeleitä on mielestäni kahdenlaisia, näkymättömiä ja näkyviä.
Näkymättömät ovat niitä , jotka kulkevat rinnallamme elämämme
ajan. Näkyvät taas ovat niitä, joita päivittäin tapaamme ja joilta
saamme yllättäen apua. Onkin mielenkiintoista seurata monenko
helman alta sulat päivittäin näkyvät.".
|
Opiskelija
Linda Alanderin enkeli on ostettu
vuosi sitten joulun alla Helsingistä Kiseleffin Talosta, joka
on ihastuttava pienten käsityöläispuotien täyttämä tavaratalo.
"Minusta enkelini on niin erilainen kuin enkelit yleensä
ovat, joten en voinut välttyä ostamasta sitä. Halusin myös ensimmäiseen
omaan kotiini jouluksi enkelin. Enkelini on minulle tärkeä, sillä
se muistuttaa minua aina ensimmäisestä omasta kodista ja ensimmäisestä
oman kodin joulusta. Ajatuksenani on hankkia vielä tänä vuonna
tyttöenkelilleni samaisesta paikasta samanhenkinen poikaenkeli
kaveriksi..."
|
|
|
Opiskelija
Maaret Wendlandin enkeli on kotoisin
Kuopiosta.
"Enkeli on äitini tekemä ja sen sain ollessani Saksassa au-pairina
1999-2000 joululahjana Suomesta. Silloin, niinkuin vieläkin enkelityyny
toi tuulahduksen kotoa ja ajan myötä olen oppinut nukkumaan aina
sen kanssa, eli ilman enkulia ei uni tule enää silmään. Tieto
omasta enkelistä tuo turvallisuuden tunnetta, kun tietää myttyynkin
menneen päivänkin jälkeen olevansa silti hyvässä "tallessa" ja
hoidossa."
|
CuRec:n päätoimittajan
Saija Honkalan enkelikaapin on tehnyt
hänen isänsä vanhan ladon laudoista ja keinotekoisesti
ruostutetuista saranoista. Enkeli on Prismasta ostettu tusinatuote.
"Kaapin ovet voi avata joulun ajaksi ja sulkea muulloin -
jos näin haluaa. Kaapissa yhdistyy monta minulle tärkeää asiaa:
yhteys lapsuuden jouluihin ja vanhempiini, rakkaus vanhaan tavaraan,
periaate "jos jokin tavara miellyttää sinua, osta se vaikka eurolla
Vapaavalinnasta" sekä tietenkin itse enkeli uskoni symbolina."
|
|
|
Ohjaustoiminnan
opinto-ohjaajan Riittamaija Kuusela-Rantasen
enkeli odottaa häntä työpaikalla joka aamu.
"Tulen aamuisin tänne Hämeenlinnaan Lopen kunnan Launosten
kylästä eli olen maalainen. Tämä enkeli on asunut työhuoneessani
jo kauan ennen minun tähän huoneeseen tuloa.Tällä hetkellä hän
on hyllyllä työpöytäni yläpuolella ja putoilee sieltä aika ajoin
pöydälleni. Olen tulkinnut että hänellä on silloin minulle jotakin
ilmoitettavaa tai olen niinä hetkinä erityisen suojeluksen tarpeessa.Huomatkaa
enkelini olemus. Hän on aika ylityöllistetyn näköinen...kertonee
elämäntavoistani jotakin."
|
Opiskelija
Piia
Pengerkosken
olkienkeli on suunniteltu ja tehty itse koulussa vuonna 2000.
"Enkeli
oli ensimmäisten joulukoristeiden joukossa, joita olen tehnyt
tai hankkinut mieheni kanssa yhteiseen kotiimme" sanoo Piia.
Enkelissä käytetyt materiaalit edustavat Piialle vanhaa ja uutta
jotka yhdessä luovat rauhallisen joulun tunnun.
|
|
|
Assistentti
Seija Pajari-Stylmanin enkeli
roikkuu työhuoneen ovessa toivottaen sisääntulijat
lämpimästi tervetulleeksi.
"Saimme työkaverini kanssa enkelin tupaantuliaislahjaksi
uuteen työhuoneeseemme muuttaessamme. Enkelin antoivat työkaverimme,
jotka ovat tämän päivän arjen enkeleitä, auttavat ja lohduttavat
arjen aherruksessa. Hyvien työkavereiden olkaan voi nojata, kun
paha päivä yllättää..."
|
Tamperelainen
opettaja Jari Aho on saanut enkelin
useampi vuosi sitten lahjana ohjaamansa kuntoutuskurssin asiakkaalta.
"Kurssi pidettiin joulun alla ja enkeli kulkeutui joulun
jälkeen rasiaan, jossa on pikkuesineitä, joita käytän toiminnalliseen
symbolityöskentelyyn esim. keskustelun virittämisessä."
|
|
|
Taiteilija
Milja Kolmonen kertoo kokeneensa
vuosi sitten syyskuussa suurta hätää maailman tapahtumien
johdosta. Hän purki hätänsä taiteeseen ja
valmisti enkelit lentämään Tuusulan taivaalle joulun ajaksi.
"Enkelit tulivat puistoon, jonka vieressä on vanhusten vuodeosasto,
joten vanhukset näkivät enkelini. Enkelit lohduttivat minua myös
paljon valmistaessani niitä."
Tänä jouluna enkelit lentävät Kellokosken kirkon vieressä.
|
Muotoilun
koulutusohjelman opettaja Annikki Rosberg
on saanut enkelitaulun puolisonsa kanssa lahjaksi kun he ostivat
oman talon. Taulun on tehnyt Annikin anoppi Orvokki Rosberg.
"Enkeli
on tärkeä, koska se kertoo elämän yksinkertaisuudesta. Arjen pienet
asiat ja läheiset ihmiset luovat ilon sekä onnen jokaiseen päivään."
|
|
|
Opiskelija
Tuija Lavikainen on tehnyt enkelinsä
itse.
"Omistan suuren tarpeen luoda kauneutta tähän kiireiseen
ja synkkään maailmaan, jotta olisi jotain joka tuo lämpöä ja rauhaa
ihmisten sydämmiin."
|
Opiskelija
Marja Neuvosen enkeli on ulkonäöstään
huolimatta ostettu Tiimarista..
"Hauskaa enkelissä on, että se ei näytä yhtään
"tiimarimaiselta", vaan ennemminkin mummoni virkkaamalta ja kovettamalta
"aidolta suomalaiselta käsityöltä". Näin taidan nyt ajatellakin,
sillä tuo ajatus tuntuu herttasemmalta. Enkeli on minulle
tärkeä olento, se suojelee jokaista askeltani. Enkeli tuo mieleen
lapsuuden viattoman ajan sekä iltarukoukseni: "Herra Jeesus siunaa
meitä, anna meille enkeleitä. Siivilläsi meitä peitä, älä meitä
koskaan heitä.".
|
|
|
Opiskelija
Laura Toivosen kahdesta enkelistä toinen on tehty itse askartelumassasta
ja toinen saatu lahjaksi äidiltä.
" Halusin tehdä enkelistäni sellaisen, joksi heidät kuvittelen.
Mielestäni onnistuin siinä, vaikka enkeliä onkin vaikea kuvata.
Vain harvat osaavat kuvata puhtaimman, viattomimman ja kauneimman
asian, minkä tietävät. Lintumaiset siivet tein enkelille kuvastamaan
vapautta. Enkeleihin liittyvä tärkeä ajatus on
minulle Isä Mitron mietelause
"Elämän tarkoitus on olla enkeli toiselle."
|
Koonnut:
Virpi
Harju ja Pirjetta Kesseli
Takaisin
sivun alkuun
Martta
Wendelin, aito joulu ja korttien lumous
Maisema
kuin postikortissa, suomalaisen joulun tunnelma - ajatukset siirtyvät
vanhoihin joulukortteihin ja Martta Wendelinin loihtimaan suomalaiseen
sielunmaisemaan. Hän piirsi ja maalasi yli kolmenkymmenen vuoden
ajan noin 650 joulukorttia, joissa toistuvat eri variaatioina samat
nostalgiset suomalaiset joulukuvat. Se, kuinka totuudenmukaisia
ne ovat olleet maalausaikanaan tai ovat nyt, on suhteellista. Tiedämme,
että kaikille joulu ei ole perheen onnellinen tapahtuma. Wendelinin
joulukortit henkivät ikuisen jouluonnelan sanomaa, ei yltäkylläistä
ja rahalla tehtyä vaan vähäeleistä ja rauhallista. |
©
Paletti
|
Wendelinin
joulukorteissa perhe ja tähtisilmäiset lapset viettävät
joulua vaatimattomassa tuvassa, jossa lattia on usein oljilla peitetty.
Esille on otettu Raamattu, kynttilät ja kukat; tulppaanit ja
amaryllikset koristavat kotia. Avoimen tulisijan yläpuolella
kiehuu joulupadassa puuroa. Pöydälle on katettu kolmihaarainen
talikynttelikkö ja viljantähkin koristeltu leipä.
Lapset istuvat lattialla laulamassa tai pyörivät piiriä
kuusen ympärillä juhlavaatteissaan, kansallispuvuissa.
Kuusen koristeena on usein vain muutama oikea kynttilä tai
omena. Kuva perinteisestä, suomalaisesta, aidosta joulusta? |
|
©
Paletti
|
Illalla
koputtaa joulupukki tai tonttu ovelle. Hänellä on lahjat
kunnon tuohikontissa selässään ja jalassa nauhoilla
vyötetyt nahkasaappaat. Lapset ovat kirjoittaneet joulupukille
toiveensa ja saavat nuken, nallen tai puuhevosen. Wendelinin korteista
voi rakentaa koko jouluaaton ohjelman: aamiainen, kuusenhaku ja
-koristelu, ruokailu, joululaulut, joulupukki, lahjat, joulupäivän
kirkkomatka.
|
©
Paletti
|
©
Paletti
|
Ulkona
on oikea talvi, huurretta puissa ja korkeat kinokset. Jouluaamun
hämärissä matkataan joulukirkkoon hevosilla ja
reellä, kulkuset kilisevät ja koristeltu rekipeitto
näkyy kauas. Äiti ja lapset astuvat kyntteliköllä
valaistuun kirkkoon moniin huiviin kääriytyneinä,
on kunnon pakkanen. Korttien värimaailma on usein pehmeän
ruskean, punaisen ja keltaisen sävyinen.
|
©
Paletti |
©
Paletti
|
Joulun
hengellinen sanoma on monessa kortissa. Maria ja Jeesus-lapsi
seimessä oljilla, paimenet yöllä kedolla lampaineen,
Itämaan tietäjät lahjoineen. Myös enkelit
ovat joulussa läsnä: soittamassa pilven päällä,
kumartamassa seimen lasta tai tuomassa joulun valoa suomalaisiin
mökkeihin.
|
©
Paletti
|
© Paletti |
Martta
Wendelinin tuotanto on kaiken kaikkiaan mahtava: yhteensä lähes
tuhat postikorttia, lukuisten joululehtien kuvituksia, tuhansia
kirjankuvituksia ja mm. kolmesataa Kotilieden kansikuvaa. Wendelin
oli vuosikymmenten ajan Suomen merkittävin satukirjojen ja
aapisten kuvittaja ja loi kasvot monien tyttökirjojen sankareille.
|
©
Paletti |
Martta
Wendelin loi 1930-luvulta aina 1960-luvulle suomalaisen elämän
kuvamaailman "ikuisen sunnuntain", ikuisen onnelan ja
käänsi kansallisen alitajuntamme kuvakielelle. Hänen
korttinsa välittivät suomalaista kulttuuria ja suomalaisuuden
perinnesymboleja "jokamiehentaiteena" tuhansiin koteihin
ja uusintapainoksina välittävät edelleen. Tässä
hän on yksi merkittävimpiä taiteilijoitamme, jonka
kuvilla on varma paikkansa mediamaailman kasvavassa kuvatulvassa.
Wendelinin luomasta joulukuvasta henkii kiireettömyys, perhekeskeisyys,
vähäeleisyys ja lasten läsnäolo. Ne nostattavat
ikuisen lapsuuden kaihon - kipeän tai onnellisen. Postikortit
ovat osa kulttuurista kestävää kehitystä kulttuurin
välittäjinä.
|
© Paletti |
Teksti:
Terttu Niemi ja Saija Honkala
terttu.niemi@hamk.fi
Korttikuvat
on julkaistu oikeudenhaltijan luvalla © Paletti
Terttu
Niemi on viestinnän opettaja ja harrastaa Martta Wendelinin korttien
keräämistä. Keräilyharrastuksesta yleensä sekä
Martta Wendelinin korteista ja elämästä julkaistaan artikkeli
ensi numerossamme, joka ilmestyy 28.2.2003 Martta Wendelinin juhlavuonna,
jolloin on kulunut 110 vuotta hänen syntymästään.
Takaisin
sivun alkuun
Tunteet
kortilla -
Korttien Talon tunnelma nappaa mukaan
Viestin
viejä ja tunteen tulkki
Ovatko nopeus ja tehokkuus sama asia?
Kappale kauneinta Suomea
Naiivin puhdas 70-luku ja kiiltävä "kasari"
Mitä aktiviteetteja kortteihin voi liittää?
Kortteja on siellä monenlaista
Korttien Talo on kulttuurin keskus
Hämeenlinnan
keskustan tuntumassa, Vanajaveden rannalla sijaitsevan Korttien
Talon eteen pysähtyy pikkubussi ja sieltä hyppää pakkassäähän poriseva
matkailijaryhmä. Pienen, idyllisen museon joulusesonki on alkanut.
Korttien Talo on yksi kaupungin suosituimmista vierailukohteista.
Se on alansa ainutlaatuinen korttikulttuurikeskus ja museogalleria. |
Museon pysyväisnäyttely "Rakkain terveisin" kertoo
lukuisten postikorttien kautta suomalaisten elämänmenosta ja suomalaisen
kulttuurin kaarista 1800-luvun lopulta nykypäivään. Gallerian
puolella, vaihtuvan näyttelyn tiloissa, on esillä yksityiseltä keräilijältä
lainattu enkelikorttikokoelma "Enkeli taivaan". Kokoelma näyttää kattavasti
tämän tosielämässä harvinaisen siivekkään lennähtelyitä postikortteihin
sadan vuoden ajalta. Esillä on bysanttilaisia, goottilaisia, romanttisia
ja tietenkin pulleita rafaelin enkeleitä.
Viestin
viejä ja tunteen tulkki
Kortti oli aikanaan
kätevä yhteydenpitoväline, aivan kuten sähköiset viestimemme pirstaloituneella
aikakaudellamme. Vanhoista korteista voidaan lukea läheisten tervehdyksiä
ja kuulumisia niin loma- ja kaupunkireissuilta kuin sairaalasta tai
sotarintamilta. Kortin kuva kantaa omaa viestiään: se voi sopia yhteen
tekstin kanssa tai olla salaperäinen tai tarkoituksella ristiriitainen.
Vanhoja kortteja tutkiessa viehättää se, että kuva on valittu tarkasti
kirjoitettua viestiä mukaillen. Lähettäjä tuntuu olevan varma asiastaan
eikä virhetulkinnallekaan anneta mahdollisuutta.
Korttiformaatissa
yhdistyvät mielenkiintoisella tavalla yksityinen ja yleinen: koska kortti
lähetetään avoimena, voivat muutkin sen helposti nähdä. Kortit ovat
usein koreita, muotoon leikattuja, praglattuja (kohokuvioituja) ja kiillotettuja.
Ne todella houkuttavat esillepanoon.
Syvien tunteiden välittäjänä kortti on edelleenkin lyömätön. Eräs vanha
kortti kantaa päällään tekstin: "Tule sitten juhannuksena kumminkin."
Kortissa esiintyvät lapsenkasvoiset usko, toivo ja rakkaus, eikä tulkinta
liene vaikea. Tulee mieleen omat epätoivoiset, mutta sitäkin nopeammat
tekstiviestinii: sama funktio, eri väline.
Kortti kertoo palasia henkilökohtaisista tunteista ja elämäntilanteista,
mutta tutkijalle se avaa tulkintoja ja näköaloja kokonaiseen maailmankuvaan
ja aikakauteen. Näyttelyn korttien keskellä vieras voi yhtyä menneiden
sukupolvien yhteydenpidontarpeeseen sekä haluun tulla huomioiduksi ja
ymmärretyksi rakkaimpiensa keskuudessa. Vaikka itse olisikin poissa.
Koskettavin näyttelyn
korteista on 27.10.1906 Turussa päivätty, lapsienkelin kuvalla varustettu
kortti, johon on mustekynällä kirjoitettu: "Paljon terveisiä Heinosen
perheeltä. Meiltä kuoli taas yksi lapsi Silja kaikken nuorempi.
Hän kuoli viime lauvantaina puol 2."
Takaisin
Ovatko
nopeus ja tehokkuus sama asia?
Korttien Talon omistaman
Korttien Tarinat - säätiön sisältövastaava ja tiedottaja Pirjo
Laaksonen toteaa, että vaikka postikorttivirta suuresti tyrehtyikin
tekstiviestin läpilyöntiin 90-luvulla, sen merkitys henkilökohtaisen
tunteen sisältävänä viestinviejänä tulee säilymään. "Sähköiset välineet
ovat tylyjä korttiin verrattuna. Postikortti valitaan tunteella ja harkinnalla
ja siihen kirjoitetaan käsin. Tällaisen viestin perille saattamiseen
käytetään monin verroin enemmän aikaa ja harkintaa kuin hetken mielijohteesta
lähetettävään tekstiviestiin. Tämän lisäksi kortti on kosketeltava esine,
johon voi aina palata; se on pysyvä jälki ja muisto. Se muistuttaa lahjaa",
Laaksonen kuvaa.
On myös totta, ettei onnittelu sähköpostitse oikein toimi. Se ei
viestitä ajatonta välittämistä kuten kortti.
Kortti ei yritä
kilpailla sähköisen viestinnän kanssa nopeudessa, mutta jos tehokkuuden
mittarina käytetään vastaanottajan kortista saamaa elämystä, voi kortti
olla tehokkaampi väline tunteiden, arvojen ja asenteiden viestinnässä.
"Postikortin ja käsinkirjoitetun viestinnän ystävät voisivat perustaa
Hitaan Viestinnän Yhdistyksen", museonhoitaja Virpi
Helin hymyilee. Tämä olisikin
oiva vastaveto kiivaalle, mutta juuri siksi tunteettomaksi jäävälle
sähköisen vuorovaikutuksen 'mafialle'. Onko jatkuva tehokkuuden ja tekniikan
lisääminen ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa kestävää kehitystä?
Kumpaa me halusimmekaan kehittää - humanismia vai tekniikan kanssa seurustelua?
Takaisin
Kappale
kauneinta Suomea: politiikkaa, vastarintaa ja
valkopyykkiä poutasäällä
Maailman ensimmäiset
postikortit julkaistiin Itävallassa v. 1869 ja Suomeen kortti tuli silloisen
Suomen Postin tirehtöörin, A. Gripenbergin innovatiivisena tuliaisena
v. 1871. Ensimmäiset suomalaiset joulukortit olivat keskieurooppalaisia
kesämaisemia. 1800-1900 lukujen taitteessa postikortista muodostui poliittisen
propagandan ja hiljaisen vastarinnan ilmaisin tsaarin venäläistämispolitiikkaa
kohtaan. Myös aikakauden taiteilijat olivat aktiivisesti mukana luomassa
ensimmäistä, väkevän poliittista Suomi-korttikuvastoa. Eduard
Iston Pariisin maailmannäyttelyyn maalaama 'Hyökkäys' -taulu levisi
pian postikorttiversiona suomalaisiin koteihin.
Iston maalauksesta
'Hyökkäys'
tuli yksi suosituimmista
suomalaisista postikorteista.
Kun suomalainen
postimerkki määrättiin v. 1900 lopetettavaksi, suunnitteli Gallen-Kallela
epävirallisen ns. surumerkin, joita kansa liimasi kortteihin protestiksi
keisarin määräysvaltaa vastaan.
Pian politiikan ja taiteen rinnalle kortteihin pääsi myös nouseva suomalainen
urheilu.
Maailmansotien
välillä laivakortit olivat yleisiä, kertoen siirtolaisuudesta. 1930-luvulla
tulivat glamour-kortit kaupunkielämän estetiikan ja globalisoituvan
muodin ihanteineen.
Toisen maailmansodan ajalta näyttelyssä on monia kortteja 'sieltä jostain'.
Rintamakortit kertovat suuresta kaipauksesta ja huolesta kotiväkeä kohtaan,
tylsistymisestä ja epätoivosta.
Sodan jälkeen pula-aikana korttien laatu huononi, mutta uuttakin tuli
kotimaisen väripainetun maisemakortin myötä. Vuosisadan ensimmäisen
puoliskon suosituimpia korttitaitelijoita olivat Carl Larsson,
Elsa Beskow, Signe Aspelin, Rudolf Koivu ja tietenkin
Martta Wendelin, jonka klassinen tuotanto ulottui pitkälle
50-luvulle asti.
Takaisin
Naiivin
puhdas 70-luku ja kiiltävä "kasari"
Vaurauden nousu
ja kulttuurin muutos suomalaisessa yhteiskunnassa näkyy hauskalla tavalla
postikorteissa. Kun taiteilijat ja yläluokkaiset lähettelivät kortteja
matkoiltaan 1900-luvun alussa, suurin osa kansaa ei sellaisesta edes
uneksinut. Vasta 1970-luvulla korttitulva etelän lomakeskuksista saattoi
alkaa. Tuolloin korteissa piti kernaasti lukea lomakohteen nimi suurin
kirjaimin, jotta naapuritkin ymmärtäisivät nurkkakuntalaisen ajanjakson
vihdoin loppuneen.
80-luvulla Espanjasta lähetetty kortti kertoo postmodernin ihmisen itseironialla:
" Viina on halpaa. Eräiden kertomusten mukaan voi säästää
jopa 200 mk/ päivä, kun juo tarpeeksi". Nousukauden kortit ovat
hyvin värikkäitä, kiiltäviä ja usein preglattuja.
Tänä
päivänä turistikortteihin halutaan aitoja maisemia ja tunnelmia ja massaturismikorteista
on tullut kitschiä. Kortti on muutenkin löytänyt taas uuden tavan
olla olemassa: ekohenkisyys, käsityömäisyys ja musta-valkoisuus puhuttelevat.
Uutena ovat tulossa julistavat, kantaaottavat, graafisetkin kortit.
Museonhoitaja Virpi
Helin esittelee Korttien Talon valkoimasta
uutta saksalaista surrealismia.
Takaisin
Mitä
aktiviteetteja kortteihin voi liittää?
Kortti on muisto
ja kokoelmana ne voivat muodostaa päiväkirjan tai elämänpolun.
Niistä voi koota suvun vaiheista kertovan kirjan mapittamalla ne
valokuvataskuihin. Erilaisista korteista voi koota lasten kanssa mielikuvituksellisen
valokuva-albumin ja niiden oheen voi sepittää tarinan. Kortit
ovat oiva väline tarinatuokion virittämiseen tai ajatusten
ja tunteiden purkamiseen.
1900-luvun
alun piirretyt kissaperhekortit olivat aikanaan hyvin suosittuja ja
ne kyllä pystyvät aiheuttamaan riemua nykypäivänäkin.
Kissakorteissa katit käyvät koulua ja auttavat emoa kotiaskareissa.
Näillä korteilla voi syntyä mielenkiintoista keskustelua päiväkodeissa
ja lastenkerhoissa.
Kortit toimivat
näppärästi vanhuksille vedettävien muistelutuokioiden
virittäjinä. Tällöin pinkkaan olisi hyvä varata vanhojen korttien
näköispainoksia ja klassisia aiheita.
Korteilla voidaan pelatakin, esimerkiksi niin, että jokainen nostaa
viisi korttia pinkasta umpimähkään ja kertoo niistä yhtenäisen tarinan.
Ensimmäisessä kortissa näkyy tarinan teema, suuri kysymys tai päähenkilöt.
Toinen kortti kertoo ensimmäisen kohtauksen tai ristiriidan. Kolmas
kortti esittelee mahdollisen ratkaisun tai pelastavan henkilön; neljäs,
miten päähenkilöt ratkaisuun suhtautuvat. Viides kortti näyttää loppuratkaisun
ja päähenkilöiden sekä muiden mukana olleiden tunnelmat ratkaisusta.
Astetta vaikeammassa versiossa pelaajat sepittävät yhtä
suurta tarinaa.
Joulun aikaan korteilla
voidaan pelata siten, että pakasta nostetusta kortista keksitään
niin monta joululaulua kuin kortissa on vastaavia kuva-aiheita. Lauluja
ei tietenkään selitetä, vaan ne lauletaan. Kierroksella jokainen laulaa
yhden laulun, eikä toistoja sallita. Pakasta nostetaan kaikki kortit
ja se, ken on korteistaan laulanut useamman 'piisin', voittaa.
Joistain vanhoista korteista voi jopa löytää painetun
säkeen tai kaksi. Jos tällainen kortti on pakkaan eksynyt, voidaan sille
antaa erikoisarvo. Tällaisen kortin nostaja saa pyytää haluamaansa
henkilöä laulamaan laulun määräämälleen henkilölle.
Takaisin
Enkelit ovat laskeutuneet
Korttien Talon galleriaan joulun
ajaksi.
Kortteja
on siellä monenlaista
Korttien Talon yleisö
on kaikenikäistä ja eri ammattiryhmistä. "Korttikulttuurin
ovat kuitenkin parhaimmin sisäistäneet keski-ikäiset naiset. He haluavat
yksilöllisiä, puhuttelevia ja laadukkaita kortteja. Juuri he siirtävät
hienoa perinnettä uusille sukupolville", selvittää museonhoitaja
Helin. Myös perhe- ja parisuhdeterapeutit ostavat kortteja käyttääkseen
niitä työssään asiakkaidensa kanssa.
Lapset ja muut lapsenmieliset ovat yksi tärkeä yleisönosa
ja heitä varten Korttien Talo järjestää näyttelyitä esim.
satu- tai sarjakuvateemoilla.
Museo huolehtii
siitä, että osa vanhasta suomalaista postikorttikuvamaailmasta säilyy.
Talo painattaakin itse kokoaan myöten näköiskopioita 1900-luvun
alun korteista. Lisäksi painetaan Sibelius-sarjaa sekä Martta
Wendelinin klassikkosarjaa, joista on saatavana myös julisteita. Nämä
ns. museokortit tehdään Natur-kartongista, joka sisältää
kierrätyskuituja. Kierrätysmateriaali antaa kortille viehättävän
rustiikkisen ulkonäön ja miellyttävän pehmeän, luonnollisen tunnun.
Korttien Talon
toisessa siivessä sijaitsevat museonhoitajien työtilat sekä museon
arkistot tuhansine kortteineen ja kirjeineen. Silti vaihtuva näyttely
saadaan useimmiten joltain keräilijältä, vaikka omaa materiaalia onkin
varastot pullollaan.
Vanhojen korttien uusintapainosten ja näköisversioiden lisäksi museopuodista
on saatavilla runsas valikoima uudempia laatukortteja aina filmnoiresta
saksalaiseen surrealismiin ja muotoonleikatuista jättimäisistä onnittelukorteista
käsintehdynoloisiin akvarellikopioihin. Visiitin lomassa voi Korttien
Talossa viettää kahvi- ja teehetken kynttilöiden valaisemalla lasikuistilla.
Enkelikortti tämäkin!
Takaisin
Korttien Talo - kulttuurin keskus
Monina kesinä Talo
on järjestänyt ohjelmaa sisäpihallaan. Kirjailijat, runoilijat, muusikot
ja teatterintekijät ovat viihdyttäneet yleisöä puutarhassa sketseillä,
soneteilla ja vaikka millä. Korttien Päivä onkin ollut merkittävä laatutapahtuma
Hämeenlinnassa jo vuosien ajan ja sen soisi vain kasvavan tulevaisuudessa
eri kulttuureja- ja kulttuurin aloja yhdistäväksi festivaaliksi.
Lopuksi vielä
eräs säilynyt kortin kantama viesti viimevuosisadan alkupuolen
liike-elämästä, päivättynä Helsingissä,
syysk. 14 p. 1915:
"Tampereen Kenkätehtaalle
Ennen muita tilauksiani tarvitsisin lajeja 34257 ja 65470. Lähettäkää
niin pian kuin vaan voitte sillä entiset loppuvat. Ehkäpä hyväntahtoisesti
voinette sivuuttaa vähäksi aikaa jonkin toisen, joka ei nyt juuri olisi
semmoisessa tarpeessa kuin minä. Muukin tilaamani saisivat milloin hyvänsä
olla täällä. Kirjoitan kunnioittaen
Pekka Joutunen Cityn Jalkinekauppa".
Suomalaisen postikortin
näyttely 100 vuoden ajalta on
esillä Korttien Talossa pysyvästi.
Korttien Talo sijaitsee
osoitteessa Niittykatu 1, lähellä historiallista linnaa. Museogalleriaa
pitää yllä Korttien Tarinat-säätiö, jossa ovat mukana
Hämeenlinnan Kaupunki, Hämeen Sanomat Oy, Paletti Oy, Suomen Posti ja
Markku Laakso.
Kirjallisuutta:
Postikortti diskurssina
Sosiaalinen postikortti (Molemmissa) toim. Ville Laakso ja Jan-Ola Östman.
Korttien Talo, 1991.
Teksti, kuvat ja
korttipeli-ideat: Pirjetta Kesseli
Takaisin
sivun alkuun