![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ikkkuna
luontoon
Ikkuna luontoon on käsityökoulu Aimon ja ohjaustoiminnan opiskelijoiden ympäristötaiteeseen liittyvä yhteisprojekti. Projektissa mukana olivat opiskelijat Kerttu Kahila ja Marika Majamäki sekä Aimon perusopetusryhmä kolmosen 9 - 10-vuotiaat lapset. Projektin tarkoituksena oli tutustuttaa lapset ympäristötaiteeseen tekemisen kautta. Kantavana ideana oli antaa lasten tehdä alusta loppuun asti itse, luonnon ehdoilla. Tutustuminen ympäristötaiteeseen alkoi kuvakollaasin kokoamisella käsityökoululla. Jokainen sai koota oman unelma ympäristönsä. Ympäristöön puolestaan tutustuttiin aistipolun avulla, joka toteutettiin Aistipolulla -runon pohjalta. Runossa oli 5 eri aistia, joista ryhmätyönä oli ideoitu ja rakennettu aistipolun eri osat. Jokainen pääsi testaamaan polun silmät sidottuna ja kokeilemaan omia aistejaan. Itse ympäristötaidetta kokoonnuttiin tekemään Varikonniemeen luonnon ehdoilla. Paikkana Varikonniemi oli oiva valinta; löytyyhän sieltä kollegojenkin, Hämeenlinnan taiteilijoiden, ympäristötaidetta. Toisin kuin Hämeenlinnan taiteilijoiden, lasten materiaalit taideteoksiin löytyivät paikan päältä eikä mitään otettu kotoa mukaan. Varikonniemen aukiolta löytyi paljon ajan jättämää jälkeä. Vain Luonnonhoito toimistolta tilatut risukasat olivat luonnonmukaista ekstraa varikonniemen omaan materiaalivarastoon.
Projekti huipentui käsityökoululla järjestettyyn taidenäyttelyyn, johon lapset itse olivat kuvanneet oman taideteoksensa. Jokaisen kuvan vieressä oli pieni tarina, joka johdatteli katsojan teoksen maailmaan. Tarinoista paistoi läpi aito innostus tekemiseen ja kirjoittamiseen. Projekti innostaa varmasti jatkossakin lapsia tekemään löytöretkiä lähiympäristöön.
Teksti ja kuvat: Alma Korhonen
Seisomme kolmensadan metrin mittaisen jonon päässä, jossa ihmisiä on neljä rinnakkain, odottaen Helsingin Olympiastadionin porttien avautumista ja Bruce Springsteeniä. Rock-konsertit stadioneilla eivät oikeastaan ole minun juttuni, mutta minuun on tarttunut oma innostukseni musiikkia kohtaan ja seitsemän kuukauden odotus. Siitä asti, kun jouduin lainaamaan kiikarit nähdäkseni Bob Dylanin Earls Courtilla Lontoossa 1980-luvun alussa, olen tuntenut vastenmielisyyttä SUURTA kohtaan. Siihen aikaan ei ollut jättiläismäisiä valotauluja, joten ilman kiikareita ei voinut muuta kuin kuunnella ja katsella edessäni olevaa mustien siluettien merta, joka aaltoili musiikin tahdissa kuin merilevä likaisessa akvaariossa. Mustat pilvet väijyvät taivaalla katsomon takana jonon alkaessa liikkua, uhkaavan näköisinä. Jumalat tahtovat leikkiä. En halua kastua, joten lausun rukouksen kenelle tahansa, joka sattuu kuuntelemaan. Olemme perheretkellä. Lapset ovat jo niin vanhoja, että heitä huvittaa minun haluni saada heidät mukaani kokemaan jotakin sellaista, johon heidän kuuntelemansa yhtyeet eivät ikinä kykenisi. Onnittelen itseäni saatuani heidät näin pitkälle. Yli puoli vuotta aikaisemmin jonottaessamme helsinkiläisessä tavaratalossa tietokonejärjestelmä oli kaatunut kellon lyödessä yhdeksää, ja seurauksena oli kaaos. Kun se viimein oli saatu kuntoon ja meidän jonotusnumeroamme kuulutettiin, kaikki istumapaikat oli myyty ja me jouduimme kentälle. 45 000 henkeä vetävä stadion oli myyty loppuun alle tunnissa. Nyt kun edessämme oli yleinen ryntäys parhaille paikoille, seurasimme ihmisvirtaa turvatarkastuksen läpi katsomon alitse nurmelle. Aikaa oli vielä kaksi tuntia, ja kenttä kuhisi väkeä. Pystytimme leirimme aika eteen ja odotimme. Esiintymislava kohosi edessämme mustanharmaana, jykevän tyylikkäänä, kaiutinjärjestelmät riippuivat kuin massiiviset, jaokkeiset viiniköynnökset valtavassa virtaa nielevässä high tech-viidakossa. Äänen toimittaminen stadionin toiseen päähän saakka on totista hommaa. Iltakahdeksalta yleisö alkoi työntyä eteenpäin, ja me nousimme jo valmiiksi seisomaan. Muutaman minuutin kuluttua kajahtivat The Rising-laulun ensi säkeet saaden aikaan suosionosoitusten aallon yleisössä ja kihelmöivän tunteen minun selkäytimessäni. Mies tuolla lavalla on legenda. Minuun tekee valtavan vaikutuksen, ei suinkaan legenda vaan mies ja hänen musiikkinsa. Karismassa on kyse kommunikaatiosta. Kaksikymmentä vuotta elämästäni välähtää mielessäni kuin minikuolemassa, ja sekavat tunteet laukkaavat villeinä. Silmissäni on kyyneleitä. Musiikissa on voima, joka saa sen aikaan; se viittaa aikaan ja paikkaan. Se liittää ihmisiä yhteen. En ole syntynyt USA:ssa, mutta vietin varhaisvuoteni samalla mantereella, ja sanat herättävät vastakaikua hyvin syvällä. Katson ympärilleni ihmisjoukkoa, olkapäillä istuvia lapsia, ylhäällä heiluvia käsiä, säteileviä kasvoja ja musiikin tahdissa tanssivia vartaloita rumpujen ja basson jyskyttäessä alkuasukasrytmejä. Tämä on pikkukaupunki sulloutuneena nurmien ympäröimään betonilaatikkoon kuuntelemassa yhden ihmisen elämän sähköistettyä runoutta. Sanoman välittämiseen tarvitaan mahtava määrä teknologiaa ja energiaa. Hänen maailmankiertueensa logistiikka ja kustannukset käyvät yli ymmärrykseni. Alitajunnassani avautuu vielä toinen ovi; huomaan ajattelevani Afrikkaa muutaman vuoden takaa, pientä kylää lähellä Ndandan kaupunkia eteläisessä Tansaniassa. Ajettuamme päiväkausia maastoautolla syville urille kuluneita hiekkaisia teitä pysähdyimme tauolle. Jätin muun ryhmän ja kuljin kohti lähistöltä kuuluvien rumpujen ääntä. Pähkinäpuun varjossa joukko lapsia musisoi. Rummut olivat ikiaikaiset, mutta lyömäsoittimet oli tehty teräsvanteista ja rikkoutuneista koneista pelastetuista ruosteisista osista. Olin lumoutunut, ja vartaloni heilui rytmin mukana. Hetken päästä aukio puun alla kuhisi kaiken ikäisiä kyläläisiä, jotka tanssivat piirissä, lauloivat, taputtivat käsiään ja nauroivat viettäessään spontaania juhlaa. Tällä stadionilla kaikki oli mahdollisimman erilaista, mutta rytmit olivat samoja. Kaikki se tulee Afrikasta, huomasin ajattelevani. Kaiken tämän teknologian ja sähkövirran ansiosta maailmamme eivät voisi olla erilaisempia, mutta juuremme ovat silti Afrikassa. Teksti:
Gary Vornell, ©
Gary Wornell 2003 (julkaistu kirjoittajan luvalla)
Minun juureni - esineiden kertomaa Juu
juu juurille. Juuret teeman ja Juuret-seminaarin innoittamana kokosimme
Toimittanut
ja kuvat: Alma
Korhonen
Lennä kivi, aukee lukko - saviuunin ympärillä Lennä
kivi, aukee lukko. Älä ole turhan tukko. Näillä sanoilla otetaan rautakautinen
kivikylä haltuun Lusissa. Valitsemani kaunis kivi lentää kädestäni kohti
isoa kivikasaa, johon niin moni ennen minua on heittänyt oman kivensä,
ennen alkukantaiseen miljööseen saapumista. Palaamme juurillemme - olemme valmiit primitiiviseen työskentelyyn luonnon armoilla. Yhdeksän naisen ryhmämme muovaa savesta makkaroita metsän keskellä. Kokoamme niistä primitiivisen saviuunin käsin rakentamalla. Liikuttavan kaunis uuni saa valmistuttuaan nimekseen Babuska. Muovaamme sille vielä kukin oman savihengettären suojelemaan sitä.
Kuivuessaan yksin metsän keskellä, tunteisiin vetoava uunimme kaipaa läheisyyttä ja lämpöä. Neitsytpoltossa, kaksi viikkoa myöhemmin, nämä hengettäret sekä heimopäällikkö Erkki, sitten auttavat Babuskaa täyttämään tehtävänsä. Sen on kyettävä pysymään kokonaisena romahtamatta koko seitsemäntuntisen polton ajan. Babuskan
viereen kaivamme halkaisijaltaan n. 1,5 metriä pyöreän kuopan, jonka syvyys
on noin 40 cm. Kivenmurikat sekä muu maa-aines saavat kyytiä kun lapiot
ja rautakanki heiluvat tämän naisporukan käsissä. Kuopan pohjalle asetamme
vielä isoja kivenlohkareita varastoimaan lämpöä polton aikana. Kaunis syksyinen perjantaipäivä on kääntymässä hämärtyvään iltaan kun ryhmämme hyvästelee Babuskan. Jäämme odottelemaan sen kuivumista, päivää jolloin palaamme jälleen primitiivisille juurillemme - jännittävää päivää jolloin suoritamme Babuskan neitsytpolton. Vihdoin tuttu kivikasa tervehtii kahden viikon tauon jälkeen meitä. Kukin vuorollaan heittää kivensä. "Lennä kivi, aukee lukko. Älä ole turhan tukko." hokema kaikuu kerta toisensa jälkeen metsäpolun varrella. Olemme ottamassa kivikylän jälleen haltuumme. Olemme juurillamme jälleen. Ahkeran aamuaskaroinnin jälkeen täytämme Babuskan purulla, puilla ja primitiivisyyttä henkivillä saviesineillämme. Se kietoo esineemme kosteaan syleilyynsä. Sytytämme vähitellen tulet Babuskan ympärille, riittävän etäälle siitä. Pyrimme estämään liian nopeaa lämpöpiikkiä ja ehkäisemään siten sen lohkeamista. Varovasti lämmitämme sitä sopivalta etäisyydeltä ja odotamme, että se kuivaisi riittävästi.Saviesineidemme poltto primitiivi sessä saviuunissa, Babuskan neitsytpoltto, on alkanut. Reilun tunnin palamisen jälkeen siirrämme tulet lähemmäksi Babuskaa. On aika sytyttää myös uunin pohjassa sijaitsevien kolmen ilmareiän suulla olevat puulastut. Kun ne ovat palaneet jonkin aikaa syttyy myös uunin sisällä oleva palava materiaali. Saviuunin sivuissa olevien ilma-aukkojen avulla säätelemme palamisen etenemistä uunin sisällä. Seuraamme aluksi tarkasti miten tuli palaa ja pyrimme säätelemään sen voimakkuutta tukkimalla tarpeen mukaan ilma-aukot niihin sopiviksi muovatuilla savitulpilla. Kun uunimme on riittävän hitaasti lämmennyt ja kuivunut sekä sen syleilyssä olevat esineemme vähitellen lämmitetty, on aika päästää tuli valloilleen. Babuska alkaa hieman repeillä, mutta luotamme että se pysyy ehjänä neitsytpolton loppuun saakka. Jännitys sen romahtamisesta on ilmassa.
Kauniisti
tuli loimuaa Babuskan seinämiin syntyneistä halkeamista ja ilma-aukoista.
Sitä katsellessa kohtaa luovuuden ja primitiivisyyden tunteisiin vetoavan
voiman. Feelistelyä ei voi estää. Olemme tulen lumoissa keskellä kaunista
luontoa. Aurinko koskettaa säteillään puiden kosteita lehtiä. Syksyn kostea
usva saa auringon helmeilemään sen utuiseen pintaan. Babuskan läheisyyteen kaivamaamme maakuoppaan olemme ripotelleet kivien päälle paksun purupeitteen. Sen päälle ladomme esihistoriallisia esineitä jäljitteleviä saviesineitämme. Niiden päälle asetetaan metrin pitkiä kuusihalkoja kasaksi. Kasapoltto aloitetaan sytyttämällä kasan ympärille sopivalle etäisyydelle tulet. Näin esineemme lämpenevät vähitellen ja estetään niiden halkeaminen nopean lämpöshokin ansiosta. Sopivan ajan kuluttua tulet työnnetään kasaa kohti ja annetaan niiden sytyttää varsinainen poltettava puu ja puruseos. On huolehdittava lämmön tasaisesta noususta. Kun kasa palaa ilmiliekeissä sen läheisyydessä vallitsee runsas kuumuus. Lisäämme puita sopivin väliajoin. Estääksemme esineiden kolhimisen, uusi puukeko asetetaan edellisen päälle ennen kuin se on palanut liian hauraaksi. Puiden lisäys on tehtävä riittävän läheltä pitkien rautapihtien avulla. Lämpö kasan läheisyydessä lähentelee 800 celsiusastetta. On varottava kulmakarvojen, hiusten ja vaateiden syttymistä. Puuha vaatii erittäin tarkkaa keskittymistä ja raskaaksi sen tekee polttava kuumuus. Jo lyhyen työskentelysession jälkeen, huomaa hengästyneensä, nihkeä kosteus on kivunnut kasvojen pinnalle ja kaipaa pientä levähdystaukoa. Ryhmädynamiikkamme toimiikin loistavasti. Vuorotellen huolehdimme parityönä tulesta. Vihdoin seitsemän tunnin palamisen jälkeen annamme tulen hiipua. Peitämme kytevän maakuopan hiekalla ja Babuska jätetään jäähtymään muutamaksi päiväksi. On jo pimeä ilta, kun lastaamme tavaramme maitokärryihin ja poistumme paikalta. Olemme savuntuoksuisia ja väsyneitä. Meillä on ainutlaatuinen uusi elämys, jonka kultaamme muistoksi. Kokemus, joka koskettaa juuriamme, aikaa jolloin esi-isämme ovat puuhastelleet. Viiden päivän kuluttua kaikuu jälleen"’lennä kivi, aukee lukko, älä ole turhan tukko". Kohtaamme Babuskan hengettärineen ja kasan, jonka syleilyssä on saviesineemme. Primitiiviset juuremme saavat siivet näystä, joka aukeaa kasan uumenista. Olemme onnistuneet, astiamme ovat säilyneet ehjinä. Nostamme vielä Babuskan hatun ja kurkistamme varovasti sen uumeniin. Onnellisuus lisääntyy ihaillessamme esineitä, joita sieltä nostamme. Savi on muovannut meille uudet luovuuden siivet, juurista, jotka syntyi tuhansia vuosia sitten.
Teksti
ja kuvat: Kirsi Vuorinen,
"Vaatteet
on mun aatteet"
Vyborna-Turusen näyttely on pukutaiteeseen liittyvä kokonaisuus, joka koostuu kuudesta vaateteoksesta, eräänlaisista pukuveistoksista. Teoksen muotokieli ja materiaalit ilmentävät sodan vastaista filosofiaa. Materiaalina on käytetty käsin tehtyä paperia, joka on työstetty muun muassa armeijan puuvillaisista alusvaatteista. Muina materiaaleina on armeijan käyttämiä tekstiilejä ja teknisiä kankaita. Lopputyössä taiteilija on ottanut armeijan käyttämät materiaalit rauhanomaiseen tarkoitukseen.
Tämä näyttely on taiteilija Jana Vyborna-Turusen tapa ottaa kantaa maailmaan, jossa tälläkin hetkellä soditaan. Manifesto 003 -pukutaideproduktio on esillä Hyvinkään taidemuseossa 31.10. 2003 asti. Teksti:
Malla Kaartinen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
||||||||