Luovuuteen
ohjaaminen -konferenssin satoa ja tunnelmia
Luovuuteen ohjaaminen -konferenssin satoa ja tunnelmia
Näyttelijä Markku
Toikka aloitti valtakunnallisen ohjaustoiminnan konferenssin 2002
räväkällä stand-up-esityksellään ja napakalla luennollaan. Professori
Jussi T. Koski Helsingin yliopistosta jatkoi aiheesta 'Luovuuden
lumous. Mitä se on ja voiko sitä opettaa?'. Raikkaalla ja innostavalla
esityksellään Koski sai yleisön mukaansa, ja viesti meni perille. Alan
toinen laaja tapaaminen 17.-18.10. sai energisen lähdön Hämeenlinnan
Wetterhoffilla, ohjaustoiminnan kehdossa. Pohjoisesta
konferenssiin oli saapunut Oulun seudun AMK:n opettaja Tuuli Lähteenmäki,
joka piti Toikan show'ta
ja professori Kosken tuoreella tapaa luovuutta esitellyttä luentoa
kirpeänä yhdistelmänä. "Sisältö oli
kuitenkin sama. Kosken luento oli ehkä hieman sarasvuolaisen populistinen
esitys aiheesta ", arvioi Lähteenmäki, kokenut pedagogi. "Varsinaisen
seminaarin ohella myös mahdollisuus tutustua ohjaustoiminnan alaan veti
minua tänne. Koulussamme alkaa pian toiminnalliset menetelmät sosiaalipedagogisessa
työssä -koulutuskokonaisuus ja tulin hakemaan siihen eväitä.
Ennen kaikkea minua kiinnostavat nyt toiminnalliset menetelmät", Lähteenmäki
kertoili. Myös
ohjaustoiminnan ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat ihastuivat Markku
Toikan stand up -avaukseen. "Ensimmäinen osuus ei ollut lainkaan kuivaa.
Ja ihan uusia ilmiöitä olivat flow ja inkubaatio. Saimme paljon ajateltavaa",
nuoret hymyilivät. Asiaa! Vuoden esimieheksi
valittu psykologi ja lehtori Veikko Teikari työskentelee TKK:ssa
vastuualueinaan johtaminen ja työpsykologia. Seminaarissa Teikari luennoi
luovuuden ja työssä jaksamisen suhteesta ja haasteesta. Curec kyseli lisäksi
Teikarilta tämän skenaarioita kulttuuri- ja vapaa-ajan toiminnan tulevaisuudesta
ja suomalaisen käsityön ja muotoilun mahdollisuuksista kovassa kilpailussa.
Kunta-alan ammattiliiton
KTV:n Hämeen aluetoimitsijalla Leila Viskarilla oli puolestaan
painavaa asiaa vielä seminaarin lounastauolla. "Mielestäni taidetta
tulisi arvostaa yhtä paljon kuin urheilua ja informaatioteknologiaa. Taiteellisesti
suuntautuneille ja käsistään käteville pitää ehdottomasti tarjota
mahdollisuus itsensä toteuttamiseen", Viskari vaati.
"Koululaitoksemme yrittää tehdä kaikista samanlaisia, vaikka lapset ovat
erilaisia. Kaikki eivät todellakaan sovellu ns. koville aloille", Viskari
jatkoi. Niin, onneksi emme! Leila Viskarikin on aikaisemmin työskennellyt
mm. somistajana ja kulttuuri- ja vapaa-ajan toimessa. Hän tuli konferenssiin
Riihimäeltä ja oli vetämässä yhtä seminaarin työpajoista
toisen KTV:läisen asiantuntijan, koulutiedottaja Eira Muukan kanssa.
KonferenssiyleisöäUlla Hukkanen
työskentelee eläkeläisten palvelutalossa Espoon Soukassan ja
opiskelee samanaikaisesti ohjaustoiminnan aikuisosastolla. "Kyllä
aika on usein kortilla", Hukkanen myöntää kiireensä.
"Palvelutalon päivätoimintaan osallistuu monen ikäisiä
eläkeläisiä, sekä asukkaita että ulkopuolisia.
"Ohjaan kädentaitoja, kankaanpainantaa, silkkimaalausta, paperimassatöitä
ja keramiikkaa. Varsinaisen hitti tällä hetkellä on kuitenkin
lasin sulatus. Jono kurssille on mieletön. Uunejakin pitäisi
olla useita, kun innostuneet mummelit tulevat pullot kainalossa. Sääntö
meillä onkin, että omat pullot mukaan!", Ulla Hukkanen
hymyilee.
Workshop - shoppailua hauskempaa Workshopit eli selvällä
suomella työpajat sopivat, taas kerran, mainiosti konferenssin luentojen
lomaan. Kuka ei tiedä, mikä workshop on, tietäköön tästä lähin,
että pajassa taotaan, ommellaan, puretaan, opitaan, sorvataan ja hiotaan
- jos ei nyt aina fyysistä materiaalia, niin ajatuksia. Luovuuden työpajoissa
syntyi monia oppimiskokemuksia. Ja tuttavuuksia. Pienryhmissä tapahtuva
pajatyöskentely antaa inhimilliset puitteet jokaisen osallistujan tehdä
niitä löytöjä, joita on tullut seminaarista hakemaankin.
Omien voimien palauttamiseksi
pajaan osallistujat kertoivat liikkuvansa luonnossa, lukevansa ja matkailevansa
- toisaalta arvostettiin suuresti rentouttavaa yksinoloa. Alan tapaamiset
ja konferenssit todettiin niinikään tärkeiksi virkistymiskeinoiksi.
Pajan vetäjät, opettaja-näyttelijä-ohjaaja-pukuompelija-yrittäjä Riittamaija Kuusela ja opettaja Heli Kemppinen, laittoivat ryhmäläiset rytistelemään paperista linnut, jotka sitten esittelivät itsensä ja tekijänsä muille. Luovuuden lintu-intron jälkeen keskustelu ohjaajan työstä, käytännön luovuudesta ja luovuuden esteistä pääsi hyvään käyntiin. Pajan satoa oli oivallus siitä, miten tärkeää niin arjessa kuin juhlassakin on nähdä, tuoda ja hyväksyä uusia ajatuksia ja työskentelytapoja. Tärkeimmiltä tuntuneet pienryhmissä syntyneet keskustelunaiheet ja motiivit kiteytettiin kirjallisiksi tiivistelmiksi tai havainnoillisiksi draamakuviksi ja syntyipä yksi rap-esityskin. Työpajan päätti rentoutusosio musiikin ja ihanan hieronnan avittamana.
Viestinnän opettaja
Saija Honkala workshopissa Onko luovuus muutosten
edellytys? käytettiin stimulointiapuna runoja. Aluksi heitettiin
keskustelupalloa, ja kukin sai kertoa ajatuksensa aamupäivän
luennoista. Samalla kukin kertoi työtaustastaan ja syistään
hakeutua seminaariin. Sitten piirrettiin luovaa viivaa runonlukemisen
"rytmissä". Viivalle synnytettiin positiivisten sanojen
- mausteeksi pari negatiivista - avulla omaa työtä ja elämää
kuvaava runo.
Runoista siirryttiin romaaneihin: fiktiivisten henkilöiden ongelmien esittelyn ja 'aivoriihimäisen' ryhmäkeskustelun avulla pureuduttiin luovaan ongelmanratkaisuun. Seuraavaksi workshopissa tehtiin jännittävä, NLP:tä mukaileva mielikuvaharjoitus 'Minä parhaimmillani mitä upeimmassa työympäristössä'. Kuvittelutuokion jälkeen kirjoitettiin paperille viisi asiaa sekä unelmaitsestä että -työympäristöstä. Nämä ydinasiat opeteltiin ulkoa, ja syvähengityksen tahtiin jokainen aluksi mutisi ja lopulta huusi positiivisen mantransa ääneen, omaan tahtiinsa. Workshop päätyi kääntämään alkuperäisen kysymyksen myös toisinpäin: onko muutos luovuuden edellytys? Kumpaankin kysymykseen vastaus on todennäköisesti myönteinen. Välitä itsestäsi, valvo etujasiEira Muukan ja Leila
Viskarin workshopin Edunvalvonta ja vaikuttaminen
tuloksena syntyi jotain erilaista. Työpajaryhmän vapaan keskustelun ja
aivoriihen avuilla muotoiltiin esitys KTV:n johtoryhmälle kunnallisten
alojen työ- ja palkkaussopimustavoitteisiin. Kirjelmässä ehdotettiin ohjaustoiminnan
ammattinimikkeen sijainnin muuttamista 'sosiaali- ja terveydenhoitoalan
muu henkilöstö'-otsakkeen alle, kun se nyt nimetään kuuluvaksi 'muut ammattiryhmät'
-sektoriin. "Kuntapuolella asiat etenevät hitaasti. Seuraava vaiheemme
ammattimme tunnetuksi tekemisen ja arvostuksen eteenpäin viemisessä voisi
olla ohjaajan työn kulttuurisen substanssin painottaminen ammattikuvan
uusintamisessa", Muukka toppuutteli lämmennyttä yleisöä
esitellessään pajansa tulosta koko yleisölle. Ensimmäisen konferenssipäivän
päätteeksi Wetterhoffin ohjaustoiminnan opiskelijoiden muodostama
ohjelmapalvelu Kikatus viihdytti konferenssiyleisöä.
Illan jo pimettyä kitaran pehmeät soinnut ja moniääninen
laulu siivittivät kaikki läsnäolleet värikkäälle
matkalle 1700-luvun ruotsalaiseen kestikievariin. Maistuva ruoka ja viini
tekivät toki myös tehtävänsä! Kikatus esitti
samaa musiikkinäytelmää Hämeenlinnan keskiaikapäivillä
viime kesänä keräten sielläkin ihastuksen huudahduksia
ja naurunpyrskähdyksiä. Esityksen oli käsikirjoittanut
ja ohjannut Riitta-Maija Kuusela-Rantanen.
Kaikkien ohjaajien foorumi CuRec Perjantaipäivän
aluksi päätoimittaja, opettaja Saija Honkala esitteli CuRec-verkkolehteä
konferenssiyleisölle. Useat olivat jo ehtineet tutustua lehteen sen yksivuotistaipaleella.
Lehden esittely sai ilahtuneen vastaanoton niiltä, jotka nyt näkivät
sen ensimmäistä kertaa. Tiesitkö Sinä, hyvä lukija, että
CuRec sai eväitä syntyäkseen viimevuotisen ohjaustoiminnan seminaarin
työpajoista? "CuRec luotiin ohjaustoiminnan ammattilaisten yhteiseksi
foorumiksi. Siitä soisi tulevan käytetty apuri esimerkiksi yksin
työskentelevälle ohjaajalle", Jari Aho kommentoi. Ei oppi ojaan kaada ja siitä voi uuden alun saadaKonferenssiyleisö
janosi tietoa lisäkoulutusmahdollisuuksista. Osallistujien joukossa oli
useita aikuisopiskelijoita ja heistä osa täydentää
parhaillaan opistoasteen tutkintoaan AMK-tutkinnoksi. "Lisäkoulutuksen
ansiosta diskurssi työpaikkani muiden ammattilaisten kanssa parani
kertalaakista ja pystyn nyt tosintamaan muille oman työni merkitystä
ja sitä kautta osoittamaan sen tärkeyden", sanoi Pirjo
Saloranta, joka sai opettajaharjoittelijan paikan Wetterhoffilta.
"Koulutyöni kohdentuivat työpaikalleni, joten myös
työnantajani hyötyi opiskelustani runsain määrin",
Saloranta kertoi. Salorannan parin vuoden opiskelu päivitti koko
osaamisen ja tutkinnosta tuli AMK-tutkinto. Kirsikaksi jäätelön
päälle syntyi vielä opinnäytetyö "Kulttuurista
elämänlaatua", joka seinäposterin avulla esittäytyi
myös konferenssiyleisölle.
Kansannainen Maarit Humalajärvi Perjantain odotettu
luennoitsija oli tekstiilityönopettaja Maarit Humalajärvi,
joka suunnittelee ja ohjaa Valkeakoski-Opistossa käsityötaiteen
perusopetusta. Kun taiteen perusopetus Suomessa 10 vuotta sitten alkoi
käynnistyä, oli Maarit jo mukana.
Professori Pirkko Anttila ja Pirkko-Liisa Yli-Kuhmoinen olivat ne huippuasiantuntijat,
jotka auttoivat muokkaamaan suunnitelman ja hiomaan yksityiskohdat. "Uskon
kansannaisen luovuuteen", julisti Humalajärvi, päällään
traditionaallisella tilkkutyötekniikalla valmistettu kaunis jakku,
joka oli syntynyt puhtaasta kunnallisen tulosvastuujohtamiskoulutuksen
aiheuttamasta ahdistuksesta.
"Luovassa käsityöilmaisussa
on ajateltava, nähtävä ja tehtävä toisin: omilla
taidoilla tutkimalla ja kokeilemalla. Perinne on mukana antavana, ei velvoittavana
elementtinä. On tärkeää tehdä näkyväksi
itselleen merkityksellisiä asioita elämänpiiristään",
Humalajärvi esitteli pedagogisia aatteitaan. "Kun mielikuvitus
otetaan käyttöön, aukeaa alitajuntaan portteja. Töissä
saa näkyä - ja toivottavasti näkyykin - elämän
maku!", Humalajärvi päätti konferenssipuheenvuoronsa. Terveisiä nuokkarilta!Helsingin Kannelmäen
nuorisotalon johtaja Katri Kairimo esitelmöi elävästi
"nutan" teinimäisestä arjesta. Nuorisotaloilla työskennellään
nuorten ehdoilla - siellä kädentaitojen ohjaajan nimike muuttuu
nuoriso-ohjaajan titteliksi. Avoimuus ja yhteisöllisyys ovat Kairimon
kokemuksien mukaan ne toiminnan tavat, jotka tekevät ilmapiiristä
luovan. "Meillä järjestettiin nuorten ehdotuksesta seksiteemailta,
jossa eräs poika halusi, hieman yllättäen, esittää
stripparia. Tämä poika oli ollut porukan ulkopuolinen, mutta
voitte arvata, että kaikki muuttui esityksen jälkeen",
Kairimo kertoi. Vaikka tunnelma nuorisotalolla menisi hulabalooksi, liian
tiukkapipoisia ei ainakaan tavan vuoksi olla: "Asiakkaamme innostuivat
yhtenä päivänä ripustelemaan ympäri taloa julisteita
ja kirjelmiä, joissa ilmoitettiin muun muuassa, että 'nuta haisee'.
Katsoimme rauhassa päältä ja annoimme heidän politisoida",
Katri Kairimo muisteli. Vuosikertaenergiaa näyttämöllä Mikkelin ammatti-instituutista
konferenssiin saapui Leonie Hohenthal-Antin esitelmöimään
aiheenaan 'Luovuus ja ikä' . Hohenthal-Antin totesi aluksi, että
kaikki, mikä pätee nuorten kanssa, pätee myös ikäihmisten
parissa. Esimerkkinä aktiivisesta, rohkeasta vanhuudesta hän
esitteli mikkeliläisen senioriteatteri-ensemblen, Kutkutuksen. Hohenthal-Antin esitteli luennossaan kuuluisan ns. Uppsala-tutkimuksen ja Britt-Maj Wikströmin väitöskirjan, joissa taiteen tekemisen edullinen vaikutus ikäihmisten fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin tuli selkeästi ilmi. "Kuitenkin minä haluan puhua senioriteatterista ennenkaikkea taiteena, jota voi ja saa arvioida taide-esteettisin keinoin", Hohenthal-Antin tunnusti. Taide tuottaa runsaasti flow-kokemuksia ja niihin on ikäihmiselläkin on oikeus. Ja nehän ne palkitsevat taideyleisönkin. Rakkaus ja viha Ohjaustoiminnan seminaari
2002 sai arvoisensa päätöksen Hämeen läänintaiteilijan
Kari Mäkirannan omaperäisestä ja vaikuttavasta esitelmästä
musiikin ja musiikkiteatterin mahdollisuuksista. Mäkiranta tuli joikaten
saliin ja puheensa väliin soitti flyygeliä ja lauloi komeasti
sävellyksiään. "Mikä synnyttää halun
olla taiteilija?", kysyi taiteilija yleisöltään. Rakkaus
ja viha kuului Mäkirannan oma vastaus kysymykseensä. "Olemme
luovia, otamme riskejä, heittäydymme tyhjän päälle
- emme tiedä, mitä tuloo", kuvasi Mäkiranta luovan
ihmisen eksistenssiä. "Mutta tuloo uskaltaa olla samalla sekä
rohkea että pieni - ja uskaltaa luovuttaa", hän lisäsi.
"Uskaltakaa olla rohkeita vaan", päätti Mäkiranta
ja konferenssiyleisö kiitti runsain aplodein. Teksti ja kuvat: Pirjetta Kesseli
Luovuuden lumous - mitä luovuus on ja voiko sitä opettaa?
Jussi T. Koski luennoi ohjaustoiminnan Haasteena luovuuteen ohjaaminen -konferenssissa aiheesta Luovuuden lumous. Koski (KT) on Helsingin yliopiston professori ja luovuuden tutkija. Tänä vuonna häneltä on ilmestynyt uutuusteos Luovuuden lumous, joka on tehty yhdessä runoilija Tommy Tabermannin kanssa. Luovuus on aikaisemmin liitetty neroihin, ja sitä on pidetty geeneissä siirtyvänä ominaisuutena. Luovuus on kuitenkin osa ihmisyyttä ja osa elämänlaatuamme. Kaikki voivat olla luovia. Jokainen ihminen yltää omista lähtökohdistaan luovuuteen, muistutti Koski. Inkubaatio ja joutilaisuuttaNyky-yhteiskunnassamme luovuudesta on tullut jopa pakko. Uusia luovia ideoita tulisi pursuta nopeaan tahtiin sillä kilpailu on kova. Täytyisi erottua, olla edellä kävijä. Tällöin tuloksena on Kosken mukaan "hätähousuista innovointia". Samalla unohdetaan jotain olennaista luovuudesta: se vaatii joutilaisuutta. Koski muistuttaakin, että kiire on loistava lääke kaikkea luovuutta vastaan. Pysähtyminen, arki ja rutiinit ovat kaiken luovuuden lähtökohta. Ne vapauttavat energian uuteen ja luovaan. Luovuuden ydinlogiikka ei ole, että kaikki tehtäisiin aina toisin vaan rutiineja tarvitaan luovuuden pohjaksi. Paikoillaan pysyminen voi olla luovempi ratkaisu innovaationeurootikkojen syöksyessä trendeihin. Luova prosessi vaatii inkubaatiovaiheen, mistä Koski muistuttaa. Inkubaatio on hauduttamista ja kypsyttämistä, joka voi kestää minuuteista vuosiin - riippuen prosessistä. Koski kertoikin tarinan taidemaalarista, jolta tilattiin täydellinen piirros ravusta. Inkubaatiovaihe kesti 10 vuotta, mutta sen jälkeen syntyi täydellinen piirros yhdessä siveltimen vedolla. Harvalla meistä on mahdollisuutta 10 vuoden inkubaatiovaiheiseen taloineen ja palvelijoineen, jotka tarinan maalarilla olivat, mutta kertomus toimii herättäjänä. Luovuus antaa luvan olla tekemättä mitään. Hiljentyminen ja irrottautuminen informaatiotulvasta antavat tilaa luoville ajatuksille. Koski ja kollegansa runoilija Tommy Tabermann kiteyttävätkin olemisen idean näin: "Joutilaisuus on luovan ihmisen tapa rukoilla luovuutta tulemaan. Mutta veltoille ja laiskoille ei luovuus näyttäydy koskaan eikä missään." Oman nuoran löytäminenLuovuus on helppoa, kun se on tekemisen itsetarkoitus - ei väline johonkin. Intohimo on yhtä kuin luovuus. Yksilön intohimoa ja sen kukoistusta tulisi vaalia, mutta sitä ei voi käskeä esiin. Intohimoista tekemistä voisi verrata flow-kokemukseen. Flow on mentaalinen tila, jossa yksilö keskittyy huomaamattaan tekemiseensä niin, että aika ja paikka unohtuvat. Toiminnan tavoite on selkeä ja tehtävä antaa sopivasti sekä haastetta että onnistumisen tunteita. Flow imaisee mukaansa. Tekeminen ja kehittäminen on ilo. Luova ihminen addiktoituu flow-kokemukseen, kuten nuorallatanssija Karl Wallenda sanoo: " Nuoralla oleminen on elämää. Kaikki muu on odottamista." Luovuuteen ohjaaminen onkin juuri tämän "nuoran" etsimistä ja löytämistä, siitä nauttimaan oppimista. Luovuuden haasteKoski jakaa luovuutta kolmeen lajiin: briljanttius, henkilökohtainen luovuus ja varaukseton luovuus. Varaukseton luovuus on aina sosiaalista ja yhteisöllistä. Haastavaa ja tarkoituksenmukaista olisikin synnyttää jotain luovaa, jonka arvon muutkin ymmärtävät. Esimerkiksi tiedeyhteisöissä sosiaalinen hyväksyttävyys korostuu. Varaukseton luovuus vaatii työtä. Niin sanottu 10 vuoden sääntö vaatii kymmenen vuoden työalaan perehtymistä, ennen kuin oman alan osaaminen, tietotaito, on hallussa ja luoville ratkaisuille jää tilaa. Ratkaisevaa luovuuden kannalta onkin oman alan osaaminen, ei suuri älykkyysosamäärä. Haasteena on, miten yhdistämme itsessämme uusia näkökulmia etsivän expertin? Miten kykenemme välttämään "koulutetun kyvyttömyyden"? Kuinka muistamme ottaa koulutuksen ja työelämän antamat silmälaput silmiltä ja kyseenalaistaa opittua, uusiutua? Miten säilytämme lapsenomaisen ihmettelyn ja innostuksen? Kosken mukaan luova ihminen on noin nelivuotias alallaan kymmenen vuoden kokemuksen saanut expertti. Luovuus jaksamisenaLuovilla ihmisillä on kyky torjua infoähkyä infoälyllä, kertoo Koski. Luova ihminen tietää, mitä informaatiota hän milläkin hetkellä tarvitsee ja torjuu turhan kuorman. Työssäjaksamisen avain on masennuksen torjuminen ja luovuuteen kannustaminen. Luova ihminen masentuu, jollei hän saa toteuttaa työelämässä itseään niistä lähtökohdista, jotka hän itse asettaa tärkeiksi. Luovan työn johtaminen - sinänsä paradoksi, kuten Koski sanoo - on työyhteisöjen flow-kokemusten mahdollistamista ja maksimointia, mikä on tärkeä osa myös masennuksen torjumisessa. Luovuuteen ohjaaminen on oman persoonan moniulotteisuuteen ohjaamista, oman flow'n löytämiseen ohjaamista. Epäluovina pidetyillä aloilla voi toimia luovasti ja päinvastoin. On vain osattava nähdä luovuttaa tukevat tekijät luovuutta tukehduttavien joukosta. Lähde: Kirjallisuutta: Teksti: Alma
Korhonen
Mitä
löytyy kassistasi? Huulipunaa ja muistilappuja toiminnanohjaajan laukussa
Henna työskentelee viriketoiminnanohjaajana Jalasjärven Avopalvelukeskuksessa. Koulutukseltaan hän on muun muassa askartelunohjaaja. Työssään hän ohjaa pääasiassa eläkeläisiä ja vanhuksia, mutta työn kuvaan kuuluu myös joskus muun muassa perhepäivähoitajien ja lasten ohjaamista. Työssään hän käyttää monipuolisesti hyödyksi erilaisia kädentaitoja sekä muita menetelmiä. Hänen ohjaamissaan ryhmissä ei ole vierasta sen enempää kankaan painaminen tai leipominen tai torilla käyminenkään. Henna kuvailee laukkunsa tärkeimmäksi tavaraksi lompakon, kännykän ja auton avaimet. Erityisesti kännykkä on tarpeellinen kolmen lapsen äidille. Täytyyhän äidin olla tavoitettavissa ikävän tai hädän iskiessä. Näiden tuiki tarpeellisten tavaroiden jälkeen nousee laukusta esiin huulipuna, huulikiille ja hajuvesi. Niiden Henna ilmoittaa niiden olevan aina mukana, meni hän minne tahansa. Nainen on aina nainen ja paikasta riippumatta hän haluaa olla kaunis. Niin, ja löytyyhän laukusta myös topsy-puikko, jolla levinneet ripsivärit saa näppärästi pyyhittyä pois. Viriketoiminnanohjaaja on työssään ihmisten kanssa tekemisissä, joten miksi hän ei saisi olla laittautunut kauniiksi. Edes huulipunan ja hyvän tuoksun verran. Hennan työ viriketoiminnanohjaajana vaatii hyviä ihmissuhdetaitoja ja sisältää paljon erilaisten kädentaitojen ohjaamista sekä muiden toimintaryhmien kuten dementiaryhmän vetämistä. Varsinaisesti työhön liittyvää tavaraa ei tällä kertaa laukusta löydy yhtä nuppineulaa enempää, sillä Henna kertoo juuri tehneensä suursiivouksen laukussaan. Hän kuitenkin sanoo ennen siivousta laukun pitäneen sisällään kangastilkkuja, lasinpaloja ja lasiveitsen. Eli vinkkejä lempiharrastukseen on yleensä nähtävillä laukussa. Lasityöt kiehtovat Hennaa, ja niitä hän ohjaa myös nykyisessä työpaikassaan. Viriketoiminnan ohjaajan laukusta löytyy myös viitteitä kiireestä ja muistettavien asioiden määrän runsaudesta. Vaikka varsinaisesti laukusta löytyy vain yksi muistilappu, kertoo Henna kukkaron olevan pullollaan niitä. Kaikki asiat täytyy kirjoittaa lapulle, että muistaa hoitaa ne. Tämä tapa tuntuu juurtuneen nyky-yhteiskuntaan syvälle ja niin nuorten kuin vanhempienkin ihmisten kalenterit, kukkarot ja laukut näyttävät täyttyvän muistettavista asioista. Kuka enää nykypäivänä tulee toimeen ilman kalenteria ja muistilappuja? Kaiken edellä mainitun lisäksi Hennan laukusta löytyy vielä silmälasit ja silmälasikotelo, tauolla tarvittavat tupakka-aski sekä sytkäri ja kyniä. Itse laukku on Daniel Ray -merkkinen ja kaupasta ostettu. Henna kertoo haluavansa pitää rajan siinä mikä on itse tehtyä ja mikä ostettua. Vaikka hän kädentaitoalalla onkin ja kertoo osaavansa tehdä itse vaatteita ja muuta tarpeellista, hän ei halua kaiken olevan käsin tehtyä. Henna haluaa ostaa vaatteensa kaupasta niin kuin muutkin ihmiset ja olla tavallisen näköinen. Hän kokee silloin olevansa helpommin lähestyttävä asiakkailleen ja näin pystyy tekemään työtään paremmin. Taas yksi muistutus siitä, että ohjaustoiminnan ammattilaisen on osattava ottaa huomioon asioita monelta kannalta. Myös niiltä, joita ei ensimmäisenä osaa ajatella.
Alumnimme
maailmalla:
|
Iloinen nauru helisee ensilumentuoksuisessa ilmassa. Olemme ottamassa kuvia juttua varten Hämeen Ammatillisen Opettajakorkeakoulun tiluksilla, Minna Mannisen työpaikalla. Tämän naisen energian rinnalla syksyn lehdetkin vihertyvät uudelleen, kateudesta. Sitä se on, itäsuomalaista temperamenttia! |
Minna Mannien opiskelee tämän lukuvuoden opettajakorkeakoulussa ja aikoo sen jälkeen etsiä ammatillisen perusasteen tekstiiliopettajan työtä. Toisaalta kulttuurihistorian opinnot kiinnostavat. "1700-luku on intohimoni", alumnimme tunnustaa.
Syy siihen, miksi
Minna tuli kertomaan itsestään CuRecin sivuille, juontaa ajassa
kauas taaksepäin. Minna nimittäin valmistui Valtion Askartelunohjaajaopistosta
Riihimäeltä v. 1992. "Silloista tutkintoa opiskeltiin 2 vuotta.
Kouluun pyrittäessä piti olla joko sosiaali- ja terveysalan tai taide-
ja käsityöteollinen pohjakoulutus", Minna kertoo. Hän pääsi
kouluun ompelijan papereilla. Sisimmässään hänellä
oli jo silloin tunne, että haluaa työskennellä nuorten
parissa.
"Riihimäen ohjaajaopiston koulutuksesta huomaan olevan minulle vielä
nykyäänkin paljon hyötyä. Nuorille puku- ja tekstiiliompelua ohjatessa
pystyn soveltamaan ja ideoimaan joskus niukoistakin materiaaleista toimivaa
ja esteettisesti tyydyttävää", kiittelee Minna.
"Erilaisten materiaalien ja työtapojen tuntemus on iso apu suunniteltaessa
ja toteutettaessa historiallisia asuja tai näyttämöpukuja.
Pukuihin kun tarvitaan kaikkea pientä lisuketta, erikoisia nappeja tai
vaikka nahkasäärystimet." Nähkasäärystimet Minna sai
valmistaa täydellistääkseen 1700-luvun sotamiehen pukunsa,
joka esittäytyi yleisölle tämänvuotisessa Tapahtumakesässä
Kotkassa.
Työ
nuorten parissa
Vasta teinityttö ollessaan,
Minna opiskeli siis ompelijaksi: "Olin likkana hutilo", Minna
paljastaa naureskellen. Katselen portfolioista kuvia lukuisista upeista
puvuista, enkä pysty kuvittelemaan häntä hutiloimassa -
ei, mahdotonta: tämä nainen on ehdottoman tarkka, huolellinen
ja lahjakas kädentyön taituri. Tai sitten: aika lie tehnyt ihmeitä.
Käsityöalan
perustutkinnon jälkeen Minnan uralla seurasi raittiussihteerin tutkinto
ja pian hän sai raittiussihteerin viran kotikaupungistaan. Sitten
Minna haki ja pääsi töihin nuorten tekstiilipajan ohjaajaksi.
Vuonna -95, kun Kotkan puu- ja tekstiilipajojen toimet vakinaistettiin,
hänet nimettiin pajan työnjohtajaksi.
Kotkaan nuorten työpajat tulivat ensimmäisinä koko Suomessa. "Pidän niiden
olemassaoloa erittäin tärkeänä. Monelle työttömälle nuorelle ne ovat mahdollisuus
- usein ainoa - löytää itseään kiinnostava ala. Myös ne
käsityöalan peruskoulutuksen käyneet nuoret, jotka eivät ole onnistuneet
työllistymään koulun jälkeen, ovat saaneet pajoissa mahdollisuuden pitää
yllä ammattitaitoaan ja saada lisäoppia. Jos ammattitaito pitkän
joutenolon aikana pääsee unohtumaan, nuoren itsearvostus laskee ja koko
identiteetti voi alkaa säröillä", Minna sanoo, alan kymmenvuotisella työkokemuksella.
Pieni kasvaa hyvällä tuella isoksi ja vahvaksi. "Mie tiedän
sen omasta
nuoruudestani, että teineille pitää antaa aikaa ja armoa",
Minna sanoo. Kuva: Pirjetta Kesseli
Minna on nyt opintovapaalla
pajatyönjohtajan toimesta. "Kyllä mie joskus mietin, että miten ne pärjää,
vaikka tottakai pärjäävät - mulla on vaan ikävä
ja on kuulema likoillakin" Minna sanoo. Ohjattavista nuorista tulee
kuin omia lapsia, 'likkoja', he kun tarvitsevat neuvoja välillä
muissakin elämänalueidensa ratkaisuissa.
Nuorten työpajassa Minna on ohjannut perustöiden ja tilausten lisäksi kokonaisia teatteripuvustusproduktioita. Vuosien varrella kokemusta ja näyttöä on kertynyt niin harrastaja- kuin puoliammattilaisteattereiden puvustuksista. "Olen mie saanut näytelläkin", Minna hymyilee. "Tein puvut Kotkan Meripäiville, mutta monet tuntevat minut parhaiten sinipukuisena Meripeikkona".
Historiallisten pukujen
valmistuskurssin käytyään Minna lähti harjoittelemaan
Tallinnan Estonia-teatteriin ja Aleksanterin Teatteriin Helsinkiin. "Joskus
kaipaan noiden talojen vanhaa, arvokasta ilmapiiriä. Toisaalta teatteripuvustus
on hektistä hommaa. Mutta Estoniassa oli vielä vanhoja polkukoneita ja
niillä miekin ompelin
Anna Kareniinaa", Minna verestelee. "Mie olen hirveän kiinnostunut
historiasta ja etenkin 1700-1800-lukujen paikallishistoriasta Kaakkois-Suomessa
ja Itä-Suomenlahdella. " Ohjaajuuden ja sen peruspedagogian ohella
mie haluan ehdottomasti tarjota nuorille historian tietämystä.
Elävöitän tätä puolta esimerkiksi retkillä muinaisille
tapahtumapaikoille. Hämeenlinnassa olen kehittänyt historiantuntemustani
käymällä linnassa pidettävillä kultturihistorian
luennoilla", Minna kertoo.
"Kotikaupungillani
Kotkalla on merkittävä historiallinen menneisyys, jota kaikki
eivät tunnekaan. Vanhat tapahtumat elävät paikkoina, esineinä
ja jopa käytäntöinä yhä tässä päivässä." Viimeaikoina
Minna on materialisoinut menneisyyttä valmistamalla Kymenlaakson maakuntamuseon
oppaalle Katariina Suuren loistavan puvun ja Kotkan Tapahtumamessuille
saksalaisen porvaristytön rokokoopuvun. Katariinan puku on tänä
syksynä esillä kotkalaisessa Verhoomo Tyylimakasiinissa. Puvulla on ostajaehdokkaita
jo useampi. "Myyn vain sellaiselle taholle, joka sopii yhteen puvun
historiallisen viitekehyksen kanssa", Minna Manninen lupaa.
Katariina Suuren puku,
taustalla valmisteilla
rokokoopuku. Kuva: Minna Manninen
Pukujen valmistajan
työ on luova, kädentaidollista lahjakkuutta ja sitkeyttä
vaativa ammatti. Joskus epämääräisiäkin suunnittelijan
luonnoksia on pystyttävä lukemaan ja tehtävä niistä
täydellinen asu.
Minna kertoo ideoidensa tulevan itsekseen, pyytämättä,
kun ne ovat ensin muhineet jossain, pöytälaatikon jemmoissa tai aivojen
sopukoissa. "Mie säästän kaikenlaista matskua ja vuosienkin
päästä se saattaa pompata esille sopivassa paikassa",
hän kuvaa luovaa prosessiaan. "Tänä vuonna mie keskityn
opiskeluun. Luoville projekteille ei ole aikaa: jouduin kieltäytymään
eräästäkin puvustuksesta", Minna myöntää
opiskelijaelämän faktoja.
"Mie olen ajatellut, että täytyy olla juju siinä,
miksi mie lukihäiriöisenä teinilikkana lähdin tälle
alalle. Tuskin olisin pärjännyt yhtä hyvin jossain tarkkaa
kielentajua vaativissa opinnoissa. Lapset ja nuoret, joilla on lukivaikeuksia,
pyrkivät kompensoimaan puutteen usein juuri kädentaidoilla,
ja se on hyvä. Näin mie olen huomannut ja näin mie uskon."
Tulevaisuudessaan Minna haluaa työskennellä edelleen nuorten kanssa. Tämä
vuosi pätevöittää hänet opettajaksi käsi- ja
taideteollisuusalan oppilaitoksiin.
"Sen mie tiedän, että nuoria pitää arvostella
hellästi, pitää antaa aikaa ja armoa. Opetuksesta on välityttävä,
että epäonnistuakin saa, sehän on oppimiselle välttämätöntä",
Minna tietää.
Menoa ja meininkiä
piisaa puku- ja tekstiilialan opettajaksi
pätevöityvän Minnan elämässä eikä uuden
oppimisen into
lopu koskaan. Hei taas mennään! Kuva: Pirjetta Kesseli
Kiitokset Minnalle
mielenkiintoisesta haastattelusta!
Teksti ja kuvat: Pirjetta Kesseli
Opetusministeriö on myöntänyt yhteensä 757 000 euroa kulttuurilehtien tukemiseen. Tukea myönnettiin yhteensä 112 lehdelle, levikkitukea myönnettiin neljälle ja tukea verkkojulkaisujen tekemiseen viidelle taholle. Eniten tukea saivat Teatteri-lehti (30 000 €), Ydin -lehti (30 000 €), Taide -lehti (29 000 €), Musta Taide -lehti (25 000 €), Kaltio -lehti (22 000 €) sekä Rumba -lehti (20 000 €). Hakemuksia opetusministeriölle jätettiin yhteensä 189 kappaletta.
Tukea voidaan myöntää Suomessa ilmestyvälle, pääsääntöisesti maksua vastaan jokaisen saatavissa olevalle ei sanomalehtityyppiselle -lehdelle, joka ylläpitää kulttuurista, tieteestä, taiteesta, tai uskonnollisesta elämästä käytävää yhteiskunnallista keskustelua. Avustusta myönnettäessä kiinnitetään huomiota myös lehden levikkiin. Avustusta ei ole tarkoitettu lehdelle, joka toimii pääasiassa jonkin yhteisön sisäisen tiedottamisen välineenä.
Avustusta myönnettäessä otetaan huomioon lehden taloudellinen tilanne. Avustusta voidaan myöntää vaikeassa taloudellisessa asemassa olevalle kulttuurilehden kustantajalle kehittely-, toimitus-, painatus-, jakelu- ja kuljetuskustannusten peittämiseen edellyttäen, että lehti ilmestyy säännöllisesti ja on ilmestynyt vähintään yhden vuoden ajan. Avustusta voidaan myöntää myös kulttuurilehden levikin edistämiseen. Avustuksen myöntää opetusministeriö kuultuaan kulttuurilehtilautakuntaa.
Lähde
ja lisätietoja:
Ylitarkastaja Kristina Hautala-Kajos, puh. (09) 160 77218
Avustusta saaneet löytyvät opetusministeriön www-sivuilta
http://www.minedu.fi/opm/uutiset/archive/2002/06/26_1.htm
Lähde: