HAMK:n ohjaustoiminnan koulutusohjelman opinnäytetöitä
keväällä 2003
Ohjaustoiminnan
alaan soveltuvia uusia väitöstutkimuksia
HAMK:n
ohjaustoiminnan koulutusohjelman opinnäytetöitä
keväällä 2003
Aikuisten käsityön taiteen perusopetuksen
merkitys opiskelijalle
Nuorisoseuran toiminnan kehittäminen lasten näkökulmasta
Elämyksiä seikkailusta: toiminnallinen seikkailu-
ja elämysrata
Elokuvamatkat - matkailua nojatuolissa
Kansainvälistyvää kaveruutta -kampanjan
arviointia
Kulttuurisen virkistystoiminnan kehittämissuunnitelma
palvelutaloon
Kehitysvammaisten päivätoiminnan kehittämisprojekti
Sydänten kosketus - elämykselliset iltapäivät
vanhainkodeissa
Valokuva työvälineenä
Seikkailutoiminta näkövammaisen nuoren kokemana
Tietokoneen käytön ohjaaminen ikäihmisille
Tilasomistuksen ammatilliset opinnot ja työelämäyhteistyö
Käsityökoulun markkinointisuunnitelma
Aikuisten
käsityön taiteen perusopetuksen merkitys opiskelijalle
Pia
Pengerkoski, artenomi (AMK) ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Opinnäytetyö
on tutkimus aikuisten käsityön taiteen perusopetuksen merkityksestä sitä
opiskelevalle. Tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten aikuisten käsityön
taiteen perusopetuksen tavoitteet ja sisällöt ovat kohdanneet opiskelijoiden
tarpeet. Tavoitteena oli selvittää: Ketkä osallistuvat opetukseen ja miksi?
Mitkä ovat opiskelijoiden tarpeet ja tavoitteet, joiden vuoksi lähdetään
opiskelemaan? Mitä opetukselta lähdetään hakemaan ja mitä siltä saadaan?
Mihin kaikkeen opetus vaikuttaa? Yhtenä osa-alueena oli myös selvittää,
miten opiskelijat ovat voineet hyödyntää opintojaan työelämässä ja jatko-opinnoissa.
Tutkimusmenetelmänä
käytettiin kyselyä ja tutkimuksen täydentäjänä ryhmähaastattelua. Tutkimukseen
osallistui Helsingin kaupungin suomenkielisen työväenopiston ja Valkeakoski-opiston
aikuisten käsityön taiteen perusopetukseen aiemmin osallistuneita ja nyt
osallistuvia opiskelijoita (N=97). Tutkimus toteutettiin keväällä 2002.
Kyselyn vastausprosentti on 71,1 % ja suurin osa vastanneista (n. 68,1
%) oli 41-60-vuotiaita naisia.
Tulosten
mukaan opiskeluun lähdön syistä tärkein on käsitöiden kiinnostavuus. Opiskelun
vaikutukset ovat moninaisia: Opiskelu tuo elämään muun muassa lisää iloa,
laatua ja virikkeellisyyttä. Opiskelu vaikuttaa positiivisesti esimerkiksi
itsetuntoon ja ongelmanratkaisukykyyn. Opiskelijat ovat suhteellisen tyytyväisiä
saamaansa opetukseen ja opetussuunnitelmassa opetukselle asetetut tavoitteet
näyttävät toteutuneen. Opitun hyödynnettävyydestä saadut tulokset jäävät
vähäisiksi. Tavallisimmat tavat hyödyntää opittua ovat eri tekniikoiden
suora hyödyntäminen sekä opiskelun positiivinen vaikutus työkykyyn ja
yleiseen jaksamiseen.
Asiasanat:
taide, aikuiskasvatus, opetus
Työn säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Nuorisoseuran
toiminnan kehittäminen lasten näkökulmasta
Katja
Kokko, artenomi (AMK) ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Opinnäytetyön
tavoitteena oli kehittää lapsille suunnattua asiakaslähtöistä toimintaa
Artjärven Villikkalan Nuorisoseuralle. Työssä kartoitettiin, millaisia
vapaa-ajan toimintamahdollisuuksia ala-asteikäiset artjärveläiset toivoisivat
Villikkalan Nuorisoseuran heille järjestävän ja mitä näistä toimintamuodoista
nuorisoseuran olisi mahdollista ja kannattavaa toteuttaa.
Suunnittelutyön
taustaksi perehdyttiin nuorisoseuratyötä, harrastamista ja vapaa-aikaa
käsitteleviin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen. Tutkimusaineisto kerättiin
ideakilpailulla, johon lapset osallistuivat piirtämällä ja kirjoittamalla.
Kilpailu toteutettiin kaikilla Artjärven ala-asteilla ja siihen osallistui
86 oppilasta. Osallistuminen jakautui melko tasaisesti 1. - 6. luokkien
kesken. Aineistoa analysoitiin kuva-analyysin, sisällönanalyysin sekä
tilastollisen analysoinnin keinoin.
Selvästi
eniten lapsia kiinnosti liikunta ja urheilu. Toiseksi eniten suosiota
sai retkeily ja ulkoilu. Kolmantena oli käsityöt ja askartelutoiminta
ja tämän jälkeen tulivat luova ilmaisu ja taide, yleisöaktiviteetit, matkailu
sekä lemmikki- ja eläintoiminta. Kun otetaan huomioon toimintaympäristön
asettamat rajoitteet ja mahdollisuudet, kehittämisen painopisteiksi tulevaisuudessa
kannattaa ottaa erilaiset luontoelämykset ja retkeily sekä luonnossa tapahtuvat
muut aktiviteetit kuten liikunta. Myös erilaisten kädentaitojen, luovan
ilmaisun ja lemmikkitoiminnan ympärille kannattaa tulevaisuudessa rakentaa
toimintakokonaisuuksia. Ensimmäinen lasten ideoima toimintamuoto, kalastusleiri,
toteutettiin kesällä 2002. Lapset olivat tyytyväisiä hyvin onnistuneeseen
leiriin. Muita lasten toiveita toteutetaan ja kehitetään jatkossa osana
nuorisoseuran toimintaa
Asiasanat:
nuorisoseurat, laspet, harrastukset, kulttuurinen nuorisotyö
Työn
säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Elämyksiä
seikkailusta: toiminnallinen seikkailu- ja elämysrata
Johanna
Korhonen, artenomi AMK ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Opinnäytetyön
tavoitteena oli selventää seikkailutoimintaan liittyviä käsitteitä sekä
suunnitella ja kehittää toiminnallinen seikkailu- ja elämysrata Lasten
ja nuorten yhteistyön tuki ry:n ja Jyväskylän Seudun Nuorisoasunto ry:n
käyttöön Korpilahdelle. Prosessiin sisältyi myös kahden pienoismallin
valmistaminen.
Opinnäytetyö
oli osa suurempaa kokonaisuutta, joka oli nimeltään Elämyskontti-projekti.
Muuntautuva elämyspaketti liittyi lasten ja nuorten kanssa tapahtuvaan
seikkailutoimintaan Lasten ja nuorten yhteistyön tuki ry:ssä. Lokakuussa
2001 alkoi Hämeen ammattikorkeakoulun ohjaustoiminnan koulutusohjelmassa
projektiopinnot ja Elämyskontti-projekti käynnistyi. Elämyspaketin tavoitteena
oli tuottaa konkreettinen elämyskontti virikkeellisine tavaroineen sekä
ohjaajan kansio.
Opinnäytetyössä
tarkastellaan syvemmin teoriaosuutta, joka liittyy projektiopin-noissa
helmikuussa 2003 valmistuneeseen ohjaajan kansioon. Taustateoriana käytetään
Kurt Hahnin ja Matti Telemäen näkemyksiä seikkailutoiminnasta sekä kirjoittajan
omia oppimiskokemuksia seikkailukasvatuksesta. Työssä esitellään määritelmiä
seuraaville käsitteille: kokemuksellinen oppiminen, elämys, elämyspedagogiikka,
seikkailu, seikkailukasvatus, flow-kokemus ja Colin Mortlockin seikkailun
tasot.
Työn
konkreettisena osuutena suunnitellun radan toteuttaa joukko Lasten ja
nuorten yhteistyön tuki ry:n Karpaaseja Korpilahdella touko- ja kesäkuussa
2003.
Asiasanat:
kokemusoppiminen, elämys, seikkailu, elämyspedagogiikka, seikkailukasvatus
Työn säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Elokuvamatkat
- matkailua nojatuolissa
Pauliina
Vanhanen, artenomi AMK ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Opinnäytetyö
käsittelee elokuvaa nojatuolimatkailun välineenä. Opinnäytetyön tavoitteena
oli koota materiaalipaketti, jota apuna käyttäen ohjaaja voi lähteä vetämään
matkailuun liittyvää elokuvakerhoa. Elokuvamatkailukerhon tavoite on tutustua
eri maihin muun muassa matkustamalla niihin mentaalisesti elokuvan välityksellä.
Kerho voi tarjota välineen tutustua muihin kulttuureihin ja antaa matkaelämyksiä
myös niille, joille konkreettinen matkailu ei ole mahdollista rahallisten,
terveydellisten tai muiden syiden takia.
Opinnäytetyön
raportti kokonaisuudessaan muodostaa materiaalipaketin. Materiaalipaketin
teoriataustaksi perehdyttiin matkailua, nojatuolimatkailua ja elokuvaa
käsittelevään kirjallisuuteen ja tutkimukseen. Elokuva-analyysin avulla
arvioitiin eri elokuvien soveltuvuutta elokuvamatkailukerhoon. Elokuvan
tuli soveltua nojatuolimatkailun välineeksi sekä kertoa jotakin siitä
maasta, johon elokuvan tapahtumat sijoittuvat. Analyysiä varten luotiin
kriteeristö, jonka avulla elokuvat pystyttiin arvottamaan ja laittamaan
paremmuusjärjestykseen. Niiden
elokuvien kohdemaista, jotka elokuva-analyysin mukaan sopivat parhaiten
elokuvamatkailukerhoon, koottiin tietopaketit PowerPoint-ohjelmalla. Tietopaketin
avulla ohjaaja voi esitellä kulloinkin käsiteltävänä olevan maan kerhoon
osallistuville.
Materiaalipaketin
käyttökelpoisuutta kokeiltiin testiryhmän avulla. Testiryhmä koostui kahdeksasta
naispuolisesta opiskelijasta. Heille järjestettiin neljä kerhokertaa,
ja kullakin kerralla tutustuttiin yhteen maahan. Testikerhot koostuivat
tietopaketin esittelystä, keskustelusta sekä elokuvan katsomisesta. Jokaisen
kerhokerran jälkeen testiryhmäläiset kirjasivat lomakkeille mielipiteitään
esitellystä tietopaketista sekä katsotusta elokuvasta. Osallistujat antoivat
myös kehittämisehdotuksia ja palautetta koko kerhoideasta.
Elokuvamatkailukerho
koettiin toimivaksi ja myönteiseksi kokonaisuudeksi. Kerhoa voidaan järjestää
erilaisille ryhmille joko kokonaisuutena tai materiaalipaketin osia hyväksi
käyttäen.
Asiasanat:
elokuvakerhot, elokuvat, matkailu, matkat, nojatuolimatkat, audiovisuaalinen
oppimateriaali
Työn säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Kansainvälistyvää
kaveruutta -kampajan arviointiraportti
Miia
Lumivuokko, artenomi AMK ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Kansainvälistyvää
kaveruutta -kampanja kokosi yhteen eri organisaatioiden lapsille, nuorille
ja heidän lähiyhteisöilleen suunnatut kansainvälisyyskasvatukseen liittyvät
tapahtumat ja toiminnot Hämeenlinnassa syksyllä 2002. Kampanjan tavoite
oli mahdollistaa maahanmuuttajien ja valtaväestön välistä vuorovaikutusta
sekä pyrkimys oli edistää kansainvälistyvää kaveruutta, toiminnallisin
keinoin, maahanmuuttajien omaa kulttuuritietämystä hyödyntäen. Kampanjan
tuloksena valmistuu ideakansio kansainvälisyyskasvatukseen kesän 2003
aikana.
Opinnäytteen
tavoitteena oli dokumentoida kampanjan tulokset seuraamalla ja arvioimalla
sen kulkua. Kampanjan aikana järjestettiin leirejä, juhlia, kulttuuri-iltoja
ja teemapäiviä. Kampanjan seurantaa varten laadittiin seurantalomake,
joka tarjosi toimintojen järjestäjille yhteisen palautemallin.
Kampanjan
aikana kerättiin materiaalia kampanjan tuotosta, ideakansiota varten.
Kansion on tarkoitus palvella kasvattajia kansainvälisyyskysymyksissä.
Se sisältää kampanjan aikana käytettyjen toimintavinkkien lisäksi muun
muassa tietoa eri kulttuureista ja järjestöjen yhteystietoja. Kansiota
varten tehtiin kouluille ja päivähoitopaikkoihin kysely kansainvälisyyskasvatuksen
nykytilasta ja tarpeista.
Kampanjan
tulokset alkavat näkyä vasta nyt. Arjen monikulttuuristuminen on herättänyt
kasvattajat huomaamaan kansainvälisyyskasvatuksen merkityksen. Järjestöjen
ja yhdistysten kysyntä tiedonvälittäjänä on kasvanut kampanjan myötä.
Lisäksi kampanjan aikana syntyi uusia monikulttuurisia harrastusryhmiä.
Asiasanat:
kansainvälisyys, monikulttuurisuus, lapset, toiminnallisuus, nuoret,
maahanmuuttajat
Työn
säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Kulttuurisen
virkistystoiminnan kehittämissuunnitelma palvelutaloon
Leena
Järvinen, artenomi AMK ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Opinnäytetyön
tarkoituksena oli laatia kulttuurisen virkistystoiminnan kehittämissuunnitelma
Hämeenlinnassa sijaitsevaan Kössi-säätiön Kaurialan palvelutaloon. Tähän
suunnitelmaan sisältyi kustannusarvio toiminnan toteuttamisesta kokeilun
kaltaisena kokonaisuutena.
Kokeilu
toteutettiin Kaurialan palvelutalon tiloissa yhteensä 15 viikon aikana.
Tänä aikana palvelutalon asukkaat ja muut asiakkaat saivat käsityksen
siitä, mitä toiminta käytännössä heille tarjoaa, mitä he siitä hyötyvät
ja mitä muutoksia he siihen haluavat.
Kehittämissuunnitelmaa
laadittaessa hyödynnettiin myös asiakaskyselyiden ja teemahaastattelun
antamaa palautetta tarkoituksena hankkia tietoa asiakkaiden toiveista
ja tarpeista.
Haastattelun,
kyselyiden ja itse toiminnan kautta saadut tulokset puoltavat vastaavanlaisen
toiminnan aloittamista ja säännöllistä jatkamista Kaurialan palvelutalossa.
Asiasanat:
ikääntyminen, virkistystoiminta, kehittämissuunnittelu
Työn säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Päivätoiminnan
kehittämisprojekti
Marja
Lehtovirta, artenomi AMK ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Opinnäytetyö
oli osa Savon vammaisasuntosäätiön Pihkapuiston toimintayksikön toiminnankehittämisprojektia.
Projektin tavoitteena oli kehittää Pihkapuiston päivätoimintakeskukseen
mielekäs ja asiakaslähtöinen päivätoiminnan sisältö, joka tukee kehitysvammaisen
asiakkaan osallistumista ja oman elämän hallintaa.
Teoriaosuus
käsittelee kehitysvammaisten päivätoiminnan määrittelyä, tavoitteita ja
merkityksiä kehitysvammaiselle asiakkaalle sekä päivätoiminnan suunnittelun
arvolähtökohtia. Opinnäytetyön tutkimusosassa kartoitettiin asiakashaastatteluiden
ja henkilökuntakyselyiden avulla vastaajien näkemyksiä päivätoiminnan
merkityk-sistä asiakkaalle ja kehittämistoiveita sen sisällöstä.
Aineiston
laadullisen analyysin jälkeen tulokset on esitetty pääluokittain. Niitä
ovat päivätoiminnan merkitys, arvolähtökohdat ja kehittämishaasteet. Asiakashaastatteluiden,
henkilökuntakyselyiden ja projektitapaamisten tulosten pohjalta kehitettiin
Pihkapuistoon asiakaslähtöinen toiminnansisältö. Sen päämääränä on tyytyväinen
ja osallistuva asiakas, joka kokee itsensä tarpeelliseksi.
Asiasanat:
kehitysvammaisuus, päivätoiminta, asiakaslähtöisyys
Työn säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Sydänten
kosketus - elämykselliset iltapäivät vanhainkodeissa
Virpi
Keränen artenomi AMK ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Opinnäytetyöni
tarkoituksena oli esitellä Suomen Sydänliiton Sydänten kosketus -kampanja
sekä raportoida ja analysoida kampanjaan liittyvien kunnallisissa vanhainkodeissa
järjestettyjen elämyksellisten iltapäivien toteutusta vuonna 2002. Kampanjassa
on mukana kaikkiaan 224 kunnallista vanhainkotia, joista elämyksellinen
iltapäivä toteutui 86 vanhainkodissa vuonna 2002. Elämyksellisissä iltapäivissä
oli esiintyjänä Voimaa ilosta ry:n esiintyvä taiteilija Pekka Kärkkäinen,
alias Professori Bluffo.
Elämyksellisyys
eli omakohtainen asioiden kokemien ja tunne-elämysten saaminen, on osa
ihmisen henkistä hyvinvointia. Ihmisen vanhetessa ennen kiinnostavat asiat
muuttuvat mielenkiinnottomiksi. Huumori on tärkeä voimavara myös vanhuudessa,
ja siksi on tärkeää taata huumorin ja naurun kokemisen mahdollisuuksia
myös laitoksissa, jotta laitostuneiden ikääntyvien asiakkaiden henkinen
terveys ja hyvinvointi pysyisi hyvänä heidän viimeisinä elinvuosinaan.
Aineisto
opinnäytetyöhöni kerättiin palautelomakkeella ja haastatteluilla. Pekka
Kärkkäinen keräsi omatoimisesti vuoden 2002 aikana tekemistään vanhainkotivierailuista
palautetta palautelomakkeella. Palautetta kerättiin sekä vanhainkotien
henkilökunnalta että asiakkailta siitä, miten tarjottu ohjelmakokonaisuus
onnistui ja otettiin vastaan ja miten ohjelmatarjontaa voitaisiin jatkossa
kehittää. Vastausprosentti oli 83,7 %.
Tutkimustulosten
mukaan elämykselliset iltapäivät onnistuivat kokonaisuudessaan hyvin.
Vastaajat olivat tyytyväisiä esiintymisen ajankohtaan ja kestoon. Samoin
ohjelmasisältö koettiin niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin mielestä
vaihtelevaksi ja monipuoliseksi. Esiintyjällä oli hyvä vuorovaikutus yleisöönsä
ja esityksen sisältö viihdytti katsojakuntaansa. Lähes jokaisen vastaajan
toiveena oli saada samanlaisia esiintymisiä tarjolle jatkossakin
Asiasanat:
huumori, musiikki, vanhuus, kampanaja, elämyksellisyys
Työn säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Valokuva
työvälineenä
Virpi
Harju, artenomi AMK ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Opinnäytetyössä
suunnitteltiin, toteutettiin ja arvioitiin
Valokuva työvälineenä -kurssi, jossa pohdittiin eri tyyppisten valokuvien
sekä valokuvaamisen merkitystä ihmisille sekä annettiin ideoita valokuvien
ja valokuvaamisen käyttämisestä työvälineenäsosiaali-, terveys-, kasvatus-
ja ohjaustoiminnan alan työkentillä. Kurssi toteutettiin alkuvuodesta
2003.
Opinnäytetyöni
koostuu pääosin kurssin teoriaosuudesta, mutta siinä esitellään myös kurssin
ja sen tuotekehitysprosessin kulku sekä arviointi. Työssä käsitellään
kurssia myös kulttuuriteollisuustuotteena, pohditaan kulttuuriteollisuustuotteen
syntymisen prosessia ja verrataan kurssia tähän prosessiin. Materiaali
kaikkiin pohdintoihin on saatu kirjallisista lähteistä ja kurssin aikana
tehdyistä havainnoista sekä päiväkirjamerkinnöistä.
Merkittävin
kurssilla käsiteltävä asia oli valokuvien ja valokuvaamisen merkitys ihmisille.
Tähän löytyikin monenlaisia näkökulmia aina taidenautinnon syntymisestä
muistojen kerrämiseen. Juuri muistojen keräämisessä on valokuva osoittautunut
dokumentoivan ominaisuutensa vuoksi hyväksi ja sitä kautta valokuvalle
ja valokuvaamiselle löytyi myös terapeuttinen näkökulma.
Kurssin
muotoutuminen kulttuuriteollisuustuotteeksi on vasta alkuvaiheessa ja
tässä opinnäytetyössä kuvataankin prosessia sen alun näkökulmasta. Merkittäväksi
nousi kuitenkin heti alusta lähtien asiakkaan näkökulma ja sen huomioiminen,
sekä markkinointi. Molemmissa teemoissa onnistuttiin tämän kurssin kohdalla,
mutta paljon jäi kehitettävääkin.
Asiasanat:
valokuvat, valokuvaus, kamerat
Työn
säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Seikkailutoiminta
näkövammaisen nuoren kokemana
Pia
Louhi, artenomi AMK ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Tutkimuksessa
selvitettiin näkövammaisten nuorten kokemuksia seikkailutoiminnasta ja
sen hyödyllisyydestä heidän elämäänsä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää,
miten näkövammaiset nuoret ovat mielestään kehittyneet seikkailutoiminnan
avulla. Toisena tavoitteena oli saada selville, miten opiskelijat määrittelevät
seikkailun omien kokemuksien kautta ja haluavatko nuoret seikkailutoimintaa
osana opiskelua ja kuntoutusta.
Tutkimusaineisto
kerättiin haastattelemalla 10 Arlainstituutissa opiskelevaa näkövammaista
nuorta. Aineisto analysoitiin kvalitatiivista sisällön analyysia soveltaen.Tutkimuksessa
hyödynnettiin Telemäen ja Nyqvistin ryhmittelyä seikkailukasvatuksen
osa-alueista ja tavoitteista sisällön analyysissä.
Tutkimuksen
taustateoriana oli seikkailutoimintaan ja näkövammaisuuteen liittyvä kirjallisuus.
Tutkimuksessa esiintyy määritelmät sekä kirjallisuudesta että näkövammaisten
nuorten määrittelemänä. Jokaisella haastateltavalla oli kokemuksia seikkailutoiminnasta.
Sekä kirjallisuuden määritelmät että näkövammaisten
omat määritelmät korostivat uuden asian kokeilemista, elämyksellisyyttä,
jännittävyyttä ja omien rajojen etsimistä.
Näkövammaiset
nuoret pitävät seikkailua toimintana, ei niinkään oppimisen välineenä.
Näkövammaisten nuorten määritelmissä ryhmän osuus seikkailutoiminnassa
ei korostunut kuten kirjallisuudessa. Näkövammaiset nuoret kokivat, että
seikkailutoiminta vaikuttaa positiivisesti ryhmän tutustumiseen ja työskentelyyn.
Näkövammaisten nuorten itsetunto ja itseluottamus on kehittynyt seikkailun
avulla yksilöllisesti. Haastateltavat nuoret pitivät seikkailutoiminnassa
tärkeänä toiminnan ainutkertaisuutta ja muistettavuutta. Tulokset osoittavat,
että seikkailutoimintaa ovat myös kulttuuriin ja arkipäivään liittyvät
kokemukset. Näkövammaiset nuoret haluaisivat seikkailutoimintaa osana
opiskelua ja kuntoutusta.
Asiasanat:
seikkailu, näkövammaiset, nuoret, kuntoutus
Työn säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Tietokoneen
käytön ohjaaminen ikäihmisille
Kirsi
Laakko, artenomi AMK ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Opinnäytetyön
tavoitteena oli selvittää Toimintakeskus Iidantuvan asiakkaille tarjotun
tietokoneohjauksen avulla ikäihmisten yksilöllisen ja asiakaslähtöisen
tietokoneohjauksen haasteita sekä asiakkaan että ohjaajan näkökulmasta.
Iidantuvassa käynnistyi vuonna 2001 Tietävä ja toimiva vanheneminen -projekti,
jonka yhtenä tavoitteena on tarjota ikäihmisille työvälineitä omaan elämänhallintaan,
tukemalla ikäihmisten toimintakykyä ja tekemällä tietotekniikkaa tunnetuksi.
Opinnäytetyö oli projektin tavoitteiden mukainen ja sitä tukeva.
Tutkimuksen
teoriataustaksi perehdyttiin ikääntymistä, ikäihmisten tietoko-neohjausta
ja oppimista koskevaan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Tutki-musmenetelminä
olivat haastattelut ja tutkimuspäiväkirja. Työtä varten haastateltiin
tietokoneohjaukseen osallistuneita ikäihmisiä. Aineistoa tueksi haastateltiin
vielä kolmea ikäihmisille tietokoneohjausta tarjoavaa ohjaajaa. Haastattelujen
ja tutkimuspäiväkirjojen aineisto käsiteltiin kvalitatiivisesti ja esiin
nostettiin yhteneviä teemoja.
Tutkimustulosten
mukaan ikäihmisten tietokoneohjauksessa tärkeiksi haasteiksi nousevat
ikäihmisten yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen. Aineistosta nousi
ajatus, jonka mukaan ikääntyneen oppimisen erityispiirteiden huomioiminen
ohjauksessa sekä ilmapiirin ja vuorovaikutuksen kehittyminen auttavat
ikäihmisiä motivoitumaan oppimiseen. Yleisten, yksilöllisesti ilmenevien
ikääntymismuutosten kuten työmuistin heikkenemisen, hidastumisen, näön
ja kuulon muutosten huomioiminen sekä riittävä tuki ja kannustus ohjauksessa
parantavat ikäihmisten mahdollisuuksia saavuttaa tavoittelemansa tietotekniset
taidot.
Opinnäytetyössä
käsitellään tietokoneen käytön ohjausta ohjaustoiminnan näkökulmasta ja
pohditaan myös seikkoja, joita ohjaajan tulee ottaa huomioon ohjatessaan
ikäihmisille tietokoneen käyttöä.
Asiasanat:
vanhuus, tietokoneet, asiakaslähtöisyys
Työn
säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Tilasomistusalan
ammatilliset opinnot ja työelämäyhteistyö
Helena
Tapola, artenomi AMK ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Työn
tarkoituksena on toteuttaa tilasomistuksen ammattialan opetussuunnitelmaan
ammatillisten opintojen sisällöt käytännön tasolla. Tilasomistus ammattialana
kuuluu käsi- ja aideteollisuusalan 120 opintoviikon perustutkintoon.
Käsi-
ja taideteollisuusalan perustutkinnon uudistuksen myötä ala jaettiin kolmeen
koulutusohjelmaan Ympäristön suunnittelun ja rakentamisen koulutusohjelma
valittiin tilasomistuksen ammattialalle sopivimmaksi. Sen ammatilllisten
opintojen suunnitteleminen on tämän työn keskeinen sisältö.
Opetussuunnitelma
on tehty joustavaksi projektiopintojen avulla, jotka antavat mahdollisuuden
todellisiin asiakastöihin. Opetussuunnitelmaa on sovellettu käsi- ja taideteollisuusalan
uutta perustutkintoa noudattaen. Sisällön suunnittelussa on käytetty osittain
hyväksi edellistä väliopetussuunnitelmaa ja otettu huomioon yhteistyö
työelämän kanssa. Lopuksi esitetään tilasomistuksen ammattialan opintokokonaisuudet,
niiden opintojaksot ja ehdotukset toteutettaviksi sisällöiksi
Asiasanat:
käsi- ja taideteollisuusoppilaitokset, opetussuunnitelmat, oppisopimukset,
työssäoppiminen
Työn
säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Käsityökoulun
markkinointisuunnitelma
Minna
Laihiainen, artenomi AMK ohjaustoiminta
opinnäytetyö
Opinnäytetyön
tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma Mäntsälän
kansalaisopistossa toimivalle käsityötaiteen perusopetusta antavalle
käsityökoululle. markkinointisuunnitelman tarkoituksena on tukea
kansalaisopiston henkilöstöä ja etenkin kädentaidoista
vastaavaa opettajaa käsityökoulun markkinoinnissa. Markkinoinnin
tavoitteena on saada käsityökoulun toiminta käynnistymään
uudelleen lukuvuodeksi 2003 - 2004. Mäntsälän kansalaisopiston
käsityökoulun tarkoituksena on antaaa tavoitteellista ja vuosittain
etenevää käsityöaineiden perusopetusta 8 - 12-vuotiaille
lapsille ja nuorille. Oppilailla on mahdollisuus tutustua käsityön
eri alueisiin monipuolisesti ja pitkäjänteisesti oman oivalluksen
ja kokeilun kautta.
Opinnäytetyössä
tehtiin vaihe vaiheelta markkinointisuunnitelma käsityökoululle.
Suunnitelmassa etenivät rinnakkain markkinoinnin teoria ja käsityökoulun
markkinointisuunnitelma. Aineisto markkinointisuunnitelman laatimista
varten kerättiin keskusteluilla työharjoittelun aikana Mäntsälän
kansalaisopistossa syksyllä 2002, sähköpostikeskusteluilla
sekä haastattelemalla Mäntsälän kansalaisopiston vs.
rehtoria Ritva Tuomista ja toimistovirkailija Maarit Perttulaa. Muita
tiedon lähteitä olivat markkinoinnin kirjallisuus ja Internet-lähteet.
Mäntsälän
kansalaisopiston käsityökoulun markkinoinsuunnitelman mukaan
markkinointiin vaikuttavia tekijöitä ovat opetuksen muuttaminen
kurssimuotoisesta opetuksesta koko lukuvuoden kestäväksi koulumuotoiseksi
opetukseksi. Suunnitelman mukaan käsityökoulun markkinointi
painottuu syksyyn, lukakauden alkuun, ja jatkuu jälkimarkkinoinnilla
läpi lukukauden. Lisäksi suunnitelmassa otettiin huomioon käsityökoulun
mielikuvaan ja asenteisiin vaikuttavia tekijöitä, markkinoinnin
kokonaisvaltaisuus ja erilaiset markkinointiviestinnän muodot.
Asiasanat:
käsityökoulu, markkinointi, markkinointisuunnitelma
Työn
säilytyspaikka: HAMK,
Wetterhoffin kirjasto
Takaisin
Ohjaustoiminnan
alaan soveltuvia tutkimuksia
Sukupuolen
rakentuminen koulun kulttuurisissa teksteissä
Sosiaalisesta muodosta toiseen
Tytöt äänessä - kertojan vuorovaikutuskeinoja
Poikkeusyksilö ja kyläyhteisö
Rakkaus ja arvot kasvattavat yksilön
Miten kuudesluokkalainen osaa reflektoida?
Koulu turvallisen jatkuvuuden paikkana yksilöllisyyttä
korostavassa kulttuurissa
Koettu hallitsematon minuus psykoottisen potilaan hoitotyön
lähtökohdaksi
Kasvattajan etiikka ja identiteetti ristiriitaisten
vaateiden paineessa
Sopeutumattomien erityisluokkaopetus - konfliktistimulaattoriko?
Asiakaslähtöisen laadunhallinnan malli
Lasten hyvinvointipalvelujen oikeudellinen ohjaus ja
valvonta
Sukupuolen
rakentuminen koulun kulttuurisissa teksteissä
Tarja
Palmu, väitös
Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
Palmun
väitöskirja Sukupuolen rakentuminen koulun kulttuurisissa teksteissä
-
etnografia yläasteen äidinkielen oppitunneilla on etnografinen
tutkimus sukupuolen
rakentumisesta
koulun
oppimateriaaleissa, muissa koulun teksteissä ja luokkahuonediskursseissa.
Keskiössä on koulun arki ja sukupuolen rakentuminen koulun arjessa.
Sukupuoli on yksi niistä eron tekemisen muodoista, joka tulevat tuotetuiksi
koulussa - niin puhutussa kuin kirjoitetussa tekstissä.
Etnografisessa
tutkimuksessa keskeistä on tutkijan läsnäolo kentällä
sekä
etnografinen kirjoittaminen. Työssä tarkastellaan etnografian
erityispiirteitä, suhdetta etnografiseen tutkimukseen sekä
tutkijan ja
kentän välisiä suhteita. Etnografiassa painottuvat kokemukset,
tekstit ja
kirjoittaminen. Tätä etnografian ja tekstuaalisuuden vuorottelua
tuodaan
esiin eri aineistojen ja aineistojen välisten rajojen rikkomisen
kautta.
Tutkimus
on osa Suomen Akatemian projektia "Kansalaisuus, marginaalisuus ja
erot koulussa - sukupuoli lähtökohtana". Väitöskirjan
aineisto koostuu havainnoista,
haastatteluista
ja kirjoitetuista teksteistä. Seurattuja seitsemänsien ja yhdeksänsien
luokkien äidinkielen oppitunteja on yhteensä dokumentoituina
90. Aineistona on myös
näiltä tunneilla kerätyt oppimateriaalit ja muut tekstit.
Seurattujen
luokkien opettajat, joita on yhteensä viisi, on haastateltu. Oppilaiden
haastatteluja on yhteensä 18. Lisäksi aineistona on seurattujen
luokkien
oppilaiden kirjoittamat kirjoitukset.
Tutkimuksessa
kysytään sitä, miten sukupuoli rakentuu ja miten sitä
tuotetaan erilaisissa koulun teksteissä. Minkälaisia ovat ne
mallit,
kuvat tai käsitykset sukupuolesta, joita teksti välittää
lukijoille? Voidaan
ajatella, että kulttuurinen sukupuoli on kerrostumia (biologisen)
sukupuolen
päälle. Näitä kerrostumia tuotetaan ja rakennetaan
ruumiillisuuden,
performatiivisuuden, tyylien ja representaatioiden kautta. Työssä
tarkastellaan sitä, miten oppilaiden ja opettajien puheessa, oppitunneilla
ja oppimateriaaleissa tuotetaan näitä sukupuolen kulttuurisia
kerrostumia.
Teksti
referoitu lähteestä
Lähde: http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/vaitokset.nsf
/b688d98986c9e9edc2256a4c003e4ba9/14299107ca078e38
c2256d0b00373c71?OpenDocument
Takaisin
Sosiaalisesta
muodosta toiseen
Melkas
Tuula, väitös
Helsingin yliopisto, valtiotieteellinen tiedekunta
Melkaksen
tutkielman kohteena on muutos suomalaisen aikuisväestön sosiaalisissa
suhteissa 1900-luvun viimekymmenyksillä. Sen empiiriset tulokset
koskevat eri
kotitalouksissa elävien lasten ja vanhempien sekä sisarusten
välisiä tapaamisia,
naapurusten ja ystävysten tapaamisia sekä työtoverusten
tapaamisia ja apusuhteita
ja edelleen luottamuksellisen keskustelusuhteen olemassaoloa.
Jo
vuonna 1986 lapset ja vanhemmat tapasivat toisiaan paljon useammin kuin
sisarukset ja ero vain suureni 1990-luvulle tultaessa. Vanhempien ja lasten
tiivis kanssakäyminen yleistyi, mutta sisarusten väliset tapaamiset
pikemminkin harvinaistuivat. Vahvat tunnesiteet ovat paljon yleisempiä
lasten ja vanhempien kesken, kun taas sisarusten välisissä suhteissa
on enemmän kyse itsestäänselvyyksistä ja totutuista
tavoista. Kun yksilöllinen valinta korostuu, sisaruussuhteisiin ja
kaiketi myös kaukaisempiin sukulaisuussuhteisiin tulee lisää
ystävyyssuhteille tyypillistä valikoivuutta. Sukuyhteisöä
voidaan ryhtyä ylläpitämään esimerkiksi perustamalla
sukuseuroja, mutta tietoinen yhteenkuuluvuuden rakentaminen on eri asia
kuin vanha tapojen ja normien kannattelema yhteisöllisyys.
Maalaiskylän
"kohtalonyhteydestä" eriytyneisiin naapuruussuhteisiin
Vielä
vuonna 1986 naapuruussuhteissa näkyi asuinalueelle juurtumisen vaikutusta.
Tiivis kanssakäyminen naapureiden kesken oli yleisintä maaseudulla
ja harvinaisinta kaupunkien kerrostaloissa, kaupunkien pientaloalueiden
asettuessa ääripäiden väliin. Kanssakäyminen
tiivistyi kaupunkien pientaloalueilla ja ero niiden ja maaseudun välillä
hävisi vuoteen 1994 tultaessa. Omaksi sosiaalisten suhteiden lajikseen
eriytyneet naapuruussuhteet yleistyivät kokonaisvaltaisemman yhteisöllisyyden
kustannuksella. Kaupunkimaiset eriytyneet naapuruussuhteet edellyttävät
kanssakäymisen säätelyä mm. arjen aikataulujen noudattamisen
näkökulmasta. Osataan siis aiempaa yleisemmin pitää
yllä sosiaalisia suhteita huolimatta niihin liittyvästä
säätelyn tarpeesta.
Työtoveruussuhteetkin
rakentuvat uudelle pohjalle
Empiiriset
tulokset eivät viitanneet 1980-luvullakaan työläisyhteisöjen
voimakkuuteen, vaan työläisammateissa toimivien työtoveruudet
olivat jo tuolloin hauraampia kuin toimihenkilöammateissa toimivien.
Tultaessa 1990-luvulle haurastuminen oli edennyt keskiasteen koulutuksen
saaneiden toimihenkilöiden keskuuteen. Vain korkeakoulututkinnon
suorittaneet miestoimihenkilöt lujittivat työtoveruussuhteitaan
tutkimusajanjaksolla. Työtoveruussuhteissa yhteenkuuluvuus näyttää
yhä useammin syntyvän sivutuotteena yleisesti arvostettujen
tehtävien suorittamisesta.
Ystävyys
korostuu sukupolvien vaihtuessa
Sukupolvien
erot ystävysten tapaamisessa olivat molempina tutkimusajankohtina
niin suuria, että erojen selitystä haettiin varhaissosialisaation
muutoksesta. Selityksenä voi olla päiväkotihoidon yleistyminen,
joka tuottaa kotihoitoon verrattuna toisenlaisen kasvuympäristön.
Tuloksena näyttää olevan David Riesmanin termein toisiin
suuntautuvan persoonallisuustyypin yleistyminen. Kun ystävysten tapaamista
verrattiin 20-27 -vuotiaiden keskuudessa vuonna 1986 ja 1994, kävi
ilmi, että erot olivat riippumatta elämäntilanteesta suuria
niin miesten kuin naistenkin keskuudessa: vuosina 1967-74
syntyneet tapasivat paljon useammin ystäviään kuin vuosina
1959-66 syntyneet. Naiset ovat perinteisesti olleet taipuvaisia asettamaan
ystävyydelle suurempia vaatimuksia kuin miehet. Tapaamisten tiheneminen
viitannee siihen, että naisten ystävyydet ovat moninaistumassa:
ystävän ei tarvitse olla se yksi ja ainoa sydänystävä.
Lähde:
Helsingin
yliopiston väitös-sivut
Takaisin
Tytöt
äänessä - kertojan vuorovaikutuskeinoja
Sara
Routarinne, väitös
Helsingin yliopisto, humanistinen tiedekunta
Nuorten
helsinkiläistyttöjen kerronnassa kiinnittää huomiota,
miten
puhuja toisinaan keskeyttää itse itsensä esittääkseen
jonkin
välihuomautuksen. Tällaiset sivupolut ovat parenteeseja. Tutkimuksessa
selvitetään,
missä ja miksi niitä on. Nykytyttöjen
puheessa esiintyy myös paljon nousevaa
sävelkulkua. Vaikka sitä on vanhastaan pidetty suomen kielelle
vieraana ilmiönä,
se mitä ilmeisimmin kuuluu etenkin nuorten tyttöjen puhumaan
suomeen. Uusi
kielenkäytön piirre on löytänyt paikkansa merkitysten
järjestelmästä.
Väitöskirjassa selvitetään, mitä nousevalla intonaatiolla
tehdään
keskustelussa.
Tutkimuksessa
tarkastellaan itsekeskeytyksiä, parenteeseja ja nousevaa
intonaatiota keskustelunanalyysin menetelmin. Keskustelunanalyyttinen
lähestymistapa suuntaa tutkimusta siten, että lähtökohdaksi
otetaan se,
mitä keskustelussa osanottajien välillä tapahtuu todella.
Tutkimuksen
aineistona on yläasteikäisten helsinkiläistyttöjen
kahdenkeskisiä
keskusteluja kasvokkain ja puhelimessa.
Kerronta
keskustelun haasteena
Itsekeskeytyksiä,
parenteeseja ja nousevaa intonaatiota esiintyy
kerronnassa, kun nuoret tytöt kuvaavat kokemuksiaan, perustelevat
käytöstään ja näkemyksiään. Kertominen
edellyttää, että kertoja saa olla
pitkään äänessä. Se on haaste keskustelutilanteessa,
jossa jokaisella
lauserajalla toinen keskustelija saattaa ottaa puheenvuoron ja kertoja
menettää pelin sillä erää. Tekstuaalisesti kerronta
edellyttää
kerrottavan materiaalin järjestämistä. Vaikka yhden puhujan
sanat voivat
seurata toisiaan vain peräkkäin, kerronta jäsentyy myös
hierarkkisesti
päälinjaksi ja sen tukemiseksi.
Puheoikeuden
varmistaminen ja kärjen viivyttäminen
Parenteesit
ja nouseva sävelkulku ovat äänessä olevien tyttöjen
keinoja
vastata monentasoisiin kerrontatilanteen tarpeisiin. Parenteesit
pysäyttävät lauserakenteen tai toimintajakson etenemisen,
ja niillä
laajennetaan puheenvuoroa. Ne ovat kertojan keino viivyttää
saapumistaan
rajakohdalle, jossa puheenvuoro voisi siirtyä toiselle keskustelijalle.
Niillä voi pidätellä kertomuksen kärjen esittämistä
ja tihentää jännitystä.
Tulkinnan
avaimet
Nousevalla
sävelkululla kertoja suuntautuu keskustelussa eteenpäin.
Sillä hän ennakoi jatkoa ja ohjaa vastaanottajaa kiinnittämään
huomiota
puheensa yksityiskohtiin. Parenteesit ja nouseva intonaatio esiintyvät
toisinaan toistensa yhteydessä vuoroissa, joissa kerrotaan taustoja.
Kaikkia taustoja ei kuitenkaan esitetä nousevalla intonaatiolla.
Loppunousu poimii esiin tulkinnan kannalta kriittiset elementit,
tulkinnan avaimet.
Vastaanottajan
aseman oivaltaminen
Sekä
parenteesit että nouseva sävelkulku osoittautuvat keinoiksi
tuoda
esiin ja tarkistaa tulkinnalle välttämättömiä
taustatietoja. Ne ovat
kertojan keinoja huolehtia siitä, että vastaanottaja pystyy
seuraamaan
esitettyä. Niistä näkyy, että kertoja nojaa käsityksiinsä
siitä, mikä
mahdollisesti on puhujien yhteistä tietoa. Vastaanottajan aseman
oivaltaminen ja sen huomioon ottaminen kertovat sosiaalisista taidoista.
Sävelkulun nousun jälkeen vastaanottajalle tarjoutuu myös
tila korjata
kertojan oletuksia suhteestaan puheena olevaan asiaan.
Keskustelun
kielioppia
Tyttöjen
kertomisesta tehdyt analyysit osoittavat yksityiskohtaisesti,
miten monitasoisesti puhujat käyttävät hyväksi sisäistämäänsä
tietoa
kielen ja vuorovaikutuksen rakenteesta. Parenteesit ja loppunousut
saavat merkityksensä esiintymisympäristöstään.
Ne toimivat yhteistyössä
lauserakennekaavojen ja keskustelun rakenteiden kanssa. Keinojen
yhteispelillä keskustelijat varaavat vuoroa ja jäsentävät
kerrontaa.
LÄHDE:
http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/vaitokset.nsf/
b688d98986c9e9edc2256a4c003e4ba9/14299107ca078e38c
2256d0b00373c71?OpenDocument
Takaisin
Poikkeusyksilö
ja kyläyhteisö
Tuija
Saarinen, väitös
Poikkeusyksilö ja kyläyhteisö. Tutkimus Heikan Jussin (Juho
Mäkäräisen) elämästä ja huumorista
Helsingin
yliopisto, humanistinen tiedekunta
Tutkimus
muodostaa sitä varten kootun haastatteluaineiston ja kirjallisten
lähteiden avulla
kuvan erään erikoislaatuisen kansanihmisen, hämäläisen
Hollolan kunnan Herralan
kylässä eläneen kyläsuutari ja -originelli Juho Mäkäräisen
eli Heikan Jussin (1892-1967)
elämästä kyläyhteisön osana sekä hänen
komiikastaan. Tutkimus kuuluu folkloristisen
huumorintutkimuksen ja mikrohistoriallisen tutkimuksen alaan, mutta avaa
myös kulttuurihistoriallisia näkymiä 1900-luvun kansanelämään.
Tutkimus valottaa yksilön
vaiheiden ja sosiaalisen kanssakäymisen kautta maaseutuköyhälistön
elinolosuhteita, suomalaisen maaseutukulttuurin muutoksia 1900-luvulla
ja maaseudun ihmisen keinoja käsitellä niitä.
Kansanmiehen
harvinainen jäämistö
Tutkimuksessa
käytettiin monenlaisia, toisistaan poikkeavia lähteitä.
Niihin kuuluu tutkijan 1989 keräämä 41 henkilön haastatteluaineisto.
Se on koottu Heikan Jussin tunteneilta Herralan ja lähiseudun asukkailta.
Lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty harvinaisen laajaa kirjallista
aineistoa, jollaisia kansanihmiset eivät yleensä ole jättäneet
jälkeensä. Siihen kuuluvat Heikan Jussin omaelämäkerta,
päiväkirjat ja muut muistiinpanot sekä hänen sisarelleen
lähes neljän vuosikymmenen aikana kirjoittamat kirjeet ja postikortit.
Tutkimusaineistoon sisältyy myös Mäkäräisten
perheen
muiden jäsenten kirjallista jäämistöä: kirjeitä,
postikortteja, päivä- ja vieraskirjoja ja muistiinpanoja sekä
virallisia asiakirjoja kuten testamentteja, kauppa- ja kirkonkirjoja ja
joidenkin kyläläisten kirjeitä. Tutkimuksessa on tarkasteltu
myös Heikan Jussin kirjoittamia lehtiartikkeleita ja eri arkistoille
lähettämiä kansanperinnevastauksia sekä perheen noin
2 000 valokuvan kokoelmaa. Muita aineistoja tukee Heikan Jussin kotimökki
esineistöineen, jonka hän testamenttasi Herralan kotiseutuyhdistykselle
museokäyttöön.
Liikaviisas
kansanmies
Yksi
tekijä, joka antoi Jussille poikkeuksellisen statuksen, oli hänen
älykkyytensä. Muiden vähävaraisten perheiden lasten
lailla Heikan Jussinkin koulutie jäi lyhyeksi, eikä maaseudulla
ollut nykyisen kaltaista kansalais- tai työväenopistojärjestelmää.
Heikan Jussi täydensi koulusivistystään lukemalla tietokirjoja
sekä opiskelemalla omin päin mm. vieraita kieliä. Esperantossa
hän saavutti sellaisen taidon, että eräs hänen käännöksensä
julkaistiin. Heikan Jussin älykkyys ilmeni myös muina kirjallisina
harrastuksina. Hän kirjoitti kielellistä lahjakkuutta osoittaneita
kirjeitä, joissa kykeni leikittelemään erilaisilla kirjallisilla
tyyleillä . Lisäksi hän avusti sanomalehtiä kirjoittamalla
niihin paikallisuutisia. Kansanmiehelle harvinaisten tiedollisten harrastustensa
ja sanavalmiutensa ansiosta Heikan Jussi saavutti kotikylässään
liikaviisaan kyläfilosofin maineen.
Huumori
kertoo kulttuurista ja menneisyydestä
Heikan
Jussin erotti muista kylän asukkaista myös hänen toiminnassaan
ja teksteissään ilmenevä huumori. Se oli tekijä, johon
haastatellut henkilöt kiinnittivät huomiota ja jota esiintyy
myös kirjallisissa lähteissä. Heikan Jussi oli kuuluisa
nokkelista ja iskevistä sutkauksista, joiden avulla hän selvisi
esimerkiksi poikkeavaa yksilöä uhkaavasta pilkasta. Jo aiempi
perinteentutkimus on osoittanut, että perinteentuntemus ja esiintymiskyky
ovat olleet ankarissa oloissa eläneiden lahjakkaiden vähäosaisten
selviytymiskeinoja. Heikan Jussi saattoi voittaa huumorin avulla vaikean
tuberkuloosin työlle ja sosiaaliselle elämälle asettamat
rajoitukset.
Heikan
Jussi teki toisaalta myös kepposia, joita ei aina pidetty hyvän
maun mukaisena. Hän rikkoi tietoisesti hyvien tapojen rajoja ja koetteli
kanssaihmisten kärsivällisyyttä. Ilmeisesti hän testasi
näin sopivaisuuden rajoja. Heikan Jussi sai vähitellen kotikylässään
ns. kyläoriginellin maineen. Jussin huumorirepertoaarin tarkastelu
valottaa tätä aiemman perinteentutkimuksen väheksymää
ilmiötä.
Heikan
Jussin huumorilla oli monia merkityksiä hänen kotikylälleen.
Jussin kepposilla ja sutkauksilla sekä kerronnalla niistä oli
viihdyttävä vaikutus 1900-luvun kolmen sodan aikana, jolloin
elämä oli vaikeaa elintarvikepulan ja pelon vuoksi ja suru kosketti
useita perheitä. Jussin tempaukset irrottivat ajatukset hetkeksi
arjen harmaudesta ja vaikeiden aikojen tuottamasta ahdistuksesta. Jussista
tuli kyläläisten kertomuksissaan suosima tarinahahmo, joka otettiin
esille kokoontumisissa niin työn lomassa kuin vapaa-aikana.
Lähteet viittaavat siihen, että Heikan Jussiin saatettiin liittää
tarinamotiiveja muista erikoisista ihmisistä. Jussi saattoi myös
itse omia elementtejä tuntemastaan perinneaineistosta, kirjallisuudesta
tai vaikkapa näkemistään kotimaisista elokuvista.
Herralan
kylälle Heikan Jussin huumori oli myös tapa määritellä
maaseutuyhteisön kulttuurisia normeja yleensä ja käsitellä
tabuaiheita kuten seksuaalisuutta ja henkilökohtaista hygieniaa.
Sekä informantit että Heikan Jussi käsittelivät näitä
maaseutuasukkaankin arkielämään vaikuttaneita teemoja huumorin
ja
koomisen keinoin. Huumori oli yhteisöllinen ja yksilöllinen
keino käsitellä vuosisadan kansanelämässä tapahtuneita
muutoksia. Huumori on kulttuurinen avain, joka antaa tietoja sekä
Heikan Jussin että Herralan kylän menneisyydestä. Vaikka
Heikan Jussi oli poikkeuksellinen kyläläisten tarkkailema persoona,
hän ei kuitenkaan poikennut niin paljoa, että hänet olisi
kategorisoitu vaiettuihin yhteisön ulkopuolisiin.
LÄHDE:
Helsingin
yliopiston väitössivut
Takaisin
Rakkaus
ja arvot kasvattavat persoonan
Ulla
Solasaari, väitös
Rakkaus ja arvot kasvattavat persoonan - Max Schelerin kasvatusfilosofiaa
Helsingin yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta
Kiinnostuksen
kasvu Max Schelerin (1874-1928) filosofiaa johtunee
Schelerin ajattelun peruskäsitteistön ajankohtaisuudesta.
Suomalaisessakin
yhteiskunnassa on viime aikoina laajasti ja vilkkaasti keskusteltu arvoista.
Tieteen puolella, erityisesti filosofiassa, psykologiassa, kognitio- ja
kasvatustieteissä tunteet ovat olleet keskeinen tutkimuskohde, ja
filosofien
piirissä on pohdittu persoonallisen identiteetin ongelmaa.
Schelerin
ajattelu, ja erityisesti hänen kasvatusfilosofiansa perustuu juuri
arvojen,
tunteiden ja persoonan käsitteille.
Arvojen
osalta Schelerin ajattelu tukee arvojen ajasta ja paikasta
riippumatonta luonnetta korostavaa realismia. Persoonallista identiteettiä
koskevassa ajattelussaan Scheler edustaa näkemystä, jossa sekä
pysyvyyttä
että jatkuvaa muutosta pidetään olennaisesti identiteettiä
luonnehtivina
piirteinä. Tunteille hän antaa keskeisen merkityksen arvojen
omaksumisessa
ja persoonan kehittymisessä.
Scheler
kiistää sekä kantilaisen, universaaliin järkeen että
nietzscheläisen
tahtoon perustuvan ihmiskuvan ja tuo ihmisen esille ensisijaisesti tuntevana
olentona. Lapsen suhdetta ulkomaailmaan luonnehtii Schelerin mukaan
alkuperäisimmillään rakkaudellinen mielenkiinto.
Mielenkiinnon kohteiksi
valikoituvat yksilöstä riippuen erilaiset arvoja omaavat asiat,
ihmiset ja
ilmiöt. Perehtyessään rakkautensa kohteisiin lapsi
rakentaa niistä
omaksumiensa arvojen kautta oman persoonansa ytimen muodostavaa
arvomaailmaa. Scheler käyttää tästä arvomaailmasta
nimitystä ordo amoris,
rakkauden järjestys. Se koostuu eritasoisista mielihyvään,
elinvoimaisuuteen, kulttuuriin ja pyhään liittyvistä arvoista.
Ordo amoris
on tärkein persoonaa määrittävä tekijä.
Se edustaa sekä persoonallisen
identiteetin pysyvyyttä että jatkuvaa muutosta. Ajattelussaan,
toiminnassaan ja reaktioissaan ihminen heijastaa pysyvää arvomaailmaansa,
mutta myös rakentaa sitä keskeytyksettä suuntautumalla
kohti uusia arvoja.
Kasvatuksen
näkökulmasta Schelerin ajattelu nostaa esille erityisesti
tunteiden ja kasvu- ja oppimisympäristön arvomaailman
merkityksen lapsen
kehityksessä. Merkityksellistä on sekä se mitä
lapsi itse tuntee ja mihin
hän suuntaa tunteensa että se, millaisia tunteita häneen
itseensä kohdistuu.
Rakastava kasvattaja pyrkii saattamaan lapsen tekemisiin erilaisten ja
eritasoisten arvojen kanssa ja luottaa lapsen mahdollisuuksiin kasvaa
monipuolisen ja rikkaan arvomaailman omaavaksi persoonaksi.
LÄHDE:
Helsingin
yliopiston väitössivut
Takaisin
Miten
kuudesluokkalainen osaa reflektoida?
Elina
Mäntylä, väitös
Kuudesluokkalaisen oppilaan reflektio ja metakognitio itseohjautuvuusvalmiutta
harjoittavassa opiskeluprojektissa
Joensuun yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta
Mäntylä tutkii kasvatustieteen väitöskirjatyössään,
miten opettaja voi oppilaan itsearviointitaitojen avulla tunnistaa ja
ymmärtää oppilaidensa erilaisia opiskeluvalmiuksia. Oppilaan
itsearvioinnin ja sen edellytysten kehittäminen on yksi opettajan
keskeisistä tehtävistä. Itsearviointi edellyttää
yksilöltä reflektiivistä kykyä eli kykyä tarkastella
kriittisesti omia kokemuksiaan ja tuloksiaan sekä metakognitiivista
valmiutta, joka tarkoittaa kykyä valvoa omaa ajatteluaan ja oppimistaan.
Reflektion,
metakognition ja itsearvioinnin merkitys korostuu opiskelutilanteissa,
joissa oppilaat voivat opiskelumenetelmiensä mukaan itse vaikuttaa
omiin oppimistavoitteisiinsa. Näissä tilanteissa korostuvat
myös oppilaan itsesäätelyn taidot. Tästä syystä
6. luokan oppilaiden reflektiota ja metakognitiota tutkittiin aidossa
opiskelutilanteessa. Tavoitteena oli peruskoulun vuoden 1994 opetussuunnitelman
perusteiden mukaisesti kehittää oppimaan oppimista. Tämä
tarkoittaa esimerkiksi oman opiskelun suunnittelua, valvontaa ja arviointia.
Aineisto kerättiin kevättalvella 1998 oppilaiden haastatteluista
ja sitä täydennettiin oppilaiden opiskeluraporteilla, projektiivisella
kirjoitustehtävällä sekä kunkin oppilaan urheilun
parista nimeämällä metaforalla. Metaforalla tarkoitetaan
kielikuvaa, jossa sanaa on käytetty kuvaamaan jotain muuta, kuin
mitä se tavanomaisesti tarkoittaa.
Tutkimuksessa
tarkasteltiin ensin, miten oppilaat selittävät ja perustelevat,
toisin sanoen
reflektoivat omaa opiskeluprosessiaan. Toisessa osiossa tutkittiin tietoisen
ajattelun osuutta reflektiossa. Tällöin tutkittiin oppilaiden
metakognitiota eli sitä, miten oppilaat ohjasivat omaa ajatteluaan
ja oppimistaan. Tutkimusaineiston käsittelyssä pyrittiin kuvaamaan
konkreettisesti oppilaiden erilaisia opiskelutapoja. Kuvaukset esitettiin
kolmessa eri tasossa.
Tutkimus
osoitti, että perusasteen kuudesluokkalainen voi kyetä oman
toimintansa
metakognitiiviseen suunnitteluun, valvontaan ja arviointiin. Tulokset
osoittavat myös,
että jo yhdenkin koululuokan oppilaiden itsearviointitaidot ja kyvyt
itsenäiseen opiskeluun
voivat keskenään olla hyvin erilaisia. Kehittyneet reflektiiviset
ja metakognitiiviset valmiudet näyttävät olevan edellytys
motivoitua itsenäisestä opiskelusta. Tämän tutkimuksen
tulokset haastavat opettajan tunnistamaan ja ymmärtämään
oppilaidensa erilaisia valmiuksia oman opiskelunsa tarkasteluun, arviointiin
ja säätelyyn sekä suunnittelemaan ja rakentamaan opiskeluympäristöjä,
joissa itsenäisen opiskelun valmiuksia voidaan tietoisesti ohjata
ja kehittää.
LÄHDE:
Joensuun
yliopiston väitös-sivut
Takaisin
Koulu turvallisen jatkuvuuden paikkana
yksilöllisyyttä korostavassa kulttuurissa
Sakari
Saukkonen, väitös
Koulu ja yksilöllisyys: Jännitteitä, haasteita ja mahdollisuuksia
tarkastustilaisuus
Jyväskylän yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta
Koulussa
ei viihdytä. Koulu tappaa luovuuden. Yksilöllisyyttä ei
huomioida riittävästi.
Oppimisen pitää olla yksilölähtöistä. Joukkomaiset
rituaalit joutavat romukoppaan.
Koulun
julkinen kuva on varsin kriisivetoinen. Koulu tuntuu olevan koko ajan
kehittämistyössään jäljessä muuta yhteiskuntaa.
Mutta millaista siellä oikeastaan on? Mitä alakouluikäiset
lapset itse ajattelevat koulutyöstään ja oman yksilöllisyytensä
toteutumisesta?
Saukkosen väitöstutkimus tarkastelee koulua osana aikamme myöhäismodernia
kulttuuria. Sen yksi keskeinen piirre on yksilöllistyminen. Nykykoulussa
sama suuntaus näkyy niin opetussuunnitelmissa kuin
koulun käytäntöjen organisoimisessa.
Tutkimuksessa
kysytään, mitä ala-asteikäiset lapset itse ajattelevat
yksilöllisyydestään koulussa. Lisäksi pohditaan koulun
pedagogisia mahdollisuuksia kulttuurissa, jossa kasvatuksen perusteet
ja käytännöt ovat aiempaa epäselvemmät. Kasvattaminen
ja aikuisuus ovat hapertuneet, eikä opettajallakaan enää
ole entistä auraa, Saukkonen kuvailee.
Historiallisesti
koulu on modernin ajan laitos. Modernina aikana rakentui yksilö sellaisena
kuin me sen itsessämme tunnistamme. Samalla kuitenkin yhä monet
esimodernit perinteet kannattelivat yksilöiksi kasvavia yhteiskunnan
jäseniä. Moderni aika korosti rationaalisuutta ja ennustettavuutta.
Niitä tavoiteltaessa luotiin väestön hallintaa varten järjestelmiä,
joista koulun kontolle tuli sivistyksen lisääminen ja kansalaiskasvatus.
Myöhäismodernissa
maailmassa esimodernit kiinnikkeet ovat häviämässä.
Myöhäismodernin kulttuurin voi sanoa seisovan ? joidenkin mukaan
tutisevan - omilla jaloillaan. Sen seurauksena monet aiemmin selkeät
mutta jäykät rakenteet ovat alkaneet muuttua epäselvemmiksi
ja joustavammiksi. Näin on esimerkiksi työelämässä
ja perheessä. Koulun
on kuitenkin katsottu säilyneen varsin perinteisenä. Yksilöllistä
kasvua ja yksilöllistä tehokkuutta tavoiteltaessa onkin kannettu
huolta siitä, että
jäykkä koulu ei kykene vastaamaan muuttuvan yhteiskunnan vaatimuksiin.
Tämän vuoksi
kouluun on tuotu viime vuosina monia yksilöllisyyttä lisääviä
ratkaisuja. Tästä syntyy jännite koulun jäykkien rakenteellisten
ominaisuuksien ja myöhäismodernin yhteiskunnan joustavuutta
korostavien vaatimusten välille.
Tutkimus
koostuu teoreettisesta aikalaisanalyysistä ja empiirisistä havainnoista.
Havainnot tukevat näkemystä jäykästä koulusta.
Koulunkäynti ei tosiaan ole aina suurta hupia. Toisaalta haastatellut
4. ja 6. luokan oppilaat eivät korosta koulun harmautta läheskään
niin paljon kuin kriittiset koulututkijat.
Lapsille turvallisuus, varmuus ja jatkuvuus ovat tärkeämpiä
kuin koulutyön sisällöt. Lapsille koulu on yhdessä
olemista. Heille on tärkeää olla yhdessä tuttujen
luokkatovereiden ja tutun, jämptin mutta sopivan rennon oman opettajan
kanssa, tutkija päättelee.
Näyttää
siltä, että hitaasti muuttuva koulu onkin hitaudessaan sopivasti
vieras ja etäinen suhteessa ympäröivään kulttuuriin.
Koulu on paikka, joka jäykkyydessään ja harmaudessaan tarjoa
jatkuvuutta ja turvallisuutta. Asioita, joita muualta yhteiskunnasta saattaa
puuttua. Näin koulu voi olla kasvatuksen paikka myöhäismodernissa,
Saukkonen arvioi.
Saukkosen
mukaan ei silti pidä tuudittautua käsitykseen, että vanhanaikainen
koulu olisi sellaisenaan hyvä. Koska koulu yhä uusintaa monia
epätasa-arvoisia piirteitä yhteiskunnassa eikä sen opetuksellinen
arki läheskään aina viritä kaikkia oppimismahdollisuuksia
käyttöön, on koulua syytä kehittää. Sen
opetusmenetelmiä, oppimiskäsityksiä ja arjen käytäntöjä
tulee tarkastella kriittisesti. Koulun
kehitystyössä ei kuitenkaan pidä unohtaa sen suurimman
ryhmän, lasten, ääntä. Tutkimukseni lapset nostavat
esiin koulun tärkeän merkityksen sosiaalisen kasvamisen paikkana.
Koulussa on kivaa olla yhdessä kavereiden kanssa, tutkija korostaa.
LÄHDE:
Jyväksylän
yliopiston väitös-sivut
Takaisin
Koettu
hallitsematon minuus psykoottisen potilaan hoitotyön lähtökohdaksi
Kaisa
Koivisto, väitös
Oulun yliopiston lääketieeellinen tiedekunta
Psykoosista kärsivien potilaiden itsehallinnan tukeminen on merkittävää
psykiatrisessa hoitotyössä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita
potilaiden psykoosin ja autetuksi tulemisen kokemuksista psykiatrisen
sairaalahoidon aikana. Tutkimusmenetelmä oli fenomenologinen lähestymistapa.
Tutkimukseen osallistuivat ensimmäistä tai toista kertaa psykiatrisessa
sairaalahoidossa olevat aikuiset potilaat, joilla oli ollut kokemuksia
psykoosista. Potilaita haastateltiin yhdestä kahteen kertaan. Potilaat
kuvasivat kokemuksiaan haastattelujen aikana muistellen sairaalahoitoa
edeltäviä ja sairaalahoidon aikaisia tapahtumia ja kokemuksia.
Tulosten
mukaan potilaat kokivat psykoosin hallitsemattomana minuuden tunteena.
Tämä tarkoitti kokonaisvaltaista ja uuvuttavaa henkistä
ja fyysistä itsehallinnan menetyksen ja minän muuttumisen tunnetta.
Heidän kokemus itsestä oli muuttunut siten, että heihin
vaikutettiin tai ohjattiin ulkopuolelta tai heidän ruumiin normaali
toiminnot olivat muuttuneet. Hallitsemattoman minuuden tunne merkitsi
potilaille vaikeuksia selviytyä jokapäiväisessä elämässä,
ihmissuhteissa ja työssä. Potilaiden kokemukset olivat yleensä
pelottavia ja ahdistavia.
Tämä
muuttumisen tunne vaikutti kokemuksiin itsestä ja muista ihmisistä.
Potilaat olivat herkistyneitä muiden ihmisten reagoinnille ja he
usein eristäytyivät omiin oloihinsa. Potilaiden oli vaikea ymmärtää
itselle tapahtuvia asioita. Lisäksi kokemuksista kertominen muille
ihmisille oli vaikeaa, koska heillä oli pelkoja, etteivät he
tule ymmärretyksi, pelkoja 'hulluksi' tulemisesta ja häpeää
tuntemuksista.
Jokapäiväiseen elämään liittyvien toimintojen
ja työn hoitaminen oli vaikeaa, koska minuuden hallitsemattomuuteen
liittyvät kokemukset valtasivat koko olemuksen. Potilaat yrittivät
selviytyä kokemustensa kanssa erilaisin inhimillisin selviytymiskeinoin
saavuttaakseen tasapainon.
Autetuksi
tuleminen oli helpottavaa ja välttämätöntä, mutta
auttaminen ei yhdistynyt potilaiden kokemuksiin. Potilaiden kokemusten
perusteella psykiatrisen hoitotyön tavoitteena tulee olla potilaan
itsehallinnan tukeminen. Tämä tarkoittaa potilaiden selviytymisen
tukemista heidän jokapäiväisessä elämässään.
Koska potilaiden kokema hallitsematon minuus merkitsi potilaille henkilökohtaista
hätää, turvattomuutta ja eristäytymistä, tulee
psykiatrisen sairaalahoidon suojata potilaita haavoittuvuudelta, tukea
sisäistä, yksilöllistä eheytymistä ja selviytymistä.
Tämä kaikki tarkoittaa humanistista psykiatrisen hoitotyön
osaamista, jolloin hoitajilla on myös taitoja vastavuoroiseen vuorovaikutukseen.
LÄHDE:
Oulun
yliopiston väitös-sivut
Takaisin
Kasvattajien
kertomusten ihmissuhdemoraalia
Eila
Estola, väitös
Oulun yliopisto, Kasvatustieteiden
tiedekunta
Opettajien
kertomusten ihmissuhdemoraalista kertovat äänet jäävät
usein kuulematta. Estolan väitöskirjassa on analysoitu ihmissuhdemoraalia
lastentarhanopettajien ja peruskoulunopettajien omaelämäkerrallisissa
kertomuksissa. Väitöskirjatutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa
tutkimusprojektia: 'Opettaja muutoksessa - narratiivis-elämäkerrallinen
näkökulma opettajien työhön ja elämään'.
Koko projektia on ohjannut näkemys ihmisen elämästä
tarinana, jossa elämä ja siitä kertominen ovat vuorovaikutuksellisessa
suhteessa keskenään. Väitöskirjan aiheen taustalla
on projektin tutkijoita yllättänyt havainto, että myös
nuoret opettajat puhuivat työstään kutsumuksena, rakkaudesta
lapsiin, välittämisestä, toivon merkityksestä.
Väitöskirjan
mukaan suhteet lapsiin muodostivat monen opettajan kertomuksessa
keskeisen osan opettajan identiteettiä. Opettajien työtä
ohjasi pyrkimys kuunnella lasten ääntä, olla lapsen
puolella, ja lisätä lapsen luottamusta tulevaisuuteen. Opettajien
tärkeänä pitämien moraalisten periaatteiden toteuttaminen
on kertomusten perusteella kuitenkin usein hankalaa, jopa mahdotonta.
Monet opettajat kuvasivat, kuinka hallinnon, sosiaali- ja koulutuspolitiikan
ja median tehokkuutta ja kilpailua korostavat kertomukset eivät tee
oikeutta opettajan työlle. Erilaisten äänten keskellä
opettajien identiteetti muotoutuukin ristiriitaiseksi ja epäyhtenäiseksi.
Lähes anteeksi pyydellen opettajat kuvasivat toiveitaan luoda lapsiin
kiintymykseen perustuvat suhteet, koska heidän työnsä samanaikaisesti
oli muuttumassa yhä teknisemmäksi ja kiireisemmäksi, 'maitohappoisen
juoksijan työksi'. Kuitenkin monet opettajat mieluummin näkisivät
itsensä 'äiti- ja isähahmoina'.
Moraali
opettajan työssä kytkeytyy kertomuksissa kasvatuksen arkeen.
Esimerkiksi rakkaus opettajan työssä ei ole niinkään
tunne vaan pikemminkin ristiriitaisten tunteiden keskellä tapahtuvaa
työtä, jossa keskeistä on vastata lapsen tarpeisiin. Läheisyyden
rakentaminen opettajan ja lasten välille on usein vaikeaa, koska
varsinkin koulujen fyysiset puitteet ja kulttuuriset käytänteet
suosivat välimatkaa, virallisuutta ja kontrollia. Päiväkodit
ovat tässä suhteessa paljon paremmassa tilanteessa. Rakkaus,
toivo ja kutsumus edellyttävät kuitenkin, että opettajat
voivat olla myös fyysisesti lähellä ja läsnä:
koskettaminen, hellyydenosoitukset, halaukset ovat osa opettajan arkea.
Tutkimus
herättää ajatuksen, että opettajien työtä
ollaan viemässä yhä kauemmas siitä, minkä opettajat
kokemuksellisesti tietävät hyväksi kasvatukseksi. Siksi
opettajien kertomuksia tulisi kuunnella tarkemmin. Työn kehittäminen
heitä kuunnellen voisi auttaa opettajia jaksamaan paremmin. On
ristiriitaista, että samanaikaisesti kun vallitsee huoli siitä,
että lähimmäisistä välitetään yhä
vähemmän ja ihmisten itsekkyys lisääntyy, monet kehittämistoimenpiteet
vain vaikeuttavat opettajien pyrkimyksiä luoda läheisiä
kiintymyssuhteita lapsiin. Kuitenkin tiedetään, että
niissä on kasvattamisen perusta. Kyse ei siis ole tiedon puutteesta
vaan enemmänkin siitä, millaisilla moraalisilla äänillä
on riittävästi valtaa tulla kuulluiksi. Erääksi
syyksi tälle opettajien äänen kuulumattomuudelle tutkimuksessa
esitetään, että moraali on sukupuolittunutta. Ihmissuhdemoraali
on naisten moraalia ja se jää helposti miehisen äänen
korkeamman yhteiskunnallisen statuksen alle ja kuulumattomiin.
LÄHDE:
Oulun
yliopiston väitös-sivut
Takaisin
Sopeutumattomien
erityisluokkaopetus - konfliktisimulaattoriko?
Liisa
Haapaniemi, väitös
Tampereen yliopisto, ammattikasvatuksen tutkimusyksikkö
Haapaniemen
väitös on etnografinen tapaustutkimus, jossa kuvataan ESY-opetukseen
(aiemmin tarkkailuluokkaopetus) liittyviä arkipäivän tapahtumia
ESY-opettajan näkökulmasta katsottuna. Siinä kuvataan oppilaita
ja heidän perhetaustojaan eli sitä kohdejoukkoa, jonka kanssa
erityisopettaja toimii ammattiinsa liittyvissä työtilanteissa.
Tutkimukseen kuului 53 ala-asteikäistä (1.-6.) ESY-luokan oppilasta.
Aineistoa kerättiin vuosina 1988-1997. ESY-opetukseen liittyvien
käytännön tilanteiden kuvaus rakentuu niistä vaiheista,
jotka käydään läpi sillä aikavälillä,
kun oppilas tulee ESY-luokalle ja mahdollisesti muutaman kuntoutusvuoden
jälkeen siirretään virallisella päätöksellä
takaisin yleisopetukseen. Varsinaista opetuksessa tapahtuvaa kasvatus-
ja oppimisprosessia esitellään viiden oppimisteoreettisen lähestymistavan
avulla.
ESY-oppilaan
tukemisessa toteutetaan kasvatuksellisen kuntoutuksen periaatteita.
Opetuksessa korostuu opettajan ja oppilaan vanhempien välinen
tiivis yhteistyö. Säännöllisesti toteutuvan yhteydenpidon
avulla opettaja saa kokonaiskäsityksen oppilaan elämänkokemuksista
ja kasvuympäristöistä. Tällaisella tiedolla on ratkaiseva
merkitys ESY-opettajan toteuttamalle kasvatustyölle. ESY-opetuksessa
toteutettavan työtavan, jossa parhaassa tapauksessa vanhemmat ja
opettaja vuorovaikutteisesti suunnittelevat lapsen kasvatukseen ja opetukseen
liittyviä asioita, on tarkoitus rohkaista vanhempia osallistumaan
ja antamaan tärkeä asiantuntijaosuutensa lapsensa kasvun tukemiseen.
Aikuisten
välisen yhteistyön kautta syntyneen tuttuuden ja luottamuksen
avulla on tuloksellista selvittää vaikeitakin oppilaaseen
liittyviä pulmatilanteita. Lapselle ja hänen kehitykselleen
on merkityksellistä myös se, että opettajan ja hänen
vanhempiensa yhteinen sitoutuminen on selkeästi ulospäin nähtävissä.
Kirjallisesti laadittavan oppilaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä
koskevan suunnitelman (HOJKS) laatiminen luo perustan vanhempien, oppilaan
ja opettajan sitoutumiselle.
Tavoitteena
pidetään sitä, että kaikki ESY-oppilaan asioissa mukana
olevat aikuiset (vanhemmat, erityisopettajat ja yleisopetuksen opettajat,
koulunkäyntiavustajat ja muut eri tukitahoja edustavat työntekijät)
tapaisivat säännöllisesti yhteisissä keskustelutilaisuuksissa,
joissa suunnitellaan tukitoimien järjestämistä ja eri osapuolien
vastuulle kuuluvaa tehtäväjakoa. Tästä laaditaan kirjallinen
suunnitelma, johon jokainen osallistuja pyrkii henkilökohtaisesti
sitoutumaan. Näin toimittaessa on tavoitteena taata moniammatillinen,
perhekeskeinen yhteistyö ja tuettavan lapsen kokonaisvaltainen kuntouttaminen.
Tämän
tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että ESY-opetuksessa
toteutetun oppilaan kokonaisvaltaisen tukemisen ja sen edistymisen laatuun
olivat yhteydessä oppilaan lapsuudenaikaiset luottamussuhteet läheisiin
aikuisiin ja lähikasvattajien toteuttaman lapsen kasvatuksen johdonmukaisuus.
Toisaalta ratkaiseva osuus oli myös sillä, kuinka paljon ja
millä tavoin oppilaan lähikasvattajat osallistuivat muiden tukitahojen
kanssa tehtävään moniammatilliseen, perhekeskeiseen yhteistyöhön.
Lisäksi oli nähtävissä se, että moniammatillisessa
yhteistyössä onnistuttiin paremmin, jos oppilaan kuntoutukseen
(lääkinnällinen, sosiaalinen) osallistuvien työntekijöiden
ja ESY-opettajan välinen yhteydenpito oli säännöllistä,
asiallisen avointa ja jatkuvaa.
Tutkimuksen
mukaan eri ammattialoja edustavien henkilöiden olisi hyvä saada
lisäohjausta ja -koulutusta erilaisista yhteistyömalleista moniammatillisen,
perhekeskeisen yhteistyön toteuttamista varten. Tutkijan mielestä
työntekijöiden työnjakoa selventäisi ja helpottaisi,
jos heillä olisi enemmän tietoa toistensa työkentästä
ja siellä vallitsevista käytänteistä, jotta kuntoutettava
lapsi/nuori saisi mahdollisimman kokonaisvaltaista ja tehokasta aikuisten
antamaa tukea ongelmaansa. Tutkimusten avulla tulisi eri sidosryhmiä
edustavien käytännön työntekijöiden äänet
saada kuuluviin siitä, mitkä seikat heidän mielestään
hidastavat tai estävät lapsen tai nuoren erityistuen piiriin
pääsyä.
Opettaja-tutkija
esittää kuntoutuskäsitteen ja sen osa-alueiden (lääkinnällinen,
sosiaalinen, kasvatuksellinen, ammatillinen) selkiyttämistä
ja esille nostamista eri sidosryhmiä koskevassa lainsäädännössä.
Sen avulla korostuisi - kaikkia kuntoutuksen osa-alueita yhtenäisesti
koskeva - kokonaisvaltaisen kuntoutuksen tarpeellisuus lapsia ja nuoria
tuettaessa sekä kuntotuksen eri osa-alueiden välisen yhteistyön
välttämättömyys ja jatkuvuus.
LÄHDE
Tampereen
yliopiston väitös-sivut
Takaisin
Asiakaslähtöisen laadunhallinnan
malli
Eila
Kujala, väitös
Tampereen yliopisto
Julkisessa
keskustelussa korostetaan nykyään väestön tarvetta
saada yksilöllisiä peruspalveluja ja hyvää kohtelua.
Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat ihmisten kokemuksia ja
odotuksia. Tulokset myös tukevat vakavaa pyrkimystä vaikuttaa
terveydenhuollon tehostamiseen ja palvelujen kehittämiseen. Tässä
tutkimuksessa osoitetaan, että laadunhallintaan on mahdollista luoda
asiakaslähtöinen sovellus, joka toimii perusterveydenhuollon
yksiköissä.
Tämän
tutkimuksen tekemiseen on ollut kaksi perusterveydenhuollon käytännöstä
nousevaa, innostavaa arjen tuottamaa lähtökohtaa. Tutkimuksen
kohteena olleen terveyskeskuksen (Tunkkarin terveydenhuollon kuntayhtymä)
hoitotyön palveluja tutkittiin ensimmäisen kerran 1990-luvulla.
Aineisto kerättiin juuri ennen kuin laki potilaan oikeuksista tuli
voimaan. Tutkimuksen tulos korosti ihmisen osallisuuden merkitystä
omaan hoitoonsa, mikä osuu sattuvasti yhteen lain hengen kanssa.
Tämän tutkimuksen tavoitteeksi muodostui kehittää
laadunhallinnan malli ja käytännön laatujärjestelmä,
joka soveltuisi mahdollisimman luontaisesti pienehkön terveyskeskuksen
hoitotoimintojen kehittämiseen ja arvioivaan tarkasteluun.
Ihminen
haluaa olla osallinen omassa hoidossaan
Ajatus
ihmisen osallisuudesta hoitoonsa liittyy asiakaslähtöisyyteen,
joka laatukeskustelun myötä on noussut terveydenhuollossa käytetyksi
käsitteeksi. Käsite osallisuus on tutkimuksessa hoidon asiakaslähtöisen
laadun perustana.
Osallisuuden kokemus on autonomiaa, itsehoitoa ja persoonallista vaikuttamista
omaan hoitoonsa. Vastakokemus on osattomuus. Vaikuttamisen kokemus puuttuu
osattomana ollessa, jolloin ihminen kokee itsensä omassa asiassaan
vain toisten toiminnan kohteeksi. Ilmiö käsittää myös
lain tarkoittamat aspektit asiakkaan kohtelusta, tiedonsaannista, vaikuttamisen
mahdollisuudesta ja itsemääräämisoikeudesta, joiden
edellytetään toteutuvan palvelujen saatavuuden ohella asiakaslähtöisen
hoidon tekijöinä.
Tutkimuksessa
kuvataan asiakaslähtöisen laadunhallinnan malli. Tutkimuksen
kulku ja sen menetelmä osoittavat laatujärjestelmän käytännön
toteutuksen ja toimivuuden terveyskeskuksen yhden toimintavuoden aikana.
Lähtökohta on asiakkaan kokemusten tarkasteleminen systemaattisen
palautejärjestelmän avulla. Aineistona on yhteensä 1661
asiakaspalautetta. Asiakaspalaute on kerätty kysymyslomakkeella,
jossa on 19 äsken koetun hoitotilanteen laatua kuvaavaa kysymystä.
Palaute
ohjaa asiakaslähtöistä toiminnan kehittämistä
Tutkimuksessa kuvatussa ja luodussa laatujärjestelmässä
asiakaspalaute käsitellään yhdessä henkilöstön
kanssa siten, että vuoden mittaan seurataan asiakaspalautteen informaatiota
hoitoprosesseissa havainnollistaen vastausten mahdollista hajontaa erilaisin
menetelmin (esim. kontrollikortit). Työyksiköiden saamaa palautetta
tarkastellaan ja verrataan tarvittaessa aiempaan, toisiinsa sekä
arvioidaan poikkeamien antamaa viestiä.
Asiakaslähtöinen tietoperusta on antanut mahdollisuuden kehittää
pienehkön terveyskeskuksen olosuhteisiin soveltuva laadunhallinnan
järjestelmä. Asiakaspalautteen antaman jatkuvan informaation
perusteella on kehittynyt dokumentoitu ohjeisto, periaatteet ja sopimukset,
jotka yhdessä täyttävät välttämättömät
laatujärjestelmän kriteerit johtamiseen, prosessien ohjaukseen,
henkilöstön osuuteen ja toiminnan arviointiin.
Tutkimus ja sen tulokset osoittavat, että laatujärjestelmä
toimii. Asiakaspalautetta analysoimalla on nähty, mikä palveluja
käyttävien kokemusten mukaan on hoidossa merkittävää,
hoidon perustaa. Laadun lähtökohta hoidossa on asiakaslähtöisyys.
Tämä laatujärjestelmä alusta asti filosofisesti suuntaa
sekä työntekijän että organisaation huomion asiakkaaseen.
Näin se toimii asenteiden muokkaajana, vaikuttaa motivaatioon sekä
työntekijän osaamistahtoon ja organisaation toimiin osaamisen
ylläpitämiseksi. Johto saa ainesta niin henkilöstön
kuin toimintojen kehittämiseen. Laatujärjestelmän avulla
saadaan asiakaslähtöinen perusta palvelujen tuottamiselle.
LÄHDE:
Tampereen
yliopiston väitös-sivut
Takaisin
Lasten
hyvinvointipalvelujen oikeudellinen ohjaus ja valvonta
Asko Uoti, väitös
Tampereen yliopisto
Uotin
tutkimuksessa tarkastellaan lasten hyvinvointipalvelujen järjestämisen
oikeudellisen ohjauksen ja valvonnan problematiikkaa kunnallisessa päätöksenteossa.
Varsinainen tutkimustehtävä on muotoiltu seuraavasti: Mitä
kunnalta tulee oikeudellisesti edellyttää asukkaidensa, tässä
tutkimuksessa erityisesti lasten, hyvinvointipalvelujen järjestäjänä
ja miten julkinen valta on kokonaisuudessaan tämän tehtävänsä
toteuttamisessa onnistunut? Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan
lasten päivähoitoa, perusopetusta ja perusterveydenhuoltoa ja
näiden toteuttamisen perusoikeudellisia ehtoja.
Tutkimuksessa on käytetty sekä perinteisen lainopin (oikeusdogmatiikka)
että yhteiskuntatieteiden lähestymistapoja. Oikeusdogmaattisessa
mielessä kysymys on voimassa olevan kunnallisia palvelujärjestelmiä
koskevan oikeudellisen ohjauksen ja valvonnan systematisoinnista. Yhteiskuntatutkimuksen
näkökulmasta kysymys on ennen muuta oikeusnormien tosiasiallisten
soveltamiskäytäntöjen analysoinnista ja tämän
tarkastelun pohjalta toteutetusta kriittisestä oikeuspoliittisesta
arvioinnista.
Vuonna 1995 toteutetun perusoikeusuudistuksen (Laki 969/1995) myötä
lasten hyvinvointia turvaavat ja edistävät perusoikeudet ovat
korostuneet julkisen vallan toimenpiteitä velvoittavina oikeusnormeina.
Nykyisen perusoikeusajattelun mukaan taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset
perusoikeudet (TSS-oikeudet) ovat lähtökohtaisesti jokaisen
yksilön, niin lasten kuin aikuistenkin, oikeuksia ja julkinen valta,
siis myös kunnat, on velvollinen niitä toteuttamaan.
Tämän tutkimuksen mukaan hyvinvointipalvelujärjestelmät
olisivat vaatineet 1990-luvun ja 2000-luvun alun kokemusten valossa julkisen
vallan palveluja koskevan ohjauksen ja valvonnan selkiinnyttämistä
ja terävöittämistä. Kun hyvinvointipalvelujen toteutumisen
valvontajärjestelmät eivät täysin toimi tai sanktioitua
valvontaa ei edes ole, jää yksilön vastuu, etenkin lasten,
oikeuksiensa yhdenvertaisesta toteutumisesta kohtuuttoman suureksi.
Lasten hyvinvointipalvelujen sisällön ja saatavuuden merkittävät
kuntakohtaiset ja alueelliset erot eivät ole kansallisvarallisuudeltaan
vauraan ja oikeusvaltioksi itseään kutsuvan maan kunniaksi.
Tämän tutkimuksen perusteella joustavan palvelujärjestelmäohjauksen,
väljän lainsäädännön ja oikeusperiaateohjauksen,
mahdollisuudet on käytetty pitkälti loppuun. On aika tarkastella
avoimesti julkista valtaa hyvinvointipalvelujen järjestäjänä:
Mitkä tehtävät on perusteltua säilyttää
kunnallisen itsehallinnon piirissä ja mitkä tehtävät
on syytä siirtää valtion paikallishallinnon harteille.
Kun esimerkiksi lasten päivähoidon toteuttamispuitteet vaihtelevat
kunnittain suuresti niin päiväkotitilojen kunnon ja mitoituksen,
lapsiryhmien koon kuin henkilökunnan vaihtuvuudenkin suhteen, on
syytä kysyä, mikä oikeuttaa tämän. Lapsikuntalaisethan
eivät voi juuri itse vaikuttaa siihen, millä puolella kuntarajaa
huoltajineen asuvat. Samankaltainen epätasa-arvo ulottuu myös
peruskouluun (erityisesti asianmukaisen tukiopetuksen saatavuus) ja sen
erinäisiin tukipalveluihin kuten myös lasten terveyttä
edistävään huolenpitoon (esimerkiksi terveystarkastusten
sisällön ja saatavuuden erot).
Tutkimuksen
eräänlaisena lopputulemana voidaankin pitää sitä,
että merkittäviltä osin lainsäädännössä
vahvoina, subjektiivisina, oikeuksina turvattujen hyvinvointipalvelujen
järjestämisvelvoite edellyttää sellaisia julkisen
vallan toimia, joilla jokaisen yksilön, lasten ja heidän huoltajiensa,
oikeudet voidaan asianmukaisesti turvata. Käytännössä
tämä edellyttää valtiovallan roolin aiempaa tuntuvampaa
korostamista hyvinvointipalvelujen saatavuuden ja sisällön yhdenvertaisuuden
takaajana. Se, tuottaako palveluja konkreettisesti jatkossa kunta vai
jokin muu orgaani, jää tutkimuksen puitteissa toisarvoiseen
asemaan. Perusoikeudellisesti oleellista on merkittävien palveluetuuksien
yhdenvertainen järjestäminen, ei niiden tuottajataho.
LÄHDE:
Tampereen
yliopiston väitös-sivut
Takaisin
Sivun
alkuun
|