Origami
- japanilainen paperitaide
Meksikolainen paperitaide
Paperin värjäys
Paperipussista tehty
lyhty
Kirjallisuutta
eri paperitaidemuodoista
ORIGAMI
- japanilainen paperitaide
Historiaa
Taittelussa käytetyt paperit
Käytetyt symbolit ja työskentely
Perhonen
Perinteinen rasia
Torkkuva koira
Historiaa
Origami
on japanilainen sana joka muodostuu sanoista "ori" (taittaa) ja "kami"
tai "gami" (paperi). Japanista tämä taidemuoto sai alkunsa noin 1400
vuotta sitten. Perinteisessä origamissa neliömäinen paperi taitellaan
ilman leikkaamista, liimaamista tai minkäänlaista lisäkoristelua. Perinteisiä
origamimalleja tunnetaan meillä vain muutama kymmenen, joihin kuuluvat
muun muassa lintu, kurki ja sammakko. Nykyaikainen origami alkoi kehittyä
1930-luvulla, jolloin Akira Yoshizawa tajusi, miten valtavat mahdollisuudet
tällä taidemuodolla oli. Aiheet vaihtelevat eläimistä ihmisen luomuksiin
ja taiteellisista, abstrakteista muodoista geometrisiin kuutioihin.
Taittelussa käytetty paperi
Varsinaisia
origamipapereita myydään valmiiksi leikattuna askartelu- ja paperikaupoissa,
mutta se on melko kallista. Alussa voi käyttää tavallista kopio- tai
lahjakäärepaperia. Taitteluun käyvät kaikki paperit jotka eivät taitettaessa
halkeile eivätkä liioin suoristu heti entiselleen. Origamipaperit ovat
valmiiksi värillisiä toiselta puolelta, mutta esimerkiksi värillisellä
lahjapaperilla saa aikaan kivoja kuvioita.
Käytetyt
symbolit ja työskentely
Työskentely
kovalla alustalla jotta saat taitoksista tarpeeksi vahvat. Kirjaimilla
merkityt kulmat helpottavat kuvatekstien selitteitä. Yhdessä piirroksessa
annettujen ohjeiden avulla taittelet paperin seuraavassa kuvassa näkyvään
muotoon, joten voit vilkaista etukäteen, mihin sinun olisi tarkoitus
pyrkiä. Ja muista, että harjoitus tekee mestarin!
1. Yksinkertaisia
taitoksia 2.(nuoli) Taita eteenpäin tai sivulle
3.Taita taaksepäin 4.Taita pisteestä toiseen
5.Näkymättömissä olevat ääriviivat 6.Avaa taitos tai taitokset
7.Sama etäisyys 8.Taita alle tai sisään
Perhonen
Origamiperhosia
on hyvin erilaisia, joista jotkut mallit ovat hyvinkin monimutkaisia.
Tämä malli on yksi helpoimmista. Jos teet värillisellä origamipaperilla,
aloita värillinen puoli alaspäin.
1.Tee harjataitokset vaaka- ja pystysuoraan.
2.Taita laaksotaitokset kulmasta kulmaan.
3.Pidä sivua CD pöydällä ja sivua AB ilmassa, aseta sormesi E:n ja F:n
taakse, nosta niitä ylöspäin ja vie niitä samalla yhteen...
4. ...niin että ne koskettavat toisiaan reunan CD keskellä...
5. ...tällä tavoin. Huomaa, että A on D:n kohdalla ja B taas C:n.
6.Käännä kolmio ylösalaisin ja taita alakulma koskettamaan yläreunaa.
7.Taita alakulmat kuvan osoittamalla tavalla.
8.Avaa kulmataitokset.
9.Taita alakulmat toistamiseen, mutta tällä kertaa vain niiden sisemmät
kerrokset. Taitos jää suurimmaksi osaksi uloimman kerroksen peittoon.
Katso seuraavaa vaihetta.
10. Taita päällimmäiset yläkolmiot alas.
11. Tee keskelle harjataitos ja sitten kaksi laaksotaitosta V:n muotoon,
yksi harjan kummallekin puolelle. Näin saadaan perhosen keskiruumis
koholle ja sen alasiivet erilleen.
Perinteinen rasia
Tämä lienee
klassisin origamirasia. Se on helppo ja nopea taitella ja lukittuu tukevasti.
Rasialle saat kannen taittelemalla samanlaisen hieman isommasta neliöstä.
Jos käytät värillistä origamipaperia aloita valkoinen puoli ylöspäin.
1. Tee keskelle harjataitokset vaaka- ja pystysuoraan. Avaa taitokset
sitä mukaan kuin teet ne.
2. Taita kulmat keskelle.
3. Taita reunat yksi kerrallaan keskipisteeseen. Avaa edellinen taitos,
ennen kuin siirryt seuraavaan.
4.
Avaa kulmat A ja D.
5. Tee uudelleen laaksotaitokset kuvan osoittamalla tavalla.
6. Muodosta paperista kolmiulotteinen viemällä F ja E keskikohdassa
olevaan pisteeseen...
7. ...tällä tavalla. Lukitse rasian pää taittamalla A yläreunan yli
keskelle.
8. Toista vaiheet 6-7 kulmilla H ja G ja lukitse taittamalla D yläreunan
yli.
Torkkuva koira
Malli
on helppo taitella, mutta on tärkeää kohdistaa C tarkasti vaiheissa
1 ja 2. Sen jälkeen loput taitokset osuvat paikoilleen kuin itsestään.
Käyttäessäsi origamipaperia aloita värillinen puoli ylöspäin.
1. Taita molempia lävistäjiä pitkin ja avaa taitokset. Taita sen
jälkeen kulma C pisteeseen, jonka sijainti näkyy vaiheessa 2.
2. Huomaa C:n sijainti. Taita C takaisin ulospäin siten, että muodostuu
kuvan osoittama ylimääräinen taite.
3. Taita B harjataitoksella taaksepäin lävistäjää AD pitkin.
4. Taita A harjataitoksella taaksepäin siten, että se koskettaa D:tä.
5. Taita pisteet D ja A ulkokautta taaksepäin.
6. Käännä B nurjalla taitoksella keskeltä läpi. Huomaa taitteen sijainti.
7. Taita E harjataitoksella taaksepäin. Toista sama takana F:llä.
Käännä D, A ja C sisäpuoli ulospäin. Muodosta silmän reuna kaarevaksi.
Toista sama toisella silmällä.
Origamista
löytyy valtava määrä kirjallisuutta ja internetistä löytyy hakusanalla
"origami", ohjeita sekä suomeksi että englanniksi.
Koonnut:
Johanna Salakari
Piirretyt kuvat: Johanna Salakari (apuna käytetty mainittuja lähteitä)
Valokuvat: Johanna Salakari
Lähteet:
Jackson, P. 2002. Origami ja paperiaskartelu. Kustannus-Mäkelä Oy, Karkkila.
Jackson, P. & Frank, V. 1989. Paperiaskartelun käsikirja. Kustannus-Mäkelä
Oy, Karkkila.
Sivun
alkuun
Meksikolainen
paperitaide
Historiaa
Meksikolainen paperitaide on syntynyt alkuperäiskansojen aikaan.
Tuolloin Atsteekit valmistivat mulber- ja villiviikunapuusta karheaa
paperia, jota kutsuttiin amatliksi. Amatlia käytettiin koristeena
hengellisissä rituaaleissa, kuten kuolemaa, tuonpuoleista sekä
jumalia juhlittaessa. Kirjoituspaperi puolestaan valmistettiin agave-kasvin
lehdistä ja oikein kuorittuna siitä saatiin sellaisenaan jo
kirjoitusarkkeja. Kasvi on Meksikossa niin yleinen, että sen voisi
melkein sanoa symboloivan Meksikoa. Viime vuosisadalla ja tämän
vuosisadan alkupuolella agaven alalajiketta tuotiin Eurooppaan Sisalin
satamasta, josta se Euroopassa saikin sisalhampun nimen.
Espanjalaisten
valloituksen myötä 1500-luvun jälkeen, kiinalaiset vaikutukset
valtasivat alaa paperitaiteessa. Kiinalainen silkkipaperi tuli tunnetuksi
myös Meksikossa ja sai suurta suosiota. Meksikolaiseen paperitaiteeseen
otettiin mukaan myös joitakin kiinalaisia aiheita, kuten koukeroisia
kuvioita, lintuja, simpukanmuoto sekä joukko kukkakuvioita.
Euroopasta
ja sen uskonnoista on vaikutteita mm. meksikolaisessa alttarissa, jossa
alttarin tausta verhotaan valkoisella paperikuvioilla kalliin kalkkipitsien
sijaan. Myös uskonnollisia hahmoja ja kuvioita on omaksuttu Euroopasta.
Juutalaisuudesta paperitaiteeseen puolestaan on otettu kirjoitukset.
Mitä
meksikolainen paperitaide on?
Meksikolainen paperitaide tunnetaan nimellä papel picado, joka
vapaasti suomennettuna tarkoittaa ”reikäpaperia”. Paperia kuvioidaan
joko leikkaamalla saksilla tai käyttäen paperiveitseä.
Perusvälineitä ovat myös pieni vasara, erilaiset taltat,
kaivertimet sekä lävistimet, joita on käytössä
yleensä kymmeniä eri kokoja. Alustana käytetään
lyijyalustaa, joka pehmeytensä ansiosta mahdollistaa työvälineiden
pitkäikäisyyden. Ammattilaiset kuvioivat papereita joko yksitellen
tai sitten useampaa kerralla. Mahdollista on saada kuvio aikaiseksi
jopa 50:een silkkipaperiin yhdellä iskulla käyttäen vasaraa
ja talttaa.
Tärkein
ja yleisin käytettävä paperi on silkkipaperi (tissue
paper). Materiaalina voidaan käyttää myös muita
papereita, esimerkiksi riisipaperia, pakkauspaperia, eri lailla kuvioituja
papereita sekä muovipäällysteisiä papereita tai
pelkkää muovia.
Papel
picadossa värejä yhdistellään tiettyihin aiheisiin
ja teemoihin. Taivaan sininen, vaaleanpunainen tai valkoinen väri
ovat yleisiä Neitsyt Marian päivänä ja keltainen
ja valkoinen isänmaallisten pyhimysten päivänä.
Vaaleanpunaisen vivahteet, oranssi sekä violetti yhdistetään
Kuolleiden päivään sekä pääsiäiseen
yhdistetään violetin värisävyjä. Meksikon lipun
värit, punainen, valkoinen ja vihreä, kuuluvat itsenäisyyspäivään
(16.9). Sateenkaaren värit ovat soveltuvia jouluun sekä ei-uskonnollisiin
juhliin.
Töiden
koot vaihtelevat 8 - 13 cm kokoisista lipuista alttaritöihin, jotka
saattavat olla jopa 11 m leveitä. Kuvioiduista papereista tehdään
lippuja , viirejä, onnittelukortteja, pöytien alusliinoja,
maskeja, seinä-, katto- ja ikkunakoristeita jne. Ne ovat sisustusmateriaalia
ja kuuluvat meksikolaisten arkeen. Uskonnollisten- sekä kansallisten
juhlien aikana papel picadolla on keskeinen rooli. (KUOLLEIDEN PÄIVÄ)
Kadut, tiet, katokset, aukiot ja juhlapaikat koristellaan mitä
värikkäimmillä ja erilaisimmilla töillä. Töiden
aiheet määräytyvät lähinnä juhlan teeman
mukaan. Yleisesti kuvioiden aiheita ovat esim. linnut, erilaiset koukerot
tai yksinkertaiset geometriset kuviot, simpukan muoto, liskot, perhoset
tai tekstit, joista voi selvitä juhlapäivän aika ja paikka.
Papel
picado on taidemuoto, joka on usein hankalatöistä ja monivivahteista.
Töiden elinikä on usein alle kuukausi ja esim. joidenkin juhlien
jälkeen kaikki työt hävitetään. Silkkipaperi
on materiaalina myös hyvin lyhytikäistä ja sen vuoksi
usein papereita päällystetäänkin aineilla, jotka
tekevät niistä pitkäikäisiä tai tehdään
koristeet mm. pitkäikäisestä muovista. Taiteilijat eivät
useinkaan pääse arvoonsa, sillä työt harvoin allekirjoitetaan
tai päivätään. Nimettömyys ja kestämättömyys
luovat taikuutta ja spontaanisuutta taiteelle, jonka täytyy olla
ensisijaisesti elämyksellistä ollakseen täysin arvostettu.
Meksikolaiseen
paperitaiteeseen kuuluu paperin kuvioinnin lisäksi myös paperisten
koristeiden tekeminen, kuten kukkaköynnökset ja matot, mutta
tunnetuin tällainen koriste on pinata. Se voi olla mikä
tahansa hahmo, mutta tunnetuin ehkä on aasi, Tunnettu on
myös peli, jossa aasin sisään on laitettu karkkia ja
kukin vuorollaan silmät sidottuina yrittää kepillä
hakaten saada sen rikki.
Kuolleiden
päivä, meksikolainen perinnepäivä
Yksi
tunnetuimmista meksikolaisista perinteistä on loka-marraskuun vaihteeseen
osuva kuolleiden päivä. Juhlassa yhdistyvät intiaanikulttuurien
perinteet katoliseen perinteeseen. Aatsteeki eli mexicat heimon jäsenet
hallitsivat nykyisen meksikon pääkaupungin paikalla. Heidät
tunnettiiin 1400-luvulla jkr ”kuoleman kansana.” Heidän kuolemaa
ja kuolemattomuutta koskeva filosofiansa näkyy edelleen meksikolaisessa
kuvanveistossa, runoudessa ja juhlissa.
Uskokusten
mukaan maan alla on 9 eri manalankerrosta, joissa kuolleet asuvat. Uskottiin,
että vainajien matka lopulliseen asuinsijaansa kesti 4 vuotta.
Matkan vaikeuksia varten kuolleille asetettiin hautoihin tarvikkeita
ja heidän muistelemiseensa varattiin 2 kk syksystä.
Vuonna 1492 jkr Espanjalaisten valloituksen mukana uudelle mantereelle
tuli myös kristinuskon ja keskiajan käsityksiä. Uudet
opit eivät kuitenkaan täysin syrjäyttäneen vanhoja
uskomuksia vaan ne sekoittuivat keskenään. Kuolleiden päivää
vietetäänkin samoihin aikoihin, kuin kristittyjen kaikkien
pyhien päivää ja pyhäinmiesten päivää.
Kuolleiden
päivän juhla on iloinen elävien ja kuolleiden tapaaminen.
Kuolleiden päivänä vainajia muistellaan haudoilla, heille
rakennetaan värikkäillä silkkipapereilla koristeltuja
kotialttareita. Usein alttareita pystytetään myös moniin
julkisiin tiloihin, kuten museoihin, kouluihin ja jopa toreille. Koristeaiheet
ovat tyypillisesti liittyviä, luurankoja tai pääkalloja.
Paperimassasta valmistetaan naamioita ja kuolleiden päivän
leluja.
Juhlaan
kuuluvat naamiaisasuisten hahmojen esiintymiset ja kulkueet. Esiintyjät
vaeltavat talosta taloon esittäen hauskoja runoja. Elämä
voittaa kuoleman ihmisjoukkojen naurussa, kun naiseksi pukeutunut mies
herättää rukouksin ja lahjuksin henkiin kuolleen miehensä.
Onnelliseksi lopuksi pari tanssii yleisön seuratessa mukana.
Teksti:
Kirsi Helenius ja Kirsi Halonen (oko02)
LÄHTEET:
Mexican Papercutting, Kathleen Trenchard
Meksiko ja Keski-Amerikka, Jyrki K. Talvitie ja Maria Cristina Mujica
PAPERIN
VÄRJÄYS
Paperibatiikkimenetelmät
Taitellun ja rypistetyt paperin värjäys
Marmorointi
Paperia
voidaan värjätä monella eri tavalla. Seuraavassa esitellään neljä helppoa
ja hauskaa tapaa: paperibatiikkimenetelmistä vahajäljennökset ja liisterikuviointi,
taitellun paperin värjäys sekä marmorointi. Kaikissa menetelmissä muista
suojata pöytä jolla työskentelet ja etenkin marmoroinnissa on hyvä suojata
myös lattiat esimerkiksi sanomalehdillä. Kaikkia menetelmiä tehdessä
on hyvä hankkia ohuet "kirurgin suojakäsineet". Niitä löytyy monesta
ruokakaupasta siivousvälineiden joukosta.
Paperibatiikkimenetelmät
Vahajäljennökset
Liisterikuviointi
Menetelmillä
saadaan sekä kurinalaisia että vapaita kuvioita. Vahajäljennöksissä
voit käyttää kuvion aikaansaamiseksi vahaliituja tai kynttilää erilaisten
vesiliukoisten värien kanssa. Liituja ja kynttilää käytetään hyvin samaan
tapaan, mutta vahaliiduilla voit helpommin piirtää itse eri värisiä
kuvioita. Jäljennettävä kuvio voi olla itsessään kova- ja rosopintainen,
mutta jos käytät esimerkiksi säkkikankaan kuviota, aseta kangas kovaa
alustaa vasten.
Vahajäljennökset
Tarvikkeet:
vahaliituja
vahakynttilöitä
valmisvärejä esim. vesi- tai peitevärit
leveä sivellin
paperia (esim. kopio-tai litoposter-paperia)
erilaisia pintoja (kangas, verkkoa, muovimatto)
1.Peitä kohokuvioinen pinta valkoisella tai värillisellä paperiarkilla
ja hankaa kynttilää tai värillistä vahaliitua paperiin. Nosta paperi
jäljennettävältä pinnalta.
2. Levitä vesiliukoista väriä koko arkille. Voit käyttää yhtä tai useampaa
eri väriä raitoina.
3. Jätä paperi kuivumaan itsekseen.
Säkkikangas, kalaverkko ja suklaarasian pohjakuvioita
Käytä mielikuvitustasi
ja kokeile vapaasti kaikkia pintoja, saatat löytää yllättäviäkin kuvioita!
Liisterikuviointi
Tarvikkeet:
tapettiliisteriä
kulho liisteriä varten
kippoja väreile
leveä sivellin
batiikkivärejä tai muita vesiliukoisia värejä
papereita
erilaisia kampoja
sieniä (pesu-, taulu- ym. sieni)
siveltimiä
1. Sekoita tapettiliisteri pakkauksen ohjeen mukaan, niin että siitä
tulee melko sakeaa muttei paakkuista. Voit joko sekoittaa värin suoraan
liisteriin tai ensin levittää värittömän liisterin ja sen päälle värejä.
Aseta värjättävä paperi sanomalehden päälle. Levitä liisteri ja väri
leveällä siveltimellä, ja sivele koko paperiarkki tasaisesti.
2. Päästä mielikuvituksesi
valloilleen! Käytä kuvioinnissa siveltimiä, sormia, kampoja, purkin
pohjaa ja piirrä kuvioita tapettiliisterin ja maalin sekoitukseen.
3. Jos tulos ei miellytä voit tasoittaa pinnan siveltimellä aloittaa
uudestaan! Kun olet tyytyväinen nosta paperi sanomalehden kanssa kuivumaan.
Paperi kuivuu melko kauan!
Kaksi ensimmäistä on tehty siveltimellä ja viimeisessä
on käytetty purkin pohjaa "pyörteiden" aikaansaamiseksi.
Kampoja voit valmistaa itse konepahvista ja leikata niihin erikokoisia
lovia.
Taitellun ja rypistetyn paperin värjäys
Tämä
tekniikka on helppo, nopea ja värikäs. Tässä taitellaan paperia eri
tavoin ja kastetaan se sitten ohueen väriseokseen. Tässä menetelmässä
on ehdottomasti käytettävä hyvin ohutta paperia, mutta täytyy kokeilla
erilaisia paperilaatuja, jotta löytyy niistä sopivin. Paperina voit
käyttää ohutta japaninpaperia tai värillisiä silkkipapereita. Monet
pakkauksissa myytävät silkkipaperit eivät ole värinpitäviä, ja kostuessa
niiden värit saattavat levitä. Tämä voi kaunistaa lopputulosta, mutta
yllätyksiin on syytä varautua.
Tarvikkeet:
ohutta imukykyistä paperia
pieniä kulhoja
batiikki- tai vesivärejä
1.Ota haluamasi kokoinen ja muotoinen paperi ja taittele se. Voit taitella
esim. tavallisen haitaritaitoksen vaakasuuntaan tai kulmasta kulmaan.
Kokeile ja ylläty!
2.Kasta
taiteltua paperi eri kulmista värikuppeihin. Jätä taiteltu paperi kuivumaan
joksikin aikaa ennen avaamista. Avatessa ole varovainen ettei paperi
repeydy.
Japaninpaperi taiteltu kulmasta kulmaan.
3.Kokeile
ensin kastella paperi, rypistä se samalla puristaen ylimääräinen vesi
pois ja kasta väreihin. Anna taas kuivua ja avaa varoen. Tällä tavalla
saat epäsäännöllisemmän kuvioinnin.
Japaninpaperi kasteltu, rypistetty ja kastettu väreihin.
Marmorointi
Historia
Marmoroinnin
taito on syntynyt Kiinassa, missä sitä tiedetään käytetyn n. 500-700-luvuilta
lähtien. Silkkitien myötä taito kulkeutui kauppiaiden mukana Persiaan
ja Turkkiin. Länteen marmorointi on tullut Turkin kautta.
Marmoroinnin
käsityöpohja on säilynyt, vaikka teollistuminen ja tuotannon kasvu on
osaksi aiheuttanut taidon teknistymistä ja koneellistumista. Tähän käsillä
tekemisen taitoon ryhtyessä on hyvä varata aikaa ja kärsivällisyyttä.
Säännöllisten kuvioiden tekemiseen vaaditaan melkoisesti harjoittelua.
Marmorointi on kuitenkin hauskaa, ja jo ensimmäisissä kokeiluissa syntyy
tyylikkäitä kuvioita.
Marmoroimalla
saadaan paperiin marmorin pintaa muistuttava kuviointi. Prosessi perustuu
siihen, että marmoroinnissa käytetyt värit ja vesi eivät sekoitu toisiinsa.
Väreillä veden pintaan tehty kuvio "imeytyy" paperiin. Marmorointi saatetaan
usein yhdistää lähinnä kirjansidontaan, mutta nykyään kuvioita käytetään
mm. lampuissa, kynttilänjaloissa, paperikoissa, kansioissa, rasioissa
jne.
Tarvikkeet:
Marmorointiallas
- vedenpitävää materiaalia, koko määräytyy paperin koon mukaan
Kumi/ikkunalasta
Ämpäri - liisterin sekoittamiseen ja säilyttämiseen
Pipettejä - värien levitykseen
Puutikkuja tai värien levityskampoja
Työasu
Sanomalehtiä - työpöydän ja ympäristön suojaksi
Paperisuikaleita - käytetään puhdistamaan allasta ja liisteripohjaa
sinne jääneestä väristä
Selluloosaliisteriä
Värit - helpoimpia ovat varsinaiset marmorointivärit, mutta ne ovat
suhteellisen kalliita. Silkkimaalausvärit käyvät myös hyvin. Jos käytät
öljyvärejä, ne vaativat ohennukseen ja puhdistukseen lakkabensiiniä.
Marmoroitavat paperit - valokopiopaperit (valkea ja värilliset),
ruskea käärepaperi (oltava karheapintaista), litoposter-paperi (toinen
puoli kiiltävä toinen karhea, marmoroinnissa käytetään karheaa pintaa)
1.Valmista
liisteri mielellään työskentelyä edeltävänä päivänä
mittaa vesi
ämpäriin, niin että sitä on ainakin puolet marmorointialtaan tilavuudesta
- lisää liisteripulveria niin että seos muistuttaa paksuudeltaan hedelmäsoppaa.
- odota kunnes liisteri on "sulanut" ja ilmakuplat hävinneet - laita
seos altaaseen, niin että sitä on n. 5-10 cm vahvuudelta. Säästä liisteriä
ämpäriin
2.Jos
käytät öljyvärejä sekoita värit omiin kippoihin ja varaa niihin omat
pipetit. Mikäli käytät marmorointivärejä siirry 3. vaiheeseen.
teelusikallinen öljyväriä ja muutama "korkillinen" lakkabensiiniä. Suhde
vaikuttaa värin voimakkuuteen ja leviävyyteen.
3.Kokeile
värejä pohjaan
vedä paperisuikaleella
pohjan yli niin, että roskat seuraavat mukana ja epätasaisuudet liisteriseoksessa
tasaantuisivat. Tiputa pieni tippa väriä pohjalle ,jos väri vajoaa,
on siinä liian paljon väriä - lisää liuotinta.
4.Tee
kuvioita puutikulla tai kammalla ja laske paperi liisteripohjan päälle
laske paperi kulmasta kulmaan U:n muotoisesti ja anna laskeutua tasaisella
ja varmalla liikkeellä. Varo ilmakuplien jäämistä paperin ja pohjan
väliin; ilmakuplan kohdalle tulee paperiin läiskä - anna paperin seistä
hetken - nosta paperi ja vedä altaan reunaa, niin että ylimääräinen
liisteri jää altaan pinnalta. Halutessasi voit pestä paperin, mutta
se ei ole välttämätön.Voit
myös vetää ylimääräisen liisterin paperin pinnalta ikkunalastalla. Tällöin
aseta paperi esim. lasin päälle.
5.Anna
paperin kuivua sanomalehden päällä tai pyykkinarulla
6.Ennen
kuin aloitat seuraavan kuvion työstämisen
puhdista pohja sanomalehden suikaleilla edellisen työn väreistä. Voit
myös kokeilla ns. jälkivärjäystä liisteriin jääneistä väreistä, sekoittamalla
niitä uudelleen puutikulla.
Esimerkkejä marmorikuvioista
Virheet:
Väri vajoaa pohjaa; ei juurikaan leviä - väri on liian vahvaa,
laimenna
Väri ei kiinnity kunnolla vaan valuu kun liisteriä pyyhkii pois
- väri on liian vahvaa ja sitä täytyy ohentaa. Osaksi ongelman voi ratkaista
käyttämällä paksumpaa ja karkeampaa paperia, joka imee enemmän väriä
Väri ei leviä juuri lainkaan; kuvioita on vaikea muodostaa -
pohja on liian paksua, ohenna liisteriä vedellä ja sekoita kunnolla
Väri leviää
nopeasti yli koko pohjan - pohja on liian ohutta, paksunna lisäämällä
uutta liisteriä
Väri ei toimi korjausyrityksistä huolimatta - käyttämäsi väri
voi olla sopimatonta marmorointitarkoitukseen.
Marmorointikamman
voit valmistaa nuppineuloista ja pahvista:
Leikkaa pahvista kaksi altaan leveydestä hieman kapeampaa suikaletta.
Levitä liimaa toiselle puolelle ja aseta nuppineulat n. 2 cm päähän
toisistaan. Laita nuppineulojen päälle kaksipuoleista teippiä ja aseta
toinen pahvisuikale niiden päälle. Purista tarkasti joka kohdasta, jotta
pahvit varmasti tarttuvat toisiinsa. Voit valmistaa eri kokoisia kampoja
tarpeittesi mukaan.
Koonnut:
Johanna Salakari
Marmoroinnin työohjeiden kuvat: Elina Eklund
Piirrokset ja esimerkkikuvat: Johanna Salakari
(piirroksissa käytetty apuna mainittuja lähteitä)
Lähteet:
Jackson, P. & Frank, V. 1989. Paperiaskartelun käsikirja. Kustannus-Mäkelä
Oy, Karkkila.
Raija Pajun (HAMK, ohjaustoiminnan ko.) opetusmoniste, jossa käytetty
lähteinä:
Chambers, A. 1992. Marbling on paper. Kent: Search Press Ltd.
Jackson, P. & Frank, V. 1989. Paperiaskartelun käsikirja. Kustannus-Mäkelä
Oy, Karkkila.
Simmons, J. 1999. Creative marbling on fabric. USA: Martingale &
Company.
Sivun
alkuun
Paperipussista
tehty lyhty
”PINWHEEL LUMINARIA”
Luminariat
ovat suosittuja ulkokoristeita jouluna, Halloweenina tai muina juhlapäivinä
Etelä- ja Länsi-Amerikassa. Noin viikko Kiitospäivän
jälkeen, valkoiset paperipussit hiekan ja kynttilöiden kera
valtaavat San Antonio Riverwalkin Texasissa, jossa vietetään
jokavuotista Luminaria juhlaa. Yöllä kynttilöiden loiste
joen vieressä on henkeäsalpaavan kaunis. Tapa juontaa juurensa
espanjalaisista lähetyssaarnaajista, jotka asettivat seetripuun
oksia tielle symbolisoimaan valaistumista matkalla Beetlehemiin.
NÄIN
VALMISTAT LYHDYN
Tarvikkeet:
¤ paperipussi, koko 13x24 cm, yksivärinen
¤ kuivaa hiekkaa
¤ ulkokynttilän ja sille pieni lasikippo
suojaksi
¤ paperiliittimiä
¤ katkoteräveitsi tai askarteluveitsi
(mahd. myös vasara ja taltta)
¤ rei’ittäjä, esimerkiksi vyön
rei’ittäjä
¤ pienet sakset
Työn
soveltuvuus: työskentely vaatii hienomotoriikan hallintaa, keskittymiskykyä
sekä pitkäjänteisyyttä. Tämä on huomioitava
kohderyhmää valittaessa.
Työskentely
1) Taittele paperipussi litteäksi sen omia taitoksia pitkin. Huomioi
mihin kohtaan pohja taittuu, jotta kuvio ei tulisi sen päälle.
2) Piirrä haluamastasi kuviosta malli/kaava erilliselle paperille.
3) Aseta kaava paperipussin päälle haluamaasi kohtaa ja aseta
se tukevasti paikoilleen paperiliittimien avulla.
4) Leikkaa kuvio irti kaavan avulla joko saksia tai katkoteräveistä
käyttäen. Ympyrät kuvioon saat helposti rei’ittäjän
avulla.
5) Kun kuvio on leikattu, ota kaava pois ja avaa paperipussi.
6) Painele paperipussin taitokset tukeviksi, jotta pussi pysyisi suorassa.
Halutessasi voit kääntää pussin suuta noin sentin
matkalta taitokselle, jotta suuaukko näyttäisi siistimmältä.
7) Kun paperipussi on taiteltu tukevasti kokoon, laita sen pohjalle
noin 5 cm hiekkaa. Tämän jälkeen aseta kynttilä
suoja-astiassa hiekan päälle. Voit sytyttää kynttilän
ennen lyhtyyn laittamista tai pitkällä tikulla kun kynttilä
on lyhdyssä.
8) Vie lyhty ulos haluamaasi paikkaan ja varsinkin illalla kuvio erottuu
hyvin kynttilän loistaessa.
VAROITUS!
-Hiekka pitää pussin ja kynttilän paikallaan, mutta lyhdyn
kanssa tulee olla erittäin varovainen tuulisella tai muuten epävakaalla
ilmalla. Tarkkaile lyhtyä aika ajoin. Turvallisuussyistä on
mahdollista valmistaa lyhty myös paloturvallisista materiaaleista.
-Työskentelyvälineiden kanssa täytyy olla varovainen!
Raija
Pajun vetämällä paperi- ja pahvityö 2 -opintojaksolla
koonneet
Kirsi Halonen ja Kirsi Helenius 11.10.2002
Sivun
alkuun
KIRJOJA
ERI PAPERITAIDEMUODOISTA
Origami
Paperitaide
ja askartelu
Origami
Origamista
kiinnostuneen kannattaa suunnistaa kirjastoon, sillä aiheesta on julkaistu
paljon hyviä kirjoja, joita ei enää saa kaupoista. Sitä paitsi origamikirjat
ovat yleensä melko kalliita.
Origamia
lapsille ja aloittelijoille
Origami-askartelua
– sarja. 1986. Oy Kirjalito Ab.
Nakata,
Atsuko. 1986. Origami: Fun with Paper Folding 1-8. froebel-kan
co.,ltd. TOKYO
Nämä 1986 ilmestyneet
vihkoset ovat oivallisia origamiin tutustuville. Kussakin vihkosessa
on noin kymmenen helppoa ohjetta, jotka sopivat lasten leikkeihin, koristeeksi,
ja moneen muuhun. Monet ohjeista ovat niin helppoja, että ne sopivat
jopa hienomotoriikkaansa harjoitteleville lapsille. Vihkoset ovat pienikokoisia,
joten niitä on helppo kuljettaa. Atsuko Nakatan sarja on englanninkielinen,
mutta ohjeet perustuvat selkeisiin piirroksiin.
Jackson,
Paul. 1990. Origamia Idästä ja Lännestä. Tammi.
Helppoja
ohjeita on myös Paul Jacksonin kirjassa Origamia Idästä ja Lännestä.
Tässä kirjassa on lisäksi keskivaikeita ja haastavampiakin malleja useista
aiheista: rasioita, eläinhahmoja, kukkia, ornamentteja jne. Hän myös
käy läpi origamin perustaitokset. Kaiken kaikkiaan kirja on hyvä ja
selkeä sekä suomenkielinen.
Origamieläimiä
Boursin, Didier. 2001. Origami Paper Animals.
Firefly Books (U.S.) Inc.
On tehty paljon
origamikirjoja, jotka keskittyvät tiettyyn teemaan. Tässä Didier Boursiniin
kirjassa on ohjeet yli 20 eläinaiheiseen taitteluun. Ohjeissa on sekä
helppoja että vaikeita, vaikeusaste on merkitty niihin. Kirja on englanninkielinen,
mikä hankaloittaa vähän vaikeimpien mallien ymmärtämistä. Kirjassa on
myös perustaitosten ohjeet ja tietoa eri paperilaaduista.
Haastetta
origamin harrastajille
Kasahara,
Kunihiko. 1988. Origami Omnibus.
Kunihiko
Kasaharan Origami Omnibus on iso kirja monessakin mielessä. Se on kookas,
kattava ja monipuolinen opas origamin maailmaan. Kirjassa on paljon
taitteluohjeita eri teemoista, ja ohjeiden lomassa origamimestari jakaa
tietojaan ja kokemuksiaan origamista. Ohjeista löytyy monia vaikeusasteita,
ja ne edustavat sekä perinteistäettä nykyaikaista
tyyliä. Teos on englanninkielinen. Suosittelen tätä kiehtovaa kirjaa
origamiin jo hiukan tutustuneille.
Lafosse, Michael
G. 2000. Origamidô, The Art of Folding Paper. Quarry.
Michael Lafossen
kokoamassa teoksessa Origamidô on kuvia parhaimpien tämän
päivän origamitaiteilijoiden töistä. Teokset edustavat
origamin eri ulottuvuuksia. Ne voivat yllättää kauneudellaan,
yksinkertaisuudellaan, ilmeikkyydellään, luonnollisuudellaan
tai olemalla muuten vain uskomattoman upeita. Kirjan lopussa on myös
muutaman mallin ohje.
Paperitaide
ja askartelu
Eri
paperitaidemuotoihin löytyy kirjakaupoista ja kirjastoista roppakaupalla
uusia ja vanhempia ohjekirjoja. Kaikkia niitä on mahdoton esitellä,
joten olen tähän poiminut vain muutamia kiinnostavalta vaikuttavia kirjoja.
Paperiaskartelun
käsikirja
Frank,
Vivienne & Jackson, Paul. 1988. Paperiaskartelun
käsikirja. Kustannus-Mäkelä Oy.
Hyväksi
havaitun Paperiaskartelun käsikirjan ovat kirjoittaneet Vivienne
Franck ja Paul Jackson. Vuonna 1988 julkaistu kirja ei kiiltele uutuuttaan,
mutta perustekniikat ovat säilyneet samoina. Siinä on käsitelty monipuolisesti
eri tekniikoita, kuten paperin valmistusta ja kuviointia, paperilaminointia,
origamia, paketointia ja pop-upia sekä kirjetarvikkeiden ja pöytäkoristeiden valmistamista.
Kaikki ohjeet ovat yksinkertaisia ja helppoja toteuttaa myös kotioloissa.
Découpage
Davis,
Dee. 1995. Découpage. Thames and Hudson.
Decoupage
on nyt muodissa. Moni on kokeillut kukkapurkkien
ja korttien kuviointia paperilautasliinojen ja lakan avulla. Dee
Davis on vienyt tekniikan paljon pidemmälle, hänen kirjassaan on muun
muassa kuvia kolmiulotteisista découpage-töistä.
Lisäksi hän kertoo tekniikan historiasta, tarvikkeista, perustekniikoista
ja variaatioista. Galleriassa on kuvia upeista paperitaideteoksista.
Suosittelen kirjaa niiden luettavaksi, jotka haluavat lisää haasteita
découpage-harrastukseensa.
Paperin
valmistaminen
Pinder,
Polly. 1995. Scented Herb Papers. Search Press.
Oletko
ihaillut askartelukaupassa käsintehtyjä papereita, joissa on kukan terälehtiä?
Polly Pinder opastaa kirjassaan Scented
Herb Papers kuinka
sellaisia voi tehdä itse. Hän kertoo myös, miten itse tehdyt paperit
voi saada tuoksumaan! Ohjeissa on käytetty kierrätyspaperia ja luonnonmateriaaleja.
Kirjassa on lyhyet ohjeet erilaisten papereiden tekemiseen, ja vinkkejä
myös valmiin paperin käyttämiseen.
Paperin
pintakäsittely
Pihlajaniemi,
Seija. 1998. Taikapaperi – paperin koristelua vanhoilla
ja uusilla menetelmillä. Oy Edita Ab.
Vuonna
1998 ilmestynyt Taikapaperi – paperin koristelua vanhoilla ja uusilla
menetelmillä on teos, jossa keskitytään vain erilaisiin paperin pintakäsittelyihin.
Se on Seija Pihlajaniemin kirjoittama, ja kuuluu Editan Käsintekijät-sarjaan.
Kirjassa on tietoa maalin koostumuksesta ja käyttötavoista. Taikapaperimallisto
sisältää kuvia ja ohjeita paperin marmorointiin, värjäykseen, maalaukseen
ja kuviopainanta sekä sokeripaperin valmistamiseen ja perunamaalin ja
luuliiman käyttöön. Vanhat konstit –osiossa
on erilaisten perinteisten maalien, liimojen ja vahojen reseptejä. Kirjassa
on käytetty perinteisiä ja uusia menetelmiä. Paperin käsittelystä kiinnostuneiden
kannattaa lukea! Teksti on suomeksi ja ruotsiksi
Paperilanka
Nirunaru.
1997. Oy Edita Ab.
Toinen
Editan käsintekijät -sarjaan kuuluva kirja on Nirunaru, jossa
käsitellään paperilangan käyttöä. Tiesitkö,
että paperilangasta voi kutoa maton, virkata liivin, tehdä
lampunvarjostimen ja vaikka askarrella koruja? Nämä ja monet
muut ohjeet ovat koonn eet tähän kirjaan Aija Lundahl-Pouttu,
Pirkanmaan kotityö oy, Riikka Kauvosaari ja Johanna Aydemir. Kirjan
ovat toimittaneet päätoimittaja PirkkoToivanen ja Sirkka Wallin.
Lukuisten ohjeiden lisäksi kirjassa on tietoa paperinarun käytöstä
yleensä ja paperin historiasta. Teksti on sekä suomeksi että
ruotsiksi.
Papier
Maché ja Massatyö.
Haines,
Susanne. 1991. Papier Mâche. Charles Letts & Co Ltd
Andersson,
Mia & Poutinoja, Mirkku. 1998. Muovaamassa. Oy Edita Ab.
Mitä
kaikkea voi tehdä papier mâche –tekniikalla? Perustekniikat ja variaatiot
löytyvät Susanne Hainesin kirjasta Papier Mâche. Kirjassa on kuvitetut
ohjeet monenlaisiin töihin, kuten korujen, astioiden, nukkejen ja muiden
taideteosten tekemiseen. Kirja on englanninkielinen, mutta kielitaidotonkin
saa paljon ideoita kirjan värikkäistä kuvista.
Paperimassan
teko- ja käyttöohje löytyy Mia Anderssonin ja Mirkku Poutinojan kirjasta
Muovaamassa. Paperimassan lisäksi kirjassa käsitellään plastiroc-massaa,
cernit-massaa, kipsiä ja taikataikinaa. Jokaisesta massasta on myös
laadittu muutaman kivan työn ohjeet. Kirjassa on sekä suomen- että ruotsinkielinen
teksti.
Kirjansidonta
vas.
Moilanen, Tuula. 2002. Kirjansidonnan opas. Kustannusosakeyhtiö Taide.
oik. Doggett, Sue.
1998. Bookworks: books, memory and photo albums, journals and diaries
made by hand. Watson-Guptill Publications.
Tuula
Moilasen Kirjansidonnan opas on suomenkielinen kirjansidonnan perusteos.
Kirjassa on selitetty kattavasti eri tekniikat ja menetelmät. Tämä perusteellinen
ja laadukas opas sopii vaikka oppikirjaksi. Työohjeiden yhteydessä on
selkeät piirroskuvat. Kirjansidonnan harrastajien ja muidenkin kiinnostuneiden
kannattaa perehtyä tähän kirjaan.
Innovatiivisempaa
otetta kirjansidontaan edustaa englanninkielinen Bookworks.
Kirjan tekijä Sue Doggett
kannustaa etenkin perustekniikoiden soveltamiseen uusilla ja luovilla
tavoilla. Hän opastaa ensin selkein kuvin perustekniikoiden saloihin,
ja kertoo olennaisen tiedon materiaaleista ja työvälineistä. Kirjassa
on yli kymmenen yksityiskohtaista ohjetta erilaisten kirjojen ja kansioiden
valmistamiseen. Osa malleista on klassisen kauniita, ja osa on erikoisempia,
jopa kummallisia. Bookworks on värikäs teos kirjansidonnasta innostuneelle,
joka haluaa kokeilla jotain erilaista.
teksti: Piritta
Majamäki
Sivun
alkuun
|