Pakkauksia
käsityötuotteille
Luovaa toimintaa lapsille ja nuorille
Jääteos "Illallinen kahdelle"
Toimintaradalta elämyksiä
Taito
pakettiin!
Linum
- Maaseutunaisten yhteistyöverkosto -hanke tilasi vuoden 2001 lopulla
ohjaustoiminnan koulutusohjelmalta oppilastyönä toteutettavan pakkaussuunnittelutyön.
Kaksi ryhmää toteutti ideoitaan erilaisten käsityötuotteiden parissa.
Tuloksena syntyi mielenkiintoisia ja käytännöllisiä ratkaisuja, joita
toteutetaan vuoden 2002 aikana käsityöläisten keskuudessa.
Tilaus
Yksi
Linum-hankkeen aikana kentältä kohonneista ongelmista oli markkinoinnin
kannalta juuri käsityötuotteiden tuotepakkauksen puuttuminen.
Käsityön tekijän aika ja resurssit ovat hyvin suuressa määrin sidottu
oman tuotteensa kehittämiseen ja varsinaiseen tuottamiseen. Yhteistyö
Hämeen ammattikorkeakoulun ohjaustoiminnan koulutusohjelman kanssa
opintojaksolla Pahvi- ja paperityö 1 tuntui luontevalta. Lehtori Raija
Pajun kanssa yhteistyössä rakennettiin tehtävä, joka palvelisi niin
koulutusohjelmaa kuin tilaajaakin.
Tavoitteet
Tuotteet
annettiin tehtävänannon yhteydessä opiskelijoille, joissa heillä oli
vielä mahdollisuus kysellä tuotteista ja tekijöistä lisätietoja. Tilaisuudessa
painotettiin vielä tuotteiden esillepanon ja markkinointipaikkojen edellyttämiä
tekijöitä, jotka tulisi suunnittelussa ottaa huomioon. Tavoitteena oli
suunnitella pakkaus, joka suojaa, edistää myyntiä ja houkuttelee. Pakkaus
voidaan kierrättää tai jälleenkäyttää. Tehtävä oli melko avoin. Ainoana
rajoitteena oli tietysti taloudellisuus. Käsityötuotteen hintarakenne
ei kestä kovinkaan suurta investointia enää pakkauksen osalta. Käsityötuotteet
arvottiin parityöskentelyä varten. Suunnittelu- ja valmistustyön suoritti
kaksi eri ryhmää. Kaikki tuotteet eivät olleet samoja molemmilla ryhmillä.
Tulokset
Pakkausten
esittelytilaisuudessa oli mukana käsityöläisiä. Tulokset olivat upeat!
Täysin valmiita sekä edullisesti tuotettavia ja käyttökelpoisia ideoita
oli useita. Moni pakkausidea pystyy palvelemaan useita eri käsityötuotteita
pienin muutoksin. Oppilailla oli myös mahdollisuus saada aitoa palautetta
suoraan pakkauksen lopulliselta tilaajalta.

Kiitokset
Tämä
pakkausprojekti on yksi niistä hyvin onnistuneista yhteistyöhankkeista,
joita on ilo esitellä hankkeen aikana sekä loppuraportissa. Hyöty on
merkittä-vä kaikkien toimijoiden kannalta: lisäarvo markkinoinnissa,
varastoinnissa, esillepanossa ja imagossa käsityötuotteelle ja sen tekijälle,
aito työelämäyh-teistyö ja osaamisen näyttö opiskelijalle, onnistunut
ja yhteistyötä lujittava projekti hankkeen ja koulutusohjelman välillä.
Kiitokset kaikille osallistujille!
Johanna
Kokko
projektikoordinaattori
johanna.kokko@hamk.fi
Linum-hanke
pähkinänkuoressa:
Linum
- Maaseutunaisten yhteistyöverkosto -hanke on vuosien 2000
- 2002 aikana toteutettava käsityöläisten tuotekehitys-, koulutus-
ja työllistämishanke, jonka tavoitteena on käsiteollisen pientuotannon
kehittäminen tiloilla ja kotona tapahtuvaksi. Hankkeen budjetti
on n. 2,5 mmk., jonka rahoittajina ovat Euroopan maatalouden
tukirakennerahasto (EMOTR), maa- ja metsätalousministeriö, Hauhon,
Hämeenkosken, Janakkalan, Lammin, Rengon ja Tuuloksen kunnat,
Mikkeli, Hämeenlinna, Hämeen ammattikorkeakoulu sekä yrityspartnereina
Norrholmin Pellavatila Yttermarkista (kotimainen luomupellava),
Pirtin Kehräämö Mikkelistä (kehruu, suomalaisen lampaanvilla),
Lammi Linen Lammilta (teollinen kudonta) kh-DESIGN Lammilta
(kuva- ja kirkkotekstiilit), Tekstiiliverstas (teollinen kudonta)
sekä Felt Faction Orimattilasta (huovutetut hatut, korut ja
liivit). Hanketta hallinnoidaan Hämeen ammattikorkeakoulun Wetterhoffin
yksiköstä, jossa osa-aikaisena työskentelee 3 henkilöä: projektipäällikkö
Katja Huhmarkangas, projektin koordinaattori Johanna
Kokko sekä omalta toimistoltaan (Hämeentie 11) toimiva hankkeen
aikana perustetun Hämeen TEKEVÄT käsityöyhdistys ry:n yhteyshenkilö
Anne Talvitie. Tulevaisuuden tavoitteena on nyt vahvaksi kehittyneen
yhteistyöverkoston toiminnan jatkaminen perustetun yhdistyksen
kautta.
Lisätietoja: johanna.kokko@hamk.fi
|
Takaisin
sivun alkuun
Luovan
toiminnan kerhot Hämeenlinnassa
Hämeenlinnan
kaupunki aloitti lasten luovan toiminnan ja luovan kirjoittamisen
kerhot vuoden 2002 alusta. Kerhoja on sekä leikki-ikäisille,
vanhemmille lapsille että teineille. Ne pyörivät muun muassa
pääkirjaston tiloissa sekä Jukolan ja Tuomelan kirjastoissa.
Kerhoissa harrastetaan luovaa ilmaisua monipuolisesti. CuRec
vieraili pääkirjaston ala-asteikäisten ryhmässä
sekä Tuomelan leikki-ikäisten kerhossa.
|
On ilahduttavaa, että tällaisia kerhoja ilmaantuu nimenomaan kaupungin
toimesta. Näin rohkaistaan lapsia - ja heidän kauttaan kokonaisia
perheitä - itseilmaisuun ja kehitetään persoonallista
elastisuutta yhä koneellistuvassa, ihmisiäkin yksipuolistavassa tulosvastuukulttuurissa.
Uudella kerhotoiminnalla halutaan myös tasapainottaa peruskouluopetuksessa
taideaineilta leikattua aikaa ja viestittää, että luovuutta sittenkin
arvostetaan.
Alussa on tarina
Patjoilla
peitetyllä lattialla kellittelee Emmi Kirvesmäki, 8 v.,
odotellen kavereitaan. Ollaan Hämeenlinnan pääkirjastossa,
ja vieressä istuu taideterapeutti Jaana Terävä, joka kertoo kerhossa
käyvän aktiivisesti viidestä kymmeneen asiakasta, joskus jopa yli kaksikymmentä
8 - 12-vuotiasta. Terävä toteaa ryhmän olevan vielä tutustumisvaiheessa,
sillä toimintahan on äskettäin alkanut.
Edellisellä kerhokerralla teemana on ollut ystävänpäivä. Tänään
Terävä aloittaa tarinanluvulla ja myöhemmin sen pohjalta
keskustellaan. Jatkossa lasten olisi tarkoitus keksiä yhdessä esityksiä
ja tehdä niistä käsikirjoituksia. Apuna voidaan käyttää esimerkiksi
piirroksia.
Emmi kasaa patjoista istuimia. Ohjaaja-Jaana alkaa lukea Nalle Puhia:
"Hyvistä tavoista ei sinulle tarvitse puhua, mutta mietitään niitä yhdessä."
Lapset täydentävät tekstiä omilla muistoillaan, ja välillä
joku jo kertoo keksineensä oman tarinan. Sitten mietitään, missä on
havaittu hyviä ja huonoja tapoja. Emmi muistaa koulun ruokalan. Lapset
intoutuvat keskustelemaan myös kodin tapahtumista ja kommelluksista.
Seuraavaksi luetaan Nallen Puhin saduista valittu episodi "Ruokapöydässä",
joka johdattaa ryhmän Puhin syntymäpäiville. Samalla lapset pääsevät
miettimään ystävyyden merkitystä.

Lukemisesta siirrytään kuvatarinan tekemiseen. Emmi piirtää jo sarjakuvaa
Nasusta ja lopulta suunnittelee omaa kirjaa. Yhdelle sivulle tulee pupu,
toiselle Uppo-Nallen Laulava lintukoira, sitten Nalle Nassukkainen ja
Hiiri Hippulainen - tarinoiden henkilöt ovat alkaneet elää tytön
mielessä omaa elämäänsä. Hän kirjoittaa vielä joitakin ajatuksia luonnokseensa
muistaakseen kertomuksensa pääpiirteet. Kuvat jätetään kerhohuoneeseen
odottamaan kertaa, jolloin jokaisella on kerrottavanaan oma tarina.
Tarinaa voidaan yhdessä jatkaa ja sen voi työstää vaikka
näytelmäksi.
Jaana Terävä, 26 vuoden ohjaajakokemuksella, vetää viikoittain myös
kahdeksaa muuta ryhmää. Terävä on työskennellyt aikaisemmin muun muassa
leiriohjaajana ja kulttuurisihteerinä. "Vedän myös omaa monitaidekoulua,
jossa käyvät aina samat lapset. Tällainen seikka tietysti
vaikuttaa paljon siihen, mitä ryhmälle voi tarjotaja miten", Terävä
selvittää.
Leikki-ikäisten kerhossa
Tuomelan
luovan ilmaisun kerho alle 8-vuotiaille ajoittuu keskiviikkoiltoihin.Ryhmän
kokoonpano vaihtelee suuresti viikoittain.
Tuomelan kirjaston yläkerassa oleva tila on riittävä ja puulattia
lisää sen viihtyvyyttä. Talon puolesta tarjolla on paitsi kirjoja ja
välineitä kuvien tekemiseen, myös soittimia kuten piano, kapuloita
ja rumpuja.
Lapset tulevat vanhempien saattelemina ovesta sisään ja jakaantuvat
muitta mutkitta kahteen toimintaryhmään. Tällä kerralla lapsia saapuu
seitsemän. Ohjaaja Terävä soittaa nauhalta vanhaa suomalaista musiikkia.
Osa pienistä asiakkaista alkaa piirtää, kun taas kaksi kaverusta esittävät
omia musiikillisia liikuntanumeroitaan. "Viemme lapsilta oman keksimisen
ilon, jos tuputamme koko ajan", Terävä tunnustaa uskoaan humanistiseen
psykologiaan ja Steiner - Reggio Emilia -tyyppiseen pedagogiaan.
Tuukka, 5 vuotta, piirtelee keskittyneesti toisten leikkiessä
äänekkäästi lähellä. Kyselen kuulumisia: "Käyn täällä usein. En kyllä
tiedä, mikä täällä on kivointa. Äiti on tuolla kirjastossa, ja
se pian jo tulee."
Terävä
toteaa, että ohjaajan täytyy vain hyväksyä erilaisuus: "Jos lapset laitetaan
ruodussa tekemään jotakin, menetetään sellaiset kultaiset hetket, joita
syntyisi heidän itsensä tuottamina". Perinteiden siirtoa hän toki
kerhoissa harrastaa: "Haluan joka kerta leikkiä heidän
kanssaan jonkin vanhan leikin. Lisää opetellaan, kun edellinen
hallitaan." Lisäksi Terävä poimii kerhokertoihin sopivia
teemoja. Jutuntekohetkellä eli 27. helmikuuta oli melkein Kalevalanpäivä,
joten suunnitelmassa oli musiikin lisäksi Mauri Kunnaksen Koirien Kalevala-
kirjan lukemista.
Tiedollista
opiskelua Terävä teettää vaivihkaa musiikkinauhan
soidessa: "Tiedättekö, millainen soitin on kantele, entä ruokopilli?"
Lapset arvailevat
innokkaasti. "Kantele.. onks se joku torvi?" eräs pikkuinen
miettii.

Jaana Terävä
ohjattavineen
Turvallisuus ja vapaus
Tytöt
nousevat piirustuspöydän äärestä ja intoutuvat
rajuun leikkiin. Pojat valittavat, etteivät kuule musiikkia. "Teidän
kai täytyy sanoa asianne tytöille", Terävä ohjaa. Sopu syntyy,
ja lopulta kaikki lapset soittavat ja liikkuvat piirissä, iloisen viulupolskan
soidessa taustalla. "Täällä oppii sosiaalisia taitoja. Aikuisten tulee
tukea lasten halua saada itse hoitaa välinsä muihin lapsiin.
Tämä on siten hyvä harjoittelupaikka itsenäisyyteen", Terävä kehuu.
Näin viihtyisää on tässä esikoululaiskerhossa. Viihtymisen
ja itseilmaisun kannattelemina lasten itsetunto ja sosiaalinen älykkyys
saavat kehittyä aidossa ympäristössä. Simuloitu
tai auktoriteettilähtöinen vuorovaikutusmalli ei voi tarjota
yksilölle sosiaalista ärsykeympäristöä kaikessa
vivahteikkuudessaan ja siten mahdollistaa kasvutehtävien monipuolistumista
ja syventymistä. Kaupunkiyhteiskuntamme on niin pitkälle ohjelmoitu,
että hyvälaatuinen ja tasapainoinen kehitys jää saavuttamatta, jos "kultaisista
hetkistä" liikaa tingitään.

Hura, hura häitä!
Leikki-ikäisten sukupuolisopua Tuomelassa.
Teksti: Pirjetta Kesseli ja Eevi-Mari Rantanen
Kuvat: Pirjetta Kesseli
Takaisin
sivun alkuun
Erikoisen
viileä illallinen
Wetterhoffin
ohjaustoiminnan opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat helmikuussa
suhteellisen kookkaan jääteoksen "Illallinen kahdelle".
Ennen varsinaista urakkaa perehdyttiin jään työstämistekniisiin
ominaisuuksiin lehtori Raija Pajun johdolla. Paju esitteli
materiaalin monipuolisia käsittelymahdollisuuksia mm. omien
jäänvärjäyskokeilujensa pohjalta. Jään
näyttävä, herkkä ja yllättäväkin
muovautuvuus ihastutti kurssilaiset jo luokkahuoneessa.
|
Jäästä on tieteeksi asti. Artenomiopiskelija Sini
Koskinen teki jäänveistosta opinnäytetyönsä
Riihimäen Askarteluohjaajainstituutissa. Jäätalo-nimisen
lopputyön videotallenne antoi realistisia eväitä valutyökurssilaisille.
"Järvestä nostettua jäätä on käytetty
vuosisatojen ajan ruuan säilytyksessä. Tänä päivänä
sen esteettisyys ja ekologisuus kiehtoo yleisöä", kertoo
kurssin ohjaaja Raija Paju.
Talvisena ulkoilulajina jäänveisto on erinomaista yhdessätekemistä
ja tarjoaa huikeita mahdollisuuksia arkkitehtoonisten rakennelmien luomiseen.

Näiden
lyhtyjen dramaattisuus vielä paranee, kun kynttilät sytytetään.
Opiskelijoita viimeistelemässä Illallinen kahdelle -teosta.
Arktinen todellisuus on tarua...
Jään
ja lumen veistäminen on trendinä nousussa joka puolella, missä
vain sitä riittää. Suomessa yksi pioneereista - Kemin
kaupungin vuotuinen Lumilinna - tapahtuma on saanut monia seuraajia.
Pellossa järjestettävä Blue Ice Art - festivaali kerää
tasokkaita kansainvälisiä veistojoukkueita - samoin Vaasassa.
Kajaanin kaupunki on keksiyt yhdistää jäänveiston
ja avantouinnin SM-kisat yhdeksi huomionarvoiseksi tapahtumaksi. Myös
Suomen latu r.y. on ottanut lajin omakseen. Alalle on syntynyt muutamia
yrityksiä: ensimmäiseksi ehti lappeenrantalainen Frostiart-yritys,
joka myy jääveistosten suunnittelun ja valmistuksen tietotaitoa.
Näkymä ruokasaliin
Keittiöelementtejä
Artenomiopiskelijat
muotoilivat jäästä sisätilan Wetterhoffin kortteliin.
Kynttilänpäivän läheisyys inspiroi rakentamaan romanttisen
illallispöydän viinipulloineen ja kukka-asetelmineen.
Elementtien jäädytys aloitettiin viikkoa ennen varsinaista
rakennuspäivää. Säät suosivat, kun tammikuun
lopun rajut pakkaset ylittävät roimasti kurssilaisten varovaiset
'negatiiviset' odotukset. Jääelementtien jäädytystä
varten kerättiin karkkilaatikoita ja maitotölkkejä. Joitain
vesieriä värjättiin kokeiluluontoisesti peiteväreillä
ja mehuilla. Ekologisuuden idea säilytettiin. Elementit laastattiin
yhteen kuuman veden ja lumen muodostamalla sohjolla. Työ ei paljoakaan
eronnut muurarin hommista, ja parhaimmaksi työkaluksi tähän
osoittautuikin rapparin lasta.

Illallinen
ilman hyvää viiniä on kuin talvi ilman pakkasta! Jäädytetyt
tulppaanit sopisivat vaikka lumikuningattaren häihin.
Jäädytätkö
myös varpaat?
Teoksen
rakentaminen aloitettiin aamuhämärissä. Mukana oli viitisentoista
kurssilaista ja työ saatiinkin valmiiksi iltapäivällä.
Traktorin kasaamiin lumikasoihin kolattiin ensin tasainen patio portaineen,
joka jäädytettiin veden avulla. Pöytä, tuolit ja
jäätiilisermit koottiin mosaiikkitekniikalla yhteneväisistä
elementeistä.
Jäänveistoon
lähdettäessä on syytä pukeutua hyviin varusteisiin.
Tiskihanskat voivat olla suuri etu märkää laastia käsittelevälle
muurarille. Polvien alle kannattaa varata eristävä alusta.
Kylmästä huolimatta opiskelijat viihtyivät puuhassa niin
hyvin, että joutuivat välillä jopa pakottamaan itsensä
keskuslämmitettyhin sisätiloihin, jossa mehun menekki oli
runsas.
Kuka vielä sanoo, että Suomessa on talvella tylsää?

Herkkua
on siinä monenlaista... maistuisiko porkkanahyytelökakku?
Teksti
& kuvat: Pirjetta Kesseli.
Takaisin
sivun alkuun
Toimintarata
on elämysseikkailu
1980-luvun
lopulla Suomeen rantautui useita toiminnallisia, mielikuvitusta hyödyntäviä
vapaa-ajanviettolajeja, kuten metsä- ja kaupunkiseikkailut ja live-roolipelit.
Buumi on lähtöisin Iso-Britanniasta, jossa ryhmäseikkailua
alettiin harrastaa koululaitoksen suojissa jo 1940-luvulla. Itsekasvatus-
ja ryhmäytymismetodina seikkailu levisi heti muuhun englanninkieliseen
maailmaan ja nyt se on saanut kannattajia meilläkin niin lajiharrastajista
kuin opetus- ja kasvatusalan ammattilaisistakin.
Toiminta-
tai seikkailurata on kompaktimpi versio kaupunki - ja luontoseikkailuista.
Rajallisiin laitostiloihinkin sopivina monipuolisina lajeina niitä
käytetään jo yleisesti mm. palvelutaloissa ja päiväkodeissa.
Heimomerkit poskiin ennen reitille lähtöä.
Kuvassa Hattulan Rahkoilan ala-asteen oppilaita ja ohjauksen AMK-opiskelija
Mirva Juntunen.
Rata
voidaan rakentaa yhden teeman mukaan. Tällöin teema eli päätavoite
sitoo pienemmät, radan varrelle asetellut välitavoitteet yhdeksi
voimalliseksi motivaation lähteeksi. Toimintarata voi olla myös
kollaasimainen, jolloin motivaatioksi riittää osallistujan
halu virkistykseen ja omien rajojen kokeiluun. Aikuisten itseorientaatiokykyä
palvelee paremmin viimeksi mainittu ratatyyppi. Lapset tarvitsevat usein
voimakkaamman, tarinoiden ja mielikuvituksen avulla tapahtuvan instruktion
ja motivoinnin.
HAMK:n ohjaustoiminnan 1. vuosikurssin opiskelijat saivat tehtäväkseen
rakentaa kolme asiakaslähtöisesti erityyppistä toimintarataa.
Haastattelin Lotta Hakkaraista, joka oli mukana järjestämässä
rataa kehitysvammaisille.
Itsetunnon
vahvistamiseksi vammaisille nuorille
"Emme
tavanneet asiakkaitamme etukäteen, joten oli hieman hankalaa kuvitella,
millaisia rajoitteita heillä olisi. Itsekään en ole aikaisemmin
ollut tekemisissä kehitysvammaisten kanssa. Niinpä teimme
monipuolisen, perusaisteja herättelevän radan, jossa jokainen
voisi suoriutua tasavertaisesti vammastaan huolimatta", Lotta Hakkarainen
kertoo ja jatkaa: "Rata koostui useista rasteista. Mukana oli tuntoaistitehtävä,
hajuaistitehtävä, musiikki-, maalaus- ja liikuntarasti. Kaikissa
niissä asiakkaamme saattoivat antaa luovuutensa pulputa vapaasti.
Joukossa oli myös yksi kilvoitushenkinen tehtävä, jossa
tietokilpailun muodossa tenttasimme opiskelijoita laajalla skaalalla
aina maantiedosta politiikkaan, elokuvatietouteen ja ajankohtaisiin
uutisiin."

Aistihuonetta
rakennetaan Rahkoilan ala-asteella.. Tänne tullaan silmät
sidottuina, "...koska viidakossa asuu paha henki, jota leijonakuningas
Mutahankin pelkää...".
Päätavoitteena
Lotan mukaan oli ryhmäyttää opiskelijat eli ohjata heitä
saavuttamaan hyvä yhteinen sävel radalla - ja ehkä jatkossa
muuallakin. "Koska emme tunteneet heitä, jaoimme heidät
sattumanvaraisesti toimintatiimeihin. Halusimme, että ryhmäläiset
huomaavat toimia radalla niin, että jokainen kokee tulevansa huomioiduksi.
Ja tietysti eräs tärkeä tavoite oli luoda iloinen ilmapiiri
ja viettää erilainen iltapäivä", Lotta Hakkarainen
kertoo.
Lotta
kertoo, että toimintarata onnistui jopa yli odotusten. "Tunnelma
oli todella hieno. Ja itse opin ryhmässä toimimisesta paljon
lisää. Ennakkoluuloni kehitysvammaisista karisisvat - heidän
kanssaan oli tosi mukava toimia", Lotta kiittelee.
Ihanat iltamat Ilveskodissa
Katriina
Reposen joukko suunnitteli toimintaradan sotaveteraanien kuntoutuskeskukseen
Ilveskotiin. Ilveskodissa on parikymmentä asukaspaikkaa ja lisäksi
järjestetään avointa päivätoimintaa ja lyhyempiä
kuntoutusjaksoja. Niinpä asiakaskunnasta oli odotettavissa kirjavaa.
Asukkaiden puolisot olivat myös tervetulleita rataseikkailuun.

Bumtsi-bumia
ohjaustoiminnan opiskelijoiden vetämänä Ilveskodissa.
"Olimme
suunnitelleet veteraaneille toimintatunnin - keskuksen virkistysohjaaja
tosin nimitti suunnitelmaamme hemmotteluradaksi. Jaoimme osanoton runsaudella
meidät yllättäneet asiakkaamme, n. 30 henkilöä,
pienempiin porukoihin ja ohjasimme sitten jokainen omiamme."
Rata soi mahdollisuuksia käsihoitoon, tuolijumppaan, musiikkitietovisailuun
tai askarteluun, jossa koottiin unelmia ja muistoja paperikollaasin
muotoon. Vanhukset olivat mukana kukin kykynsä ja halunsa mukaan.
Mihinkään ylimääräiseen tekopirteään
motivointiin Katriinan joukko ei katsonut aiheelliseksi ryhtyä.

Iäkkään näkemys elämästä
paperikollaasitoteutuksena- näyttääkö tutulta? Jaamme
iästä huolimatta samoja unelmia.
"Yleisömme
viihtyi ja sen aktiviteetti oli hyvää tasoa. Käsihoitoon
jotkut jonottivat jopa kahteen kertaan", Katriina kertoo. Vanhukset
eivät ole mikään homogeeninen ryhmä, vaan erilaisin
ominaisuuksin varustettuja täysiä persoonallisuuksia. Tämä
persoonallisuus heijastuu suoraan heidän toiminnasta: kädentaidoista
pitävät asiakkaat viihtyivät paperikollaasiensa parissa,
musikaaliset henkilöt taas tykkäsivät Bumtsi-bumista
ja lauloivat mukana. Osa seurasi hiljaisesti nauttien pirteää
ohjelmaa.
Velho
kävi Hattulassa
Hattulan Rahkoilan ala-asteen toimintaradan puitteet
olivat idylliset: vanha punamultamaalinen hirsirakennus tervehti mäeltä,
peltojen yläpuolelta. Tänne ohjaajaopiskelijat rakensivat
tämänkertaisen trion ainoan luontoon ulottuvan radan. Koululaiset
ohjeistettiin ja motivoitiin näyttelemällä tarina Velho
Pöllönpäästä, joka suutuksissaan repäisee
maailman kartan rikki ja joutuu sitten pyytämään apua
lapsilta sen palauttamiseksi ennalleen.
Lapset
kävivät useassa eri "maassa" etsimässä
kartan paloja. Samalla he joutuivat ratkomaan kognitiivisia, motorisia,
sosiaalisia ja emotionaalisia tasoja sisältäviä tehtäviä.
Kun lapset olivat valmiit, kokoonnuttiin nuotiolle ja kohoteltiin maljoja
onnistuneen retken johdosta.
Seikkailuelämys
- oli se sitten extremeä tai toimintarataa - vahvistaa ihmistä
kokonaisvaltaisesti. Täytyy vain ottaa haaste vastaan, kuten teki
muinainen hobitti Bilbo Reppuli, kun lähti retkelle
mukaan.
Teksti:
Pirjetta Kesseli
Kuvat: Riitta-Maija Kuusela, Katriina Repo, Pirjetta
Kesseli, Kirsi Halonen.
Takaisin
sivun alkuun
