Kunnallisten palvelutalojen viriketoiminta pääkaupunkiseudulla lokakuussa 2001
Ohjauksen teoriasta käytäntöön - taidekasvatuksellinen ohjauskokeilu
Digitaalinen oppimateriaali Sävelsirkun käyttöönotossa
SITRAN tutkimushankkeista tietoa

 

 

Kunnallisten palvelutalojen viriketoiminta pääkaupunkiseudulla lokakuussa 2001

Opinnäytetyö
Ohjaustoiminnan koulutusohjelma
Tekijä: Terttu Ala-Panula
Vuosi: 2002
Työn nimi: Kunnallisten palvelutalojen viriketoiminta pääkaupunkiseudulla lokakuussa 2001
Työn säilytyspaikka: HAMK Wetterhoff

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaista viriketoimintaa järjes-tettiin pääkaupunkiseudun kunnallisten palvelutalojen asukkaille lokakuussa 2001. Tutkimusaineisto kerättiin postikyselynä standardoidusti 50 palvelu-talon viriketoiminnasta vastaavalta henkilöltä. Postikyselyyn päädyttiin, koska palvelutalot ovat hajallaan eri puolilla pääkaupunkiseutua. Kyselyyn vastasi 52 % palvelutaloista.

Teoriataustana käytettiin vanhustenhoidon kehittymistä ja aikaisempia tut-kimuksia, jotka käsittelivät palvelutaloasumista, asukkaiden elämänlaatua, sekä terveyden ja toimintakyvyn muutoksia. Opinnäytetyöllä haluttiin saada tietoa siitä, minkälaiseen viriketoimintaan palvelutaloissa asuvilla on mahdollisuus osallistua.

Tutkimusraportissa viriketoiminnan esiintymiskertoja kuvataan frekvenssi- ja prosenttijakaumina. Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että määrällisesti useimmissa paikoissa eniten käytössä olevat viriketoimintamuodot pääkau-punkiseudun kunnallisissa palvelutaloissa ovat liikunta, pelit ja kädentaidot.

Avainsanat: palvelutalo, vanhustyö, viriketoiminta

Terttu Ala-Panula
ala-panula@kolumbus.fi

Takaisin sivun alkuun

 

Ohjauksen teoriasta käytäntöön - taidekasvatuksellinen ohjauskokeilu

Lopputyö
Riihimäen ohjaajainstituutti
Tekijä: Rauni Koivisto
Työn nimi: Ohjauksen teoriasta käytäntöön Taidekasvatuksellinen ohjauskokeilu
Aika: 3.4.2002
Säilytyspaikka: Wetterhoff

Tiivistelmä:
Lopputyössäni halusin antaa ohjausnäkemykselleni selkeän muodon myös teoreettisen pohdinnan kautta. Millaiseen ohjausnäkemykseen toimintani ohjaustoiminnan artenomina pohjautuu? Viitekehyksen avulla kuvasin sitä moniulotteista kokonaisuutta, josta käytännön toimintani muodostuu.

Otin näkökulmaksi myös taidekasvatuksen, joka siirtää ohjauksen painopistettä enemmän ohjattaville, antaen heille mahdollisuuksia liittää toiminta omaan kokemusmaailmaan. Tällöin luovan toiminnan tulos on yksilöllinen. Taidekasvatuksellisesti suuntautuneessa ohjauskokeilussa lapset suunnittelivat ja toteuttivat itse asettamansa tavoitteen. Pyrin yhdistämään erilaisia teoriapohjalta lähteviä ohjauksen menetelmiä taidekasvatukseen. Taidekasvatuksellinen painopiste ohjaustilanteessa siirsi painopisteen ohjattaville antaen heille tilaa ottaa itse vastuuta työskentelystään. Lapsen omat havainnot saivat tärkeän merkityksen ja olivat toiminnan lähtökohtina työskentelyn eri vaiheissa. Teoreettisen ajattelun avulla jäsensin ohjaustilannetta ja omaa rooliani toiminnan mahdollistajana ja esteiden poistajana. Näin ohjattavat omalla yksilöllisellä oppimisen kehällään luomassa suhdetta itseen ja maailmaan.

Oman toimintatavan hallinnasta ja tiedostamisesta lähtee myös ohjaajan oman työn kehittäminen. Työni taustalla oleva käyttöteoria on jatkuvasti elävä ja muotoutuva. Koko lopputyöprosessi eri vaiheineen selkeytti omia toimintatapojani ja niiden perusteita.

Työnäytteen materiaali on Magic-paperi. Kartoitin sen monipuolisia ominaisuuksia erilaisilla värjäys- ja käsittelytavoilla Kansion tarkoitus on helpottaa ohjattavia saamaan käsitys materiaalin mahdollisuuksista ja siten pääsemään nopeammin luovaan työskentelyyn.

Rauni Koivisto

Takaisin sivun alkuun

 

Digitaalinen oppimateriaali Sävelsirkun käyttöönotossa

Lopputyö
Riihimäen ohjaajainstituutti
Tekijä: Leena Järvilehto
Työn nimi: Digitaalinen oppimateriaali Sävelsirkun käyttöönotossa Aika: kevät 2002
Säilytyspaikka: Wetterhoff

Tiivistelmä:
Työn tavoitteena oli kerätä tietoa digitaalisen Sävelsirkku- koulutusmateriaalin tekemiseksi. Toisena tavoitteena oli tehdä itse digitaalinen Sävelsirkku-koulutusmateriaalin ja kolmantena tutkia tämän koulutusmateriaalin soveltuvuutta Sävelsirkun käytön opiskeluun kahdessa uudessa Sävelsirkku paikassa. Tutkimusongelmina oli 1. Miten motivoiva digitaalinen Sävelsirkku-koulutusmateriaali on? 2. Onko digitaalisen Sävelsirkku-koulutusmateriaalin käyttö vuorovaikutteista? 3. Millainen digitaalinen Sävelsirkku-koulutusmateriaali on käytettävyydeltään ja toimivuudeltaan? 4. Millainen digitaalinen Sävelsirkku-koulutusmateriaali on sisällöltään? 5. Soveltuuko digitaalinen Sävelsirkku-koulutusmateriaali kohderyhmälle? 6. Millainen digitaalinen Sävelsirkku-koulutusmateriaali on käyttötunnelmaltaan?

Teoriaosuudessa käsitellään teknistä tietoa Sävelsirkusta, Ajan aalloilla tuotekehitysprojektia sekä tutkimustuloksia Sävelsirkun vaikutuksista toimintakyvyn vireyttäjänä ja ylläpitäjänä. Lisäksi teoriassa käsitellään myös konstruktivistista oppimiskäsitystä, sekä opiskelumotivaatiota ja digitaalisen oppimateriaalin suunnittelua konstruktivistisesta näkökulmasta.

Työn empiirisessäa osuudessa käsitellään Sävelsirkku-koulutusmateriaalini pohjalta tekemääni kyselytutkimusta, johon osallistui Sävelsirkku-asioita eteenpäin viemään lähteneet henkilöt kahdesta uudesta Sävelsirkku-paikasta. Näitä henkilöitä oli yhteensä kolme. Lisäksi kyselytutkimukseen osallistui kaksi työntekijää Audio Riders Oy:ltä.

Yleisesti koulutusmateriaaliin oltiin hyvin tyytyväisiä. Käyttäjät olivat erityisen tyytyväisiä sen sisältöön, mutta kehittämisen varaa nähtiin materiaalin käytettävyydessä ja toimivuudessa, sekä vuorovaikutteisuudessa. Audio Riders Oy:ltä haastatellut työntekijät olivat tyytyväisimpiä materiaalin soveltuvuuteen sekä käyttötunnelmaan ja motivoivuuteen. Kehittämiskohteita nähtiin eniten materiaalin vuorovaikutteisuudessa, sisällössä sekä käytettävyydessä ja toimivuudessa. Kyselytutkimuksen pohjalta heräsi paljon ajatuksia miten materiaalia voisi tulevaisuudessa kehittää.

Työnäyte: Työnäytteenä on Sävelsirkku-koulutusmateriaali tallennettuna CD-romille. CD-romille tein kannet vanukirjonnalla. Aineisto: digitaalista oppimateriaalia, oppimista ja Sävelsirkkua koskeva kirjallisuus sekä tutkimukset
Asiasanat: Sävelsirkku, digitaalinen oppimateriaali, Sävelsirkku-koulutus, konstruktivismi, oppimismotivaatio.

Takaisin sivun alkuun

 

SITRAN tutkimushankkeista tietoa

Käsityöyrittäjyyden mahdollisuudet (2002 -)

Sitra on mukana käynnistämässä käsityöyrittäjyyden kehittämisohjelmaa. Sitra rahoittaa käsityöyrittäjyyden mahdollisuudet -tutkimushankkeen sekä järjestää kaksi seminaaria, joissa kootaan alan keskeiset toimijat yhteen. Tutkimus on kaksiosainen. Se sisältää käsityötuotteiden kuluttajatutkimuksen sekä artikkeleja keskeisistä toimialaan liittyvistä kysymyksistä. Tutkimushankkeesta julkaistaan kirja vuoden 2002 loppuun mennessä.

Suomessa on poikkeuksellisen vahvaa käsityön osaamista, joka perustuu alan laajaan koulutukseen ja siihen, että edelleen useimmilla ihmisillä on elävä kosketus käsityöhön. Käsityöyritysten työllistävän vaikutuksen on arvioitu olevan jopa 30 000 ihmistä. Yritykset ovat tyypillisesti pieniä 1-2 henkilön pienyrityksiä, mutta kokonaisuutena niiden vaikutus on merkittävä.

Toimivat käsityöyritykset tarvitsevat edelleen sekä koulutusta ja kehitystyötä, joka vahvistaa yrittäjän omaa osaamista ja yrityksille suunnattujen ulkoisten palvelujen kehittämistä. Keskeinen kehittämiskohde on yritysten kannattavuuden parantaminen. Pienillä yrityksillä ei kuitenkaan ole voimavaroja tarvittavaan tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan.

Alan kehittämiseen on panostettu mm. kauppa- ja teollisuusministeriön rahoittaman ja Käsi- ja taideteollisuusliiton toteuttaman käsityöelinkeinon kehittämisohjelman kautta sekä Sitran taitoteknologiaohjelmalla. Näiden ohjelmien kokemukset ja opit antavat hyvän pohjan alan laajalle kehittämistyölle. Tavoitteena on nivoa monet erilliset toimenpiteet mielekkääksi ja vaikuttavaksi kokonaisuudeksi. Tarkoituksena on, että Sitran käynnistämän tutkimushankkeen rinnalla aloitetaan käsityöyrittäjyyden kehittämisohjelman valmistelu valtionhallinnon toimesta.

Lisätietoja: tutkimusjohtaja Antti Hautamäki
Lähde: www.sitra.fi

Hyvinvointivaltion valinnat

SITRAn tutkimushanke selvittää hyvinvointivaltion valintoja. Sitra tuottaa hyvinvointivaltioata koskevan yhteiskunnallisen keskustelun pohjaksi raportin, jossa kootaan yhteen hyvinvointivaltioon kohdistuvia keskeisiä haasteita ja hahmotellaan niihin liittyviä poliittisia vaihtoehtoja. Raportti valmistuu tämän vuoden lokakuussa.

Lähde: Sitran lehdistötiedote 29.5.2002
Lisätietoja: www.sitra.fi

Takaisin sivun alkuun