Marja-Leena Rönkkö. Käsityön monet merkitykset. Opettajankoulutuksen opiskelijoiden käsityölle antamat merkitykset ja niiden huomioon ottaminen käsityön opetuksessa. Väitös |
Väitöstutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä käsityön tekijä antaa käsityölle käsityöprosessin aikana ja mitä uusia näkökulmia nämä merkitykset antavat käsityön opetukselle. Sekä käsityön tekemisen prosesseissa että valmiissa tuotteissa korostuu henkilökohtaisuus, tekijän oma elämismaailma sekä itselle merkityksellisten kokemusten ilmaisu.
|
Lue lisää...
|
Piritta Malinen. Kannu vie – kohti taidetta? Graffitikokemus sekä graffitin ja kuvataideopetuksen vuorovaikutus. Väitös |
Merkitseekö graffiti nuorelle luvattoman toiminnan tuomaa jännitystä vai esteettisen kokemisen tapaa? Miten tekemistä koulun kuvataideopetuksella voi olla graffitien kanssa? Piritta Malinen selvitti väitöstutkimuksessaan näitä kysymyksiä ja havaitsi graffitin teon olevan nuorelle yksi myönteinen mahdollisuus rakentaa identiteettiään.
|
Lue lisää...
|
|
Sanna Sormunen. Hyvää oloa käsityöstä: Mielenterveyskuntoutujien kokemuksia Kädentaitoryhmästä. Opinnäytetyö |
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia kädentaitoryhmään osallistumisella on mielenterveyskuntoutujien hyvinvointiin. Lisäksi opinnäytetyön oli tarkoitus selvittää, kokevatko mielenterveyskuntoutujat toiminnalliset ryhmät tärkeäksi osaksi heille tarjottavia palveluja.
|
Lue lisää...
|
Mari Honkuri. Kierrätysriihi - Blogi yhteisöllisen ideoinnin foorumina. Opinnäytetyö |
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ja kehittää kierrätysmateriaaleihin keskittyvä blogi, joka toimii yhteisöllisen ideoinnin ympäristönä. Tavoitetta varten luotiin Kierrätysriihi -niminen blogi, jonka käyttöä testattiin. Opinnäytetyön lähtökohdat olivat hyvin tekijälähtöiset, eikä sillä ollut varsinaista tilaajaa.
|
Lue lisää...
|
|