CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Gary Wornell-monilahjakas taiteilija

Visuaalinen tutkimusmatkailija Gary Wornell on monilahjakas taiteilija. Hänen retrospektiivinen näyttely Intohimojen kehä – Circle of Passioons oli näytillä Riihimäen Taidemuseossa tammi-malliskuussa. Näyttely herätti monen taiteenystävän mielenkiinnon ja siitä tulikin suuri yleisömenestys. Näyttely keräsi päivittäin noin 40 kävijää, joka on ollut yksi suurimpia menestyksiä Riihimäen Taidemuseon 15 -vuotisen historian aikana.

wornell

Gary Wornell on syntynyt Kanadassa 1952 josta hän muutti Englantiin 1969. Wornell oli jo lapsena innostunut valokuvauksesta, mutta erikoistui taideopinnoissaan keramiikkaan. Ennen Suomeen muuttoaan 1995, hän ehti työskennellä keraamikkona 25 vuotta Englannissa. Tavattuaan suomalaisia huipputaiteilijoita, kuten Alvar Aallon, sekä legendaarisen mesenaatin Maire Cullichsenin, Wornellilla heräsi kiinnostus tutustua Suomeen ja suomalaisiin taiteilijoihin lähemmin. Ensimmäisen matkansa Suomeen Wornell oli tehnyt englantilaisten ystäviensä kanssa 1980. Voimakkaat vuodenaikojen vaihtelut olivat herättäneet lämpimät muistot lapsena vietetyistä Kanadan vuosista. Vuonna 1991 hän päätti lähteä Suomeen uudelleen, tällä kerralla kartoittamaan täkäläisiä työnsaanti mahdollisuuksia. Suomessa hän tapasi keramiikka taiteilija Howard Smithin hänen Tervakosken keramiikka-ateljeessa. Inspiroiva taiteilija, sekä hänen kumppaninsa keramiikkataiteilija Erna Aaltonen olivat saaneet hänet tuntemaan olonsa kotoisaksi. Muutto Suomeen toteutui.

wornell

Astuessani Riihimäen Taidemuseon ovesta sisään, katseeni vangitsee suurikokoinen Cratzy guild- niminen teos joka on koottu yli 1500 kuvasta, jotka Wornell on vuosien aikana ottanut. Kolmen kuukauden ajan hän työsti komponentteja tietokoneella, ja tämän jälkeen teoksen kokoaminen taidemuseolla alkoi. Innoittajana tähän työhön on hänen isoäitinsä tekemä tilkkutäkki 1800-luvulta, joka oli myös esillä näyttelyssä. Yksi taidemuseon huoneista oli ns. seinähuone. Huoneen peräseinällä oli kuvattu okranvärisen vanhan talon seinä, joka oli pituudeltaan 6,75m. Työ syntyi rakkaudesta Suomeen. Wornell oli pitkän aikaa etsinyt sopivia seiniä kuvatakseen niitä. Sellainen löytyi eräällä pyöräretkellä Hausjärveltä. Wornell oli mennyt omistajilta kysymään saisiko kuvata heidän talonsa seinän. Lupa tuli, ja kauniiseen ajan patinoimaan okran väriseen seinään saimme tutustua näyttelyssä. Seinästä hän oli ottanut yli 200 valokuvaa, mutta pääsi vasta toteuttamaan unelmansa, kun tarpeeksi suuri printteri löytyi. Samasta tilasta löytyi pienempi kokoinen päreseinä kanadalaisesta talosta, pahviseinä tamperelaiselta rakennustyömaalta, sekä ilmoitusten kiinnitysseinä Pariisista. Tunnelma huoneessa oli kansainvälinen kuten taiteilijakin. Tuntuu, että huoneen nimeksi olisi voinut antaa koti-ikävä. Huoneessa oli paljon lämmintä latausta.

wornell

Museon näyttely kertoi monilahjakkaasta taiteilijasta, sillä esillä oli myös runsaasti keramiikkaa, jolla Wornell teki itsensä tunnetuksi meille suomalaisille. Mielestäni erityinen kunnianosoitus uudelle kotikaupungille on ollut Riihimäen maaperän savesta työstetyt keraamiset seinäteokset. Näyttelyssä oli myös pastellimaalauksia, valokuvia ja digitaaligrafiikkaa, jota hän on tehnyt kymmenen vuoden ajan.

Mikäli taiteilijan nimi ei ollut sinulle ennestään tuttu, niin nyt kannattaa hänen nimensä painaa muistiin! Garyllä on erittäin hyvät verkkosivut, jotka ovat todellakin tutustumisen arvoiset ja sitä kautta voi tämän monilahjakkaan taiteilijan ja hänen taideteoksien liikkeitä seurata. Oman taiteen luomisen lisäksi Gary pitää erilaisia työpajoja, joista löytyy myös lisätietoa hänen omilta verkkosivuiltaan. Mainittakoon vielä, että HAMKin opiskelijoilla on mahtava tilaisuus osallistua Garyn opetukseen, sillä hänet on kutsuttu opettamaan Summer Schooliin Captured Moments -kurssille toukokuussa.

 

Kuvat: Gary Wornell
Teksti: Marja-Leena Kaartinen

 

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013