CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Hyvinvointia hieronnasta

Jokainen meistä kaipaa joskus hetkeä joka on vain ja ainostaan itselleen. Uskon, että tässä hektisessä ja työpainotteisessa maailmassa ihmisten tulee ensisijaisesti huolehtia omasta hyvinvoinnistaan, kuunnella oman kehon ääntä ja antaa sille lepohetki. Emme voi opiskella, työskennellä, huolehtia perheistämme jos emme osaa huolehtia itsestämme. Tämän vuoksi minä valitsen hieronnan. Haluan saada pienen hetken, jolloin joku toinen ihminen hoitaa minua ja minun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin olla hiljaa ja nauttia.

Visamäen Innoparkissa minut ottaa vastaa klassinen hieroja Mari Bågman. Hänellä on pieni ja sievä huone, johon monet Innoparkin työntekijät tulevat ottamaan lyhyen irtioton tietokoneen ääreltä vaikka lounastauollaan. Jäykät niskat ja jännittynyt asento on monen toimistotyöntekijän vitsaus. Mari on ollut Innoparkin tiloissa syksystä lähtien ja on tyytyväinen paikkaan. Huone saatiin sisustettua mieleiseksi vaikka toki pienessä huoneessa on hankaluuksia esim. tavaroiden säilyttämisessä. Mielestäni huone on viihtyisä ja siellä on mukava tunnelma. Värit ovat lämpimät tummanpunainen, oranssi ja ruskea. Suolakivilamppu hohtaa vaaleanpunaista valoa ja ohuesti soliseva vesi pulputtaa vesilyhdyssä. Selkäni ja käteni peitellään pyyhkeiden alle ja hieronta alkaa alaselästäni, johon Mari levittää hierontaöljyä. Halutessani olisin voinut saada samalla pintalämpöhoitoa. Lämpimät kädet ja tukevan hellä ote pitää minut sievässä horrostilassa seuraavat 45 minuuttia. Käsistäni löytyy lihaksia joita en tiennyt olevankaan ja lopuksi hierojan sormet löytävät kallonpohjastani, päästäni ja otsastani pisteet jotka ummistavat silmäni tahtomattaan. En haluaisi nousta, haluaisin jäädä nukkumaan. Mutta lopulta vaatteet puettuani päälle oloni alkaa olla aika reipas ja pirteä. Mari muistuttaa veden juomisesta sillä hieronnassa lähtee kuona-aineet liikkeelle ja vesi pitää huolen aineenvaihdunnan toiminnasta. Tämä oli täydellinen rentoutuminen keskellä kiireistä viikkoa.

 

kädenjälki

Mutta entä hieroja itse? Kuka hoitaa hoitajaa? Mari kertoo käyvänsä itse hieronassa sekä vyöhyketerapiassa säännöllisesti, hän muistuttaa säännöllisen ja monipuolisen liikunnan tärkeydestä ja samalla harmittelee sitä, ettei oma aika aina siihen riitä.

Mari puhuu myös monipuolisen ruokavalion puolesta, sillä on merkitystä mitä suuhunsa laittaa. Vapaa-aikaa Mari arvostaa ja viettää sitä pienen poikansa ja miehensä kanssa.

Työstään Mari nauttii kovasti. Ihmisten kohtaaminen on mielenkiintoista ja sosiaali- ja terveysalalla työskennellyt hieroja on kokenut tapaamaan monenlaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisä. Hierontaan tuleminen on monille kokonaisvaltainen tilanne, jossa voi luottamuksellisesti puhua tai olla vain ihan hiljaa. Tärkeä ominaisuus hierojalla on mielestäni kyky lukea ihmistä. Mari suunnitteleekin hieronnan jokaisen yksilölliset tarpeet huomioiden. Jokaisessa hieronnassa ei voi käyttää samoja menetelmiä ja tekniikoita.

Hieronta

  • Edistää laskimoverenkiertoa ja imunestekiertoa sekä pintaverenkiertoa
  • Lievittää kipua
  • Ennaltaehkäisee jännitystiloja
  • Nopeuttaa lihasten palautumista rasitusksen jälkeen
  • Lisää hapen ja ravinteiden kulkua kudoksissa
  • Rentouttaa kokonaisvaltaisesti
  • Poistaa päänsärkyä (mikäli päänsärky johtuu jumissa olevasta niska-hartiaseudusta)

Hieronta ei sovi sinulle, jos sinulla on pahanlaatuinen kasvain tai syöpä, iho infektio, flunssa tai vakava sydänsairaus.

HUOM! HAMK:in opiskelijat saavat Marin hieronnasta 15% alennuksen.

Tmi Mari Bågmanin hierontapalvelut löytyvät Innoparkista/Hattelmalasta

 

Teksti: Eeva-Stiina Blomqvist, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija

 

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013