CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Alumnimme maailmalla : Tiina Pouhakka

Tiina Pouhakka päätyi ohjaustoiminnan opintojen pariin, kun tajusi itseään kiinnostavan enemmän käsitöiden ohjaaminen kuin niiden pelkkä tekeminen. Käsityötaitoja Tiina on hankkinut kouluttautumalla artesaaniksi lukion ohella. ” Tein viimeisen artesaaniharjoitteluni kehitysvammaisten päivätoiminnassa, ja siellä pääsin ohjaamaan erilaisia käsitöitä. Tästä innostuneena päätin hakea HAMKiin opiskelemaan ohjaustoimintaa”, Tiina kertoo. Nyt Tiina on tuore keväällä 2012 valmistunut ohjaustoiminnan artenomi ja toimii kouluttajana Kiipulan ammattiopistossa Tampereella.

Harjoittelu ja opinnäytetyö polkuna työllistymiseen

Tiinan kohdalla palaset loksahtivat kohdalleen viimeisenä opiskeluvuotena. ” Tein syventävän harjoittelun Kiipulan ammattiopistoon, Kouvolan toimipaikkaan ja tein tänne myös opinnäytetyöni. Tätä kautta tulin tutuksi Kiipulan käytäntöjen ja tapojen kanssa. Harjoitteluni lopulla haettiin Tampereen toimipaikkaan opetusavustajaa ja hain tätä työtä. Sain paikan ja tein viimeisen kevään opintojeni ohessa avustajan töitä. Syksyllä siirryin kouluttajan tehtäviin”, Tiina kuvailee ja toteaa, ettei voisi olla onnellisempi nykyisestä työstään.

Omaa suuntaansa etsivää ja työllistymismahdollisuuksiaan pohtivaa ohjaustoiminnan opiskelijaa Tiina neuvookin olemaan hätääntymättä. ” Opinnoissa tulee hetkiä, kun epäilee opintojen osuvuutta, sitä antavatko ne tarpeeksi ja mikä minusta sitten tuleekaan isona. Oikea polku ja suunta löytyvät kyllä, ajan kanssa !” Tiina myös muistuttaa ohjaustoiminnan opintojen monipuolisuudesta ja mahdollisuudesta työllistyä hyvin monille eri sektoreille.

Opintojen anti työelämässä

Kiipulassa Tiinan kouluttajan työnkuvaan kuuluu ryhmänohjaajan tehtävät. Hän ohjaa kuuden vaikeavammaisen nuoren ryhmää tarkoituksenaan valmentaa heitä työhön ja itsenäiseen elämään. Tiinan vastuulla on myös erilaisten työelämänvalmentautumispaikkojen hankkiminen ja opiskelijoiden sopimusten laatiminen näihin paikkoihin. Nuorten kanssa Tiina tekee monenlaista, kuten kotitaloutta/muita kodinhoidollisia tehtäviä, atk:ta, aistitunteja, erilaisia työtehtäväharjoituksia ja kädentaitoja.

Opinnoista Tiina kertoo olevan monenlaista hyötyä käytännön työssä. ” Olen lukenut terapeuttisen pääaineen ja koen tämän tukeneen työtäni. Kuitenkin työssäni on pedagogisen näkökulman ohella kuntouttava ja virkistävä ote. Vaikeavammaisten kanssa työskennellessä tulee miettiä, millä tavoin erilaisia asioita voi oppia tai onko tärkeätä täydellinen tuotos käsitöissä vai ennemmin opiskelijan oma käden jälki ja yhdessä tekeminen”, Tiina tähdentää. Muita tärkeitä jo opinnoissa opittuja työkaluja Tiinalle ovat erilaisten arviointien kirjoittaminen, ryhmätyötaidot ja moniammatillisessa tiimissä työskentely sekä AAC-menetelmien tukiviittomat ja kuvakommunikaatio, joita hän käyttää työssään päivittäin.

”Ja mikä tärkeintä, heittäytymiskyky! Meillä tulee todella usein arjessa tilanteita, ettei kaikki mene suunnitelmien mukaan. Tällöin tulee olla valmis heittäytymään ja kehittämään suunnitelma B, joskus jopa suunnitelma C. Koen myös tähän saaneeni harjoitusta kouluaikoina. Vaikka jotakin puuttuisi tai jokin menisi pieleen, niin sitten vaan tehdään jotakin ja kaikki menee hyvin”, Tiina sanoo.

Arjen voimavarat

Työn ja yksityiselämän tasapainottaminen oli alkuun Tiinalle haastavaa, kun ohjaajan työhön ei ollut vielä rutinoitunut ja tulevan päivän ohjauksia tuli pohdittua ja valmisteltua iltaa myöten. Nyt aikaa jää jo muuhunkin. ” Olen nykyisin koukussa liikuntaan. Juoksen ja urheilen n. 5 kertaa viikossa. Liikunnasta saan voimaa arkeen. Opiskelujen jälkeen myös käsitöiden teosta on tullut taas enemmän voimavara, kun koulutehtävät eivät vie kaikkea aikaa”, Tiina toteaa ja lisää, että myös ystävät ja läheiset ovat tärkeä tuki, jota ei pidä kenenkään unohtaa.

”On tärkeää muistaa pitää kiinni itselleen mukavista ja merkityksellisistä jutuista eikä uppoutua liikaa työhön. Opiskelun jälkeen se saattaa tuntua ensin kovin oudolle, kun kotona ei odotakaan kymmentä kirjaa ja neljää keskeneräistä koulutyötä. Mukavien ja tärkeiden harrastusten myötä jaksaa myös työssä”, Tiina pohtii omaa arkeaan.

Mikä sitten on mottona ja liikkeelle panevana voimana Tiinan elämässä ja työssä? ”Haluan antaa ihmisille onnistumisen kokemuksia, iloa, hyvää oloa ja kauneutta elämään. Haluan nähdä jokaisessa hyvää ja antaa kaikille mahdollisuuden tehdä ja toimia. Tein opinnäytetyöni voimauttavasta valokuvasta ja sitä kautta opin, että meillä jokaisella on tarina, jonka jokaisen tulee kuulla”, Tiina vastaa.

 

 

Haastattelu ja teksti: Venla Huistinoja, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija

Kuvat: Tiina Pouhakka, ohjaustoiminnan artenomi (AMK)

 

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013