CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Käsityö ravitsee aivoja

Aivotutkimusmenetelmät

Aivotutkimus on kehittynyt huimasti 90-luvusta lähtien, eikä loppua näy. Tunnetuimmat aivotutkimusmenetelmät ovat tällä hetkellä

- ERP-tutkimus

- EEG-tutkimus (aivosähkökäyrä –tutkimus)

- MEG-tutkimus

- Fmri (toiminnallinen magneettikuvaus)

- PET-tutkimus (aivojen verenkierron hapetustutkimus)

 

 

Aivoterveys

Aivoterveyteen olisi syytä kiinnittää erityistä huomiota.  Aivojen kannalta kolme oleellisinta asiaa ovat uni, ruoka ja liikunta. Univaje heikentää jopa puoleen kognitiivisia kykyjä (tarkkaavaisuus, havaitseminen, muisti, ajattelu, kieli ja oppiminen). Uuden oppiminen vaatii unta, ja opittu tieto rekisteröityy unen aikana aivoihin. Ravinnossa tulisi kiinnittää huomiota hyviin rasvoihin, kuten kasvirasva ja kalan rasva. Liikuntaa tarvitaan päivittäin, ja sitä kannattaakin kerryttää esimerkiksi hyötyliikunnalla. Muista venytellä käsitöiden lomassa! Keinutuoli on parempi kuin nojatuoli.

Käsitöiden merkitys aivoille

Mikä merkitys käsitöillä on aivoille? Käsityöt vaikuttavat ihmisen oppimiseen. Käsityöt parantavat vaikeiden käsitteiden hahmottamista ja keskittymiskykyä. Keskittymistä voi harjoitella esimerkiksi askartelemalla tai muovailemalla. Jos teet käsitöitä samaan aikaan oppimisen aikana, vaikuttaa se positiivisesti oppimiseen. Käsityö ei saa olla kuitenkaan liian haastava. Käden käyttäminen aktivoi kielellisiä alueita, ja tätä voidaan käyttää hyväksi oppimisessa. Esimerkiksi se voi olla apuna vaikean kielellisen materiaalin omaksumisessa.

Käsityöt tarjoavat mielekästä tekemistä, mutta ennen kaikkea myös älyllisiä haasteita. Haastavuus on palkitsevaa ja ravitsee aivoja. Oman keskeneräisyyden ja epäonnistumisen sietäminen on keskeistä älyllisen kehittymisen kannalta. Kahdella kädellä tekeminen aktivoi molempia aivopuoliskoja, mikä parantaa aivopuoliskojen yhteistyötä. Käsitöiden tekeminen nostaa itsetuntoa, rakentaa kokonaisempaa minäkuvaa ja aikaansaa positiivisen kuvan omista kyvyistä.

Teksti ja kuvat: Anu Vesanto ja Anna Väänänen, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelijat

 

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013