Ruohonjuurisarjakuvan opas |
Leif Packalen ja Sharad Sharma 2007 / 2. painos. Poimintoja sisällöstäRuohonjuurisarjakuvaa on testattu Intiassa, joissakin Etelä-Aasian maissa ja muutamissa maissa Afrikassa ja Lähi-idässä sekä Euroopassa. Ruohonjuurisarjakuvia tekevät sosiaalisesti aktiiviset ihmiset pelkän paperin ja kynän avulla, muuta ei tarvita! Se, mikä erottaa ruohonjuurisarjakuvan ammattimaisesta materiaalista, on, että sitä käytetään paikallisessa levityksessä niin, että sarjakuvat ovat näkyvillä kohtaamispaikoilla, bussipysäkeillä, kaupoissa, toimistoilla, kouluissa, ilmoitustauluilla. Lukijat yleensä tietävät organisaation, joka on sarjakuvien takana. Sarjakuvien levitysErilaisten ryhmien näkemykset ja maailmankuvat sekä heitä kiinnostavat aiheet saavat näyttelyiden ja julkaisun avulla lukijoita. Nämä näyttelyt ja julkaisut ovat täynnä paikallisen kulttuurin värittämää tietoa sekä kieltä, jota on vaikea saada käännettyä suurelle yleisölle. Vaikka sarjakuvia ei ole tehty ammattimaisella tasolla, niiden sisältämät aiheet ja tarinat ovat tehty tunteen palolla ja vahvalla itseluottamuksella. Ruohonjuurisarjakuvan muotoilu: julisteetJulistesarjakuvat ovat yleisimmin käytetyt ja eniten vaikuttava ruohonjuurisarjakuvan muoto. Niiden etu on selvä: ne näkyvät kyläläisille varsinkin, kun ne ovat strategisella paikalla. Eikä tämä tiedottaminen maksa kuin muutaman kopion verran. Pafletti/vihkonenVihkoset ovat hyödyllisiä varsinkin silloin, jos tarina, johon lukija tutustutetaan, on pitkä ja siinä paljon erilaisia hahmoja. Pitkään tarinaan saa myös mukaan dramaturgiaa ja elävyyttä. Vihkosia on myös helppo jakaa tapaamisissa tai seminaareissa. HaitariminisarjakuvaOn myös mahdollista tehdä haitarisarjakuvia, jotka on myös helppo kopioida. Ne tehdään siten, että A4- kokoinen paperi jaetaan vertikaalisti kahtia ja jakamalla molemmat puolet neljään osaan. Nämä osat yhdistetään teipin palasella. Muuta kirjan sisältöäKirjassa kerrotaan tarinoita sarjakuvien tekijöistä, jotka ovat vaikuttaneet sarjakuvillaan ympäri maailmaa. Paikkoja ja tarinoita on monta: tarinat ovat todella vaikuttavia kaikenlaisista aiheista, jotka koskevat ihmisiä kuten hyväksikäyttö, väkivalta, avioliitto, toiveet ja pelot, HIV, työelämä ja siihen liittyvät ihmisoikeudet, ympäristö, seksi ja seksuaaliterveys, kulttuuriset epäkohdat, rikollisuus. Kaikki aiheet ovat tärkeitä varsinkin lukutaidottomille ja työtätekeville ihmisille. Aiheet koskevat myös kulttuuria ja ihmisoikeuksia. Kaikki teemat tukevat yksilön aseman kohentamista erilaisissa kulttuureissa. Miten ohjaustoiminnan artenomi voi mielestäni soveltaa kirjan antia?Kirja on loistavaa materiaalia ohjaustoiminnan artenomille. Se sisältää rohkaisevia kokemuksia, käyttömahdollisuudet sekä ohjeet. Tätä voi käyttää kokemusten lävitse käymiseen, kokemusten esille tuomiseen. Se, miksi tämä vaikuttaa aivan loistavalta, on se, että käsiteltävä aihe pitää saada lyhyeseen muotoon. Tämä tarkoittaa, että käyttäjä tiivistää ja tiivistää tarinaansa niin lyhyeksi, että näkee dramaturgisesti oman tarinansa vain neljässä kuvassa! Tämä ei ole helppoa. Miten tiivistäisit itse elämänkokemuksesi mahdollisimman vähällä tekstillä neljään ruutuun ja vielä niin, ettei kukaan ymmärrä sarjakuvaa väärin? PohdintaaKirjassa on erittäin selkeät ohjeet siitä, kuinka ruohonjuurisarjakuvia tulisi tehdä. Kirjassa oli paljon kuvia käyttömahdollisuuksista, paljon tarinaa kokemuksista ja paikoista, joissa metodia on käytetty. Kirjassa opetetaan, kuinka tulisi kehittää tarina neljään kuvaan ja kuinka tehdä niistä käsikirjoituksen, kuinka asettaa kuvat ruutuihin, lukusuunnat, annetaan neuvoja tekstin kirjoittamiseen ja kerrotaan, miten käytetään puhe- ja ajatuskuplia, kuinka antaa kiinnostava otsikko, kuinka piirtää sarjakuviin ihmisiä. Kaikki alkaa todella tikku-ukon piirtämisestä, kuinka piirtää ihmisen ilmeet, kuinka saada aikaan liikettä ja efektejä, kuinka tehdä perspektiivipiirtämistä ja kuinka liioittelu tekee tarinasta selkeämmän. Kirja antaa selkeät ohjeet koko prosessin läpi vetämiseen. Teksti: Susanna Vesakko, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija |