CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Tangomusikaali huipentaa Rovaniemen Teatterin syksyn

 

Satumaa musikaalin ohjaa Tervolasta lähtöisin oleva Miika Muranen, yksi Suomen tämän hetken kysytyimpiä musikaaliohjaajia. ”Kun Rovaniemen teatterilaiset pyysivät minua ohjaamaan musiikkiteatteriesityksen Unto Monosesta, olin aluksi hieman epäileväinen koko idealle, sillä 1980-luvulla syntyneenä en koe omakseni tango- ja tanssilavakulttuuria. Myös historiallisten henkilöiden tuominen näyttämöllä on aina haastavaa, sillä siihen liittyy monenlaisia odotuksia ja näkemyksiä, miten henkilöä käsitellään ja miten hänet muistetaan”, kertoo Muranen. ”Mutta tutustuessani Satumaahan innostuin, sillä kyseessä ei ole niinkään elämäkertanäytelmä vaan näytelmä intohimosta, joka ensin mahdollistaa kaiken mutta joka lopulta myös tuhoaa. Ja saadessani mukaan esitykseen kapellimestari Minna Siitosen, jonka kanssa tiesin pääseväni leikittelemään tutuilla tangoilla, päätin ottaa tarjouksen vastaan.”



Muranen ei halunnut tehdä Monosen näköispatsasta tai nostaa häntä jalustalle, vaan kertoa tarinan intohimoisesta ihmisestä – intohimosta elämään, huomatuksi tulemiseen, musiikkiin, alkoholiin, rakastamiseen. ”Intohimo on hieno voima, mutta pitemmän päälle se kuluttaa ja syövyttää niin, että jäljelle jää vain vahinkoa ja onnettomuutta. Jos intohimoa olisi ollut vähemmän ja sen tilalla määrätietoisuutta, kunnianhimoa ja rauhaa, olisiko Monosen kohtalon voinut olla erilainen? Onko hienojen tangojen hinta todella kaiken sen ikävän arvoista?”, Muranen pohtii.

Muranen iloitsee mahdollisuudesta tehdä töitä Rovaniemen Teatterissa, sillä juuri siellä hän itse pikku poikana löysi oman intohimonsa kohteen: teatterin. ”Tietysti olisi ollut upeaa saada ohjata tämä musikaali Lappia-talon suurelle näyttämölle, mutta ehkä sekin päivä joskus tulee”, toteaa aina positiivinen Muranen.

 

 

Satumaa - tangomusikaali tarjoaa yhden näkökulman Unto Monosen elämään. Esityksessä nähdään Monosen elämänvaiheita Karjalasta Somerolle, Somerolta Helsinkiin, sieltä 1960-luvun alussa Rovaniemelle ja takaisin Somerolle; viinanhuuruinen keikkaelämä, johon perhe-elämä ei tietenkään oikein istunut, juomaputken kat-kaisseet kiihkeät luomiskaudet ja yhä paheneva itsetuhon kierre. Tosipohjaisia tapahtumia ovat mm. useat taksimatkat Somerolta Rovaniemelle, yöllinen pulahdus Ounasjokeen ja sitä seurannut sairaalareissu sekä suhde Laina-rouvan, vuokraemännän ja ravintola Lapinmaan tarjoilijan kanssa.

Satumaa-musikaalissa lavalla on lähestulkoon koko Rovaniemen Teatterin näyttelijäkaarti kiertueohjelmistoa tekeviä lukuun ottamatta. Lisäksi rooleissa on kaksi vierailevaa näyttelijää, kaksi lapsirooleja tekevää lapsiavustajaa – molemmissa rooleissa on tuplamiehitykset – sekä kolmihenkinen orkesteri.

 

Tango – suurten tunteiden musiikkia

”Lähdin innoissani toteuttamaan suuren suomalaisen tangosäveltäjän Unto Monosen teoksia näyttämömusii-kiksi” musikaalin kapellimestari Minna Siitonen hehkuttaa. ”Unto Mononen sävelsi valtavan määrän tangoja, monet suomalaiseen kansanmuistiin lähtemättömästi soimaan jääneitä ikivihreitä. Sävelsi hän toki myös muunlaista musiikkia kuten valsseja ja foxia, joita esityksessä myös kuullaan”, kertoo Siitonen. Siitonen on ylpeä teatterin laulu- ja soittotaitoisesta näyttelijäkunnasta ja vierailijoista, pienestä orkesteristaan puhumattakaan. ”Tatu Kantomaa tuo esitykseen argentiinalaisen säväyksen bandoneonilla, Hannu Mikkolan laaja puhallinsoitinrepertuaari puolestaan tuulahduksia vanhasta tanssimusiikista ja jazzista. Tärkeimmässä roolissa on tietysti perinteinen suomalainen tango”, kuvailee Siitonen.

 

Nimiroolissa uusi kasvo Rovaniemellä

Unto Monosta näyttelee vieraileva näyttelijä Timo-Pekka Luoma. Luoma on näytellyt aiemmin Etelä-Suomen teattereissa, mutta valtakunnalliselle yleisölle hän lienee tuttu tv-sarjoista Salatut elämät ja Sydänjää. Luoma on innostunut Monosen roolistaan ja arvostaa täkäläisiä kollegoitaan: ”Täällä tehdään töitä kunnianhimoisesti ja hyvällä työmoraalilla, paikallista katsojaa arvostaen”, Luoma kiittää. ”Selvästi kaikilla on halu tehdä parhaansa. On ilo olla tässä työssä mukana, ja pyrkimyksemme on tehdä hyvää ja antoisaa teatteria”, Luoma jatkaa. ”Rovaniemi on hieno paikka, täällä tuntuu olevan paljon laadukasta kulttuuritarjontaa ja ennen kaikkea lyhyt matka luontoon. Viihdyn metsissä ja luontopoluilla koiran kanssa, se on hyvää vastapainoa työlle”, sanoo ensimmäistä kertaa näin pohjoisessa työskentelevä, urheilullinen nuori mies.



Musikaali on teatterisyksyn huipentuma

Musikaali on Rovaniemen Teatterin syksyn pääteos, ja on sellaisena jo tässä vaiheessa lunastamassa hyvin paikkaansa. ”Hyvältä näyttää”, myhäilee teatterinjohtaja Juha Vuorinen. ”Näillä resursseilla ja reunaehdoilla pyrimme tarjoamaan mahdollisimman monipuolisen ohjelmistokattauksen, ja tässä vaiheessa kaikki on sujunut hyvin. Musikaalissa Jente-näyttämön haastavat tilat on otettu loistavasti käyttöön. Nyt voisi varovasti arvioida, että yleisökin alkaa jo löytää ja hyväksyä teatterin uudet tilat nykyisessä Teatterikorttelissa. Musikaalinkin syksyn esityksistä on jo ennen ensi-iltaa varattu noin 70 %, mikä on hyvä tilanne arvioituna millä asteikolla tahansa”, sanoo Vuorinen.


Kuvissa: Hilkka Suominen (Laura Rämä) ja Unto Mononen (Timo-Pekka Luoma)
Kuvat: Timo Lindholm
Rovanimen Teatteri
Satumaa


 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013