Katja Menzel- Lahtinen. Osallistava nukketeatteri päiväkoti-ikäisille lapsille luo kohtaamisen mahdollisuuksia. Opinnäytetyö |
Hämeen ammattikorkeakoulu, ohjaustoiminnan koulutusohjelma
Ohjaustoiminnan koulutusohjelman opiskelija Katja Menzel-Lahtinen on monta vuotta esittänyt nukketeatteria päiväkoti-ikäiselle lapsille. Hän alkoi tutkia mahdollisuuksia lyhentää välimatkaa ja osallistaa lapsia spontaanisti mutta turvallisesti esitykseen. Tutkimuksen myötä syntyi menetelmä, jonka hän kutsui syliteatteriksi. Piirissä ja lattialla tapahtuvassa ohjauksessa yleisö saa mahdollisuuden kokea esitys aktiivisesti ja kaikilla aisteilla kuten koskettamalla ja liikuttamalla nukkea ja lavasteita sekä luomalla äänimaisemia. Työssä esitetty menetelmä voi toimia innostavana esimerkkinä päiväkoti-ikäisten lasten ohjaajille. Menetelmä on moniosainen ohjauskokonaisuus, jossa ohjaaja vie lapsiryhmän piirin ja rakentaa heidän kanssaan yhdistävän sylimaiseman sekä esitystunnelman. Esityksen aikana satuhahmo kiertää sylistä toiseen ja kokee jännittäviä asioita ja kohtaamisia ohjaajan sylissä. Esityksen kehystää kertojan kertoma tarina, elävä äänimaisema sekä tunnelmallinen valaistus. Menetelmän tarkoitus ei ole korvata perinteisiä nukketeatteriesityksiä vaan tarjota mahdollisuus luoda sosiaalinen tapahtuma nukketeatterin parissa, jossa ohjaaja ja lapset kohtaavat toisensa. Nukketeatterin avulla voi vaikuttaa pedagogisella tai terapeuttisella tavalla lapsiryhmiin. Toisin kuin ammattiteatterissa, jossa esityksellä on enemmän taiteellista arvoa, toimii nukketeatteri päiväkodeissa kasvatuksellisena välineenä. Opinnäytetyö tarjoaa ohjaajille tietoja nukketeatterin merkityksestä ja vaikutuksesta lapsille. Sopivalla tarinan valinnalla, yksinkertaisella lavastuksella, tunteita herättävillä nukeilla, mielenkiintoisella äänimaisemalla ja oikealla valaistuksella ohjaajat voivat luoda mukavia ja jännittäviä nukketeatterihetkiä, jotka herättävät tunteita ja rohkaisevat lapsia omalla elämänmatkalla. |