CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Historian ensimmäinen tyttöjen päivä

 

Torstaina 11.10. juhlittiin historian ensimmäistä kansainvälistä tyttöjen päivää, jonka YK hyväksyi kehitysyhteistyöjärjestö Planin aloitteesta. Tyttöjen päivän juhlaseminaari järjestettiin Valkoisessa Salissa (Aleksanterinkatu 16-18, Helsinki). Toimitusjohtaja sekä Plan Suomen hallituksen puheenjohtaja Gunvor Kronman avasi seminaarin. Puheessaan hän korosti kehitysyhteistyön positiivisia tuloksia ja kiitti kaikkia yhteistyökumppaneita suuresta työpanoksesta. Kansainvälinen tyttöjen päivä on 75-vuotisjuhlavuottaan viettävän kehitysyhteistyöjärjestön suurimpia saavutuksia.

Plan tukemassa kansainvälistä yhteiskuntavaikuttamista.

Planin Koska olen tyttö -raporttisarjassa seurataan 142 tytön elämää vuodesta 2007 vuoteen 2015. Raportit käsittelevät maailman tyttöjen asemaa ja antavat toimintaehdotuksia tavoista, joilla tyttöjen asemaa voidaan parantaa. Vuoden 2012 Koska olen tyttö -raportti on sarjan kuudes osa ja keskittyy tyttöjen koulutukseen. Raportissa kysytään, mistä syystä teini-ikäiset tytöt jäävät usein koulun ulkopuolelle.

Tyttöjen koulutuksen keskeisenä ongelmana on sen katkeaminen teini-iässä. Syitä koulutien päättymiseen on koulunkäynnistä koituvat kustannukset perheelle, koulussa tapahtuva väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, raiskauksista ja lapsiavioliitoista koituvat teiniraskaudet, raskaat kotityöt ja aliravitsemuksen aikaansaamat keskittymisongelmat opiskelussa. Myös puutteellinen lainsäädäntö, aseelliset konfliktit ja luonnonkatastrofit rajoittavat koulutusta.

Huonosta koulutuksesta kärsivät kaikki

Koska olen tyttö -raportti vaatii yhdeksänvuotista laadukasta peruskoulutusta kaikille lapsille. Tyttöjen koulutus on paras tapa katkaista sukupolvelta toiselle periytyvä köyhyyden kierre. Tytöt oppivat koulussa itsensä ja yhteisönsä kannalta oleellisia tietoja ja taitoja. Koulutuksen tavoitteena on myös mahdollistaa tyttöjen asema perheidensä, yhteisöjensä ja yhteiskuntiensa täysvaltaisina jäseninä. Koulutetut tytöt tuovat yleensä ansionsa perheeseen, saavat vähemmän lapsia sekä menevät naimisiin ja perustavat perheen vasta aikuisina. Yhdenvertainen koulutus on askel kohti tasa-arvoa. Kattavalla koulutuksella on myös mahdollisuus tarjota tytöille tietoa, verkostoja sekä tarvittavaa itseluottamusta sukupuoleen kohdistuvan syrjinnän ja väkivallan haastamisessa.

Plan Suomen hallituksen jäsen, kansanedustaja Pekka Haavisto tuo seminaarin puheessaan esiin omia havaintojaan kentältä. Hän kertoo muun muassa tapauksesta, jossa suomalaiset kouluttivat vammaisia Mosambikissa. Koulutuksen jälkeen perheen keskeiset rakenteet muuttuivat ja nämä koulutetut lapset toivatkin toimeentulon perheeseen. Tällaisilla asennemuutoksilla on suuri vaikutus tasa-arvoon. Autettaessa heikommassa asemassa olevia ihmisiä on myös heillä mahdollisuus vaikuttaa yhteiskuntaan. Jokaisella meistä on tarina kerrottavanaan.

Tyttöjen päivää juhlistettiin myös Helsingin Tyttöjen talolla

Juhlatarjoilua Tyttöjen Talolla. Herkkupöydän ääressä Tyttöjen Talon työntekijä Kristiina Hannila

 

 

Helsingin Tyttöjen Talolla ensimmäistä kansainvälistä tyttöjen päivää juhlittiin iloisessa ja värikkäässä tunnelmassa. Tyttöjen Talon johtajatar Mari Uusitalo-Herttua toivotti tytöt tervetulleiksi juhlaan, ja paikalle saapuikin runsaasti väkeä. Päivää juhlistettiin erilaisin leikein, herkuin ja hemmotteluin. Ohjelmassa oli mm. kädentaito- ja animaatiopaja, käsihoitoja, elävää musiikkia ja tanssiesityksiä.

Monia odotettuja vieraita pääsi paikalle. Plan Suomen lastenhallituksen puheenjohtaja Emilia Paappanen kertoi juhlan alussa omista kokemuksistaan kehitysyhteistyöjärjestössä ja halustaan vaikuttaa kansainvälisiin epäkohtiin. USA:n suurlähettilään puoliso Cody Oreck jakoi tyttöjen kanssa oman elämäntarinansa haasteiden voittamisesta ja oman voiman löytämisestä. DEMO Ry:n Johanna Poutanen kertoi naisen asemasta ja elämästä Nepalissa sekä omasta työstään kannustaa naisia mukaan nuorisopolitiikkaan. Perussa lapsuutensa viettänyt animaatiopajan ohjaaja kertoi puolestaan, millaista koulunkäynti ja opiskelu oli hänen lapsuudessaan.

Juhlan kruunasivat toinen toistaan herkullisemmat, pastellinsävyiset, cup cake -leivokset sekä  muut herkut. Yllätystarjoiluna vieraat saivat muutaman tytön yhteisvoimin valmistamaa afganistanilaista kanapataa. Illan musiikillisesta tunnelmasta vastasi talon vapaaehtoisena toimiva kitaransoittaja Outi Klang.


Teksti: Krista Seppälä, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija
Kuva: Tyttöjen Talo, Helsinki

 

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013