CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Nuottiavainpolku osana Sibeliuksen syksy –festivaalia

Laaja työelämäyhteistyöprojekti toteutettiin kolmen opiskelijan voimin

Lokakuussa me projektitiimin jäsenet huokaisimme syvään helpotuksesta -  ja väsymyksestä. Olimme juuri toteuttaneet onnistuneesti toiminnallisen työpajoja sisältäneen kokonaisuuden, Nuottiavainpolun, Hämeenlinnassa lauantaina 29.9.2012. Olotilalle oli syynsä, sillä projektiin käytettyjä työtunteja kertyi jokaiselle tiimin jäsenelle yli 200.

Nuottiavainpolun työpajoja löytyi Hämeenlinnan pääkirjastolta, Wetterhoffin talosta, Galleria Koneesta ja Teatteri Verstaalta. Sibeliuksen syntymäkodissa oli tarjolla elävää musiikkia ja asiakkaita oli viihdyttämässä myös Jannen tädit Julia Borg ja Evelina Sibelius. Tapahtuman kohteissa kävi asiakkaita päivän aikana yhteensä 382. Työpajoissa tuotettiin kolme yhteisöllistä taideteosta, jotka luovutetaan myöhemmin keskussairaalan lasten osastolle, hämeenlinnalaiseen päiväkotiin ja vanhainkotiin.

Nuoren Jannen luovuuden lähde?

Me, projektitiimin jäsenet, astuimme Sibeliuksen Jannen maailmaan viime toukokuussa, jolloin vastasimme Konseptorin kutsuun tulla mukaan ideoimaan Sibeliuksen syksy 2012 -festivaalin tapahtumia yhdessä Sibeliuksen syntymäkaupunki -säätiön kanssa. Toukokuusta alkoi monivaiheinen ja työläs ajanjakso kohti valmista tapahtumaa. Yhteisen ideointivaiheen jälkeen loimme tapahtumalle kehystarinan; ’Päivä Jannen seurassa’, jonka pohjalta aloimme suunnitella työpajojen sisältöä.

Nuori Janne (Hannes Leminen) mielikuvitusystävänsä Keiju Melodian (Mira Suovanen) seurassa.

 

Meitä kiinnosti kovasti nuori Janne, jolla on ollut poikkeuksellisen vahva mielikuvitus jo koulupoikana. Hän oli tunnettu tarinoistaan, joiden todenperäisyydestä ei aina voinut olla aivan varma. Työpajojen yhteiseksi teemaksi muotoutui lopulta Sibeliuksen arvoitukseksi jäänyt kahdeksas sinfonia. Halusimme kokeilla taiteen eri keinoin, millaisen teoksen saamme aikaiseksi. Samalla kävijät saivat mahdollisuuden seikkailla Sibeliuksen nuoruuden maisemissa ja hetkeksi sukeltaa luovuuden upeaan maailmaan, jossa kaikilla on mahdollisuus tuottaa oman näköistä taidetta.

Täydellä höyryllä eteenpäin!

Elokuun alusta alkoi toteutuksen konkreettisin vaihe, joka sisälsi normaalien opintojen ohessa mm. työpajojen suunnittelua, ohjaajarekrytointia ohjaustoiminnan koulutusohjelman opiskelijoista, työpajojen tarvikebudjetointia, tapahtumapaikkojen merkitsemisnauhojen ompelua ja painamista, esitteiden ja markkinoinnin suunnittelua ja yhteistyökumppaneiden hankkimista.

Verkatehtaalla sijaitseva Galleria Kone oli yksi Nuottiavainpolun tapahtumapisteistä. Laura Wiio-von Konow Galleria Koneesta kommentoi opiskelijayhteistyötä jouhevaksi niin suunnittelu- kuin toteutusvaiheessakin. Hän huomauttaa, että opiskelijat suoriutuivat tomerasti alkuvalmisteluista, vaikka aikaa oli vain vähän. Wiio-von Konow on sitä mieltä, että tapahtuman teema ja toteutus sopivat mainiosti gallerian konseptiin. Hänen mielestään romutyöpaja oli sopivasti erilainen: taidetta, luovuutta ja käsillä tekemistä yhdistävä kokonaisuus. Nuottiavainpolku oli mainio tapahtuma, jolle olisi kiva saada jatkoa, hän lisää.

Nuottiavainpolun tunnelmaa Sibeliuksen syntymäkodilla. Kuvassa projektitiimiläiset Anne Tapaila (vas.), Jenna Luoto ja Mari Karvinen.

 

Tapahtumapäivän toteuttaminen vaati toteuttajia ja tekijöitä. Ohjaustoiminnan 15 opiskelijaa lähtivät mukaan projektiimme toteuttamaan työpajoja Nuottiavainpolulle. Rekrytoimme opiskelijat ja perehdytimme heidät tarinan juoneen. Rakensimme yhdessä työpajojen toteutuksen - toimintaa ja sisustusta myöten. Opiskelijoille suunnatun tyytyväisyyskyselymme mukaan onnistuimme motivoimaan ja inspiroimaan heidät toteuttamaan Nuottiavainpolku-kokonaisuuden kanssamme. Ohjaajat kokivat saaneensa riittävästi tietoa ja ohjausta pystyäkseen toteuttamaan tapahtuman työpajat.

Ohjaustoiminnan opiskelijat Heidi Pesu ja Essi Siljoranta kehuvat projektin innostavaa ilmapiiriä mukaansa tempaavaksi. He kokivat yhteistyön projektitiimin kanssa mutkattomaksi sekä hyvin hallitun kokonaisuuden että tiimiläisten oman innostuneisuuden ansiosta. Myös täysi luottamus ohjaajiin ja heidän osaamiseensa saa kaksikolta kiitosta, sillä se kannusti opiskelijoita tekemään parhaansa omassa roolissaan.

Projektityö opettaa

Projektin toteuttamisen kaikki osa-alueet tulivat tutuiksi. Hyödynsimme projektissa omia vahvuuksiamme, joita meille on karttunut hyvin erilaisilta osa-alueilta aikaisemman työkokemuksen ja opintojen kautta.

Projektin aikana opimme käytännössä kaiken, mitä tapahtuman tuottamiseen voi liittyä. Kokemus on ikimuistoinen, ja voimme tulevaisuudessa ammentaa siitä paljon niin opinto- kuin työprojekteissakin. Erityisesti iloitsemme kahden koulutusohjelman opiskelijoiden välisestä yhteistyöstä, joka oli projektissamme erittäin hedelmällistä.

 

Jenna Luoto ja Anne Tapaila, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelijat
Mari Karvinen, muotoilija (AMK) -opiskelija

 

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013