CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Hanne Hummelholm. Opetusteknologian uudet tuulet : Vertaileva tutkimus interaktiivisten laitteiden soveltuvuudesta opetuskäyttöön. Opinnäytety
yön tutkimuksellinen osuus tapahtui vertailemalla kahta interaktiivista esitysteknologiaa ja niiden ohjelmistojen käyttömahdollisuuksia pedagogisesti ja teknisesti. Työn näkökulma oli kartoittava ja taustoittava. Tutkittavat laitteet olivat Prometheanin interaktiivinen taulu ja Epsonin interaktiivinen projektori sekä niissä käytetyt ohjelmistot ActivInspire ja WizTeach. Näistä saatua tietoa käytetään hankkeen jälkeen mahdollisien uusien laitehankintojen perustana.

Työn toiminnallinen osuus koostui kahdesta havainnointitilanteesta, omakohtaisesta laitteisiin tutustumisesta sekä neljästä opettajien haastattelusta. Havainnoinnin kautta tutustuttiin laitteiden käyttöön yleisesti. Omakohtaisella tutkimisella saatiin kokemusperäistä tietoa, jota pystyttiin vertaamaan haastatteluiden kautta saatuun informaatioon. Näitä vertaamalla saatiin kerättyä tavoitteellista tietoa laitteiden ja ohjelmistojen käytöistä.

Teoriapohjana työssä käytettiin opetusteknologiasta ja oppimisympäristöistä kertovaa kirjallisuutta ja aikaisemmin tehtyjen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tutkimusten raportteja. Teoriapohjan, kokemusten ja haastattelujen kautta muodostettiin laitteista ja niiden soveltuvuudesta mielipiteitä ja johtopäätöksiä.

Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että tarkastelun kohteena olleet interaktiiviset laitteet ja niiden ohjelmistot sisältävät paljon samanlaisia piirteitä. Pieniä eroja kuitenkin löytyi, ja niiden kautta pystyttiin tekemään johtopäätöksiä. Johtopäätökset osoittavat, että Promethean sopii paremmin alakouluille ja Epson yläkouluille ja lukioon. Sen lisäksi koettiin, että interaktiiviset laitteet tuovat opetukseen lisäarvoa havainnollistamiseen, opetusmateriaalien jakamiseen oppilaille, vuorovaikutukseen sekä opetustapojen vaihteluun.

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013