Pääsykokeiden muistot |
Piinapenkki vai hauska kokemus?Pääsykokeet ovat monille kevään pelätyin tapahtuma. Useat yöt kuluvat kieriessä sängyssä jännittäen ja miettien kauhulla tulevaa koitosta. Ajatellessa pääsykokeita mieleen piirtyy kuva jäykästä yhteishaastattelusta ja ehkä jopa mielivaltaisesta psykologin testistä. Kaikki pääsykokeet eivät kuitenkaan ole samanlaisia. Kaikkia ne varmasti jännittävät, mutta voisikohan pääsykokeissa olla myös hauskaa?
Kysyimme Ohjaustoiminnan eri vuosikurssien opiskelijoilta heidän mietteitään omista pääsykoekokemuksistaan. Pääsykoetehtävät koostuivat ryhmähaastattelusta, piirustus- ja askartelutehtävistä. Osa haastatelleista pääsi sisään ensi yrityksellä, toiset vasta seuraavalla yrittämällä. Millaiset muistot heille on jäänyt tuosta jännittävästä päivästä? Ohjaustoiminta houkutteli monia haastatelleista monipuolisuudellaan. Luovat aineet, ilmaisu, media ja kädentaidot vetivät puoleensa. Opiskelujen aikana pääsisi todella kokeilemaan kaikenlaista, sellainen ei muissa koulutusohjelmissa tunnu onnistuvan. Myös monet alanvaihtajat kokivat ohjaustoiminnan houkuttelevaksi valinnaisuudellaan. 2. Mistä kuulit ohjaustoiminnan koulutusohjelmasta? Ohjaustoiminta oli monelle ennenkuulumaton käsite ennen hakupapereiden täyttämistä. Vaihtoehtoja selatessa ohjaustoiminta kuitenkin sattui silmään ja sai jotkut innostumaan jopa niin paljon, että se muuttui hakujen ykkösvaihtoehdoksi. Toiset kuulivat ystäviltään, usein ohjaustoiminnan opiskelijoilta, että he sopisivat hyvin samaan porukkaan. 3. Mitä odotuksia oli pääsykokeiden suhteen? Tarvikelista, joka tuli pääsykoekutsun mukana, antoi hakijoille vihjeitä mahdollisista tehtävistä. Moni odotti kulttuurialan pääsykokeilta piirtämistä ja muita hahmotuskykyä mittaavia tehtäviä. Jonkinlaista haastattelua odotettiin myös. Kukaan ei kuitenkaan tuntunut olevan selvillä, millaiset ohjaustoiminnan pääsykokeet voisivat olla ja odottivat niitä kiinnostuneena, mutta hieman hämillään. 5. Millainen tunnelma pääsykokeissa oli? Haastatelleet muistelivat pääsykokeita hymyssä suin. Niissä oli luova ja hauska tunnelma ja jännitys tuntui katoavan kuin itsestään. Joku vertasi pääsykokeita kerhoon, jossa saa leikkiä ja tehdä kivoja asioita hyvässä porukassa. Osasta päivän tahti tuntui kovalta, kun monta erilaista tehtävää piti suorittaa lyhyen ajan sisällä. 6. Tuntuiko jälkeenpäin, että olit päässyt sisään? Pääsykoetehtävät olivat niin monipuolisia, etteivät haastatelleet olleet varmoja, ovatko päässeet sisään vai ei. Niissä ei oikein voinut laskelmoida tai toimia pelkän tiedon varassa. Osalla kuitenkin oli jo orastava tunne, että koulun tiloihin palataan taas syksyllä. 7. Mikä oli pääsykokeissa parasta? Pääsykokeista tuntui positiivisimpana jääneen kaikille mieleen toiminnallinen ryhmätehtävä. Niissä oli tosissaan hauskaa ja unohti hetkeksi olevansa pääsykokeissa. 8. Mikä pääsykokeissa oli ikävintä? Oikeastaan jokaisella haastateltavalla negatiivisimpana muistui mieleen askartelutehtävä. Se tuntui monesta vaikealta, jopa mahdottomalta ja sai heidät epäröimään mahdollisuuksiaan päästä sisään. Joitain harmitti myös pitkät odotusajat tehtävien välillä, sillä osan ryhmistä piti odotella muiden porukoiden suoriutumista tehtävistä ennen omaa vuoroa. 9. Mikä pääsykokeista jäi päällimmäisenä mieleen? Kaikille tuntui jäävän pääsykokeista mieleen ihmiset: hauskat tuutorit, hurjat haastattelijat ja erityisesti toiset pääsykokeissa olleet, jotka lyhyen päivän aikana tuntuivat muodostavan tiiviin porukan. Heidän ansiostaan moni lähti pääsykokeista toivoen hartaasti kouluun pääsyä ja näiden ihmisten uudelleennäkemistä. Haastattelu: Reetta Alakallaanvaara, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija
|