CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Aistimatka-peli vanhuksille

Peli on suunniteltu vanhuksille muistinvirkistykseksi. Siinä hyödynnetään eri aisteja ajatusten herättäjänä. Oikeita ja vääriä vastauksia ei ole vaan tarkoituksena on herättää keskustelua pelaajien ja ohjaajan välille. Peliin kuuluu aistitunnistustehtäviä sekä kysymyksiä ja arvoituksia. Kokoavana teemana on maaseutu. Ohjaaja voi muuttaa peliä tilanteen mukaan.

Näkö:

Tarvikkeet: vanhoja kuvia, pahvia, sakset, kuviosakset ja kontaktimuovia
- Etsi aiheeseen sopivia kuvia kirjoista, korteista ja lehdistä.
- Leikkaa kuvat irti ja laita niiden takapuolelle pahvit kovikkeeksi.
- Päällystä kuvat kontaktimuovilla kestävyyden parantamiseksi tai laminoi ne.
- Voit koristaa kuvakorttia leikkaamalla reunat kuviosaksilla.

Kuulo:

Tarvikkeet: Valmiita efekti CD-levyjä, tyhjä kasetti ja CD-kasettisoitin tai tyhjä CD-levy ja polttava CD-asema.
- Kerää aiheeseen sopivia ääniä teattereissa käytettävistä efekti CD-levyiltä. Niitä voi lainata kirjastoista.
- Nauhoita äänet kasetille tai polta ne CD-levylle
- Numeroi äänet ja kirjoita niille selitykset.

Haju:

Tarvikkeet: Vanhoja filmirullien koteloita, styroksia, kangasta, ompelulankaa, kankaanpainanta väriä, sabluuna, paperi veitsi ja erilaisia tuoksuja
- Laita filmipurkkeihin erilaisia tuoksuja. Voit käyttää esim. kahvia ja mausteita. Erikoisempia hajuja saat kastamalla pumpulin paloja eteeriseen öljyyn.
- Leikkaa styroksista käteen sopiva pala. Koverra sen sisään filmipurkille "kolo". Päällystä pidike nenä-sabluunalla painetulla kankaalla.
- Numeroi hajupurkit ja kirjoita tuoksuille selitykset.
- Keksi ja kirjaa ylös hajuihin liittyviä kysymyksiä.

Tunto:

Tarvikkeet: Kangasta ja nyöriä pusseihin, ompelukone, kankaanpainovärejä, sabluuna tuntoaistin symbolin painamiseen, käpyjä, villaa, heinää, yms. pussien sisällöiksi.
- Ompele kankaasta pitkänomaisia pusseja joihin mahtuu käsi sisälle ja joihin ei helposti näe. Ompele pussien suuhun nauhakuja ja pujota niihin nauhat pussien sulkemiseksi. Paina pusseihin sabluunalla symbolit. Laita pusseihin erilaisia tunnusteltavia esineitä ja sulje pussit.

Kysymykset:
Tarvikkeet: Vanhoja arvoituksia
- Kerää ja kirjaa ylös aiheeseen sopivia vanhoja arvoituksia.
Hyviä lähteitä ovat mm.
Kaivola-Bregenhoj, A. Vanhoja arvoituksia
Rajala, P. Elämän retkellä.

Jokeri:
Tarvikkeet: aiheeseen sopivia kertomuksia
- Kerää ja kirjaa ylös kertomuksia.
Hyvä lähde on: Paasio, A. Syntyjä syviä.
- Kirjoita kertomuksiin sopivia keskustelukysymyksiä.

Noppa:

Tarvikkeet: Vaahtomuovia, kangasta, kankaanpainanta värejä, haju-, näkö-, kuulo-, tuntoaisti, kysymysmerkki ja jokeri sabluuna.
- Noppa on tämän pelin sielu. Se on valmistettu vaahtomuovikuutiosta ja se on päällystetty kankaalla, jossa on jokaista aistia symboloivat sabluunalla painetut merkit. Jokaisella aistilla on oma värinsä ( esim. tunto= punainen käsi, näkö= sininen silmä, kuulo= keltainen korva, haju= vihreä nenä). Värit helpottavat ohjaajan toimintaa pelin edetessä ja jokainen tehtävä on merkattu värikoodein. Kysymysten kohdalla on oranssi kysymysmerkki ja viimeisellä kuudennella sivulla on jokeri-symboli, johon ohjaaja voi valita esimerkiksi tarinoita tai lyhyitä ajankohtaisia uutisia ym.

Pelin säännöt:
Kukin heittää noppaa vuorollaan. Ohjaaja antaa nopan osoittamaan aistiin liittyvän tehtävän, jota kaikki voivat yhdessä pohtia. Pelissä ei ole voittajia eikä häviäjiä, vaan sen tarkoitus on lähinnä herätellä muistoja ja toimia keskustelun virittäjänä.


Pelin suunnittelivat ohjaustoiminnan opiskelijat, joista osa on jo valmistunut artenomiksi:
Kerttu Kahila
Marianne Sivula
Hilkka Laeslehto
Maaret Wendland
Erika Honkanen

 

CuRec 2/2004

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013