CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Alumnimme maailmalla, osa 4: Anu Pentik, ihanien ihmeiden tekijä

 

Nahkasta saveen

Tehdas, yrityksen johtaminen, valtakunnan kuusikymmentäyksi Pentik - myymälää, yhteistyö alihankintafirmojen kanssa ja alan tapahtumat pitävät Anu Pentikin vauhdissa: tänään Posiolla, huomenna Pariisissa. Vuonna 1971 perustettu, käyttö- lahja- ja piensisustustuotteisiin erikoistunut Pentik Oy on käynyt läpi monet vaiheet. Se on muun muassa suunnitellut ja valmistanut omaa nahka-asumallistoa. Tänä päivänä keramiikan tuotanto on yrityksen alkuvoima ja lippulaiva.

Työvoimaministeriö myönsi Pentik Oy:lle vuoden 2003 Hyvän työnantajan palkinnon. Ministeriön perusteluissa sanotaan muun muassa näin: "Posion kuntaan perustettu Pentik Oy on 30 toimintavuotensa aikana kehittynyt maan johtavaksi sisustusalan yritykseksi. Yrityksen henkilöstöön kuuluu 110 työntekijää. Lisäksi eri myymälöissä työskentelee 60 henkilöä. Posion Pentik -mäellä on huomattava matkailullinen merkitys: siellä vierailee vuosittain 60 000 henkilöä. Pentik Oy on tehnyt tiivistä yhteistyötä työhallinnon kanssa. Työvoimakoulutuksena järjestettyjen kurssien jälkeen oppilaat ovat sijoittuneet lähes sataprosenttisesti työhön. Syrjäiselle alueelle sijoittuneen yrityksen olemassaolo ja pysyvien työpaikkojen saaminen on varmennettu yhteistyöllä monien eri sidosryhmien kanssa. Henkilöstöstä lähes 80 prosenttia on naisia. Erityistä huomiota Pentik Oy:ssä kiinnitetään työpaikan viihtyvyyteen, töiden ja työaikojen järjestelyihin sekä aktiiviseen vapaa-ajan toimintaan."

Muistoja Riihimäen ohjaajainstituutista

Anu Pentikin ja keramiikan välinen liitto on jatkunut
läpi vuosikymmenien. Kuva ajalta, jolloin Pentik
opiskeli Riihimäen Ohjaaja-Instituutissa saaden
lisäoppia ja innoitusta Waldemar Buhlerilta, (Kuva:
www.pentik.fi

60-luvulla Anu Pentikillä oli tutkinto - ja rakkaana harrastuksena käsityöt ja sisustaminen. Siinä selitys, miksi hän lähti vuodeksi Instituuttiin opiskelemaan lisää kädentaitoja ja niiden ohjaamista. "Waldemar Bühler, joka opetti koulussa keramiikkaa ja sommittelua, oli hyvin innostava ihminen", Pentik muistelee. "Terveisiä enkelten maahan sinne jonnekin!"

Bühler oli legendaarinen kädentöiden guru, jonka taiteellinen laaja-alaisuus sekä ymmärrys ja visiot käsityön arvosta ja merkityksistä kannustivat nuorta naista - tekijää, jolla olivat lahjoinaan tarkka tyylitaju, vahva esteettinen näkemys ja tahto toteuttaa ambitioitaan.

Taiteellisessa tuotannossa Anu Pentikin omiksi genreiksi muodostuivat nahka ja keramiikka. Nahkatuotannosta yritys myöhemmin luopui - keramiikka jäi.

Aika riittää kun rakastaa


Anu Pentik varaa edelleen aikaa itselleen toteuttaakseen taiteellisia näkemyksiään. Myyntiin menevän keramiikan lisäksi häneltä kysellään myös tilautöitä. Kaikki Pentik-keramiikka valmistetaan Posion tehtaalla. Suunnittelijanimiä ei liikkeissä myytävien tuotteiden yhteydessä mainita, vaan kaikki markkinoidaan selkeällä brandilla.

Keraamikko vauhdissa. Posiolla on hyvä olla!

Hyvin suunniteltu käsityö on designia


Käsityöt ja sisustustuotteiden ideointi olivat Anu Pentikille aluksi vain harrastuksia. Homma kasvoi ja hobbismista tuli silkkaa liiketoimintaa, mutta Pentik on onnistunut säilyttämään käsityöihmisen sielun ja sydämen.

Entä mikä on hänen suhteensa designiin? Kuvia turhia kumartamatta Anu Pentik toteaa, että on istunut täydellisissä, puusepän tekemissä tuoleissa. "Hyvä ja toimiva suunnittelu on ilman muuta kaiken A&O", Pentik listaa.

Anu Pentik ja pinkka luonnoksia.
Tie tuotteeksi alkaa tästä.

Kädentyön merkitys

Yhteiskunnan pysyväisilmiötä, työttömyyttä ja sen aiheuttamia syrjäytymisongelmia Anu Pentik lääkitsisi kädentaitojen ylläpitämisellä. "Se on harrastus, jolla on monia positiivisia vaikutuksia ihmisen elämään. Niistä mielekäs ajankulu ei ole vähäisin. Toivon, että yhteiskunta ja ihmiset itse huomaisivat tämän mahdollisuuden", Pentik sanoo ja katoaa sitten vaaleat hiukset heilahdellen takaisin tehtaan huminaan.


Haastattelu ja teksti: Pirjetta Kesseli
Kuvat: © Anu Pentik

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013