Syväsukellus esittävään taiteeseen |
Syväsukellus esittävään taiteeseen -yleisötyöpaja on Liikkeellä marraskuussa -nykytanssifestivaalin, Baltic Circle -nykyteatterifestivaalin sekä Kiasma-teatterin /teatteri.nyt -festivaalin yhteinen yleisötyöpaja, joka järjestettiin Helsingissä ensimmäisen kerran syksyllä 2010. Lokakuussa 2011 käynnistyi tämän vuoden työpaja, joka sisältää festivaalien ohjelmistoista valikoidun esityssarjan seuraamisen sekä ryhmäkeskusteluosuudet. Keskustelu jatkuu Syväsukellus-blogissa, joka on eräänlainen kirjallinen jatkumo keskustelulle. Blogiin sisältyy myös osallistujien videoituja ensikommentteja esityksistä. Blogikeskusteluun ovat tervetulleita osallistumaan kaikki halukkaat myös työpajan ulkopuolelta. SyväsukeltajatKymmenhenkinen ryhmä muodostettiin myös tänä vuonna avoimen haun kautta: syväsukeltajaksi sai hakea kuka tahansa esittävistä taiteista kiinnostunut. Hakijoista on pyritty rajaamaan pois ainoastaan esittävien taiteiden ammattilaiset – muita ehtoja Syväsukellukseen osallistujille ei asetettu. Ryhmästä kiinnostuneet kirjoittivat järjestäjille vapaamuotoiset hakemukset, joiden perusteella heistä valikoitui keskusteleva ja monipuolinen ryhmä. Osallistujien ikähaitari on laaja: nuorin osallistujista on 21-vuotias, ja vanhin yli viidenkymmenen. Ryhmässä on mukana keskenään hyvinkin erilaisia ihmisiä kuten teoreettisen filosofian opiskelijanainen, pohdiskelun ja kirjoittelun ystävätär Hakaniemestä, muotisuunnittelijana tunnetuksi tullut nuori herra sekä kaupunkisuunnittelun ja kaavoituksen parissa työskentelevä, yhteiskunnallisista teemoista viehättynyt vanhempi rouva. Syväsukeltajien matka esittävään taiteeseenSyväsukeltajien matka esittävien taiteiden pariin alkoi lokakuussa Kiasma-teatterin /teatteri.nyt -festivaalin myötä. Ensimmäisenä esityksenä Syväsukeltajat seurasivat Brett Baileyn esitysinstallaation Exhibit A: Dr Fischer’s Cabinet of Curiosities / Found Objects, jonka aiheena ovat Saksan armeijan keräämät ja ylläpitämät keskitysleirit Lounais-Afrikassa 1800-1900-luvun vaihteessa. Syväsukellus-työpajan vetäjä Aino Järvi-Eskolan mukaan esityksen jälkeisessä ryhmäkeskustelussa ilmeni, että teos sai katsojan mm. pohtimaan omia ennakkokäsityksiään, ja vastuutaan eriarvoisuuden suhteen. Häpeän tai syyllisyyden tunne esitystä katsoessa tuli sortamista toteuttavaan enemmistöön kuulumisen tunteesta. Keskustelussa pohdittiin myös esitystä käsitteenä. Toinen /teatteri.nyt -festivaalin esitys, ranskalaisen Compagnie Philippe Gentyn Voyageurs Immobiles oli teemoiltaan kevyempi, visuaalinen spektaakkeli.
Teksti ja kuvat: Syväsukellus, Kaisa Laitinen www.kiasma.fi/ohjelmisto/kiasmateatteri |