CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Kulttuurin voimaa ja vimmaa Kallion ilmaisutaidon lukiossa

 

Mitä teille tulee mieleen sanoista Kulttuurin voima ja vimma?
Riikka: Ööö
Renja: Tota…
Mikko: Ei o helppoja kysymyksiä.

No, osaatteko vastata, voisiko Kulttuurin voimaa ja vimmaa olla Kallion lukiossa?
Mikko: On on
Riikka: Kyllä!
Renja: Joo-o

Miten kulttuuri tulee esille koulunkäynnissä?
Renja: Ainakin joka viikkoiset eri luokkien tekemät aamunavaukset on mielenkiintoisia…
Mikko: joo, oikeestaan pelottavia. Kaikenlaisissa tapahtumissa näkyy (kulttuuri).
Riikka: Perjantaina kuljetaan saippuakuplaparaatissa.
(Joustotunnilla lähdetään paraatissa kiertämään ympyrätaloa puhaltaen samalla saippuakuplia. Joustotunti on perjantaisin keskellä päivää lukujärjestykseen varattu tunti oppilaiden esityksille.)

Minkälaisia kulttuuriin liittyviä tapahtumia koulussa on tämän viikon aikana?
Renja: Koulun seinillä on koko ajan jotain näytillä…
Mikko: … lampunvarjostimia, kangaskasseja, omien lehtien ihme etusivuja…
Riikka: … naamioita…
Mikko: Ei ole enää naamioita. Ne oli viime viikolla.
Riikka: Musadiplomiesitys, jonkun Joelin.
Renja: Ja joustolla on kuoron konsertti.
Riikka: Mut se paraati on samaan aikaan, joten huonosti sille käy.

Miksi halusitte Kallion lukioon, olisihan tuossa ollut lukioita lähempänäkin?
Riikka: Ilmaisutaitoaineet!
Mikko: Teatteri!
Riikka: Tunnelma.
Renja: Killi (kirjallinen ilmaisu) ja ihmiset.
Riikka: Kalliofiilis.
Mikko: Pois Nurmijärveltä. Ilmaisutaidon aineita on laajemmin.
Riikka: Opetus on hyvää.
Renja: Oppilaat on motivoituneita.
Riikka: Kurssivähennykset, ei ole pakko käydä reaaliaineita niin paljon.

Lempiaineenne koulussa?
Riikka: Ilmaisuaineet ja hissa.
Renja: Kuvis ja killi.
Mikko: Teatteri ja espanja.

Mitä harrastuksia teillä on?

Riikka:  Ei enää kauheesti: teatteri ja kerhon vetäminen, kirjoittaminen, tanssin himassa, blogaan ja valokuvaan.
Renja: Mitä lasketaan harrastukseksi? Isoskoulutus, tyttökerhon vetäminen, lukeminen, blogaaminen ja valokuvaaminen….pienempien isoskoulutuksessa isosena.
Mikko: Teatteri, näytteleminen, teatterikerhon apuohjaajana toimiminen, isoskoulutus ja valokuvaus. Matkustaminen, jos ois varaa.
Riikka: … ja jos opet ei potkis viiden poissaolon jälkeen pois kurssilta.
Renja: Sit mä keksin vielä yhden harrastuksen: bussissa istumisen.
Riikka: Mut se ei oo kivaa.

Mitä teistä tulee isona?
Riikka: Voi ###. Mä en sano mitään.
Mikko: En tiedä, haluan olla kulttuurin ja teatterin kanssa tekemisissä.
Renja: Ehkä joku, jonkunlaisen taiteen kaa. En ainakaan toimistotyöntekijä!
Riikka: Mediaa, taidetta tai historiaa.

Mihin aikaan joudutte aamulla heräämään, että ehditte kouluun 8.15?
Mikko: 5.15
Renja: 5.45
Riikka: 6.00
Mikko: Kuka vei voiton?
Riikka: mut sun pitää laittaa meikit…

Mikä saa nuoren nousemaan noin aikaisin koulun takia?
Renja: Kallio
Mikko: Kahvi, pakko herätä, jos aikoo käydä koulun kolmessa vuodessa Kalliossa.
Riikka: Kiva järkyttää ihmisiä.
Vääriä vastauksia, oikea vastaus olisi ollut: Kulttuurin voima ja vimma.
Nuorten ilmeet kertovat: Ei voi olla totta, idiootti, tosi noloa.

No niin, mennäänpäs sitten kalliolle ottamaan kuvia. Esittäkää Kallion lukion voimaa ja vimmaa.




Haastattelu ja kuvat: Minna Nurmi, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -aikuisopiskelija

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013