CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Oppijan ohjaaminen kohti luovaa prosessia

Käsityön lähetyssaarnaaja

Maarit Humalajärven puheessa käsityö piirtyi koskettavalla tavalla osaksi hänen elämäänsä. Käsityön opettaja oli hänen toiveammattinsa jo alle kouluikäisenä. Lapsuuden nappileikeissä hän nimitti itsensä käsityön lähetyssaarnaajaksi. Wetterhoffilta 1970-luvulla valmistunut ja monissa eri käsityöalan työtehtävissä toiminut Humalajärvi työskentelee tällä hetkellä käsityön vastaavana opettajana Valkeakoski-opistolla. Hän kertoi hakeutuvansa aina rohkeasti itselleen uusiin ja pelottaviin tilanteisiin ja huomaa usein olevansa ”väärässä paikassa väärään aikaan, eli itselleen oikeassa paikassa oikeaan aikaan”. Tämä ennakkoluuloton asenne on rikastuttanut hänen elämäänsä monin tavoin ja näyttäisi vaikuttavan rohkaisevasti myös hänen oppilaidensa työskentelyyn.

Unohtakaa sukan kantapää

Humalajärvi kertoi törmänneensä siihen, että usein ihmisten kokemus käsitöiden osaamisesta on vain jonkin tietyn tekniikan hallitsemista, mikä saattaa jopa estää heitä toteuttamasta itseään. Käsityöllä on kuitenkin suuri merkitys ihmisen olemassaololle ja käsillä tekeminen lisää mm. luovuutta, ongelmanratkaisutaitoa ja havainnointikykyä. Luovuus yhdistetään monesti vaikkapa kuvataiteeseen, draamaan tai musiikkiin, mutta Humalajärvi haluaa tuulettaa käsityön luovuuden puolesta. Hän näkee, että elämänhallintataitoja lisäävän käsityön merkitys tulee kasvamaan.

Elämänmaku saa näkyä

Oppijoille ei tarvitse välttämättä opettaa uusia vaikeita tekniikoita, vaan tutuilla yksinkertaisilla menetelmillä voidaan tehdä moniulotteisia ja merkityksellisiä töitä. Materiaalienkaan ei tarvitse olla kalliita ja uusia, vaan mitä kotoa löytyy. Tehtävänantojen ei ole hyvä olla liian suuntaa antavia, vaan ne voivat haastaa opiskelijan hakemaan lähtökohtia työskentelyynsä omasta itsestään ja elämästään. Humalajärvellä oli mukanaan opiskelijoiden rajoja rikkovia tuotoksia, joiden suunnittelu- ja valmistusprosesseja hän kuvasi kiehtovasti. Esimerkiksi ”Kodin jumalattaren päiväunityyny” tai ”Lääkärin takin uusi elämä” innostivat kuulijoita.

Tehkää ihan mitä haluatte

Käsityön opetuksessa on Humalajärven mukaan tärkeää kannustaa oppijaa rohkeasti katsomaan, näkemään, ajattelemaan ja tekemään toisin eli tutkimaan ja kokeilemaan omalla tavalla ja omilla taidoilla. Tavoitteena on antaa ajatuksille muoto käsityön kautta, tehdä näkyväksi itselle merkityksellisiä asioita. Humalajärvi myös korostaa intuition merkitystä käsityön prosessissa jo materiaalin valinnasta lähtien. Pyrkimyksenä on avata portteja alitajuntaan ja mielikuvituksen käyttöön. Parasta mitä opettaja ja taiteilija voi tehdä, on saada ihmiset pohtimaan omaa elämäänsä ja pysähtymään. Opettajan tehtävänä on kulkea vierellä ja kantaa opiskelijaa prosessissa eteenpäin.

Teksti: Heidi Tervonen, Ulla Tiainen, Katja Villanen-Juvakka,
ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -aikuisopiskelijat

Kuva: Pirjetta Kesseli

 

 

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013