CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Rauhan asialla toiminnan ja draaman keinoin

Rauhan kysymyksiä käsitellään draaman keinoin. Rauhankoululla on olemassa valmiita draamatarinoita eri-ikäisille ja erilaisiin tarpeisiin. Jotkut tarinat ovat kaikille tuttuja, kuten Ruma ankanpoikanen, toiset tositarinoihin perustuvia, kuten Rosa Parks tai Gandhi, jotka molemmat kertovat rasismista ja yksittäisen ihmisen vaikutusmahdollisuuksista yleisiä asenteita vastaan ja ihmisoikeuksien puolesta.


Yksi käytetyistä draamatarinoista perustuu Mahatma Gandhin elämään.

Draamatarinat etenevät erilaisten harjoitusten avulla, joiden vetämiseen ohjaajat saavat koulutuksen Rauhankoulun ohjaajakoulutuksissa, joita järjestetään keväisin ja syksyisin. Rauhankoululla on 15-vuotinen historia ja toiminta on laajentunut pääkaupunkiseudulta Turkuun, Tampereelle ja Vaasaan asti. Rauhankoulu järjestää tänä keväänä ohjaajakoulutusta myös Raaseporin seudun aktiivisille, rauhankasvatuksesta kiinnostuneille nuorille, ja näin Rauhankoulu pääsee vierailemaan myös ruotsinkielellä rannikon kunnissa.

Mitä ihminen tarvitsee elääkseen ja ollakseen rauhassa?
Mitä tarkoittavat ihmisoikeudet?
Mitä tapahtuu kun ne eivät toteudu?
Mistä ja miksi pakolaiset tulevat?
Miksi kaverisi on surullinen?
Voisitko itse vaikuttaa tilanteeseen?
Mistä riidat aiheutuvat?
Mikä ratkaisisi riidan?
Mitä voitaisiin tehdä, että kaikilla olisi vähän parempi olla?
Miten omilla teoilla voi vaikuttaa ympäröivään ilmapiiriin?

Muun muassa tällaisia kysymyksiä pohditaan Rauhankoulussa. Pulpetteja ei Rauhankoulussa käytetä, vaan oppiminen perustuu tekemiseen ja kokemiseen, siis toiminnalliseen ja humanistiseen ihmiskäsitykseen. Pulpetit raivataan syrjään ja tila otetaan haltuun leikkimällä, esiintymällä ja yhdessä tekemällä. Rauhankoulussa myös opitaan kuulemaan toisia ja nähdään ja tullaan nähdyksi.

Draamatarinoihin sukeltamalla niin yleismaalliset kuin arkisetkin ongelmat tuodaan oppilasta lähelle niin että niiden käsittelyä ohjaa enemmän oppilaan sydän kuin järki. Rauhankoulussa ei vaihdeta kanavaa, kun ongelmalle ei tunnu löytyvän ratkaisua. Ongelmaan tai konfliktiin syvennytään ja sitä tarkastellaan useista näkökulmista.



Usein aiheena ovat ihmisoikeudet ja erilaiset konfliktit, jotka tuodaan toiminnallisten harjoitusten avulla lähelle oppilasta, niin että oppilaat itse eläytyvät tapahtumiin. Oppilaat pääsevät näkemään ja kuulemaan jokaisen osapuolen pelot, ennakkoluulot, tunteet ja toiveet. Ryhmissä oppilaat miettivät ja esittävät ratkaisuvaihtoehtoja ja samalla kehittyvät itse tuntevana ja vastuullisena ihmisenä.
Rauhankoulun ohjaajakoulutuksiin ovat kaikki ohjaamisesta ja toiminnan periaatteista kiinnostuneet tervetulleita. Koulutukseen osallistuminen ei velvoita mihinkään. Toimintapäiviin uudet ohjaajat lähtevät aina kokeneen konkarin kanssa, ja yhdessä ohjaamalla oppii paljon. Koulutuksesta saa paljon ajatuksia ja hyviä ideoita sosiaalialan ammatteihin ja oman ammattitaidon kehittämiseen.
Lisätietoja Rauhankoulusta löytyy Rauhanliiton nettisivuilta www.rauhanliitto.fi/rauhankoulu

Rauhankoulun koordinaattoria ja ohjaajaa Annukka Toivosta voi lähestyä soittamalla tai kirjoittamalla!
puh. 050 5979629
Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen

Teksti: Kille Meriläinen & Malla Hänninen, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelijat

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013