CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Pienemmät teatterivinkit

 Helsinki: Ylioppilasteatteri(Teatterin sivuille tästä)

– Retreat

Ylioppilastetterin olemassaolo aikoinaan (1870) kaupungin laidalle rakennetussa Ylioppilastalossa, porvarillisesta kaupunkitilasta tarkoituksellisesti etäännytetyssä, mutta pian kaupungin ytimeen jääneessä, temmellystilassa, alkoi vuonna 1926. Tarkoitus teatterin perustamiseksi oli selvä: ”Opiskelevan nuorison kokeellisen teatterin harrastamiseksi.”
Ylioppilasteatteri on käynyt läpi monta murrosvaihetta lähes satavuotisen olemassaolonsa aikana ja pienimuotoisena, konsensuksessa ajan teatterimuotojen kanssa aloittanut teatteri, on käynyt läpi sodat, taistolaisuuden pakkotoiston ja 90-luvun laman.
Nykyisellään Ylioppilasteatterin toiminta on kirjavaa ja se koostuu kerhoista ja pienryhmistä laajaan rintamaan; toimitus- ja käsikirjoituskunnista, elokuvantekemisestä, lastenteatteritoiminnasta, keikoista, kuorosta, kursseista.
Ylioppilasteatterin studiossa 12.12.2010 ensi-iltansa saa Ossi Koskelaisen konsepti ja ohjaus Retreat, joka  on dramaattinen esitys aiheesta: Arkkityyppi – Yksilö, William Shakespeare – Nykyteatteri, Helsinki – Maailma.

Ossi Koskelainen

Kuva: Lotta Tenhunen

 

 

Jyväskylä: Jyväskylän ylioppilasteatteri ( Teatterin sivuille tästä)

– Punainen viiva

Jyväskylän ylioppilasteatteri, JYT, on vuonna 1960 alkunsa saanut harrastajateatteri, jossa toimii ja näyttelee pääasiassa Jyväskylän yliopiston opiskelijoita, mutta myös innokkaita teatterinharrastajia. JYT toteuttaa myös aika ajoin poikkitaiteellisia yhteistyöprojekteja muiden Jyväskylän harrastajateattereiden sekä musiikki- ja tanssiryhmien kanssa. JYT:n päämaja sijaitsee Ylioppilastalo Ilokiven alakerrassa. Tilaisuudesta riippuen JYT saattaa kuitenkin ottaa haltuun vaikkapa Jyväskylän kävelykadun tai valloittaa naapurikaupungin.
11.11.2010 Ylioppilastalo Ilokivellä ensi-iltansa saa Ilmari Kiannon köyhälistöromaani, Punainen Viiva, joka on kevyesti modernisoitu 1900-luvun alusta. JYT:n version dramatisoijana ja ohjaajana toimii Kaisa Nissi (mm. Variksen veli, Putkinotko), jolle Punainen viiva on sukellus kummalliseen, synkkään ja kauniiseen suomalaisuuteen. Traagisen tarinan luonto on tyly, mutta realismissaan ja aitoudessaan irvokkaan humoristinen. Suomalainen luonto, korpimaisema ja elämän kovuus piirtävät näytelmän puitteet.

Oulu: Oulun Työväen Näyttämö ( Teatterin sivuille tästä)

–“Ei kiitos seksiä, olemme brittejä„

Oulun Työväen Näyttämö, Oulun vanhin teatteri, perustettiin vuonna 1902. Aluksi se oli ammattiteatteri, joka tehtaili ensi-iltoja jopa parin viikon välein. Ohjelmiston linjana oli suomalaiskansallisuus, ja tekstit olivat lähtöisin mm. Kiven ja Canthin kädestä. Sittemmin teatteri on käynyt läpi rajuja muutoksia ja nykypäivänä OTN on harrastajateatteri, jonka ohjelmistossa on 1990-luvulta lähtien nähty kotimaisia ja ulkomaisia klassikkoja, romaanidramatisointeja, näytelmiä lapsille ja nuorille, farsseja, klovneriaa ja varieteeta, kokeellisempaa ja perinteisempää, monimuotoista teatteria.
Tänä syksynä 15.10.2010 ensi-iltansa sai Suomen kantaesityksenä Anthony Marriottin ja Alistair Footin komedian “Ei kiitos seksiä, olemme brittejä„.
Legendaarinen komedia sai ensi-iltansa vuonna 1971 ja siitä muodostui vastoin kaikkia ennakko-odotuksia jättimenestys: Sitä esitettiin yhtäjaksoisesti kuudentoista vuoden ajan. Luvassa on paluu 70-luvulle vauhdikkaan komedian merkeissä, jonka Oulun Työväen Näyttämölle ohjaa Antti Kairakari. Esitys jatkuvat 13.12.2010 asti.

Tampere: Legioonateatteri (Teatterin sivuille tästä)

– Kuningas Laukkajalka / Oikeusnäytelmä

Legioonateatteri on Tampereella toimiva työttömien teatteri joka on aloittanut toimintansa 1993. Tänä talvena teatterin ohjelmistossa on 7.10.2010 ensi-iltansa saanut Kuningas Laukkajalka, sekä marraskuun lopussa ensi-iltaan tuleva Oikeusnäytelmä. Kuningas Laukkajalka on kertomus äidin kaipuusta. Teini-ikäinen Soile haluaa elää äitinsä kanssa. Äiti haluaa elää tätä addiktiivista maailmaa. Vaikka näytelmä on tragedia, se sisältää vinon pinon huumoria. Näytelmä pyörii teatterin ohjelmistossa noin kahdesti viikossa 3.12.2010 asti. Oikeusnäytelmä on tulossa ohjelmistoon marraskuun loppupuolella. Tarina ottaa lähtökohdakseen Franz Kafkan keskenjääneen romaanin Oikeusjuttu, ja asettautuu osaltaan samojen kysymysten ääreen pohtimaan kuinka kohtaamme toisemme. Yhä kapeneva näköala ja päätään nostavat pelot, pöyristyttävä rasismi ja kuristusotettaan tiukentava kilpailu-uskonto esittävät uhkavaatimuksen, jonka edessä oikeuden, totuuden ja rakkauden ilmiöiden on vahvistuttava. Oikeusnäytelmä pyrkii tähän.

Turku: Turun Nuori Teatteri (Teatterin sivuille tästä)

– Vaahteramäen Eemeli / 1872 - Infernal Musical

Turun Nuori Teatteri – Åbo Unga Teater ry on perustettu vuonna 1972 edistämään lasten luovaa toimintaa Turun alueella. Teatterin toiminnassa on vuositasolla mukana yli 300 lasta ja nuorta, ja toiminta on kaksikielistä. Talvella 2010-2011 ohjelmistossa on 19.9.2010 ensi-iltansa saanut Vaahteranmäen Eemeli, sekä 21.1.2011 aloittava Infernal Musical.
Eläväinen ja kekseliäs Eemeli ajautuu kommelluksiin isänsä mielipahaksi ja vaahteramäkeläisten iloksi. Mutta ei Eemeli ilkeyttään nosta pikkusiskoansa Iidaa lipputankoon tai laita päätänsä soppakulhoon. Astrid Lindgrenin Vaahteramäen Eemeli metkuilee Turun Nuoressa Teatterissa 11.12.2010 asti.
Maailman ensimmäinen hevimusikaali, 1872 – Infernal Musical, kajauttaa ilmoille ulkomaisen ja kotimaisen heavy metallin infernaalisimpia klassikkobiisejä kautta aikain, kertoessaan pohjoismaiden suurimmasta kaupunkipalosta. Pärekatot roihusivat ja myrsky yllytti liekkejä, kun Turku paloi tuhkaksi vuonna 1827.
1872 – Infernal Musical pohtii 5.2.2011 asti sitä mistä kaikki sai alkunsa.'

Kuvaaja Mikko Vihervaara

 

 

 

Koonnut: Risto Rautanen, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013