CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Luovaa käsityötä -luento

Elävä käsityö

Maarit Humalajärvi on paljon kiitosta saanut tekstiilitaiteilija ja opettaja. Hän on opettanut tekstiilitöitä liki 30 vuotta Valkeakoski-opistolla. Hänet nimitettiin vuonna 2007 vuoden Fredrikaksi. Vuoden Fredrika on arvonimi, jonka haltijan valitsevat Fredrika Wetterhoff -säätiö ja HAMKin muotoiliun koulutusohjelma. Humalajärvi on osallistunut useisiin näyttelyihin ulkomaita myöten, mm. Pistoryhmän kanssa. ”Kokeileva käsityöilmaisu” on hänen käsityötaiteen perusopetusta kuvaamaan kehittämä käsite, jossa korostetaan tekemistä tuloksen sijaan.

Opetus- ja työtavat

Humalajärven opetusmetodit perustuvat tunteeseen ja intuitioon, jota hän haluaa jakaa oppilailleen oman kokemuksensa kautta. Rohkeus katsoa, nähdä, ajatella ja tehdä toisin omalla tavalla ja taidolla, tutkimalla ja kokeilemalla. Antaa ajatuksille muotoa käsityön kautta, avata portti alitajunnan ja mielikuvituksen käytölle. Töissä saa näkyä elämänmaku ja tunteet. Materiaalina voi olla mikä tahansa, lankamainen materia. Kankaiden ja lankojen värit tulevat luonnosta ja niitä värjätään itsevärjäyskursseilla.
Humalajärven käyttämät sanonnat, ”opettaja avaa oven, mutta sisään on käytävä itse” (kiinalainen sananlasku), ”mihin meillä on kiire, käsitöissä ei mihinkään”, kuvaavat hänen työskentelytapojaan hyvin. ”Lupa olla omanlainen mutta antaa tilaa toiselle” kertoo taas siitä,kuinka kaikille on annettava tilaa toteuttaa itseään omilla avuilla ja taidoillaan.

Omia töitä ja retkiä käsityönmaailmaan

Humalajärven omat työnsä perustuvat elämän mukanaan tuomiin tunteisiin ja kokemuksiin, jotka nousevat esiin puhtaina väreinä ja erilaisina tekniikoina.
Esimerkkeinä toimivat. SWOT-analyysin kaksi työtä vuodelta1998 ”Voimat” ja” Mahdollisuudet”




”Suitsutus jumalille” vuodelta 2000 ja ”Ruusuja kukonlaulun aikaan” vuodelta 2004

 

Kuulemallani luennolla Humalajärvi kertoi myös omista matkoistaan ja retkistä, joita hän on tehnyt oppilaittensa kanssa mm. Tarttoon ja Saarenmaalle.
Humalajärvi näytti kuvia töistä, joita hänen oppilaansa ovat tehneet eri projektien yhteydessä. Heidän projektejansa ovat mm. ”Rytmejä ja äänihavaintoja, luonnosta” (punontatyö erilaisilla langoilla), ”Valon ja varjon leikki” (konekirjontaa häviävällä materiaalilla), ”Lääkärintakin toinen olemus” (värjäys, applikaatio ja kirjonta) ja ”Toinen kulttuuri inspiroi” (3 kpl minitekstiileitä: kuvakudos, ryijy ja tilkkumaalaus).

Tapaamme vielä

Luento oli mukaansatempaava ja eloisa, siinä kävi ilmi, kuinka erilaiset tunteet vaikuttavat työn tekemiseen ja lopputulokseen. Humalajärven tapa välittää töittensä kautta katsojalle se tunne jonka hän on itse kokenut työtä tehdessään, on vertaansa vailla. Luento oli myös ainutlaatuinen tilanne kuulla mukana olleiden töiden tarina alusta loppuun hänen itsensä kertomana, jolloin töiden värimaailma avautui kuulijalle kokonaisuudessaan.    
Lisäksi saimme kuulla, että kesällä 2011 on Maarit Humalajärven töiden näyttely Myllysaaren museossa Valkeakoskella. Hän on myös tulossa luennoimaan HAMKiin ohjaustoiminnan ryhmille vuoden 2011 alussa. 

 

Teksti ja kuvat: Jarmo Leinonen ohjaustoiminnan artenomi (AMK) - opiskelija    

 

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013