Syksyn värejä ja saven lumoa |
Syksyisenä, ei niin sateisena vaan aurinkoisena, perjantaina haastattelussani on Helena Leppänen Lahdensivun kampuksen työhuoneessaan. Kysyttäessä, mitä kuuluu hän vastaa: ”Ihan hyvää, mutta uudet silmälasit aiheuttavat päänsärkyä, ovat aiheuttaneet jo jonkin aikaa.” Leppänen on ollut Hämeen ammattikorkeakoulun opettajana viime syksystä. Hän kuvailee Lahdensivun kampuksen ilmapiiriä hauskaksi ja ympäristöä viihtyisäksi verrattuna Taikin tehdasmaisemiin. Siellä hän työskenteli tuntiopettajana lopputyöseminaareissa, kirjoitustyöpajoissa, keramiikan historian opetuksessa ja amanuenssina muotoilijoiden puolella. Leppänen kertoo, että hänellä on vielä opeteltavaa uudessa koulussa toimimiseen.
Nyt: värit ja sade Värit inspiroivat Helenaa. Hän pitää paljon lempivuodenaikansa syksyn väreistä ja pitkä työmatka onkin hyväksi, kun autossa näkee maisemia. Helena asuu Järvenpäässä aviomiehensä, kolmen poikansa ja koiransa kanssa. Pojat ovat kouluikäisiä, vanhin juuri täysi-ikäinen. Kahdeksanvuotiaan Kerttu-snautserin kanssa tekemillään kävelylenkeillä luonnossa häntä inspiroivat värit, ja hän pitää syksyn melankoliasta ja sateesta. ”Sateisessa metsässä on aivan uskomaton tunnelma ja värihehku”, hän sanoo. ”Sateen ääni on rauhoittava ja miellyttävä.” Jos hänellä ei olisi tekemistä sateella, hän lukisi ja käpertyisi sohvannurkkaan. ”Sade on lohdullinen. Ikkunassa sade tekee mielenkiintoista omaa kuviotaan”.
Helenan kuviot
Koulutus, työ ja perheKäsillä tekeminen on ollut Leppäselle nuoresta asti tärkeää. Ylioppilaaksi tulon jälkeen hänen tekstiilikiinnostuksensa heräsi Jurvan kotiteollisuuskoulussa, jonka jälkeen hän piirsi ja maalasi Oriveden opistolla, haki Taikiin tekstiilisuunnitteluun mutta pääsi Jyväskylään opiskelemaan taidehistoriaa ja kansantiedettä. Se oli liian tarkkaa ja diojen katselu kyllästytti. Hän halusi tehdä jotain luovempaa. Leppänen pääsi viiden opiskelijan kokoiselle luokalle Taikiin opiskelemaan keramiikkaa. Hänestä tuli taiteen maisteri viidessä vuodessa, lopputyön hän teki Arabialle. Lopputyö oli Hiisipata-niminen uunivuokasarja näkövammaisille, eli siinä oli hyödynnetty kirkkaita värejä ja selviä muotoja. Sarja oli tuotannossa 1990−92. Tämän jälkeen hän työskenteli Taik:ssa opetus- ja tutkimusprojekteissa, jolloin mm. tarkasteli keraamikon ammatti-identiteettiä. Hän oli keramiikka- ja lasisuunnittelun assistenttina viisi vuotta. Sittemmin tutkimustyöt hieman viivästyivät perheen lisäysten lomassa, taiteen lisensiaatiksi hän valmistui 1998. Taikin tutkijakoulussa hän koki vastoinkäymisiä tuotannossa. Haastateltuaan vanhuksia kotona ja laitoksissa, tutkittuaan ja suunniteltuaan ja odotettuaan päätöksiä hänen suunnittelemansa ´Kaita´-astiasto ei saanut Arabian hyväksyntää eli sitä ei otettu tuotantoon. Tämän jälkeen Arabialta ilmestyi, ei niin käyttäjäystävällinen mutta hyvinkin paljon Leppäsen astiastoa muistuttava mallisto.
Toiseus-etiikassa, jota Leppänen tutki ´Muotoilija ja toinen´ -väitöskirjassaan, on kysymys toisen ihmisen kohtaamisen merkityksestä ja tuotteen suunnittelijan kuuntelutaidoista ja siitä, miten muotoilija voisi ottaa asiakkaan tarpeet huomioon paremmin. Siinä pohditaan myös muotoilijan vapauksia ja vastuuta. Astioiden suunnittelun arkeen ei liian usein Helenan mukaan kuulu eettisyys, vaan ala on markkinahenkinen. Projektissaan ’Muotoilija ja toinen’ Leppäselle oli antoisaa astiamuistojen kuuleminen joihin myös lukijat pääsevät tutustumaan hänen seuraavaksi ilmestyvässä kirjassaan.
Vuoropuheluja ja savieläimiä
Kuvat ja teksti: Tiina Manninen, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija |