Sosiaali- ja terveysministeriön uutisia |
Sosiaalihuollon toteuttamisen perustaksi uusi sosiaalihuoltolaki Uusi sosiaalihuoltolaki kattaisi edistävän, ennaltaehkäisevän ja korjaavan toiminnan. Laissa säädettäisiin muun muassa sosiaalisten olojen ja osallisuuden edistämisestä, sosiaalihuollon saatavuudesta, ennaltaehkäisevistä toimista, sosiaalipalveluista ja niiden määrittelystä sekä sosiaalihuollon toteuttamiseen liittyvästä menettelystä ja asiakkaan oikeusturvasta. Työryhmä korostaa, että sosiaalihuollon on perustuttava kokonaisvaltaiseen tarpeen arviointiin ja siihen vastaamiseen tarpeen mukaisina kokonaisuuksina. Samalla on turvattava jokaisen yksilön ihmisarvoisen elämän toteutuminen ja heikompien suoja. Palvelujen saatavuus on taattava erityisesti niillä hoivan ja tukitoimien alueilla, joilla avun tarve on suurin. Uudistus toteutetaan kolmena toisinaan täydentävänä kokonaisuutena Lakien suuren määrän ja riippuvuussuhteiden takia uudistaminen ehdotetaan toteutettavaksi kolmena toisiaan täydentävänä kokonaisuutena. Erityislakeihin sisältyviä eri asiakasryhmille yhteisiä, mutta nykyisillään epäyhtenäisiä säännöksiä koottaisiin sosiaalihuoltolakiin, jolloin osasta erityislainsäädäntöä voitaisiin luopua. Erityislakeihin perustuvat palvelut tulisivat käyttöön vain silloin, kun sosiaalihuoltolaissa säädettävällä keinovalikoimalla ei pystytä vastaamaan asiakkaan palvelutarpeeseen. Erityislait tarkistetaan järjestelmällisesti lainsäädäntöuudistuksen toisena kokonaisuutena. Osana kokonaisuutta valmistellaan myös ikääntyneiden henkilöiden palveluita koskeva sääntely. Uudistuksen kolmas kokonaisuus kattaa sosiaalihuollon lainsäädännön rajapintojen tarkistamisen. Väliraportin linjauksista pyydetään lausuntoja
Työryhmä: Lasten ja nuorten alkoholin käyttöä vähennettävä Alkoholimainonnan rajoituksia selvittänyt työryhmä katsoo, että on erityisen tärkeätä ehkäistä lasten ja nuorten alkoholin käyttöä ja myöhentää alkoholin käytön aloitusikää. Työryhmän mukaan vuonna 2008 voimaan tulleita alkoholimainonnanrajoituksia noudatetaan kattavasti. Työryhmän enemmistö ei näe, että alkoholin mielikuvamainontaan olisi syytä tehdä lainsäädäntömuutoksia. Uudet säännökset vähentäneet altistusta alkoholimainontaan Työryhmän mukaan niin sanotun mielikuvamainonnan kieltäminen kansallisella päätöksellä eli siirtyminen alkoholin tuotetietomainontaan ei välttämättä vähentäisi alkoholin mainontaa eikä lasten ja nuorten altistumista alkoholin mainonnalle. Lisärajoitukset voisivat siirtää alkoholin mainontaa enenevästi sääntelemättömiin ympäristöihin, kuten internetiin. Työryhmän enemmistön mukaan alkoholin mielikuvamainontaan ei tässä vaiheessa ole tarkoituksenmukaista tehdä lainsäädäntömuutoksia. Tarvitaan useita keinoja lasten ja nuorten alkoholin käytön vähentämiseksi Työryhmä esittää, että alkoholituotteiden valmistajien, myyjien ja mainostajien yhteiskuntavastuuseen tulee kuulua alkoholihaittojen vähentäminen, lasten ja nuorten alkoholin käytön vähentäminen sekä alkoholin käytön aloittamisiän myöhentäminen. Työryhmä esittää lisäksi, että alkoholilaissa säädetyn alaikäisten alkoholijuomien hallussapitokiellon valvontaa tehostetaan ja nuorten alkoholinkäyttöön puuttumista julkisilla paikoilla tiukennetaan. Vanhempien ja muiden aikuisten vastuu lasten ja nuorten alkoholin käytössä korostuu. Aikuisella - vanhempana, päättäjänä ja kasvattajana - on suuri vaikutus lasten ja nuorten alkoholin käyttöön. Vastuullinen vanhemmuus ja viisas päätöksenteko suojelevat lapsia parhaiten alkoholin aiheuttamilta ongelmilta. Työryhmän tekemä muistio lähtee lausuntokierrokselle, jonka jälkeen päätetään jatkotoimista. Työryhmä ei ole ollut johtopäätöksissään yksimielinen. Sosiaali- ja terveysministeriön syyskuussa 2009 asettaman työryhmän tehtävänä oli selvittää 1.1.2008 voimaan tulleiden alkoholimainontarajoitusten vaikutukset, arvioida mielikuvamainontaa koskevien lisätoimenpiteiden tarpeellisuutta ja koota tutkimusnäyttöä alkoholimainonnan vaikutuksesta nuoriin ja nuoriin aikuisiin. Työryhmän toimikausi oli 1.9.2009 - 31.5.2010. Alkoholimainonnan rajoituksia selvittäneen työryhmän muistio on luettavissa sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuilla 4. kesäkuuta.
Köyhyys ja syrjäytyminen kansalaiskeskusteluun Keskustelua halutaan herättää erityisesti neljästä näkökulmasta 1.Mitä köyhyys on nyky-yhteiskunnassamme? Kuka on köyhä? Vuosi 2010 on Euroopan unionissa köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen torjunnan teemavuosi. Teemavuosi nostaa keskusteluun köyhien ja syrjäytyneiden mahdollisuudet osallistua yhteiskunnan toimintaan. Vuoden aikana korostetaan myös kaikkien vastuuta köyhyyden ja syrjäytymisen torjunnassa. Sosiaali- ja terveysministeri Rehula chatissa Ei pelkkää puhetta - Stop köyhyys! ■vahvistaa osallisuutta ja sen ymmärtämistä Tapahtumissa ja hankkeissa puheenvuoro annetaan köyhille ja syrjäytyneille sekä heidän kanssaan työskenteleville vapaaehtoistyöntekijöille, järjestöille ja sosiaalityöntekijöille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL koordinoi teemavuoden tapahtumia. Joka kuudes EU:n kansalainen elää köyhyysrajan alapuolella, Suomessa tuloerot kasvussa Suomessa pienituloisiin kuului vuonna 2007 yli 700 000 eli 13,5 prosenttia väestöstä. Vaikka Suomea voi edelleen pitää melko pienten tuloerojen maana, kehityksen suunta on viime vuosina ollut toinen. Tuloerot ovat Suomessa kasvaneet merkittävästi sekä väestöryhmien että alueiden välillä 1990-luvun puolivälin jälkeen.
Minna kokoaa ja tarjoaa tasa-arvotietoa Suomen tasa-arvotiedon keskuksen Minnan käynnistyshanke, joka alkoi syksyllä 2009, on nyt päättynyt ja pysyväksi tarkoitettu sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama toiminta on alkanut Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tietoarkistossa. Minnan tietopalvelupäälliköksi on valittu VTT Sari Pikkala ja tietopalveluasiantuntijaksi YTM Teija Hautanen. Myös uusi ohjausryhmä, jossa on edustajia mm. sosiaali- ja terveysministeriöstä, kansalaisjärjestöistä, tutkimuksesta sekä koulutusinstituutioista, on nimitetty. Tasa-arvon tietopalvelu on välttämätön tasa-arvotiedon kokoamiseksi ja levittämiseksi. Se auttaa hallitusohjelmassa todetun sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen toteuttamisessa. Tasa-arvotietokeskus Minna kokoaa ja välittää tietoa sukupuolten tasa-arvosta ja siihen liittyvästä tutkimuksesta. Keskus palvelee laajasti mm. viranomaisia, tasa-arvotoimijoita, järjestöjä, opiskelijoita, tutkijoita, politiikkoja sekä ylipäätään tasa-arvoasioista kiinnostuneita. Minna tekee myös yhteistyötä kansainvälisten toimijoiden kanssa. Kotisivullaan Minna tarjoaa mm. tutkimus- ja hankeuutisia, tilastoja, väitöskirja- ja asiantuntijatietokannan sekä tapahtumakalenterin. Minnassa vastataan myös sukupuolten tasa-arvoa koskeviin kysymyksiin.
Kelalle lakisääteinen velvollisuus järjestää kuntoutuspsykoterapiaa Lakiesityksen mukaan Kansaneläkelaitos korvaisi jatkossa kuntoutuspsykoterapiaa kaikille palvelun myöntämisedellytykset täyttäville henkilöille. Myöntämisperusteet pysyisivät samoina kuin nykyisin harkinnanvaraisesti korvattavassa psykoterapiassa. Kuntoutuspsykoterapiaa korvattaisiin 16-67 -vuotiaille henkilöille, joiden työ- tai opiskelukyky on mielenterveyden häiriön vuoksi uhattuna. Psykoterapian tavoitteena olisi työ- tai opiskelukyvyn palauttaminen tai parantaminen. Psykoterapian korvaaminen edellyttäisi, että tämä tavoite voidaan kuntoutuksella todennäköisesti saavuttaa. Korvattava kuntoutuspsykoterapia perustuisi aina yksilölliseen kuntoutussuunnitelmaan. Korvaaminen edellyttäisi myös, että hakija on ollut vähintään kolme kuukautta asianmukaisessa hoidossa ja että psykiatrian erikoislääkäri on arvioinut hänen kuntoutustarpeensa. Asianmukaisella hoidolla tarkoitetaan hyvän hoitokäytännön mukaista hoitoa, johon sisältyy tarpeellinen lääketieteellinen, psykiatrinen ja psykoterapeuttinen tutkimus ja hoito. Vastuu potilaiden kokonaishoidosta säilyisi uudistuksen jälkeenkin ensisijaisesti julkisella terveydenhuollolla. Kuntoutuspsykoterapiaa korvattaisiin yhdellä päätöksellä enintään 80 kertaa vuodessa ja kolmessa vuodessa yhteensä enintään 200 kertaa. Psykoterapian kustannukset korvattaisiin asetuksella vahvistettavan korvaustason mukaan. Korvaustason ylimenevä osuus jäisi kuntoutujan maksettavaksi. Kansaneläkelaitoksen kuntoutusmenot maksetaan sairaanhoitovakuutuksesta, jonka kulut rahoitetaan puoliksi valtion varoin ja puoliksi vakuutettujen sairaanhoitomaksujen tuotolla. Uudistuksen johdosta sairaanhoitovakuutuksen menot lisääntyisivät vuonna 2011 arviolta 6,6 miljoonalla eurolla. Uudistus on osa Sosiaaliturvan uudistamiskomitean (SATA) ehdotuksia. Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2011.
|