CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Maritta kärki. Kuvallisen kasvun portfolio. Opinnäytetyö
Työn taustateoriassa perehdyttiin kehitysvammaisuuteen, kehitysvammaisten kuvataiteeseen, kehitysvammaisten taideopetukseen, portfolioon opetusmenetelmänä ja selkokieleen. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, minkälainen portfoliotyöskentely sopii KUVA-koulutukseen, mitä se vaatii opettajalta ja opiskelijalta. Opinnäytetyössä kokeiltiin portfoliotyöskentelyä, joka sisälsi portfoliokeskusteluja ja oppimispäiväkirjan käyttöä. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja haastattelua. Tutkimusaineistona oli lisäksi täytetyt lomakkeet ja oppimispäiväkirjat. Aineistoa kerättiin neljän kuukauden ajalta syksyllä 2009.

Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että kehitysvammaisten kuvataidetoimintaa tukee vuorovaikutukseen perustuva portfoliomalli. Tutkimus osoittaa, että portfoliotyöskentelyssä opiskelija harjoittaa opitun reflektointia, suullista ja kirjallista taitoa sekä kehittää sosiaalisia taitojaan. Portfoliotyöskentelyssä opettaja voi havainnoida opetusmenetelmien soveltuvuutta ja opiskelijan yksilöllistä kehittymistä. Tutkimuksen tuloksena kehitettiin portfoliomalli ja ohjeistus opettajalle sen käyttöön.

Tutkimuksen jatkotoimenpiteenä voidaan esittää töiden sanallisen kuvailun kehittämistä. Kuva voi toimia kehitysvammaisten taidetoiminnassa kommunikaation välineenä. Fenomenologinen kuvailu kehitysvammaisten kuvataideopetuksessa ja portfoliotyössä on merkittävä jatkotutkimuksen kohde.

 

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013