CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Heidi Kivioja. Yhteisöllisyyttä ja kavereita koulussa. Tutkimus ryhmätoiminnallisten menetelmien merkityksestä ja käytöstä lasten kaverisuhteiden tukemisessa alkuopetuksessa. Opinnäytetyö

Tutkimusosuudessa selvitettiin, millaisia merkityksiä pienen pohjois-pohjanmaalaisen kaupungin alakoulujen 1. – 2. -luokkalaisten opettajat antoivat ryhmätoiminnallisille menetelmille sekä miten tunnettuja ja käytettyjä menetelmät ovat opetustyössä.

Opinnäytetyön teoriatausta sisältää tietoa ryhmätoiminnallisista menetelmistä, alkuopetusikäisten lasten kehitysvaiheista, kavereiden ja yhteisön merkityksistä lapsille sekä opettajien mahdollisuuksista vaikuttaa lasten kaverisuhteisiin ja yhteisöllisyyteen. Ryhmätoiminnallisilla menetelmillä tarkoitettiin tässä opinnäytetyössä ryhmää kiinteyttäviä toiminnallisia menetelmiä, jotka kokemukselliseen oppimiseen perustuen voivat edistää sosiaalisten taitojen tai muiden elämän taitojen oppimista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköpostin kautta lähetettyä kyselyä. Analysointivaiheessa tutkimuksen luonne muuttui määrällisestä tutkimuksesta laadulliseksi, koska vastausprosentti oli vain 13,6.

Tutkimuksen tulokset kertovat, että opettajien mielestä ryhmätoiminnallisilla menetelmillä voidaan vaikuttaa muun muassa erittäin paljon lasten vuorovaikutus- ja sosiaalisiin taitoihin. Vastaajien mukaan menetelmiä käytetään opetustyössä melko paljon, mutta erityisesti ajanpuute estää menetelmien käytön lisäämistä. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että ryhmätoiminnallisille menetelmille olisi koulumaailmassa enemmän tarvetta. Opinnäytetyöstä voidaan tehdä johtopäätös, että yhteiskunnan muuttuessa myös koulukulttuurin tulisi muuttua. Uusiin haasteisiin vastaamiseksi tarvitaan lisää resursseja sosiaalisten taitojen opetukseen, esimerkiksi sosiaalisen työn osaamista ja työvoimaa.

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013