CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Tuolit eläviksi

Tein toisena ohjaustoiminnan koulutusohjelman projektinani ”Tuolit eläviksi” -projektin hyvinkääläisessä Taidepäiväkoti  Ihmekoneessa järjestettävissä iltakuvisryhmissä keväällä 2009.  Toteutin projektini kuvaamataidon opettaja Iiris Salovaaran kanssa. Taidepäiväkoti Ihmekone mahdollistaa iltakuvikset, joihin voi hakea kuka tahansa lapsi. Maanantai-illan (17 - 18.30) kuviksessa lapset olivat 3 - 5-vuotiaita ja tiistain illan (17 - 18.30) kuviksessa lapset olivat 5 - 8-vuotiaita. Iiris ja minä toimimme molemmissa ryhmissä ohjaajina. Maanantain ryhmässä lapsia oli kahdeksan ja tiistain ryhmässä neljätoista.

Suunnittelimme Iiriksen kanssa joulukuussa 2008, mitä tekisimme keväällä lasten kanssa ja koska olin tehnyt juuri pääaineopinnoissa päivässä ala-asteikäisten lasten kanssa tuolien ”tuunauksen” päätin ehdottaa Iirikselle sitä lähtökohdaksi. Niinpä suunnittelimmekin, että haluaisimme puhaltaa lasten kanssa tuolit eloon.

Projektiksemme tuli siis ”Tuolit eläviksi” -projekti. Suunnittelimme ja toteutimmekin 23 lapsen kanssa 23 aivan erilaista ja ihanaa tuolia, joilla oli korvia, häntää ja pehmeitä istuintyynyjä. Ennen kesälomaa, kun iltakuvikset loppuivat, lapset saivat tietenkin valmiit tuolinsa kotiin.

 

Esimerkkinä 'Pupu-tuoli'

Projektin tavoitteena oli, että jokainen lapsi saa valmistettua oman näköisensä tuolin. Tavoitteena oli saada lapset tekemään edes jossain määrin suunnitelmallista työtä. Aloitimme tutustumalla eläimiin, piirtämällä eläimiä ja tehden tutkielmaa myös eläimen kuonoon savitöissä. Tämän tutkimisen jälkeen teimme esimerkkipienoismallituolit, joilla oli kasvot ja häntä ja tassut, jotta lapset hieman alkaisivat hahmottaa, mitä ollaan tekemässä. Sen jälkeen piirsimme paperille häntiä, tassuja ja eläinten nassuja, joita lapset saivat kiinnittää teipillä tuoleihin kiinni, edelleenkin hahmottaakseen mihinkäs ne tassut nyt oikein voisikaan tässä tuolissa kiinnittää.

Tämän jälkeen aloimme töihin. Lapset suunnittelivat mitä istuintyynyyn ja selkätyynyyn tulee kuvioksi (paperille) ja me aikuiset siirsimme piirustukset huopakynällä kankaaseen. Sen jälkeen lapset pääsivät maalaamaan piirustuksiaan. Myöhemmin maalaamaan myös tuolejaan, huovuttamaan korvia ja/tai häntää, joka tehtiin kaavahuovutuksella, jotta lapsi sai itse suunnitella, minkämallisen korvan/hännän hän työhön haluaa. Tavoitteena oli  saada lapset tekemään suunnitelmallista työtä ja yllättävän hyvin tässä onnistuimmekin. Tavoitteena oli myös, että jokainen pääsee maalaamaan kankaalle ja huovuttamaan sekä maalaamaan tuoliaan.

 

Kaksostyttöjen tuolit: 'Kirahvi ja nalle'

 

'Norsu-tuoli'

Tuoleista tuli ihania. Jokainen lapsi sai tuolinsa aikataulussa valmiiksi. Meidän oli Iiriksen kanssa haikeaa luopua tuoleista projektin loppuessa, mutta onneksi meille jäi kuitenkin valokuvat dokumenteiksi menneestä projektista.

Teksti ja kuvat: Katariina Kinkki, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013