CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Taidepäiväkodit Ilona, Onnimanni ja Ihmekone

Opiskelen HAMK:ssa Ohjaustoiminnan artenomiksi ja olin toisessa harjoittelussani Taidepäiväkoti Ilonassa Hyvinkäällä, kesällä 2007. Harjoittelun jälkeen jäin töihin päiväkotiin ja nykyään toimin vakituisena sijaisena Taidepäiväkoti Ilonassa, Onnimannissa ja Ihmekoneessa. 
 
Ilonassa, Onnimannissa ja Ihmekoneessa jokaisella lapsella on lukujärjestys. Lukujärjestys toiminta on pääosin aamupäivisin ennen ruokailua. Talosta ja lapsen iästä riippumatta lukujärjestys sisältää kuvista, muskaria, pajapäivää, leipomista, mörrimetsää ja liikuntaa. Päiväkodeissamme on myös vuosittain vaihtuva teema, joka ohjaa toimintaamme. Tänä vuonna matkaamme eri maihin ja tutustumme eri kulttuureihin.
Kuvispäivänä mm. maalaamme, piirrämme tai muovailemme. Kuvataideopettajan kanssa lapset tutustuvat eri materiaaleihin, väreihin ja työskentelytapoihin.

Päiväkodista lähdemme myös erilaisille tutustumiskäynneille museoihin, teattereihin tai erilaisiin tapahtumiin. Retkelle voidaan lähteä vaikka kulttuurikeskus Emmaan, seikkailemaan haltioiden kanssa. Muskaripäivänä lapset tutustuvat musiikkipedagogin johdolla erilaisiin soittimiin, soittavat, laulavat, tanssivat tai musiikkiliikkuvat. Liikuntapäivänä lapset pelaavat, leikkivät, seikkailevat, retkeilevät ja urheilevat. Leivontapäivänä lapset leipovat kaiken maailman herkkuja. Maistelemme  myös erilaisia makuja ja tutustumme keittiön eri työvälineisiin esimerkiksi vihannespäivän merkeissä. Metsämörripäivänä lapset retkeilevät metsässä, jossa tutustutaan metsään leikin avulla. Lapsilla on eväät mukana, jotka nautitaan metsän siimeksessä. Pajapäivänä opettelemme käden hienomotorisia taitoja ja toteutamme erilaisia projekteja. Rakennamme esim. peilin reunoihin paperimassasta kehykset tai teemme itse keppihevoset.

Päiväkodit järjestävät myös viikonloppuisin yökylää, muutaman kerran vuodessa. Yökylä voi olla vaikka kuvis-, naamiaiset- tai teatteri- teemalla. Päiväkodeilla on myös iltakuvis ja enkkukerho. Iltakerhoihin voivat tulla muutkin kuin päiväkodin lapset. 


 
Itse olen ohjannut pienten (1 - 2,5-vuotiaat) kuviksia sekä kuvaamataidonopettajamme kanssa iltakuviksia. Pienten kuviksissa olemme tutustuneet värioppiin, harjoitelleet värien sekoittamista ja maalaamista. Olemme harjoitelleet mm. ympyrän piirtämistä ja maalaamista. Kokeilleet erilaisia materiaaleja mm. savi, villa, paperimassa ja työstäneet niistä pieniä töitä. Lapset ovat huovuttaneet mm. pannun alusia, maalanneet kangaskasseja tai tehneet savesta lumiukkoja. Iltakuviksissa lapset ovat vanhempia (iältään 3 - 8-vuotiaita) ja heille toteutimme kuvaamataidonopettajan kanssa mm. ”tuoli eläväksi” projektin, jossa jokainen lapsi sai syksyn aikana itse suunnitella ja toteuttaa oman tuolin muuttumista. Tuolia maalattiin ja siihen tehtiin kangaspehmusteet. Tuoleihin maalattiin mm. kasvot, niille huovutettiin korvia ja suunniteltiin ja toteutettiin tassuja ja häntiä. Jokainen iltakuvislainen sai viedä ennen joulua kuvis-syksyn päätteeksi hienon itsetehdyn uniikin tuolin kotiinsa.

Päiväkotien kotisivuilta voi käydä kurkkaamassa lisää tietoa päiväkodeista http://taidepaivakodit.com/ilona_html/etusivu.html.

Teksti ja kuvat: Katariina Kinkki, ohjaustoiminnan artenomi (AMK) -opiskelija

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013