CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Täsmäkoulutus on uusi trendi yrityselämässä

Koulutusjärjestäjien valikoimissa on nyt aikaisempaa pienempiä opintokokonaisuuksia pidempien tutkintojen rinnalla. Kokonaisuuksien pienentäminen on lähtenyt työelämän tarpeista, sillä yrityksissä ei välttämättä haluta enää sitoutua pitkiin koulutusohjelmiin.

- Viime vuosina on ollut hallitsevana trendinä, että yritykset haluavat sekä sisällöllisesti että ajankäytöllisesti joustavampia koulutuksia, jotka kohdistuvat tiettyyn tarpeeseen, kertoo Markkinointi-instituutin osaamisen kehittämispalveluiden johtaja Marjo Silvo.

Pitempien tutkintojen suorittaminen saattaa kestää jopa yhdestä kahteen vuotta. Koulutusjärjestäjät ovat nyt kuitenkin pilkkoneet isommista opintokokonaisuuksista pienempiä osia itsenäisiksi moduuleiksi, joita koulun penkille palaavat työntekijät voivat suorittaa yksittäisinä täsmäkoulutuksina.

- Täsmäkoulutukseen pyritään koko ajan enemmän, sillä sekä yritykset että työntekijät haluavat valita tarkkaan, mihin osa-alueeseen panostetaan ja millaista osaamista halutaan kehittää, Silvo sanoo.

- Esimerkiksi useita vuosia työelämässä ollut, hyvän pohjakoulutuksen saanut markkinoinnin ammattilainen saattaa kaivata verkkoon liittyvää osaamista. Hän ei tietenkään lähde enää suorittamaan pitkää ammattitutkintoa, vaan valitsee mieluummin koulutuksen, joka syventää nimenomaan hänen verkko-osaamistaan.

Lisää osaamista alansa ammattilaisille

Moduuliopiskelu on opiskelijan näkökulmasta katsottuna helpompi ratkaisu pitkiin opintokokonaisuuksiin verrattuna. Pienempi pala kerrallaan suoritettava kokonaisuus yleensä madaltaa kynnystä aloittaa koulutus.

- Työntekijä voi kouluttautua moduuli kerrallaan silloin, kun hänelle itselleen sopii, ja lopulta hän voikin huomata suorittaneensa pikku hiljaa koko koulutuksen. Opiskelua voisi verrata askel askeleelta etenevään polkuun, Silvo pohtii.

- Moduulikoulutus sopii melkein mille alalle tahansa, kun kyse on työssäkäyvistä ihmisistä, jotka ovat jo oman alansa ammattilaisia. Täsmäkoulutuksella voi laajentaa tai syventää jonkin tietyn aihealueen osaamista esimerkiksi taloushallinnossa, markkinoinnissa, johtamisessa ja esimiestyössä tai henkilöstöhallinnossa.

Itselle sopivan koulutuspolun kokoaminen lähtee liikkeelle omien tarpeiden miettimisestä. Työntekijän kehittymistarpeiden lisäksi taustalla vaikuttavat myös työnantajan ja työtehtävien vaatimukset. Apua koulutusten kokoamiseen on tarjolla koulutusalan ammattilaisten pakeilla.

- On myös hyvä pitää mielessä, että aina ei tarvitse lähteä kurssille vaan työssäkin voi oppia uusia asioita, Silvo muistuttaa.

Motivaatio löytyy tulevaisuudesta

Jatkuva kouluttautuminen paitsi hyödyttää työnantajaa, myös parantaa työntekijän asemia työmarkkinoilla. Markkinointi-instituutin osaamisen kehittämispalveluiden johtaja Marjo Silvo uskoo, että motivaatio työn ohessa kouluttautumiseen löytyykin nimenomaan tulevaisuuteen katsomisesta.

- Opiskelu tarjoaa työntekijälle mahdollisuuden kehittyä omissa työtehtävissään ja parantaa urakehitysmahdollisuuksiaan. Monet kokevat motivoivaksi myös koulutuksen suorittamisen pienissä paloissa, sillä niin sen pystyy sovittamaan joustavasti omaan elämään, vaikka tavoitteena olisikin joku laajempi kokonaisuus, Silvo sanoo.

- Kun koulutus on käynnissä, on hyvä tehdä välitavoitteita motivaattoreiksi. Opinnoissa ei kannata pitää turhaa kiirettä, vaan ajankäyttö on suunniteltava järkevästi niin, että pystyy opiskelemaan täyspainoisesti työn ohessa.

Lisätietoja:

Markkinointi-instituutti
Marjo Silvo
p. 040 550 8306
www.markinst.fi

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013