CuRec-verkkolehti
  • Käden jälki
  • Ideavakka
  • Tiedon jyvät
  • Sanakannel
  • Viisasten kivi
  • Ajan pirta
  • Kulttuuripeili
  • Galleria

Kohtaamisia 1809

Kuvataidekilpailun tarkoituksena oli kannustaa oppilaita kohtaamaan Suomen historia ja autonomian aika kuvan keinoin. Kilpailutehtävissä kohdattiin kansallinen historia päähenkilön, postikortin, kuvasarjan ja muotokuvan avulla. Kilpailutöissä käytettävät tekniikka‐ tai ilmaisukeinot olivat koulujen vapaasti valittavissa.

Tehtävät johdattivat tarkastelemaan Suomen tarinaa yksilön näkökulmasta ‐ omien kokemusten, tietojen ja mielikuvien kautta. Kilpailun keskeisenä tavoitteena oli myös tukea oppiaineiden välistä integraatiota kouluissa. Kilpailutyöt olivat varsin monimuotoisia. Ne tulkitsivat tehtävänantoja omintakeisesti, luovasti ja mielikuvitusrikkaasti. Töistä oli nähtävissä kuinka opetuksessa oli hyödynnetty taitavasti kuvataiteen ja muiden oppiaineiden yhteistyötä. Tehtävät olivat innostaneet aiheisiin paneutumiseen, suunnitteluun ja syvälliseen oppimiseen. Lapset ja nuoret olivat käyttäneet monipuolisesti erilaisia tekniikoita ja materiaaleja kuten kollaasia, kangasta, valokuvaa, digitaalista kuvankäsittelyä ja kierrätysmateriaaleja. Parhaiten menestyneet työt muodostivat ehjän ja harkitun kokonaisuuden. Usein kilpailutyön taakse kirjoitettu tarina tai perustelu rikasti kuvallista ilmaisua. Kaikkiaan kilpailun taiteellista tasoa voidaan pitää korkeana. Määrällisesti ja laadullisesti hyvät tulokset viestittävät koulujen laadukkaasta ja oppilaita innostavasta kuvataideopetuksesta.

Jokaisessa neljässä kilpailusarjassa palkittiin 10 kuvantekijää. Kilpailusarjojen 1.‐3. parhaan kilpailutyön tekijät saivat rahapalkinnot. Sijoille 4.‐10. sijoittuneet palkittiin kirja‐ ja taidetarvikepalkinnon. Tämän lisäksi arviointiraati antoi kunniamaininnat 8:lle ansiokkaan työn tekijälle. Kuvataidekilpailun osana järjestettiin myös Yleisön Suosikki ‐äänestys Kohtaamisia ‐verkkonäyttelyssä. Yleisöäänestyksessä 10 eniten ääniä saaneiden töiden tekijät palkittiin myös kirja‐ ja taidetarvikepalkinnoin. Kilpailusarja V (ammatillinen peruskoulutus) päätettiin yhdistää sarjaan IV (nuorten lukiokoulutus), koska kilpailusarjaan V tuli määräaikaan mennessä vain vähäinen määrä töitä.

 
  • CuRec 1/2009
  • CuRec 2/2009
  • CuRec 3/2009
  • CuRec 1/2010
  • CuRec 2/2010
  • CuRec 3/2010
  • CuRec 4/2010
  • CuRec 1/2011
  • CuRec 2/2011
  • CuRec 3/2011
  • CuRec 4/2011
  • CuRec 1/2012
  • CuRec 2/2012
  • CuRec 3/2012
  • CuRec 4/2012
  • CuRec 1/2013
  • CuRec 2/2013