Kirjallisuutta sanataiteesta, kaunokirjallisuudesta, kirjallisuusterapiasta, luovasta kirjoittamisesta, luovuudesta ja näiden ohjaamisesta.

*Ahonen H. 1994.Löytöretki itseen - musiikki, kuva ja liike ilmaisun välineenä. Kirjayhtymä.
*Ahti Risto - Toivonen, Markku. 1988. Runouden kuntokoulu. Kirjapaja.
* Alder, Harry. 1993. The Rignt Brain manager: How to Harness the Power of your Mind to achieve Personal and Business Success. Piatkus.
*Allenius Kaarin & Väyrynen Taru. 1993. Sanataiteen taimitarha. Kirjakiehinen Oy.
*Allenius, Kaarin ym. 1994. Sanajonot paperille. Kirjakiehinen Oy.
* Armstrong, Thomas. 1993. Seven Kinds of Smart. Identifying and Developing Your Many Intelligences. Penguine Books.
*Artemidoros: Suuri unikirja.
*Belinsky Elisabeth: Mitä unemme kertovat.
*Bettelheim, Bruno. 1984. Satujen lumous, merkitys ja arvo. Wsoy.
*Biedermann, Hans. 1987. Suuri symbolikirja. Doubtfire Diane: Aitko kirjoittaa romaanin? Kirjayhtymä.
*Elämysten alkupoluilla. 2000. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Finn Lectura.
*Enwald, Liisa. 1983. Luova kirjoittaja. Nuoren Voiman liiton kirjoittajakurssi. Gummerus.
* Gardner, Howard. 1983. Frames of Mind. Basic Books.
*Haavikko, Ritva & Ruth, Jan-Erik. 1984. Luovuuden ulottuvuudet. Weilin+Göös.
*Hakalahti Niina & Tuominen Taija, 1996. Kirjoittajaohjaajan tukipaketti. Hämeen taidetoimikunta.
* Hakkarainen, Kai, Lonka Kirsti & Lipponen, Lasse. 1999. Tutkiva oppiminen: älykkään toiminnan rajat ja niiden ylittäminen. WSOY.
*Helttunen, Anne & Saure, Annamari. 2000. Maailma on teonsana: tietoa ja tehtäviä. WSOY.
*Ihanus, Juhani (toim).1985. Sanojen liikkeitä. Kirjastopalvelu.
*Ihanus, Juhani (toim). 1989. Kantavat sanat. Kirjastopalvelu.
*Ihanus, Juhani (toim). 1991. Päiväkirjasta hypermediaan. Kirjastopalvelu..
*Ihanus, Juhani (toim). 1995. Vaieta vai sanoa. Kirjastopalvelu.
*Johnstone, Keith. 1996. Impro: improvisoinnista iloa elämään ja esiintymiseen. Yliopistopaino.
*Jonsson, Curt. 1999. Luova kirjoittaminen. Täysosuma-sarja. Pagina.
* Kanerva, Pirjo & Viranko, Viivi. 1997. Aplodeja etsijöille - näkökulmia draamaan sekä taidekasvatuksena että opetusmenetelmänä. ÄOL. Laatusana Oy.
*Karhumäki, Johanna ym. 1999. Sininen kynä - luovan kirjoittamisen opas. WSOY.
*Kemppinen, Pertti. 2000. Tarinoiden maailma. Kannustusvalmennus P. & K.
*Kirjan ystävä - kirjallisuudenopetuksen menetelmäopas perusasteelle. toim. Toivakka, S., Saure, A., Nuorgam, V. & Lyyri, M. Laatusana Oy. Konstantika Oy.
*Kirjoittaja opissa: kirjoittamisen taitoa ja tiedetta etsimässä. 1997. Jyväskylän yliopiston kirjaston julkaisuyksikkö.
* Kolb, David. 1984. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall Inc.
*Koski, Mervi. 1994. Taskut täynnä tarinoita. Cultura.
*Krohn, Leena. 1996. Kynä ja kone - ajattelua mahdollisesta ja mahdottomasta. WSOY.
*Lehtinen, Torsti:. 2000. Sanojen avaruus: virikkeitä luovaan kirjoittamiseen. Päätalo-instituutti. Gummerus.
*Lehtonen, Heleena. 1998. Lukemalla avaraan maailmaan. Opetus 2000. Atena.
*Lehtonen, Jouko & Tiihonen, Ilpo (toim). 1976. Kirjoittajan eväät. Gummerus.
*Lehtonen, Mikko. 1996. Merkitysten maailma. Tampere: Vastapaino.
*Linna, Helena. 1994. Kirjoittamisen suuri seikkailu: prosessikirjoittaminen. WSOY.
* Linna, Helena. 1999. Lukuonni: Kirjallisuuden opetus ala-asteella. WSOY.
*Linnakylä, Pirjo. 1988. Prosessikirjoittamisen opas. Otava.
* Lonka, K. & Lonka, I. (toim.) 1991. Aktivoiva opetus. Käsikirja aikuisten ja nuorten opettajille.
* Malin, Antero & Männikkö, Kaisa. 1998. Älykkyys, valoa ja varjoja. Opetus 2000. Atena.
*Martinheim, Asko. 1990. Hyvä lause - virikkeitä luovaan kirjoittamiseen. WSOY.
* Martinheimo, Asko. 2000. Parempi lause - uusia virikkeitä luovaan kirjoittamiseen. WSOY.
*Mattinen, Eija. 1995. Prosessikirjoittaminen: tee kirjoittamisesta seikkailu. Painatuskeskus.
*Mäkipää, Pekka. 1996. Elokuvaterapiasta eli elävän kuvan hoidollisesta käytöstä. Anjalankoski: KuuMaa.
*Mörsäsi, Hilja. 1995. Sanomiset irti: luovan kirjoittamisen kurssi. Laatusana. 1995.
*Ohlson, Bertil. Minä: kirjoita päiväkirjaa ja löydä itsesi. Karisto.
*Oriveden opit: kirjoittamisesta ja sen oppimisesta. 1984. WSOY.
* Ornstein, Robert. 1993. The Roots of the Self. Unraveling the Mystery of Who We Are. Hamper Sana Fransisco.
* Peili - opas oppijan itsearvioinnin kehittämiseen. 2000. toim. Toivakka, S. & Toivakka O. Konstantika Oy.
*Pitzorno, Bianca. 1989. Ressu, luova kirjoittaja. Gummerus.
*Puumerkistä sähköpostiin - kirjoittamisen ja kirjoittamisen opetuksen suuntia. Äidinkielen opettajien liiton vuosikirja 1995. Painorauma 1995.
*Päiväkirjasta hypermediaan. Suomen kirjallisuusterapiayhdistys. Kirjastopalvelu 1991.
*Queneau, Raymond (suom. Pentti Salmenranta). 1991.Tyyliharjoituksia. Otava.1991.
*Rivien välistä: näkökulmia nuorille kirjoittamiseen. Cultura. 1990.
*Reading therapy. 1988. Edit Jean M. Clarke and Eileen Bostle.London: The Library Association.
*Rubin, R.J. 1978.Using Bibliotherapy. A Guide to Theory and Practice. London: Oryx Press.
* Sahlberg, Pasi & Leppilampi, Asko. 1994. Yksinään vai yhteisvoimin? Yhdessäoppimisen mahdollisuuksia. Helsingin yliopisto.
*Science fiction. toim. Hinkkanen Juhani ja Ekholm Kai.
*Suurla, Riitta. 1998.Dialoginen eli meditatiivinen kirjoittaminen. Taivaankaari. *Taitava kirjoittaja. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus ja koulutuskeskus. 1996.
* Uusikylä, Kari & Piirto, Jane. 1999. Luovuus: taito löytää, rohkeus toteuttaa. Opetus 2000. Atena.
*Waltari, Mika. 1994. Aiotko kirjailijaksi? WSOY. Uusintapainos (alkup. 1935)
*Virtanen, Leea: Nykymagian käsikirja.
*Vuorinen, Ilpo. 1997. Tuhat tapaa oppia: menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. Suomen Morenoinsituutin julkaisusarja nro 1. Resurssi.
* Ylönen, Hilkka. 2000. Loihditut linnut. Satujen merkitys lapselle. Tammi.

Klikkaa kättä niin pääset takaisin lehden sivulle.